coinex
راهنمای خرید تکراتو

دانشمندان به تازگی نوع جدیدی از مغناطیس را کشف کردند

دانشمندان موفق به کشف نوع جدیدی از مغناطیس شده‌اند که در مواد معمولی نهفته است. این نوع جدید که آلترمغناطیس (altermagnetism) نام گرفته احتمالا در فناوری‌های گوناگونی به کار گرفته خواهد شد. نیواطلس گزارش کرد؛ نوع رایجی از مغناطیسم در آهنربا وجود دارد که با نام فرومغناطیس شناخته می‌شود و تاثیر آن زمانی آشکار می‌‌شود که تمام الکترون‌های ماده به یک جهت می‌چرخند. نوع دیگری از این نیرو به نام آنتی فرومغناطیس نیز وجود دارد و زمانی که الکترون‌ها در جهت متناوب از همسایگان خود بچرخند، پدیدار می‌شود. دیگر مغناطیس‌ها از جمله دیامغناطیس، پارامغناطیس و فرومغناطیس نیز با مکانیسم‌های مختلفی ایجاد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: فناوری هنوز به اندازه کافی برای مراقبت از محیط زیست تلاش نمی‌کند

کشف نوع جدیدی از مغناطیس به نام آلترمغناطیس altermagnetism

اما به تازگی یک نوع جدید از مغناطیس به نام “آلترمغناطیس” کشف شده که ویژگی‌های عجیبی از انواع دیگر مغناطیس را در خود جای داده است. در آلترمغناطیس، الکترون‌ها به صورت متناوب در جهاتی چرخش می‌کنند (مشابه آنتی فرومغناطیس)، که نتیجه‌اش این است که نیروی مغناطیسی تولید نمی‌شود. به عبارت دیگر، باندهای انرژی این ماده دارای چرخش متناوب از باندهای همسایه خود هستند.

آلترمغناطیس اولین بار در سال 2019 پیش‌بینی شد و حالا آزمایشات انجام شده در سینکروترون SLS سوئیس وجود این پدیده را تأیید کرده است. نخستین ماده آلترمغناطیس تلورید منگنز است که قبلاً به عنوان آنتی فرومغناطیس شناخته می‌شد؛ اما تحقیقات با استفاده از اشعه ایکس نشان داده که باندهای الکترونیک این ماده در حالات مختلف چرخش می‌کنند، در عین حال که این خاصیت در مواد آلترمغناطیس پیش‌بینی شده بود.

گرچه در سال‌های اخیر انواع دیگری از مغناطیس کشف شده‌، اما آلترمغناطیس احتمالاً یکی از جذاب‌ترین آنهاست و کاربردهای متنوعی از جمله در حوزه ابررسانایی و اسپینترونیک نوظهور دارد. تحقیقات انجام شده توسط توماس یونگ، محقق ارشد، نشان می‌دهد که آلترمغناطیس یک پدیده بنیادی است که سال‌هاست قابل مشاهده بوده ولی تا به حال توسط کسی توجه به آن نشده بود. او بیان می‌کند که این ویژگی فقط در برخی از مواد محدود و ناشناخته وجود دارد، و در واقعیت در بسیاری از کریستال‌ها نیز مشاهده می‌شود. این تحقیق در ژورنال نیچر منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: 

نظرات خود را در خصوص این مطلب با تکراتو در میان بگذارید و اخبار علمی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر