coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

هشدار نخست وزیر بریتانیا: ممکن است انسان کنترل هوش مصنوعی را از دست بدهد

به گفته ریشی سوناک، مجرمان می‌توانند از هوش مصنوعی برای تولید سلاح‌های شیمیایی خطرناک استفاده کنند و حتی ممکن است کنترل هوش مصنوعی از دست انسان حارج شود.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، روز پنج‌شنبه درباره خطرات و تهدیدهای هوش مصنوعی هشدار داد. سوناک می‌گوید: «هوش مصنوعی می‌تواند تحولی به بزرگی انقلاب صنعتی، اختراع برق یا تولد اینترنت ایجاد کند.» او افزود که این تحول با ریسک‌های خاصی همراه خواهد بود. به گفته‌ی نخست وزیر بریتانیا، هوش مصنوعی می‌تواند به تولید هر چه راحت‌تر سلاح‌های شیمیایی یا زیستی کمک کند و مجرمان می‌تواند از این فناوری به نفع خودشان بهره ببرند.

سوناک گفت: «حتی این ریسک وجود دارد که به واسطه یک نوع خاص از هوش مصنوعی به نام ابرهوش، بشریت کنترل هوش مصنوعی را از دست بدهد.»


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


برگزاری نشست هوش مصنوعی به میزبانی بریتانیا

هشدار نخست وزیر بریتانیا در حالی انجام شده که این کشور برای میزبانی نشت امنیت هوش مصنوعی در هفته بعد آماده می‌شود. قرار است در این رویداد، شرکت‌ها و کشورهای مختلف درباره ریسک‌های هوش مصنوعی گفتگو کنند.

کنترل هوش مصنوعی

روز چهارشنبه، دولت بریتانیا گزارشی را منتشر کرده و در آن، هوش مصنوعی پیشگام را که شامل مدل‌های هوش مصنوعی همه منظوره بسیار قدرتمند هستند معرفی کرد. این مدل‌ها قادر به انجام کارهای مختلف هستند و قابلیت‌های آنها حتی از قدرت پیشرفته‌ترین مدل‌های امروزی بیشتر است.

درحال‌حاضر، در چت جی‌پی‌تی و چت‌بات گوگل بارد هم از همین مدل‌ها استفاده شده است.

سوناک اعلام کرد که بریتانیا، اولین مؤسسه امنیت هوش مصنوعی را تأسیس می‌کند که قرار است در آن انواع جدید هوش مصنوعی طراحی و آزمایش شوند تا محققان بتوانند ریسک این مدل‌ها را بهتر درک کنند.

سوناک گفت که او در نشست هفته بعد، پیشنهاد شکل‌گیری یک هیئت جهانی را با حضور کشورها و سازمان‌های مختلف مطرح می‌کند.

درحال‌حاضر، چین و آمریکا به عنوان دو پیشگام اصلی در حوزه هوش مصنوعی شناخته می‌شوند. بریتانیا هم شرکت‌های هوش مصنوعی مهمی مثل دیپ‌مایند و چندین دانشگاه قوی مجهز به این فناوری را دارد. اما فاصله بریتانیا با دو کشور چین و آمریکا در این زمینه بسیار زیاد است.

حالا بریتانیا در تلاش است تا خود را به عنوان پیشگام حوزه امنیت هوش مصنوعی و مسئول اصلی کنترل و نظارت بر این فناوری معرفی کند.

کشور چین هم به نشست هفته بعد دعوت شده است. به گفته‌ی سوناک، «حتماً عده‌ای این انتقاد را مطرح می‌کنند که نباید چین را در این نشست شرکت داد؛ اما بدون حضور همه پیشگامان جهانی در عرصه هوش مصنوعی، نمی‌توان این فناوری را ایمن‌سازی کرد.»

چین و آمریکا در رقابتی شدید برای برتری در حوزه هوش مصنوعی هستند و واشنگتن به دنبال محدود کردن دسترسی پکن به فناوری‌های کلیدی مرتبط با هوش مصنوعی است. چین هم سال گذشته قوانین جدیدی برای هوش مصنوعی وضع کرد؛ چون پکن هم به دنبال نظارت دقیق بر توسعه این فناوری است.

بیشتر بخوانید:

منبع:  cnbc

نظر شما درباره تهدید هوش مصنوعی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر