coinex
راهنمای خرید تکراتو

تشخیص اوتیسم با هوش مصنوعی ؛ تشخیص با شبکیه چشم و دقت 100 درصد

این روزها بحث هوش مصنوعی و انجام کارهایی که به آن سپرده می‌شود داغ است. حالا تشخیص اوتیسم با هوش مصنوعی نیز ممکن شده و محققان دریافته‌اند که با عکس‌برداری از شبکه چشم کودکان و استفاده از یک الگوریتم عمیق می‌توان 100 درصد این بیماری را تشخیص داد.

با توجه به یک مقاله ارائه شده در JAMA Network Open، تیم تحقیقاتی از کالج پزشکی دانشگاه Yonsei در کره جنوبی، با بهره‌گیری از تصاویر شبکیه که توسط یک الگوریتم هوش مصنوعی غربال شده‌اند، یک روش نوین برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم یا ASD و اندازه‌گیری شدت علائم آن در کودکان را تدوین نموده‌اند.

بیشتر بخوانید: توانایی خواندن ذهن با هوش مصنوعی ؛ پیشرفت بزرگ دانشمندان

در قسمت پشتی چشم، شبکیه و عصب بینایی با یکدیگر در دیسک بینایی یا نقطه کور به هم متصل می‌شوند. این ساختار که اطلاعات را به سوی سیستم عصبی مرکزی انتقال می‌دهد، به عنوان یک دریچه به مغز عمل می‌کند و این امکان را به محققان می‌دهد تا به طریقی ساده و ایمن به مغز دسترسی یابند. به عنوان یک نمونه، تازه‌ترین ابتکار محققان بریتانیایی شامل ایجاد یک ابزار است که با استفاده از تاباندن لیزر بی‌ضرر بر روی شبکیه چشم، به تشخیص سریع ضربه مغزی می‌پردازد.

این تحقیقات بر روی 958 نفر که میانگین سنی آنها بین 7 تا 8 سال بود انجام شد. در جریان این آزمایش 1890 تصویر در شبکیه چشم کودکان به دست آمد. نیمی از افرادی که انتخاب شده بودند مبتلا به ASD تشخیص داده شدند و نیم دیگر، گروه کنترل را تشکیل دادند. برای ارزیابی شدت علائم ASD از برنامه‌ی مشاهده تشخیصی اوتیسم (ADOS-2) و نمرات مقیاس پاسخگویی (SRS-2) استفاده شد.

تشخیص اوتیسم با هوش مصنوعی
تشخیص اوتیسم با هوش مصنوعی

یک شبکه عصبی کانولوشن (CNN)، یک الگوریتم یادگیری عمیق، با بهره‌گیری از 85 درصد اطلاعات مرتبط با تصاویر شبکیه و نمرات آزمون شدت علائم اختلال طیف اوتیسم (ASD)، به‌منظور ایجاد مدل‌هایی برای غربالگری شدت علائم اوتیسم آموزش داده شد. این سیستم هوش مصنوعی در نهایت با موفقیت کامل در تشخیص و تمایز بین کودکان سالم و کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم عمل نمود.

تحقیقات حاکی از آن است که مدل‌های هوش مصنوعی با تمرکز بر روی عکس‌های شبکیه، توانایی موفقیت‌آمیزی را در تشخیص اختلال طیف اوتیسم (ASD) و تفاوت‌های آن با رشد معمولی (TD) در کودکان داشته‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد که تغییرات مشاهده‌شده در شبکیه ممکن است به عنوان نشانگرهای زیستی معتبری در اطلاعات زیستی ASD عنوان شوند. جالب اینجاست که این سیستم هوش مصنوعی توانسته است با استفاده از تنها 10 درصد از تصاویر حاوی دیسک بینایی، تشخیص‌های دقیقی را ارائه دهد.

شبکیه چشم نوزاد تا سن چهارسالگی رشد می‌کند؛ به همین دلیل تحقیقاتی بیشتری لازم است تا دانشمندان به نتیجه درستی در اینباره‌ که این ابزار برای کودکان زیر چهار سال نیز کارایی دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی تشخیص اوتیسم با هوش مصنوعی چیست؟  لطفا دیدگاه خود را در این خصوص در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر