;
coinex

کشف یک جرم کیهانی مرموز ؛ سنگین‌تر از ستاره‌های نوترونی و سبک‌تر از سیاهچاله‌ها

محققین یک جرم کیهانی مرموز کشف کرده‌اند که متعلق به هیچ‌یک از اجرام آسمانی نیست. این جرم کشف شده سنگین‌تر از ستاره‌های نوترونی و سبک‌تر از سیاهچاله‌ها وزن دارد.

دنیای اجرام آسمانی همیشه موجب شگفتی انسان‌ها شده است. اکنون محققین در منچستر و آلمان یک جرم کیهانی مرموز کشف کرده‌اند. به گفته آنها وزن این جرم بیشتر از ستاره‌های نوترونی و کمتر از کوچک‌ترین سیاهچاله شناخته شده است. همچنین اعلام شده که این جرم مرموز در مدار یک تپ‌اختر میلی‌ثانیه‌ای در فاصله 40 هزار سال نوری یافت شده است.

بیشتر بخوانید: تلاش برای ارتباط با موجودات فضایی ؛ دعوت یوفوها برای بازدید از لکسینگتون

تپ‌اخترهای (پالسار) میلی‌ثانیه‌ای با سرعت فوق‌العاده‌ صدها بار در ثانیه می‌گردند. بن استیپرز یکی از محققین دانشگاه منچستر که هدایت این مطالعات را بر عهده داشته جرم کشف شده کیهانی را هیجان‌انگیز خطاب کرد.

پژوهشگران در دانشگاه منچستر و مرکز نجوم رادیویی در موسسه ماکس پلانک در بن بر این باورند که این اولین جرم کیهانی که ترکیب تپ اختر رادیویی و سیاهچاله است. اگر این عقیده درست باشد علاوه بر اینکه امکان آزمایش نسبیت عام انشتین به روشی نوین را فراهم می‌کند، مطالعه و شناخت سیاهچاله ها را نیز ساده‌تر خواهد کرد.

پروفسور استپرز می‌گوید: «جفتِ تپ‌اختر-سیاهچاله ابزار مهمی برای آزمودن نظریه‌های گرانش خواهد بود و یک ستاره نوترونی سنگین شناخت تازه‌ای از فیزیک هسته‌ای در چگالی خیلی بالا به دست می‌دهد.»

بهر حال تاکنون مشخص شده که اگر جرم ستاره نوترونی به حد مشخصی برسد دچار فروپاشی خواهد شد اما اینکه پس از فروپاشی به چه پدیده‌ای تبدیل می شود هنوز اعلام نشده؛ البته گمان دانشمندان بر این است که به یک سیاهچاله بدل خواهد شد.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر