;
coinex

بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 ؛ معرفی نرم‌افزارهای برتر برای کامپیوتر و گوشی

برای انتخاب بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با آنتی ویروس‌های برتر جهان بر اساس بررسی‌ها و معیارهای دقیق آشنا شوید.

در حال حاضر چند آنتی ویروس رایگان وجود دارند که نیاز بیشتر کاربران را برآورده می‌کنند. این آنتی ویروس‌ها از دانلود بدافزارها روی کامپیوتر شما جلوگیری می‌کنند و بعضی از آنها ابزارهای امنیتی دیگری مثل اسکنر سیستم یا فایروال هم دارند.

توسعه دهندگان سعی دارند با ارائه آنتی ویروس‌های رایگان، اطلاعات دستگاه‌های کاربران را گردآوری کرده و از این اطلاعات برای بهبود پلتفرم‌های امنیتی خودشان استفاده کنند. همچنین ممکن است چنین ابزارهایی یکسری پیام تبلیغاتی پاپ آپ به شما نمایش دهند و پیام‌هایی را ارسال کنند که دائماً شما را تشویق به خرید نسخه غیررایگان یا سرمایه‌گذاری روی یکی از اپلیکیشن‌های همکار می‌کنند.

پس از بررسی انواع آنتی ویروس‌های رایگان، در این مطلب فهرستی از بهترین گزینه‌ها را جمع‌آوری کردیم تا شما هم بتوانید بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 را برای خودتان انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین اپلیکیشن های جایگزین توییتر

بهترین نرم افزارهای تبدیل عکس به متن برای اندروید و آیفون

بهترین آنتی ویروس رایگان 2023

شاید به نظر برسد که با پیشرفت تکنولوژی نیاز به آنتی ویروس کمتر می‌شود؛ اما اینطور نیست. حتی اگر در فضای آنلاین مراقب اقدامات‌تان باشید و هیچ پیوست ایمیل مشکوکی را باز نکنید، باز هم این احتمال وجود دارد که کامپیوتر شما آلوده به بدافزار شود.

بهترین آنتی ویروس رایگان 2023
بهترین آنتی ویروس رایگان 2023

تا به امروز بزرگترین و شناخته شده‌ترین سایت‌ها هم قربانی حملات سایبری شده‌اند؛ بنابراین همیشه توصیه می‌شود که حتماً از یک آنتی ویروس استفاده کنید تا از دستگاه‌های خودتان در برابر آلودگی‌های بدافزاری حفاظت کنید.

1.  Avast One Essential

  • سیستم عامل: ویندوز، مک، اندروید، iOS
  • امکانات: حالت گیمینگ، پسورد منیجر، وی‌پی‌ان
  • دلایل خرید: حفاظت عالی در برابر ویروس‌ها، کار کردن روی همه دستگاه‌ها، دسترسی به وی‌پی‌ان
  • دلایل اجتناب از خرید: تعداد زیاد پیام‌ها و تبلیغات پاپ آپ، نصب ابزارهای ناخواسته جانبی، افت سرعت سیستم
بهترین آنتی ویروس رایگان 2023
بهترین آنتی ویروس های رایگان

در صورتی نصب کنید که:

  • گیمر هستید: حالت گیمینگ Avast One بسیار عالی است. پس از تنظیم، این حالت تشخیص می‌دهد که چه موقع در حال اجرای بازی هستید و کارهای غیرضروری را متوقف می‌کند تا قدرت و حفاظت لازم را بدون ایجاد تأخیر در اختیار داشته باشید.
  • نیاز به حریم خصوصی بیشتر دارید: Avast تنها آنتی ویروس رایگانی است که یک وی‌پی‌ان هم دارد. هر چند که این وی‌پی‌ان محدودیت‌هایی هم دارد.

در صورتی نصب نکنید که:

  • مایل به دیدن تبلیغات پاپ آپ نیستید: با Avast تعداد زیادی هشدار و پیام خواهید داشت. برای اجتناب از این شرایط، از مایکروسافت دیفندر استفاده کنید.
  • مایل به افت سرعت کامپیوترتان نیستید: Avast باعث افت سرعت بارگذاری صفحات وب و باز شدن اپلیکیشن‌ها می‌شود. بیت دیفندر از این نظر بهتر است.

در تست‌های آزمایشگاهی مختلف، Avast One در بین بهترین آنتی ویروس های رایگان بهترین امتیاز را کسب کرده است. این آنتی ویروس، ابزارهای مختلف دیگری دارد که در بعضی آنتی ویروس‌ها برای نسخه‌های غیررایگان حفظ می‌شود به همین دلیل Avast One بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 محسوب می‌شود.

Avast هم در کنار Avira و AVG تحت نام و نظارت شرکت نورتون کار می‌کند در نتیجه منابع زیادی در اختیار دارد. اخیراً جدیدترین آنتی ویروس این برند یعنی Avast One منتشر شده که نسخه رایگان هم دارد.

Avast One با سیستم عامل‌های ویندوز و مک و همچنین گوشی و تبلت‌های اندرویدی هم کار می‌کند و می‌توانید نسخه مخصوص هر یک از این پلتفرم‌ها را به صورت مجزا دانلود کنید. با توجه به رایگان بودن این آنتی ویروس، امکان مدیریت همه این نسخه‌ها با استفاده از یک حساب کاربری وجود ندارد.

از جمله امکانات Avast One که معمولاً فقط در آنتی ویروس‌های غیررایگان مشاهده می‌شود می‌توان به حالت گیمینگ خودکار برای عدم نمایش پاپ آپ‌ها و کاهش بار سیستم هنگام اجرای بازی‌های سنگین اشاره کرد. به این ترتیب می‌توانید از همه منابع در دسترس برای اجرای بازی استفاده کرده و قابلیت‌هایی را که باعث ایجاد تأخیر می‌شوند، متوقف کنید.

ویژگی دیگری که Avast One را به بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 تبدیل می‌کند، یک پسورد منیجر است که برای تقویت پورتفولیوی امنیتی بسیار مفید خواهد بود. همچنین امکان دسترسی به وی‌پی‌ان اختصاصی Avast را هم خواهید داشت که از فعالیت‌های شما در فضای آنلاین حفاظت می‌کند. برای نسخه رایگان این آنتی ویروس محدودیت مصرف وی‌پی‌ان دارید اما این حجم برای جستجو، وبگردی، کار با شبکه‌های اجتماعی یا ارسال ایمیل هم مفید است.

یکی از ویژگی‌های منفی Avast، تأثیر آن بر زمان اجرای نرم‌افزارها و نمایش پاپ آپ‌های مختلف است. بیشتر آنتی ویروس‌های رایگان کاربران را تشویق به دانلود نسخه غیررایگان می‌کنند اما این رویکرد در Avast وجود ندارد. همچنین لازم به ذکر است که Avast مرورگر خودش را به صورت مخفیانه دانلود کرده و به عنوان مرورگر پیش فرض شما تنظیم می‌کند مگر اینکه این قابلیت را غیرفعال کنید.

نتایج تست‌های Avast
امکانات نکات رتبه
حفاظت رتبه بالای حفاظت در برابر بدافزار ⭐⭐⭐⭐⭐
عملکرد کمی باعث افت سرعت شده و پاپ آپ‌های زیادی نمایش می‌دهد ⭐⭐⭐
راحتی استفاده اجرای اسکن راحت است اما استفاده از سایر امکانات کمی سخت‌تر است ⭐⭐⭐⭐
ابزارهای پیشرفته ابزارهای Avast نسبت به سایر آنتی ویروس‌های رایگان بیشتر است ⭐⭐⭐⭐⭐
پشتیبانی از مشتریان پشتیبانی زنده از همه مشتریان ⭐⭐⭐⭐⭐

2.  Bitdefender

  • سیستم عامل: ویندوز، مک، اندروید
  • امکانات: اسکنر سیستم
  • دلایل خرید: حفاظت بلادرنگ، تشخیص امن تهدیدات، مصرف کم منابع، امکان نصب روی اندروید
  • دلایل اجتناب از خرید: کند بودن اسکن‌ها، نداشتن امکانات جانبی زیاد
بهترین آنتی ویروس رایگان 2023
بهترین آنتی ویروس رایگان 2023

در صورتی نصب کنید که:

  • نیاز به حفاظت سریع دارید: Bitdefender بسیار مؤثر و کارآمد است و تهدیدات را پیش از اینکه خودتان تشخیص دهید، مسدود می‌کند؛ این ویژگی مهمی است که نام بیت‌دیفندر را در لیست بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 قرار می‌‌دهد.
  • نیاز به آنتی ویروسی دارید که منابع زیادی مصرف نمی‌کند: این نرم‌افزار بسیار سبک وزن است و تأخیر قابل توجهی ایجاد نمی‌کند.

در صورتی نصب نکنید که:

  • نیاز به اسکن سریع‌تر دارید: اسکن سیستم و ویروس‌ها توسط این آنتی ویروس زمان بر است؛ هر چند هنگام انجام این کار باعث افت عملکرد سیستم نمی‌شود.
  • نیاز به حفاظت بیشتر دارید: آنتی ویروس رایگان Bitdefender قابلیت دیگری به غیر از حفاظت بلادرنگ در برابر بدافزارها ندارد. برای دسترسی به ابزارهای رایگانی مثل وی‌پی‌ان، می‌توانید Avast را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های شیائومی 2023

بهترین لپ تاپ های هیبریدی 2023

 

در این بخش از بررسی بهترین آنتی ویروس های رایگان به معرفی Bitdefender می‌پردازیم. Bitdefender به‌دلیل سرعت بالای شناسایی و مسدود کردن تهدیدات، بهترین آنتی ویروس غیررایگان محسوب می‌شود. نسخه رایگان این ابزار هم از نظر سطح امنیتی کلی، عملکرد قابل توجهی دارد و با استفاده از آن به امنیتی در سطح نسخه غیررایگان دسترسی خواهید داشت. ویژگی‌هایی مثل شناسایی بلادرنگ و حفاظت وب از جمله دلایلی هستند که Bitdefender را در لیست بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 قرار می‌دهند.

با فعال شدن افزونه مرورگر Bitdefender، این آنتی ویروس رایگان اندروید و سیستم عامل‌های دیگر، پیش از اینکه فایل‌های مخرب فرصت دانلود پیدا کنند، آنها را متوقف کرده و به طور کامل پاکسازی می‌کند تا راهی برای حمله تصادفی به سیستم شما در آینده وجود نداشته باشد.

قابلیت حفاظت وب هم مانع دسترسی به سایت‌هایی می‌شود که تهدیدات امنیتی در آنها پنهان می‌شود. این تهدیدات امنیتی می‌توانند شامل طرح‌های فیشینگ یا فایل‌های مخربی باشد که کاربران را فریب داده و اطلاعات مالی و شخصی آنها را سرقت می‌کنند.

اگر تهدید و آلودگی قصد نفوذ به سیستم شما را داشته باشد، معمولاً Bitdefender به سرعت آن را شناسایی و خنثی سازی می‌کند اما اگر از قبل حمله بدافزاری به سیستم شما صورت گرفته باشد، Bitdefender نمی‌تواند بهترین راه مقابله با آن باشد. برای حذف بدافزارهای موجود روی کامپیوترتان توصیه می‌کنیم که از Malwarebytes استفاده کنید.

ابزارهای حذف بدافزار به صورت اختصاصی برای مقابله با تهدیدات و حذف آنها از روی سیستم طراحی می‌شوند. به این ترتیب آنتی ویروس‌هایی مثل Bitdefender می‌توانند از سیستم شما در برابر حملات آینده حفاظت کنند.

نسخه رایگان Bitdefender ابزارهای جانبی مثل فایروال، اسکنر سیستم یا وی‌پی‌ان ندارد. البته این ابزارها در نسخه غیررایگان Bitdefender وجود دارند و توصیه می‌کنیم که برای ایجاد حداکثر سطح امنیت، یکی از محصولات سطح بالاتر Bitdefender را انتخاب کنید. در هر صورت، با استفاده از این ابزار افت سرعت را تجربه نمی‌کنید چون Bitdefender منابع زیادی را مصرف نمی‌کند.

نتایج تست‌های Bitdefender
امکانات نکات رتبه
حفاظت تشخیص سریع و متوقف کردن بدافزارها ⭐⭐⭐⭐⭐
عملکرد منابع زیادی مصرف نمی‌کند ⭐⭐⭐⭐⭐
راحتی استفاده نصب این آنتی ویروس شامل چند مرحله است اما مراحل پس از نصب آسان است ⭐⭐⭐⭐
ابزارهای پیشرفته شامل ابزار یا قابلیت دیگری نیست ⭐⭐
پشتیبانی از مشتریان پشتیبانی زنده ندارد اما دارای یک کتابخانه راهنمای آنلاین با آموزش‌های ویدیویی و یک انجمن اختصاصی است ⭐⭐⭐

3.  Avira Free Security

  • سیستم عامل: ویندوز، مک، اندروید، iOS
  • امکانات: حفاظت در برابر فیشینگ، وی‌پی‌ان داخلی، اسکنر سیستم
  • دلایل خرید: تشخیص بدافزار قوی، امکانات جانبی زیاد، حفاظت برای iOS
  • دلایل اجتناب از خرید: نمایش تعدادی پیام پاپ آپ حین اجرا، تأثیر بر عملکرد سیستم
بهترین آنتی ویروس رایگان 2023
بهترین آنتی ویروس های رایگان در سال 2023

در صورتی نصب کنید که:

  • نیاز به آنتی ویروس برای آیفون یا آیپد دارید: Avira با iOS کار می‌کند و نرخ تشخیص بدافزار آن برای این سیستم عامل بالا است.
  • نیاز به سطح حفاظت بیشتری دارید: این آنتی ویروس رایگان اندروید ، ویندوز و iOS قابلیت تشخیص فیشینگ، یک اسکنر سیستم و یک وی‌پی‌ان برای حفاظت از کاربران در برابر تهدیدات اینترنتی فراتر از دانلود فایل‌های مخرب دارد.

در صورتی نصب نکنید که:

  • نیاز دارید همه چیز از ابتدا آماده باشد: برای اینکه Avira درست کار کند، نیاز به یکسری ابزار وجود دارد. اگر نیاز به یک راهکار آماده‌تر دارید، Bitdefender می‌تواند برای شما مناسب باشد.
  • مایل به مشاهده تبلیغات مزاحم نیستید: به غیر از مایکروسافت دیفندر، هر آنتی ویروس رایگان اندروید ، ویندوز و غیره پاپ آپ دارد. Bitdefender از این نظر نسبت به سایر آنتی ویروس‌ها برتری دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های سامسونگ 2023

بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی 2023

اگر به دنبال انتخاب بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 هستید، Avira Free Security می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این آنتی ویروس حملات بدافزاری را متوقف کرده و مجهز به چند ابزار حفاظتی دیگر هم هست؛ به همین دلیل، در فهرست بهترین آنتی ویروس های رایگان در سال 2023 جای گرفته است. این آنتی ویروس هم در اصل زیرمجموعه نورتون است اما بیشتر شبیه به AVG است تا سایر آنتی ویروس‌های رایگان. یکی دیگر از مزایای Avira نسبت به Avast و AVG این است که این آنتی ویروس یک اپلیکیشن iOS هم برای حفاظت از آیفون و آیپد دارد.

آیکن ابزارها و دارک مود این آنتی ویروس شبیه به AVG است که یکی از بهترین آنتی ویروس های رایگان در سال 2023 محسوب می‌شود. رابط کاربری Avira بسیار واضح و مرتب است و به راحتی می‌توانید ابزارها و تنظیمات مورد نظرتان را پیدا کنید. این ویژگی اهمیت زیادی دارد چون برای استفاده از Avira باید تنظیمات زیادی را تغییر داده و از ابزارهای زیادی استفاده کنید.

برخی از ابزارهای موجود در Avira شبیه به AVG هستند مثلاً در این آنتی ویروس یک اسکنر وجود دارد که فایل‌های قدیمی، نرم‌افزارهای قدیمی و سایر آسیب‌پذیری‌های سیستم شما را پیدا می‌کند اما باید این قابلیت‌ها را به صورت دستی مدیریت کنید یا نسخه غیررایگان این ابزار را بخرید. یکی از ابزارهای Avira که در AVG وجود ندارد، وی‌پی‌ان داخلی آن است که محدودیت مصرف نسخه رایگان آن، 500 مگابایت در ماه است.

Avira تکنولوژی حفاظت در برابر فیشینگ را هم دارد که امتیاز مهمی در لیست بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 محسوب می‌شود. این فناوری ایمیل‌ها و پیوست‌ها را بررسی کرده و در صورت شناسایی موارد مشکوک آنها را حذف می‌کند. در صورت فعال سازی افزونه مرورگر Avira، زمانی که قصد ورود به یک سایت آلوده به فیشینگ را داشته باشید، سیستم حفاظت وب این ابزار به شما هشدار می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های منفی این آنتی ویروس، حجم زیاد تبلیغات و پیام‌های پاپ آپ است هر چند چنین تبلیغاتی در بهترین آنتی ویروس رایگان ویندوز و موبایل هم مشاهده می‌شود. همچنین، Avira کمی سنگین است و تست‌های مختلف نشان داده که اجرای آن باعث افت سرعت باز شدن اپلیکیشن‌ها و صفحات وب خواهد شد.

نتایج تست‌های Avira
امکانات نکات رتبه
حفاظت مقابله با بدافزارهای شناخته شده و جدید ⭐⭐⭐⭐⭐
عملکرد ایجاد تأخیر به ویژه هنگام بارگذاری صفحات وب یا دانلود فایل ⭐⭐⭐
راحتی استفاده دارک مود زیبا و جذاب اما تقریباً همه تنظیمات را باید فعال کرد ⭐⭐⭐
ابزارهای پیشرفته شامل یک اسکنر سیستم و یک فایروال اما مشکلات را باید به صورت دستی حل کرد ⭐⭐⭐
پشتیبانی از مشتریان نداشتن پشتیبانی زنده، امکان ارسال ایمیل به نمایندگان، ساده بودن مقالات راهنما ⭐⭐⭐

4.  AVG

  • سیستم عامل: ویندوز، مک، اندروید
  • امکانات: تکنولوژی حفاظت Tandem، فایروال، اسکنر سیستم
  • دلایل خرید: امکان استفاده در کنار سایر آنتی ویروس‌ها، دارای یک اسکنر سیستم، راحتی استفاده
  • دلایل اجتناب از خرید: ضرورت فعال سازی حفاظت بلادرنگ، تأخیر قابل توجه هنگام نصب، نداشتن تبلیغات
بهترین آنتی ویروس رایگان 2023
بهترین آنتی ویروس رایگان ویندوز

در صورتی نصب کنید که:

  • نیاز به اجرای همزمان دو آنتی ویروس دارید: AVG بدون هیچ مشکلی در کنار سایر آنتی ویروس‌ها کار می‌کند.
  • نیاز به فایروال دارید: فایروال AVG اینترنت و اتصالات شبکه شما را تحت نظارت داشته و مانع از نفوذ هکرها و ابزارهای جاسوسی به سیستم شما می‌شود.

در صورتی نصب نکنید که:

  • مایل به انجام هیچ تنظیمی نیستید: زمانی که این نرم‌افزار را نصب کنید، قابلیت حفاظت بلادرنگ فعال نیست و باید آن را پیدا کرده و به صورت دستی فعال کنید.
  • نیاز به یک نرم‌افزار سبک دارید: AVG تأخیر چشمگیری روی سیستم شما ایجاد می‌کند. Bitdefender که یکی از بهترین آنتی ویروس های رایگان محسوب می‌شود، منابع کمتری مصرف می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های ایسر 2023

بهترین گوشی های پوکو 2023

برای نصب بیشتر آنتی ویروس‌ها روی سیستم خودتان، اول باید آنتی ویروس‌های دیگر را حذف کنید اما AVG در کنار سایر آنتی ویروس‌ها کار کرده و یک لایه حفاظت دوم ایجاد می‌کند در نتیجه می‌تواند بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 برای شما باشد. AVG هنگام فعالیت در کنار آنتی ویروس‌های دیگر، از تکنولوژی‌های هوشمند استفاده می‌کند تا تشخیص دهد که چه زمانی متوقف شده و چه زمانی فعالیتش را ادامه دهد.

AVG هم زیر جزء مجموعه نورتون، Avast، Avira محسوب می‌شود و مستقل از آنتی ویروس‌های دیگر اجرا می‌شود اما در موتور امنیتی و رابط کاربری آن، تأثیر سایر نرم‌افزارها را مشاهده می‌کنید. این آنتی ویروس برای تشخیص بدافزار امتیاز بالایی کسب کرده و قابلیت مقابله با تهدیدات جدید موسوم به تهدیدات امنیتی روز صفر را پیش از معرفی رسمی یا اضافه شدن آنها به پایگاه داده بدافزارها دارد.

این آنتی ویروس، فایروال خوبی دارد که به ویژه برای کاربرانی که به شبکه وای فای عمومی متصل می‌شوند، بسیار مهم است چون فایروال بر اینترنت و اتصالات شبکه شما نظارت داشته و مانع از نفوذ هکرها یا جاسوسان به سیستم شما خواهد شد.

AVG که جزء بهترین آنتی ویروس های رایگان در سال 2023 است، یک اسکنر سیستم هم دارد. یکی دیگر از راه‌های نفوذ بدافزارها به سیستم‌ها، وجود نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های اضافه و حتی فایل‌های بی‌استفاده روی سیستم است. اسکنر سیستم چنین آسیب‌پذیری‌هایی را پیدا کرده و محل آنها را برای شما مشخص می‌کند. شما باید فایل‌های قدیمی را به صورت دستی حذف کرده یا اپلیکیشن‌ها را خودتان دانلود کنید. در صورت انتخاب نسخه پرداختی این آنتی ویروس، این کارها به صورت خودکار انجام می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های منفی AVG، تأخیر ناشی از فعالیت آن است. تأخیر این آنتی ویروس در حد Avira نیست اما باز هم تأخیر چشمگیری دارد. این آنتی ویروس هم تبلیغات پاپ آپ دارد و این تبلیغات نسبت به خیلی از آنتی ویروس‌های تست شده بیشتر است. AVG هم مثل Avast سعی دارد مرورگر این آنتی ویروس را روی سیستم شما نصب کند. اما حین نصب می‌توانید با انتخاب گزینه مربوطه از نصب این مرورگر جلوگیری کنید.

در مجموع، AVG به عنوان یک آنتی ویروس رایگان اندروید و سیستم عامل‌های دیگر عملکرد خوبی دارد. این آنتی ویروس از دانلود آنلاین بدافزارها و نفوذ آنها به دستگاه شما از طریق کانکشن اینترنت جلوگیری می‌کند. پس از نصب AVG باید قابلیت حفاظت بلادرنگ آن را فعال کنید در غیر این صورت مانع از نفوذ تهدیدات اینترنتی به سیستم شما نخواهد شد.

نتایج تست‌های AVG
امکانات نکات رتبه
حفاظت نرخ بالای حفاظت در برابر بدافزارها اما قابلیت حفاظت بلادرنگ به صورت خودکار فعال نیست ⭐⭐⭐⭐⭐
عملکرد ایجاد تأخیر قابل توجه و نمایش تبلیغات پاپ آپ زیاد ⭐⭐⭐
راحتی استفاده نیاز به انجام یکسری تنظیمات برای حفاظت کامل ⭐⭐⭐⭐
ابزارهای پیشرفته اسکنر سیستم هم وجود دارد اما مشکلات شناسایی شده را به صورت خودکار رفع نمی‌کند ⭐⭐⭐
پشتیبانی از مشتریان امکان پشتیبانی فنی از طریق ایمیل وجود دارد اما برای پشتیبانی زنده باید نسخه غیررایگان را بخرید ⭐⭐⭐⭐

5. Microsoft Defender

  • سیستم عامل: ویندوز
  • ویژگی‌های برجسته: حفاظت از وبکم، حفاظت وب، کنترل والدین
  • دلایل خرید: نصب شده روی ویندوز، بدون تبلیغات پاپ آپ، کنترل والدین
  • دلایل اجتناب از خرید: نرخ تشخیص کم نسبت به رقبا، محدودیت امنیت اینترنت، نیاز به یکسری پیکربندی
بهترین آنتی ویروس رایگان 2023
بهترین آنتی ویروس رایگان 2023

در صورتی نصب کنید که:

  • مایل به دانلود نیستید: مایکروسافت دیفندر از پیش در سیستم عامل ویندوز نصب شده و اجرا می‌شود.
  • نیاز به استفاده از کنترل‌های والدین دارید: دیفندر، ابزارهای فیلتر محتوا و تنظیم محدودیت زمانی برای کودکان را با هزینه‌ای کم در اختیار شما قرار می‌دهد.

در صورتی نصب نکنید که:

  • نیاز به بهترین سطح حفاظت ممکن دارید: دیفندر نسبت به سایر گزینه‌های موجود در لیست بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 سطح حفاظت کمتری فراهم می‌کند.
  • با مرورگری به غیر از اج کار می‌کنید: دیفندر یک سیستم حفاظت وب دارد که فقط با اج کار می‌کند. افزونه‌های بیت دیفندر با کروم، فایرفاکس و مرورگرهای دیگر کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های 2023

بهترین لپ تاپ های 2023

آنتی ویروس مایکروسافت دیفندر که به صورت آماده و از پیش نصب شده در سیستم عامل ویندوز وجود دارد، بهترین آنتی ویروس رایگان ویندوز محسوب می‌شود. با این آنتی ویروس نیازی به نصب هیچ قابلیتی ندارید و بیشتر ابزارها به خصوص قابلیت‌های حفاظت در برابر بدافزار، از پیش نصب شده هستند. برای بهینه سازی یکسری از ابزارها و رسیدن آنها به بالاترین سطح قدرت لازم است که برخی تنظیمات را تغییر دهید اما اگر تغییر خاصی انجام ندهید هم از شما در برابر تهدیدات مختلف از جمله باج‌افزارها حفاظت می‌شود.

مایکروسافت دیفندر به تازگی امتیازات لازم را برای تبدیل شدن به یک آنتی ویروس واقعی و قرار گرفتن در فهرستی مشترک با بیت دیفندر یا Avast کسب کرده است. اما هنوز هم این ابزار نسبت به سایر گزینه‌های موجود در لیست بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 کاستی‌هایی دارد و از نظر تشخیص بدافزار و تست‌های مسدود کردن بدافزار رتبه چندان بالایی ندارد. البته این به آن معنا نیست که دیفندر فاقد ابزارهای حفاظتی مناسب و کارآمد است اما بهتر است از این آنتی ویروس در کنار یک آنتی ویروس خوب دیگر استفاده کنید تا حفره‌های بیت دیفندر را بپوشاند.

یکی از ابزارهای پیشرفته‌ای که با دیفندر ارائه می‌شود، قابلیت نظارت بر وبکم است تا فقط خود شما به وبکم دسترسی داشته باشید و هیچ اپلیکیشن دیگری بدون اجازه صریح شما امکان استفاده از وبکم را نداشته باشد. یک فایروال هم در مایکروسافت دیفندر وجود دارد که مانع از نفوذ هکرها و جاسوسان به سیستم شما و استخراج اطلاعات مهم از آن می‌شود. می‌توانید فایروال را طوری تنظیم کنید که قدرت حفاظت آن افزایش پیدا کند یا اینکه فقط یکسری فایل‌های خاص را تحت نظارت داشته باشد.

مایکروسافت دیفندر یکسری ابزار کنترل والدین هم دارد که چندان پیشرفته نیستند و چند مورد از آنها به صورت محلی کار می‌کنند و نه تحت وب. اما با استفاده از این ابزارها می‌توانید هنگام استفاده از مرورگر اج محتوا را فیلتر کرده و برای استفاده از کامپیوتر توسط فرزندانتان، محدودیت تعریف کنید.

با استفاده از این آنتی ویروس رایگان، تا حدی به قابلیت‌های حفاظت وب هم دسترسی خواهید داشت. این قابلیت‌ها فقط در مایکروسافت اج کار می‌کنند نه در سایر مرورگرهای محبوب. زمانی که قابلیت‌های حفاظت وب در اج فعال شده باشند، اطلاعات لازم در رابطه با فایل‌های آنلاین و تهدیدات بالقوه برای دیفندر ارسال می‌شود تا مانع از دانلود آنها شود.

از آنجایی که مایکروسافت دیفندر به عنوان بخشی از سیستم عامل ویندوز در نظر گرفته شده، هیچ تأخیری در کامپیوتر شما ایجاد نمی‌کند؛ همچنین این آنتی ویروس فضای اضافه‌ای مصرف نکرده و فقط از منابعی که مایکروسافت برای آن در نظر گرفته، استفاده می‌کند.

نتایج تست‌های مایکروسافت دیفندر
امکانات نکات رتبه
حفاظت پایین بودن نرخ تشخیص در همه آزمایش‌ها ⭐⭐⭐
عملکرد در پس زمینه اجرا شده و باعث افت سرعت نمی‌شود ⭐⭐⭐⭐⭐
راحتی استفاده نصب شده روی سیستم عامل ویندوز ⭐⭐⭐⭐⭐
ابزارهای پیشرفته شامل کنترل‌های والدین ⭐⭐⭐⭐⭐
پشتیبانی از مشتریان مقالات راهنما موجود هستند اما راهنمای زنده خیر ⭐⭐⭐

6. Malwarebytes Free

  • سیستم عامل: ویندوز، مک، اندروید، iOS
  • امکانات: ابزارهای حذف بدافزار، مسدودکننده uninstall
  • دلایل خرید: مجهز به ابزارهای حذف بدافزار، حفاظت در برابر uninstall، مصرف کم منابع
  • دلایل اجتناب از خرید: مانع حملات بدافزاری نمی‌شود، امکانات امنیتی پیشرفته‌ای ندارد
بهترین آنتی ویروس رایگان 2023
آنتی ویروس رایگان اندروید

در صورتی نصب کنید که:

  • دستگاه شما از قبل آلوده شده باشد: Malwarebytes مجهز به بهترین ابزارهای حذف بدافزار جهت پاکسازی سیستم شما پیش از نصب آنتی ویروس است.
  • مایل به نصب آنتی ویروس نیستید: برای کاربران ویندوزی که مایکروسافت دیفندر را بهترین آنتی ویروس رایگان ویندوز می‌دانند، توصیه می‌شود که با نصب Malwarebytes خلأهای دیفندر را پر کنند.

در صورتی نصب نکنید که:

  • نیاز به حفاظت بلادرنگ در برابر بدافزارها دارید: این نرم‌افزار برای حذف بدافزارها استفاده می‌شود و از حملات آتی جلوگیری نمی‌کند.
  • نیاز به ابزارهای امنیتی پیشرفته دارید: این ابزار فاقد امکاناتی مثل پسورد منیجر، وی‌پی‌ان یا اسکنر سیستم است.

آخرین آنتی ویروسی که برای انتخاب بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 به شما معرفی می‌کنیم، Malwarebytes Free است که در اصل یک ابزار حذف بدافزار محسوب می‌شود اما استحقاق قرار گرفتن در فهرست بهترین آنتی ویروس های رایگان در سال 2023 را دارد. معمولاً خیلی از کاربران از آنتی ویروس استفاده نمی‌کنند تا زمانی که کامپیوترشان آلوده به بدافزار شود. بعلاوه، دانلود و نصب آنتی ویروس‌های سنتی روی دستگاهی که آلوده شده باشد، آسان نیست. به این دلیل که بدافزارهای ساده برای پیشگیری از دانلود فایل‌های آلوده طراحی شده یا اینکه آنها را حذف کرده و بعد آلودگی را به طور کامل پاکسازی می‌کنند.

Malwarebytes از قابلیت پیشگیری از حذف استفاده می‌کند که به آن امکان می‌دهد با تهدیدات مقابله کرده و روی کامپیوتر شما فعال بماند. همچنین این ابزار از نظر حذف بدافزارهای موجود روی سیستم، بهترین گزینه محسوب می‌شود. Malwarebytes تهدیدات و بدافزارها را حتی در صورتی که شبیه به فایل‌های سالم و معتبر به نظر برسند حذف کرده و وارد قرنطینه می‌کند که در این مرحله می‌توانید تصمیم بگیرید آنها را به صورت کامل حذف کرده یا در صورت امن بودن، بازیابی کنید. Malwarebytes تشخیص‌های مثبت کاذب زیادی ندارد بنابراین به احتمال بسیار زیاد، فایل‌هایی که در پوشه قرنطینه قرار می‌گیرند جزء تهدیداتی هستند که باید بسیار مراقب آنها باشید.

از آنجایی که Malwarebytes تنها یک ابزار حذف بدافزار است، بر خلاف بهترین آنتی ویروس های رایگان ویندوز و اندروید معرفی شده در این مطلب، قابلیت حفاظت بلادرنگ را ندارد. همچنین این ابزار فاقد ابزارهای حفاظتی مثل اسکنر سیستم، پسورد منیجر، ابزار نظارت بر وبکم یا وی‌پی‌ان است. Malwarebytes هم یک نسخه غیررایگان دارد که این قابلیت‌ها به آن اضافه می‌شوند.

Malwarebytes برای همه دستگاه‌ها قابل دانلود و نصب است و بدافزارهای ویندوز، مک، اندروید و iOS را شناسایی می‌کند. برای هر یک از این پلتفرم‌ها باید Malwarebytes را به صورت مجزا دانلود و نصب کنید و راهی برای مدیریت همه آنها از یک جا وجود ندارد.

اسکن‌های Malwarebytes به سرعت اجرا شده و می‌توانید این ابزار را طوری تنظیم کنید که سیستم را به صورت خودکار اسکن کند و البته امکان اجرای دستی اسکن‌ها را هم دارید. در صورت فراموش کردن اسکن، Malwarebytes یک پیام در رابطه با اینکه آخرین اسکن چه زمانی انجام شده نمایش داده و شما را تشویق به اجرای اسکن می‌کند. انجام این کار به راحتی کلیک کردن روی دکمه Scan است. این ویژگی‌ها در کنار موارد قبلی، Malwarebytes را در لیست بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 قرار می‌دهد.

نتایج تست Malwarebytes
امکانات نکات رتبه
حفاظت قابلیت حفاظت در برابر حملات را نداشته و فقط آلودگی‌های فعلی را حذف می‌کند. ⭐⭐⭐
عملکرد هیچ منبعی مصرف نمی‌کند و برای پاکسازی تهدیدات بسیار عالی است. ⭐⭐⭐⭐⭐
راحتی استفاده بسیار راحت است و کافی‌است روی دکمه Scan کلیک کنید. ⭐⭐⭐⭐⭐
ابزارهای پیشرفته قابلیت‌های آنتی ویروس و ابزارهای دیگر را ندارد.
پشتیبانی از مشتریان پشتیبانی زنده دارد اما باید برای دسترسی به آن چند مرحله را طی کنید. ⭐⭐⭐

مشکلات آنتی ویروس‌های رایگان

با توجه به اینکه بودجه‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شوند، افزایش جذابیت آنتی ویروس های رایگان کاملاً طبیعی است. در حال حاضر قابلیت‌های آنتی ویروس‌های رایگان نسبت به گذشته بیشتر شده به خصوص قابلیت حفاظت بلادرنگ در برابر بدافزارها اما هنوز هم امکانات آنها نسبت به پکیج‌های کامل، بسیار کم است.

همچنین بیشتر آنتی ویروس‌های رایگان قابلیت حفاظت وب را ندارند یعنی مانع از دانلود ناخواسته بدافزارها در صورت کلیک کردن کاربر روی لینک‌های مخرب نخواهند شد. البته چنین آنتی ویروس‌هایی می‌توانند از آلوده شدن کامپیوتر شما جلوگیری کنند اما بهتر است که یک فایل آلوده و مخرب تا چنین مرحله‌ای پیش نرود.

برای مقابله با ریسک طرح‌های فیشینگ، قابلیت‌های حفاظت وب اهمیت زیادی دارند چون کلاهبرداری‌های فیشینگ، ابزاری برای سرقت هویت محسوب می‌شوند. همچنین آنتی ویروس‌های غیررایگان می‌توانند مانع از سر زدن شما به سایت‌های آلوده به فیشینگ شوند و اکثر آنها قابلیت‌هایی دارند که از ورود و نفوذ حملات فیشینگ به صندوق ورودی ایمیل شما جلوگیری می‌کنند.

یکی دیگر از امکاناتی که در آنتی ویروس‌های رایگان مشاهده نمی‌شود، فایروال‌ها هستند که در صورت اتصال به وای فای عمومی از شما حفاظت می‌کنند؛ همچنین پسورد منیجرها که از هویت آنلاین و فیزیکی شما حفاظت می‌کنند و وی‌پی‌ان که به حفاظت از حریم خصوصی شما کمک می‌کند.

برای شروع می‌توانید بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 را انتخاب و از آن استفاده کنید اما بهتر است که در نهایت برای مقابله با بدافزارها، حتماً یکی از بهترین آنتی ویروس‌های موجود را انتخاب کنید.

جمع بندی

انتخاب بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 به اندازه انتخاب راهکارهایی مثل وی‌پی‌ان سخت و چالش برانگیز نیست اما باز هم لازم است که مزایا و معایب هر راهکار را بررسی کنید. بیشتر آنتی ویروس‌های معرفی شده در این مطلب، قابلیت‌های ابتدایی ساده را دارند اما با خرید آنتی ویروس‌های غیررایگان به امکانات پیشرفته بیشتری دسترسی خواهید داشت.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و کار شما را برای انتخاب بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 آسان‌تر کرده باشد.

سوالات متداول

بهترین آنتی ویروس سال 2023 کدام است؟

بررسی‌های مختلف نشان داده‌اند که بهترین آنتی ویروس در سال 2023 Bitdefender است که قدرت تشخیص تهدید بالایی داشته و مجهز به امکانات جانبی زیادی است.

آیا آنتی ویروس رایگان برای مقابله با تهدیدات کافی است؟

نمی‌توان پاسخ قاطعی به این سوال داد. یک آنتی ویروس رایگان خوب مثل موارد معرفی شده در این مطلب، به حفاظت از کامپیوتر شما کمک می‌کنند. اما آنتی ویروس‌های غیررایگان امکانات بیشتری دارند؛ از جمله لایه حفاظتی ضد باج‌افزاری که فقط در این محصولات وجود دارد.

آیا آنتی ویروس 100% رایگان وجود دارد؟

Malwarebytes یک نسخه کاملاً رایگان برای کامپیوتر، مک، اندروید و آیفون دارد؛ اما کاربران کامپیوتر و مک فقط می‌توانند از این ابزار برای پاکسازی دستگاه‌های آلوده استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

منبع: techradar

به نظر شما بهترین آنتی ویروس رایگان 2023 کدام است؟ به نظر شما این گوشی ارزش خرید دارد؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر