coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

نرخ جریمه از فروردین ماه تغییر می‌کند

روز گذشته اعلام شد که جریمه ها پنج برابر می‌شوند اکنون رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرده که نرخ جریمه از بیستم فروردین ماه تغییر می‌کند.

سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در گفتگوی ویژه پنجشنبه شب که با حضور حضور امیرحسین بهارلو، معاون حقوقی مرکز وکلا برگزار شده بود در خصوص نرخ جریمه ها اعلام کرد:« یک فرآیند اداری تعریف شده‌ای دارد، باید این مصوبه ابلاغ شود و یک مرحله در روزنامه رسمی منتشر و چاپ شود، بعد از آن ما می توانیم آن را اجرا کنیم که احتمالا تا پانزده روز آینده باشد، به نظر شاید حدودا تا بیستم یا بیست و پنجم فروردین این نرخ‌های جدید و این اعداد و ارقام جدید قابل اجرا باشد.»

بیشتر بخوانید: بیش از 3 میلیون تخلف سرعت غیرمجاز در تهران ثبت شد

حسینی ادامه داد:« هدف از افزایش نرخ جریمه ها بحث بازدارندگی است.جریمه سرعت غیرمجاز بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان تغییر کرده است. در سال ۱۳۸۹، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد و از ابتدای سال ۱۳۹۰ هم به اجرا گذاشته شد، در این قانون پیش بینی شده بود که در هر سال براساس «تورم» و  نرخ جریمه ای که می تواند اعمال بشود تا بازدارندگی لازم را داشته باشد، نرخ مذکور باید به‌روز شود. آخرین باری که این به روزرسانی انجام شد،سال ۹۶ بود و بعد از آن به دلایل مختلف ما شاهد این به روزرسانی و افزایش نرخ جریمه‌ها با توجه به شاخص تورم، این اتفاق نیفتاد. در همه دنیا، موضوع جریمه‌های رانندگی به عنوان یک ابزار بازدارنده مدنظر است و اجرا می‌شود.»

رئیس پلیس راهور فراجا افزود:« در حال حاضر مستندات نشان می‌دهد جریمه‌های رانندگی آن بازدارندگی لازم را ندارد، از سال ۸۶ به واسطه ابزارهای مختلفی که به کار گرفتیم و از جمله بحث افزایش نرخ جریمه‌ ها، توانستیم در یک بازه بیش از ۱۰ ساله تقریبا یک روند کاهشی در مورد تصادفات و جان باختگان ناشی از سوانح رانندگی را ایجاد کنیم، اما متاسفانه به دلایل مختلف و از جمله بی توجهی به میزان تاثیر مجازات‌هایی که قانونگذار در مورد تخلفات رانندگی پیش بینی کرده است، ما از حدود سال ۹۶ به بعد، مجددا سیر صعودی سوانح رانندگی را شاهد بودیم، و در سال ۱۴۰، شاهد از دست دادن حدود ۲۰ هزار نفر از هموطنان مان بودیم؛ ما نمی توانیم در مورد این ابزار کارآمدی که در همه کشورهای دنیا به درستی بهره برداری می‌شود و یک ابزار و یک اهرم اثر بخش برای جلوگیری و پیشگیری از رفتارهای پرخطر هست، بی‌تفاوت باشیم.»

او در خصوص افزایش نرخ جریمه ها می‌گوید:« مطمئنا، در واقع افزایش جریمه‌ ها می تواند در یک بازه زمانی محدود تاثیر گذار باشد، این نکته مهمی است که نباید از آن غافل شویم و آن این است که فکر نکنیم این افزایش جریمه، می تواند مادام العمر هدف ما را محقق کند، ولی در یک بازه حداقل دو ساله، قطعا می تواند بازدارندگی ایجاد کند، چرا که یکی از فلسفه‌های مهم بحث مکاتب حقوقی این است که هزینه جرم، باید بالا برود، وقتی که ما هزینه جرم را بالا بردیم، حتما تعداد افرادی که این ریسک را می‌کنند که بروند آن تخلف را مرتکب بشوند به این نتیجه می‌رسند که نه ارتکاب این تخلف و عدول از مقررات، نمی‌تواند به صرف‌شان باشد واز انجام آن صرف نظر می‌کنند و لذا حتما این بازدارندگی را می تواند داشته باشد، ولی در یک زمان محدود؛ و بعد از آن می بایست مجددا آن را به روز کنیم.»

حسینی یکی از مسایل مهم در تصادفات جاده‌ای را سرعت عنوان کرد و گفت:« اگر بتوانیم سرعت را در کشور مدیریت کنیم، شک نکنید که حداقل ۲۰ درصد از تصادفات و متعاقب آن جان باختگان و مصدومان و مجروحان را می توانیم کاهش دهیم. موضوع سرعت غیر مجاز یکی از موضوعات مهمی است که در همین اصلاحیه، مبلغ جریمه این تخلف بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در واقع و احتمالا تصویب شده است و در صورت ابلاغ، اجرایی خواهد شد. به عبارت دیگر این جریمه در صورت ابلاغ، حدودا ۶ برابر می‌شود. ما باید بر تخلفاتی که زمینه ساز تصادفات هستند متمرکز بشویم. به طور مطلق هیچ تصادفی نداریم که خود به خود ایجاد شده باشد یعنی یک تخلفی بسترساز آن نباشد، پس عملا ما با کنترل تخلفات می‌توانیم تصادفات را کنترل کنیم و به طبع کاهش بدهیم. تاکید و تمرکزمان در این مسئله بر اصلاح رفتار و مولفه پررنگ و تاثیرگذاری است که اسمش عامل انسانی است، ولی مطمئن باشید از تکالیف سایر سازمان‌هایی که در مورد دو مولفه دیگر، هم وسیله نقلیه و هم راه به عنوان دو عامل مهم دیگر، نقش و سهم دارند نیز غافل نمی‌شویم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا جای افزایش یکباره جریمه‌ها بهتر نبود از سال ۹۶ با یک شیب ملایم این افزایش صورت می‌گرفت؟ اعلام کرد:« براساس مستنداتی که موجود است، در طول این چند سالها بارها و بارها و به کرات پیشنهاد دادیم که این ماده قانونی که روی زمین مانده است را اجرا کنیم ولی به دلایل مختلف اجرایی نشد؛ امروز ما براساس شرایط سختی که با آن مواجه هستیم، می بایستی یک قدمی برمی داشتیم و آن را ساماندهی می کردیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی افزایش نرخ جریمه ها  چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار روز را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر