coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

شهروندان می‌توانند از تصاویر ماهواره خیام استفاده کنند؛ ویژگی های ماهواره خیام

رئیس سازمان فضایی ایران در یک نشست تخصصی اعلام کرد که امکان خرید و استفاده از تصاویر ماهواره خیام بری همه شهروندان مهیا شده است.

حسین سالاریه در مراسم اولین دوره رویداد ملی فضایی سهیل، برنامه‌ها و دستاوردهای صنعت فضایی کشور را تشریح و اعلام کرد که شهروندان امکان خرید و استفاده از تصاویر ماهواره خیام را دارند. یکی از برنامه‌هایی که رئیس سازمان فضایی از آن صحبت کرد، امکان بیمه کردن عملکرد ماهواره در فضا است و بدین منظور قرار است رایزنی‌هایی با صندوق‌های خطرپذیر و بیمه‌ها انجام شود.

به نظر می‌رسد که پرتاب ماهواره به جو زمین یکی از برنامه‌های پیشرو چه برای ایران و چه جهان است. پیش‌تر و حتی هم‌اینک شاهد هستیم که اسپیس‌ایکس، شرکت فضایی متعلق به ایلان ماسک در صدر جدول پرتاب ماهواره در جهان قرار گرفته و راکت‌های غول‌آسای این شرکت مانند استارشیپ (بزرگترین موشک دنیا) و فالکون 9 تعداد بسیار زیادی ماهواره را در سال به سمت فضا می‌برند.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و آنطور که سالاریه بیان می‌کند، برنامه ایران برای ساخت موشک‌های سنگین و پرتاب انواع ماهواره توسط این موشک‌ها به فضا و جایگیری ماهواره‌ها استوار است. سالاریه به تشبیه می‌گوید که ماهواره‌ها را توسط موشک‌های سنگین مثل اتوبوس در جاهای مختلف فضا پیاده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: دو ماهواره ایرانی کوثر و هدهد در آبان ماه ۱۴۰۳ پرتاب می‌شوند

مردم می‌توانند از تصاویر ماهواره خیام استفاده کنند

اولین رویداد ملی فضایی سهیل در دانشگاه صنعتی شریف با حضور حسین سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران و برخی از مسئولین کشوری و لشکری برگزار شد. در طی این مراسم که روز گذشته و امروز دایر است، سالاریه برنامه‌های و دستاوردهای فضایی کشور را تشریح و بیان کرد که در سال 1403 تعداد بیشتری ماهواره به فضا پرتاب خواهیم کرد.

مردم می‌توانند از تصاویر ماهواره خیام استفاده کنند

حسن سالاریه در مراسم اولین دوره رویداد ملی فضایی سهیل گفت:

«در قدرت ماهواره‌ها، رسیدن به دقت ۱ تا ۲ متر برای ما در دسترس است و تا دقت چند سانتی‌متر هم می‌توانیم دست پیدا کنیم. تعداد ماهواره‌ها دارد زیاد میشود و داریم برای کشور بازارسازی میکنیم تا تصاویر ماهواره خرید و فروش شود.»

وی افزود: «در تلاشیم برای بیمه عملکرد ماهواره در فضا با صندوق‌های خطرپذیر و بیمه‌ها ارتباط برقرار کنیم و این برای اولین‌بار است که یک شرکت ایرانی این کار را انجام خواهد داد.»

رئیس سازمان فضایی ایران گفت:

«در سال جاری پرتاب ماهواره‌هایی که ساخت بخش خصوصی است را داریم. بخش خصوصی باید خیلی توان داشته باشد تا وارد صنعت فضایی شود چون یک بازار چند میلیون دلاری است. پیچیدگی‌های بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود هر کشوری نتواند یک ماهواره از خودش داشته باشد.»

حسین سالاریه گفته است که امکان خرید و استفاده از تصاویر ماهواره خیام بری شهروندان وجود دارد. او گفت: «اولین گام ما تثبیت ماهواره در مدار پایین است. در سال 1402 پرتاب‌های متحصربه‌فردی داشتیم و این اتفاق باید در سال جاری نیز بیفتد. با تکرارپذیری بالا باید به موشک‌هایی برسیم که اجرام و ماهواره‌هایی به اندازه 100 تا 300 کیلوگرم را به فضا ببرند.»

وی گفت:

«در مدار ۳۶ هزار کیلومتر، ماهواره‌های سنگین را داریم برای ماهواره مخابراتی که از این جهت بسیار مهم است و هزینه را نیز کاهش میدهد. در کشور ساخت راکت‌های سنگین را آغاز کردیم تا بتوانیم مثل اتوبوس ماهواره ها را در جاهای مختلف پیاده کنیم.»

 

ویژگی های ماهواره خیام

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از راه دور است که وزنی معادل 600 کیلوگرم دارد و قرار است به مدت 5 سال تصاویری در حوزه‌های مختلفی همچون منابع طبیعی، کشاورزی، منابع آببی، معادن و پایش مرزها، محیط زیست و مدیریت حوادث غیرمتقربه ارسال کند. به صورت شفاف ویژگی های ماهواره خیام و مأموریت‌های این ماهواره در اینفوگرافی زیر بیان شده ست:

مردم می‌توانند از تصاویر ماهواره خیام استفاده کنند

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما مخاطبین عزیز تکراتو درخصوص امکان استفاده از تصاویر ماهواره خیام چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر