;
coinex

دنباله دار شیطان سه برابر بزرگتر از کوه اورست به زودی از مدار زمین عبور می‌کند

طبق گفته‌ی اخترشناسان، ستاه دنباله دار شیطان به نام 12 پ/پونزبروکز (12P/Pons-Brooks)) وارد منظومه شمسی شده است و در آینده‌ای نزدیک، این دنباله‌دار قابل مشاهده خواهد بود. این دنباله‌دار که هر ۷۱.۳ سال یکبار مدار خود را کامل می‌کند، در تاریخ 21 آوریل به نزدیکترین نقطه خود از خورشید می‌رسد.

از لحاظ شکل و ساختار، دنباله‌دار “12 پ/پونزبروکز” شبیه به دنباله‌دار هالی است که هر 72 تا 75 سال یکبار در آسمان زمین دیده می‌شود. این دنباله‌دار در قرن چهاردهم توسط ژان لوئیس پونز کشف شد و نامش از وی گرفته شده است؛ اما نام دوم آن از اسم ویلیام رابرت بروکس ستاره‌شناس بریتانیایی-آمریکایی گرفته شده که در دوره‌های بعدی عبور از این دنباله‌دار را مشاهده کرده است.

بیشتر بخوانید:  کشف دو سیاره عظیم با دورهای طولانی در فضا

دلیل نامگذاری دنباله دار شیطان

دنباله‌دار شیطان دارای یک هسته با قطر حدود 30 کیلومتر است و به عنوان یک دنباله‌دار آتشفشانی منجمد شناخته می‌شود که با افزایش فشار در داخل و گرم شدن آن، موادی نظیر گاز، یخ و غبار را به مانند یک کوه آتشفشان از سطحش پرتاب (فوران) می‌کند.

یکی از بزرگترین طغیان‌هایی که باعث شد حجم این ستاره دو صد برابر کند سال گذشته رخ داد. این طغیان باعث شد مه و غباری ناشی از آن به شکل شخ در بیاید؛ همین امر باعث شد تا اخترشناسان لقب دنباله‌دار شیطان را به آن اختصاص دهند.

دنباله دار شیطان سه برابر بزرگتر از کوه اورست به زودی از مدار زمین عبور می‌کند

اخترشناسان انتظار دارند که در هفته‌های آینده، این دنباله‌دار به نحوی درخشان‌تر شود. به گفته دکتر پل استروم، این دنباله‌دار ممکن است به حجمی برسد که از یک مکان تاریک در بریتانیا نیز قابل مشاهده باشد.

در حال حاضر، این دنباله‌دار در حال حرکت از صورت فلکی آندرومدا به سمت صورت فلکی حوت است و از کنار ستاره‌های درخشانی عبور می‌کند که تشخیص آن را در تاریخ‌های خاص آسان‌تر می‌کند.

با این وجود، دیدن این دنباله‌دار به دلیل دور بودن آن از زمین و شرایط مناسب مشاهده، دشوار است. اما تلسکوپ‌های کوچک می‌توانند در این زمینه به کمک خوبی باشند. بهترین نمایی از این دنباله‌دار در نیمکره شمالی دیده می‌شود، زیرا در این مکان علاوه بر تاریکی، خبری از آلودگی نوری نیست.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ این واقعه نجومی چیست؟ به نظر شما دنباله دار شیطان به زمین برخورد می‌کند؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر علاقمندان به نجوم به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر