;
coinex

سیستم‌های کامپیوتری نوری برای خلق هوش مصنوعی انسان‌گونه معرفی شدند

دانشمندان دانشگاه MIT به این نتیجه رسیده‌اند که برای خلق هوش مصنوعی انسان‌‌گونه می‌توان از سیستم‌های کامپیوتری نوری استفاده کرد.

پژوهشگران دانشگاه MIT دریافتند که با سیستم‌های کامپیوتری نوری می‌توان مدل‌های هوش مصنوعی انسان‌گونه خلق کرد. از زمان معرفی تکنولوژی هوش مصنوعی شرکت‌ها و متخصصین همواره در تلاش بودند تا بتوانند مدل‌هایی معرفی کنند که اعمال و توانایی انسان را به ارث ببرند.

ظاهراً دانشمندان به این مهم دست یافته‌اند و عنوان کردند که با سیستم‌های کامپیوتری مبتنی‌بر نور می‌توان تکنولوژی انسان‌گونه را بر پایه هوش مصنوعی ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: انجمن مدل پیشتاز با حضور غول‌های هوش مصنوعی ایجاد شد

سیستم‌های کامپیوتری نوری کلید خلق هوش مصنوعی انسان‌گونه

اساس کامپیوترهای امروزی، محاسبات منطقی بر پایه جابجایی الکترون‌ها در مدارهای الکتریکی است. اما بسیاری از دانشمندان معتقدند که الکترون‌ها و ساختار فعلی برای آنکه به بالاترین حد عملکرد پردازشی برسیم، کافی نیست و محدودیت‌های موجود مانعی بزرگ برای عملیات سنگین مانند یادگیری ماشین هستند. در این شرایط ایده جدید ارائه شده توسط محققان دانشگاه MIT که بر کامپیوترهای بر پایه نور تاکید دارد می‌خواهد قواعد بازی را بهم بزند.

کامپیوترهای سنتی بر پایه قطعات سیلیکونی و استفاده از اصول الکترونیک کار می‌کنند که در آنها با جابجایی الکترون در یک مدار الکتریکی که دارای حافظه و قدرت واکنش به دستورات منطقی است، عملیات محاسباتی انجام می‌شود.

نوع دیگری از کامپیوترها که این روزها توسط برخی از دانشگاه‌های و شرکت‌های پیشرفته حوزه فناوری در حال استفاده و البته توسعه است، کامپیوترهای کوانتومی هستند که آنها نیز از اصول کوانتومی برای عملیات پردازشی استفاده می‌کنند.

سیستم‌های کامپیوتری نوری کلید خلق هوش مصنوعی انسان‌گونه

هر دو نوع کامپیوتر فوق، محدودیت‌های خاصی دارند؛ برای مثال، کامپیوترهای الکترونیکی به عقیده بسیاری از دانشمندان، برای انجام عملیات محاسبات بسیار سنگین که در آینده نزدیک به آنها نیاز داریم، بیش از حد کند هستند و در مقابل کامپیوترهای کوانتومی نیز راه زیادی برای رسیدن به پایداری و تبدیل شدن به یک محصول تجاری دارند.

اما همانطور که عنوان شد، ایده جدید، استفاده از اصول نوری برای ساخت سیستم‌های محاسبگر پیشرفته است که توسط محققان دانشگاه MIT و در همکاری با دانشمندان دانشگاه تورونتو کانادا دنبال می‌شود. بنابر گزارش TechXplore، این دانشمندان یک سیستم کامپیوتری جدید را طراحی و عملیاتی کرده‌اند که از نور به جای الکتریسیته برای انجام محاسبات استفاده می‌کند.

این سیستم کامپیوتری نوری قادر است برنامه‌های یادگیری ماشینی مانند ChatGPT را چندین درجه قدرتمندتر و با سرعت بالاتر از مدل‌های فعلی اجرا کند. علاوه بر این، این سیستم کامپیوتری نوری باعث صرفه‌جوئی قابل توجهی در مصرف انرژی و فضای مورد نظر برای پیاده‌سازی سیستم‌های کامپیوتری خواهد شد.

روش کار سیستم‌های نوری

سیستم کامپیوتری نوری با استفاده از پدیده فوتون (ذرات نور) به جای الکترون (ذرات باردار) برای انتقال و دستکاری داده‌ها عمل می‌کند. فوتون‌ها دارای پهنای باند بالاتر و مصرف انرژی پائین‌تر نسبت به الکترون‌ها هستند. بنابر نتایج این پژوهش که در نشریه Nature به چاپ رسیده، سیستم کامپیوتری نوری مزایای زیر را دارد:

  1. سیستم کامپیوتری نوری با استفاده از صدها لیزر با قطع کروشیال (VCSEL) کار می‌کند که قابلیت حمل و نقل نور با سرعت خیره کننده را دارند. به عبارت دیگر، سیستم کامپیوتری نوری با سیستم کامپیوتری الکترونیکی همانطور که یک خودرو با یک هواپیما رقابت می‌کند، رقابت می‌کند.
  2. سیستم کامپیوتری نوری می‌تواند داده‌ها را با دقت و کیفیت بالاتر پردازش کند. به عنوان مثال، سیستم کامپیوتری نوری می‌تواند تصاویر با وضوح بالا و منطبق با متن را تولید کند. این قابلیت می‌تواند در زمینه‌های مختلف هنر، آموزش، سرگرمی و تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد.
  3. سیستم کامپیوتری نوری باعث کاهش چشمگیر در مصرف انرژی و فضای مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های یادگیری ماشینی می‌شود. به گفته پژوهشگران، سیستم کامپیوتری نوری دارای بهبود بیش از 100 برابر در بازده انرژی و 25 برابر در چگالی محاسبات نسبت به سیستم‌های کامپیوتری دیجیتال فعلی است.
  4. سیستم کامپیوتری نوری محدودیت‌های فعلی را در اجرای برنامه‌های یادگیری ماشینی رفع می‌کند. این سیستم کامپیوتری نوری می‌تواند مدل‌های 100 برابر قدرتمندتر از ChatGPT را آموزش و اجرا کند. این امکان باعث افزایش توانایی و خلاقیت در حل مسائل پیچیده و جدید می‌شود.

سیستم‌های کامپیوتری نوری کلید خلق هوش مصنوعی انسان‌گونه

مزایای طرح کامپیوتر نوری MIT بر مدل‌های قبلی

این طرح جدید در مقایسه با مدل‌های قبلی کامپیوترهای نوری، مزایای زیر را دارد:

  • سادگی بیشتر: این طرح جدید با استفاده از فناوری تولید قطعات الکترونیک فعلی (CMOS) ساخته شده است و نیاز به تجهیزات خارج از قطعات الکترونیکی را حذف می‌کند.
  • انعطاف‌پذیری بیشتر: این طرح جدید قابلیت برنامه‌ریزی و تنظیم شدت و فاز نور را دارد و می‌تواند با انواع مختلف از منابع نوری سازگار باشد.
  • قابلیت ارتباطی بالاتر: این طرح جدید با استفاده از یک رابط فوتونی قابل برنامه‌ریزی، امکان ارتباط بین آرایه‌های چندگانه از تراشه‌های هتروژن را فراهم می‌کند.

همانطور که می‌دانید، این طرح یک پروژه تحقیقاتی است و راه زیادی برای تبدیل شدن به یک مدل تجاری دارد ولی با این حال می‌توان امیدوار بود در صورت توسعه مناسب، به یک ایده بسیار خوب و جایگزین ساختارهای پر از محدودیت امروزی کامپیوترهای الکترونی و سیلیکونی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سیستم‌های کامپیوتری نوری و امکان توسعه مدل‌های هوش مصنوعی انسان‌گونه با این تکنولوژی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: شهر سخت‌افزار

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر