coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

همه چیز درباره وام ودیعه مسکن 1402 ؛ مبلغ وام، زمان دریافت و لیست بانک‌های عرضه‌کننده

مبلغ وام ودیعه مسکن 1402 چقدر است؟ شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن ویژه مستاجران چگونه بوده، نحوه ثبت نام این وام چگونه است و همچنین زمان دریافت این وام چه موقع است؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با تکراتو همراه باشید.

وام ودیعه مسکن که هرساله به مستاجران پرداخت می‌شود، از جمله تسهیلات دولتی است که برای کمک به مستاجران در شرایط عجیب بازار مسکن کشور در نظرگرفته شده و مبلغ آن بسته به موقعیت جغرافیایی متقاضی از نظر کلان‌شهر، شهر یا شهرستان متفاوت است.

چندی پیش روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به پرداخت وام کمک ‌ودیعه مسکن به مستأجران درباره مبلغ وام ودیعه مسکن 1402 توضیحاتی را ارائه کرد.

اکبری در واکنش به این پرسش که آیا پرداخت وام کمک ‌ودیعه مسکن به ابلاغیه جدیدی از سوی بانک مرکزی نیازمند بوده، بیان داشت:

خیر، نیازی به ابلاغیه جدید نیست و از سال قبل این وام به اجاره‌نشین‌ها پرداخت شده است.

بنابراین، وام کمک هزینه اجاره مسکن در سال 1402 نیز به قوت خود باقی بوده و مستاجران نیز می‌توانند برای دریافت این وام، در سامانه ودیعه مسکن به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir ثبت نام نمایند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


مبلغ وام ودیعه مسکن 1402

در اواخر فروردین ماه سال جاری نیز «علی فرنام»، پژوهشگر مسکن و شهرسازی ضمن اشاره به بازار اجاره مسکن به عنوان یکی از بخش‌های بسیار مهم ولی رها شده کشور عنوان کرد: «کمترین حمایت‌ها از مستأجران صورت گرفته است.»

مبلغ وام ودیعه مسکن 1402
مبلغ وام ودیعه مسکن 1402 چقدر است؟

فرنام ضمن تاکید بر لزوم «تمدید پرداخت وام ودیعه مسکن در سال 1402 و بیان این‌که عدد وام یعنی 100 میلیون تومان (برای تهران) با شرایط امسال همخوانی چندانی ندارد»، افزود:

این اقدام آبی روی آتش است و تورم یک سال اخیر در بخش مسکن را برای اجاره‌نشین‌ها پوشش خواهد داد. طی سال‌های اخیر بین 200 تا 300 هزار مستأجر از این وام استفاده کرده و حداقل دیگر جابه‌جا نشده‌اند.

وی در پایان با اشاره به برنامه پرداخت وام 70 و 40 میلیون تومانی در کلان‌شهرها و سایر شهرها به عنوان مبلغ وام ودیعه مسکن 1402 خاطرنشان کرد: «مستأجری که قراردادش تمام شده است، می‌تواند با استفاده از وام ودیعه یک سال دیگر در واحد مسکونی اجاره‌ای سکونت داشته باشد.»

بنابراین مبلغ وام ودیعه مسکن 1402 به طور خلاصه بدین شرح است:

  • تهران: 100 میلیون تومان
  • کلان‌شهرها: 70 میلیون تومان
  • سایر شهرها: 40 میلیون تومان

آپدیت 3 آبان: به گزارش تکراتو و به نقل از شرق، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود نوشت:

امروز چهارشنبه سوم آبان 1402 در دولت افزایش وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی از 200 میلیون تومان به 350 میلیون تومان به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: زمان دقیق واریز سود سهام عدالت ؛ مبلغ سود سهام عدالت 1402 چقدر است؟

افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن 1402 در هاله‌ای از ابهام

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به ماده 11 طرح دو فوریتی ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، با افزایش وام ودیعه مسکن در سال اول اجرای این قانون در تهران به 200 میلیون تومان موافقت کردند.

مدارک و نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن 1402

با توجه به در نظر گرفتن رقم مذکور برای پایتخت، وام 150 میلیون تومانی برای کلان‌شهرها و 100 میلیون تومان برای سایر شهرستان‌ها، به نظر می‌رسد متقاضیان همچنان همان ارقام قبلی را دریافت کرده و هنوز خبری از وام 200 میلیون تومانی نیست!

وام ودیعه مسکن تا پایان سال پرداخت می‌شود

طبق اعلام بانک مرکزی، پیرو نامه شماره 1687‏‏/02 مورخ 07‏‏/01‏‏/1402 درخصوص اعطای تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن از محل منابع موضوع ماده(4) قانون جهش تولید مسکن و حسب تصمیمات متخذه در پانزدهمین جلسه کمیسیون عملیات پولی و اعتباری مورخ 22‏/06‏/1402 مقرر شد:

به‌منظور حمایت از مستأجرین و در راستای اجرای مصوبه مورخ 3‏‏‏/3‏‏‏/1401 شورای پول و اعتبار، اعطای تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده(4) قانون جهش تولید مسکن در قالب سقف کلی مصوب شورای پول و اعتبار مورخ 3‏‏‏/3‏‏‏/1401 (400 هزار میلیارد ریال) و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل تا پایان سال 1402 تداوم یابد.

مبلغ وام ودیعه مسکن 1402

به گزارش تسنیم، سقف تسهیلات اعطایی ودیعه مسکن، حسب درخواست متقاضی و ضوابط اعطای تسهیلات بانکی در مناطق شهری کشور در تهران، کلان‌شهرها و سایر شهرها به‌ترتیب 100 میلیون تومان، ‌70 میلیون و 40 میلیون تومان است. طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی بانک مرکزی، تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و بازپرداخت حداکثر 5 سال قابل پرداخت است.

کدام بانک ها وام ودیعه مسکن می‌دهند

19 بانک مسکن، ملی، سپه، پست‌بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و مؤسسه اعتباری ملل باید تسهیلات ودیعه مسکن را به اجاره‌نشین‌های واجد شرایط پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: وام 500 میلیون تومانی زوج‌های روستایی دهه شصتی

شرایط جدید وام ودیعه مسکن مستاجران در سال 1402

از جمله شرایط جدید و اصلی وام ودیعه مسکن مستاجران 1402 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متقاضی وام باید از سال 1384 تاکنون سابقه دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی نداشته باشد.
  • متقاضی وام ودیعه مسکن بایستی حتما 5 سال در شهر مورد تقاضا سکونت داشته باشد.
  • متقاضی وام مسکن باید متاهل و یا سرپرست خانوار باشد.
  • متقاضی وام ودیعه مسکن و افرادی که تحت سرپرستی دارد نباید صاحب زمین یا واحد مسکونی باشند.
  • متقاضیان زن متاهل برای بهره‌مندی از مزایای این وام، می‌بایست برای دریافت وام مسکن، تعهدنامه محضری از طرف همسر خود مبنی بر واگذاری امتیاز وام مسکن را دارا باشند.
  • زنان خودسرپرست برای مشمول شدن وام ودیعه مسکن باید حداقل 35 سال سن داشته باشند.
  • نخبگان علمی و معلولین جسمی، حرکتی با حداقل 20 سال سن و با ارائه مدارک و اسناد مربوطه مشمول وام ودیعه مسکن هستند.

مدارک وام ودیعه مسکن 1402

اصلی‌ترین مدارک لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن 1402 به جز شناسنامه و کارت ملی، اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات است که بایستی در سامانه بارگذاری شده باشد. بعد از این، یکی از شعبه‌های بانک برای متقاضی مشخص می‌شود و از زمان دریافت پیامک تایید، متقاضی 14 روز فرصت دارد تا مدارک خود را به بانک ارائه داده و ضمن معرفی ضامن‌ها، وام را دریافت کند. در صورت پایان این مهلت، درخواست متقاضی رد می‌شود.

هنگام مراجعه حضوری و تکمیل فرایند دریافت وام، به‌همراه داشتن اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، اجاره‌نامه رسمی دارای کد رهگیری، گواهی کسر از حقوق یا مستمری به‌همراه شماره حسابی که یارانه نقدی به آن واریز می‌شود، الزامی است؛ درغیر‌این‌صورت، متقاضی باید سفته ارائه دهد.

همچنین، ضامن باید گواهی کسر از حقوق و گواهی حقوق مستمری از نهادهای دولتی یا به‌جای آن‌ها چک و سفته ارائه دهد. بازپرداخت وام ودیعه مسکن پنج‌ساله و سود آن 23 درصد است و مستأجرها تا زمان پایان اقساط وام نمی‌توانند دوباره از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص شرایط، مبلغ و قسط وام ودیعه مسکن 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (348 نظر)

    بعد از مراجعه به چند بانک، یکی از بانکها دو ضامن رسمی، سند خودرو، سند منزل مسکونی ضامن جهت تکمیل پرونده می خواهد

    پاسخ

    باسلام من معلول حرکتی پخایی هستم تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور ازقبل سال جدید درخواست وام ودیعه مسکن کردم ولی کس جواب گونیستوحکم تخلیه امصا صادرشد این دستور ها آقایان فقط یه رویا داستان است

    پاسخ

    دروغ دروغ می گین لعنت به همه تون
    یه هفته من شوکه شدم از افزایش پول پیش و اجازه سه برابر
    حضرات در حال مانور قدرت و انرژی هستی ان پزشکان تجارت می کنن بازاری ها در حال افزایش ثروت
    صاحب خانه ها در حال زدن تو سر مستاجر
    بانکی ها از هزار دولت آزاد

    پاسخ

    سلام
    شما فکر میکنید این ۷۰تومان مشکل مستاجرین حل میکنه تازه برای ۲۰۰تومان دو تا ضامن میخواد

    پاسخ

    لعنت به این دولت کثیف که همچین وضعیتی برامون ساختن آخه لعنتیها شمارو چه به اقتصاد مملکت
    وام ودیعه کجا بود اگرهم که باشه به ضامن ها گیر میدن
    تازه سود وام رو کردن ۲۳ درصد
    مثلاً مملکت اسلامیه وربارو حروم میدونن
    آخه مستأجری که نیاز به وام داره باید این همه سود بده؟ مگر اصلاً توانایی داره برای پرداخت همچین بهره ای؟؟!!

    پاسخ

    چندین ساله که مردم راسرگرم کردن کخودشون مشغول پول شویی وارز دزدی هستن و فقط آقازادها میتونن له همه چی دست یالند.این چه ح کومت اسلامی هست منکه موندم
    تلان چندساله بیکارم هرچی به هرمسئول سهرمون رجوع کردم هیچ بوده
    فقط سرمایه دار خوب داره……

    پاسخ

    وام در ایران برای پولدارها و رفقای حاجی و سید پرداخت میشه
    بنده طراح هستم و کارم به خاطر کسادی بازار ایران نابود شده و هیچ بانکی وام راحت نمیده و تا کمیته امداد هم رفتم ولی وامی به بنده تعلق نگرفت . برای راه اندازی کارگاه جدید حداقل ۲۵۰ میلیون با درصد پائین و منطقی نیاز دارم . اگر کسی میتونه راهنمایی و کمک کنه ،لطفا با بنده تماس بگیره ۰۹۱۲۱۸۸۴۷۸۰

    پاسخ

    من پارسال۷۰۰۰۰۰هزارتومان فقط به کدرهگیری دادم،این دولت که ماداریم همینکه میخواستم وام وبگیرم ازمن۲تاضامن خواستند،بابابه پیربه پیغمبرهیچ بی ناموسی ضامن مستاجرنمیشه،خاک عالم توسراین دولت که اول به افغانی توجه داره بعدبه مردم خودش،خداکنه روزی برسه این مسئولین ماکه همش به فکرمنافع خودشون هستن مث ماشرمنده زن وبچه شون بشن هزاربارآمین خداحافظ

    پاسخ

    من پارسال۷۰۰۰۰۰هزارتومان فقط به کدرهگیری دادم،این دولت که ماداریم همینکه میخواستم وام وبگیرم ازمن۲تاضامن خواستند،بابابه پیربه پیغمبرهیچ بی ناموسی ضامن مستاجرنمیشه،خاک عالم توسراین دولت که اول به افغانی توجه داره بعدبه مردم خودش،خداکنه روزی برسه این مسئولین ماکه همش به فکرمنافع خودشون هستن مث ماشرمنده زن وبچه شون بشن هزاربارآمین

    پاسخ

    همش دروغه وقتی میری بانک همه چی هم آماده است الکی ایراد میگیره بخدا تا الان دوتا خونه عوض کردیم واسه دوتاش هم اقدام کردیم هیچ کدوم خبری نشده تا قراردادن تموم شده

    پاسخ

    سلام وقت بخیر بنده در استان مازندران شهرستان نور به هر بانک دولتی و خصوصی مراجعه کردم می‌گویند بایدتوحسابم سپرده باشدوضامن رسمی داشته باشم،وریسان بانک‌های این شهرستان بهانه های مختلف وماده و تبصره می آورند که قادربهگرفتن وام نباشم،بنده خیلی مشکل مالی دارم و مستاجر میباشم دریابید بنده را

    پاسخ

    سلام جناب، اینهمه تبلیغات یاشما دروغ میگید،یابانکها واسه قانون شما تره هم خرد نمیکنن اینه جامعه‌ ی ما

    پاسخ

    سلام همه اش دروغ به خدا برای صدمیلیون به هربانکی میرسم میگن مسولیین برای خودشان میگن وامی نداریم ضمنا اگرهم داشته باشیم اولا متقاضی باید بازنشسته نباشد دوما جوان باشد سوما سه تا ضامن کارمند رسمی یا سه تا جواز کسب دار باشد بخدا خیلی مسخره است وامی صدمیلیونی که رییس جمهور و وزرا بهش افتخار میکن و ماها باید یکصد شصت میلیون پس بدیم این همه مسخره بازی هم دارن واقعا باید تاسف خورد به این تصمیم بالاترین مسول اجرایی کشور

    پاسخ

    باسلام من معلول حرکتی پخایی هستم تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور ازقبل سال جدید درخواست وام ودیعه مسکن کردم ولی کس جواب گونیستوحکم تخلیه امصا صادرشد این دستور ها آقایان فقط یه رویا داستان است

    پاسخ

    اگه واقعا چنین چیزی تصویب شده چرا همه ی بانکها میگن بودجه نداریم وهنوز چیزی به ماابلاغ نشده؟؟؟ چرا اینقدرراحت مردم بدبخت رو بازی میدین!!خداشاهده امسال پول پیش من ۵برابر و اجاره بیش ازسه برابر شده!!!یعنی اگه هیچی نخوریم ونپوشیم وشبانه روز هم کارکنیم بازم‌نمیتونیم از پس این اجاره بربیاییم!پول پیش رو هم قرض گرفتم که وام ودیعه مسکن بگیرم وپسش بدم،چک دادم بابتش خداشاهده،اماالان هربانکی میرم میگن به ماابلاغ نشده و بودجه نداریم و….تکلیف چیه!!کی پاسخگوئه؟!!اصلا کسی صدای مارو میشنوه؟؟؟کسی براش مهم هست؟؟؟

    پاسخ

    ودیعه الان سرسام آوره باصدتومن دیگه تو روستاها بهت خونه خوب نمیدن .تو کلانشهرها حرف ازمیلیارده با این وام کوچک اصلآ سودی بحال مستآجر نداره .اونم که فوری نمیدن با هفت خوان رستم طی بشه تا چندارغازبانکها بعد کلی دوندگی وخواری بعد حداقل یکسال انتظار پرداخت کنن هیچ دردی دوا نمیکنه .کار ازاصل خرابه خراب خراب

    پاسخ

    خدا لعنت کنه همه مسئولین بی وجدان رو که حرف از کشور اسلامی میزنند و وام ۲۳ درصدی حتی برا ودیعه مسکن میدند به مردم اون هم اگه ضامن رسمی داشته باشه.
    شما که از آخرتتون نمیترسید،حتی بعید میدونم قبول داشته باشید آخرتی هم باشه.
    بترسید از روزی که عذاب اللهی رو به جای اون دنیا،این دنیا مردم به سرتون بیارند.

    پاسخ

    این خبر ها همه دروغ هست.. بازی دادن افکار عمومی رو برنامه ریزی کردند.. امید الکی میدن و شایعه پراکنی می‌کنند که مثلا مملکت گل و بلبله… ی روز سهام عدالت را به جاماندگان میدن. ی روز وام ودیعه دوبرابر میشه. یروز وام 4 درصدی 200 میلیونی برای همه…. همه و همه دروغه واسه اینکه تو دنیا ببینن و بگن عجب بهشتی هست این ایران…. رنگ واقعیت سیاهه

    پاسخ

    آقایان نمایندگان به اصلاح مردمی
    اگه نمیتونید قیمتت مسکن را کاهش بدهید نمیخواد منت سر خلق الله بزارید و از این وام‌ها بدید
    آیا میدونید با دادن این وام‌ها در شرایط کنونی اوضاع بدتر میشه و دردی از مستاجران دوا نمیکنه
    در ضمن شماها اگه به فکر ملت بودید نباید میگذاشتین وضع به اینجا برسه
    با شعار دادن کاری دزست نمیشه

    پاسخ

    بخداانصاف نیست بایدوام شهرستانهارم اضافه کنندیه خونه قدیمی توشهرستان ۸۰_۹۰پول پیش وماهی ۲میلیون اجاره آخه مستاجربدبخت ازکجابیاره لطفانمایندگان به فکرشهرستانهاهم باشند

    پاسخ

    یکی از علت اصلی تورم شدید ، رهن گرفتن است، کشورهای خارجی چیزی به اسم رهن ندارن و غیر قانونی است و برخورد شدید میکنند چون باعث تورم میشه

    پاسخ

    سلام فقط سرکاری وارد سامانه که میشی هیچ بانکی اعتبار نداره دو سه تا هم که داره میری بهونه میارن ملت رو سر کار گذاشتن بخدا متاسفم واقعا ..

    پاسخ

    کدوم وام مسکن…همش دروعه هر بانکی ک رفتم…گفتن ب ما ابلاغیه نیومده…اگه واقعا راست میگید…ی شماره برای شکایت مردمی بزارید..بفهمید چ خبره…یا خودت بدون اینکه خود بانک اطلاع داشته باشه برید درمورد وام ودیعه بپرسید…بفهمید چ خبر..‌‌بعدشم چرارشهرهای اطراف تهران ۴۰تومن یا۷۰تومن…الان من اطراف شهرتهرانم…اگه میخوای خونه کرایه ندی..باید حداقل ۳۰۰پول پیش واسه یه خونه ۶۰متری بدی ..بعداگذاشتید..پول وام ۷۰تومن…خسته نباشید….انقدرب فکر ما بدبختاهستید

    پاسخ

    با سلام پس چرا ما بر ودیعه وام مستاجری هر بانکی انتخاب میکنیم میریم میگن سایت خرابه نامه هم زدیم ب بانک مرکزی ک ما بودجه پرداخت نداریم اینم شگرد جدید هر کس ادم شو داشت و رشوه داد و شد بهش وام بدن اگ کسی مثل ما بی کس و بود از وام خبری نیست سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۱ هم ثبت نام کردم بانکها قبول نکردن گفتن بودجه نیست یا اینک نوبت شما بعد ۳ ماه ک ۳ ماه بعد رفتم گفتن بانک مرکزی جلو وام و گرفته اخه بس دیگ مردم و کم فریب بدید من ما جز مستاجر ها نیستیم کسی پاسخگو باشه لطفا

    پاسخ

    ترا بخدا نمک به زخممان نپاشید اجاره بها به تومان بالا میره شما وام ریالی (البته نه ریال عربستان) میدهید. سال 1401بنده در بلوار نصر شیراز یه خانه سیصد ملیون تومان رهن کردم الان همان خانه میگه با ماهی پنج ملیون تــــــــــــــومــــــــــــــــان به عبارتی حدود پـــــــــــــــانصـــــــــــــــدملیون تــــــــــــــــومان. ببخشید یه خرده کشیدمش که متولیان متوجه شوند.

    پاسخ

    حاکمیت بجز دروغ و سرکارگذاشتن مردم کار دیگری انجام نمیده . یکسال تمامه دارم این وام رو دنبال میکنم و هیچ کجا این وام رو ندادند و فقط من رو سر دواندند. خدا لعنتتون کنه

    پاسخ

    سلام . همه اینها الکی و حرف مفته . ثبت نام کردم ۴۰ میلیون سیستم برام زده بانک سامان را که نزدیک بود را انتخاب کردم / رفتم بانک میگه ۲۳ درصده کوپ کردم سر از پا درازتر برگشتم / متاسفم از تبلیغ دروغ و شایعه دولت

    پاسخ

    یه بهونه هستش که بودجه و اعتبار بدن به اسم ما مستاجرها و به کام بانک دار و خونه دارهایی که پارتی دارن، هرچی پارسال دوییدیم بهمون ندادن، لعنت به هرچی کارمند پَست و بی وجدانه اینا حق الناسه که مارو در به در میکنید
    وام ازاد هم میگین برابرش چند ماه پول بخابونین

    پاسخ

    کاش سودش کمتر بود

    پاسخ

    واقعا چقدر سرخوشید شما…..باعث بانی تمام این بدبختیای کارگران وقشرضعیف جامعه خود دولته که هیچیش سرجاش نیست…من با مدرک میگم که این وام مستاجران رو بیشتر بانکابرای کاردیگه استفاده کردن وکلی سندخونه به اسم بانکا زده شد کسی هم نپرسید چقدر وام به مستاجران دادن.موفق باشید.

    پاسخ

    سلام عزیزان من دیروز تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۷ به بانک سامان شعبه فلکه سوم تهران پارس مراجعه کردم میگه وام میدیم ولی طبق بخشنامه بانک مرکز ۲ تا ضامن کسر از حقوق و خودتم چک صیاد و با سود ۲۴ درصد پرداخت میشه به عبارتی ۶۰ تا ۳۵۰۰۰۰۰ سه میلیون پانصد اقساط بعد این اصل ربا در بانک نیست بعد مراجع تقلید می‌کن حرام است اکه این به غول شما ربا نیست و نگیریم باید بریم چادر بزنیم

    پاسخ