coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی ؛ مصرف بیشتر، بهای سنگین تر!

یک نماینده مجلس اخیراً در بحث افزایش قیمت بنزین به موضوع اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی اشاره کرده است که کمی عجیب به نظر می‌رسد. در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

ممکن است مجلس برنامه اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی را اجرایی کند. در این خصوص عضو کمیسیون انرژی گفته است که در یک نظرسنجی از 100 نفر از منتخبین مشخص شد که اکثریت آنها به این نظر واقف هستند، اما تصمیم نهایی برعهده دولت است نه مجلس.

باوجود اینکه زمزمه‎‌های افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شود و حتی به این افزایش در لایحه بودجه 1403 هم اشاره شده است، اما تاکنون تصمیم نهایی گرفته نشده و فقط بنزین آزاد سهمیه‌ای و حتی پس از آن سه نرخی شد. اما ظاهراً آنگونه که این نماینده مجلس می‌گوید، فبمت بنزین قرار نیست افزایش یابد، بلکه باید مصرف آن مدیریت شود.

در باب سه نرخی شدن بنزین هم باید بدانید که تمامی خودروهای دارای کارت سوخت، ابتدا برای خودروهای تک‌سوز، بنزین سهیمه‌ای 60 لیتر ماهانه و برای دوگانه‌سوز 30 لیتر بنزین سهمیه‌ای معادل هر لیتر 1500 تومان شارژ و پس از اتمام این سهمیه، 100 لیتر سهمیه بنزین آزاد معادل هر لیتر 3 هزار تومان برای هر کارت سوخت در نظر گرفته شده و پس از برای هربار بنزین زدن از کارت سوخت، بنزین به نرخ 8 هزار تومان حساب می‌شود. البته فارق از کارت سوخت شخصی، کارت سوخت جایگاه‌ها هم موجود است که می‌‌توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: وزیر نفت: استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین 46 درصد افزایش یافته است

جزئیات اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی

مالک شریعتی، نماینده مجلس و عضور کمیسیون انرژی ضمن اشاره به مصرف بسیار بالا بنزین در کشور بیان کرد:

«قاچاق سوخت افزیش یافته بطوریکه گازوئیل تا 10 میلیون لیتر و بنزین تا 5 میلیون لیتر قاچاق می‌شود.»

وی افزود: «ما نمی‌خواهیم که قیمت بنزین افزایش یابد و بحث ما این نیست، بلکه نظر ما مدیریت مصرف بنزین است و هرکس بخواهد بیشتر مصرف کند باید بهای بالاتری هم بپردازد.»

جزئیات اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مجلس در خصوص تخصیص بنزین به کارت ملی اجماع وجود دارد، گفت:

«یک آمار را رسانه ملی اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ نفر از منتخبین به این سوال پاسخ دادند، که طبق پاسخ آنها همه معتقد بودند که بنزین باید به کد ملی اختصاص پیدا کند و تنها هشت نفر از منتخبین نظر دیگری داشتند، زمانی که نظام عادلانه باشد اکثر نمایندگان همراهی می‌کنند اما این موضوع نیازمند مصوبه مجلس نیست و در اختیار دولت قرار دارد.»

شریعتی عنوان کرد: «بحث توزیع عادلانه حامل‌های انرژی در ماده ۳۱ لایحه دولت قرار داشت که نیازمند یک تأیید از مجلس بود، حساسیت وجود داشت روی این موضوع به همین دلیل بنده پیشنهاد حذف را اعلام کردم چراکه دولت اختیار دارد و نیازمند مصوبه جدید نیست، این سیستم توزیع یک کار اجرایی است و نیاز به قانونگذار ندارد و جز یکی از گزینه‌های جدی دولت همین موضوع است.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص امکان افزیش قیمت بنزین و اختصاص سهمیه سوخت به کدملی افراد چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر