coinex
otetmarket
propification.com

برج وان زعبیل دبی رکورد گینس را شکست ؛ [+فیلم]

شهر دبی با فراوانی آسمان‌خراش‌های خیره‌کننده شناخته می‌شود، اما برج وان زعبیل دبی (One Za’abeel)، که به تازگی به اتمام رسیده و توانسته رکورد گینس را نیز بشکند، بدون شک حتی در میان دیگر آسمان‌خراش‌ها چیز دیگریست.

نیو اطلس گزارشی از طراحی و امکاناتی که برج وان زعبیل دبی با آن تجهیز شده منتشر کرده که نشان می‌دهد این پروژه از دو برج مجاور تشکیل شده که یک پل افقی آنها را بهم متصل می‌کند.

ارتفاع دو برج وان زعبیل دبی به ترتیب 235 متر و 305 متر بوده و دارای فضاهای مسکونی، اداری و یک هتل است. این دو ساختمان بر روی یک ساختمان سکویی با سقف سبز قرار دارند.

بیشتر بخوانید: پلیس عربستان خودروهای هوشمند مجهز به پهپاد خود را به نمایش گذاشت [+فیلم]

برج وان زعبیل دبی

پروژه به واسطه بخش افقی خود که به نام “لینک” شناخته می‌شود، به دو برج در ارتفاع 100 متری بالای یک بزرگراه شلوغ تکیه داده است. این لینک با طول 230 متر و بخش کنسول 66 متر، شامل یک استخر شنا با منظره برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان، در بالای خود است. این بخش افقی علاوه بر دسترسی به هر دو ساختمان، فضای داخلی بدون ستون، دید بیشتری به چشم‌انداز شهر دارد و شامل رستوران‌ها و استراحتگاه‌ها نیز می‌شود.

در طول پروژه، مهندسان به چالش‌های مهندسی بسیاری برخورد کردند. این دو آسمان‌خراش به گونه‌ای مهندسی شده‌اند که انحراف کمی دارند، به‌طوری که هنگام اتصال لینک در محل خود، وزن اضافی آن به تدریج برج‌ها را به حالت عمودی بازمی‌گرداند. نصب لینک توسط شرکت ساختمانی مِیس با استفاده از یک سیستم بالابر هیدرولیکی با 24 جک صورت گرفت.

Nikken Sekkei، طراح این برج، توضیح داده که «تیر کنسول 66 متری لینک اکنون به عنوان طولانی‌ترین تیر طُرّه‌ای جهان شناخته می‌شود و به بازدیدکنندگان احساس شناوری در هوا را القا می‌کند. این لینک از یک سیستم ساختار لوله‌ای بیرونی قوی با اعضای فولادی اصلی آن که به صورت شبکه‌ای الماسی چیده شده‌اند، برای به حداقل رساندن پیچش و ایجاد فضای داخلی بدون ستون به هم پیوسته ایجاد شده است.»

علاوه بر ثبت رکورد گینس برای بلندترین تیر طُرّه‌ای جهان، این ساختمان یکی از “سنگین‌ترین بلند کردن‌ها” را نیز در منطقه به ثبت رسانده. نخستین بخش لینک با وزن تقریبی 8500 تن در یک دوره 12 روزه در ارتفاع 100 متری از زمین بلند شد. سپس نوک کنسول باقی‌مانده با وزن 900 تن، در چهار روز دوم بلند و متصل شد. این اتصال بین دو برج نه تنها ایمنی را افزایش داده بلکه نوسانات ناشی از باد را کاهش می‌دهد، که یک چالش معمول در ساختمان‌های بلند است.

وان زعبیل تنها ساختمانی نیست که بخش افقی را در طراحی خود جای داده است؛ پیش از این موشه سفدی، ساختمان‌‌هایی مانند “رافلز سیتی چونگ کینگ” و “مارینا بی سندز” را به این شکل طراحی کرده است. این پروژه همچنین به منظور صدور گواهینامه ساختمان سبز LEED نیز در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: 

نظر خود را درباره‌ی برج وان زعبیل دبی را با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر