coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

پشت پرده افزایش قیمت محصولات ایران خودرو چیست

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو از ابتدای سال 1403 در اکثر تولیدات این شرکت به خصوص مونتاژی‌های جاده مخصوص سیلی از اعتراضات را به دنبال داشته است. اما پشت پرده این افزایش قیمت چیست؟

شیوه جدید قیمتگذاری خودرو که اواخر سال 1402 به کار بسته شد، به نوعی می‌بایست قیمت خودرو را به خصوص در بهای کارخانه کاهش دهد. کارشناسان نیز بر این عقیده بودند که سیر قیمت خودرو باید کاهشی شود تا بتوان بازار خودرو را کنترل کرد. اما ظاهراً ایران خودرو نمی‌خواهد مطابق بازار پیش برود و دست به افزایش قیمت محصولاتش زد.

نخست قیمت پژو پارس بود که تا 150 میلیون تومان در بهای کارخانه افزایش یافت و متقاضیان سامانه یکپارچه که بیش از 1 سال منتظر دریافت خودرو خود بودند را غافلگیر و همین موضوع منجربه به تجمع این افراد در مقابل ساختمان شورای رقابت شد.

در هفته‌های اخیر قیمت هایما S7 با افزایش قیمت 100 میلیونی همراه شد و قیمت هایما S7 پلاس و S5 هم همسو با S7 پیش رفتند. حتی روز گذشته ایران خودرو قیمت هایما 8S را نیز که لقب پرآپشن‌ترین و بهترین محصول مونتاژی ایران خود را یدک می‌کشد، حدود 100 میلیون تومان افزایش یافت تا روند صعودی قیمت محصولات ایران خودرو ادامه‌دار باشد. دیری نپاید که قیمت هایما 7X نیز افزایش یابد و احتمالاً هم همین خواهد شد. حال بهتر است از پشت پرده افزایش قیمت محصولات ایران خودرو مطلع شوید. برای این مهم سری به ادامه مطلب بزنید.

بیشتر بخوانید: دور جدید فروش خودروهای وارداتی آغاز شد؛ فروش 10 خودرو غیر چینی

دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو چیست؟

اواخر سال پیش نحوه قیمتگذاری خودرو خبر از کاهش قیمت خودرو به خصوص محصولات ایران خودرو می‌داد و ما هم خوش‌بین که قرار است قیمت خودرو کاهش یابد. اما با انتشار قیمت محصولات ایران خودرو متوجه شدیم که بزرگترین شرکت خودروسازی ایران قیمت محصولاتش را افزایش داده است.

سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت گفته بود:

«نحوه محاسبه و ابلاغ قیمت خودروها به وزارت صمت انتقال یافته است، شورای رقابت صرفاً دستورالعمل نحوه محاسبه را اعلام می‌کند و در افزایش قیمت‌ها هیچ دخل و تصرفی ندارد.»

وی افزود: «شورای رقابت نظارت بر قیمت خودرو را پس از وزارت صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگانت و تولیدکنندگان برعهده دارد.»

دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو چیست؟

ایران خودرو در فروردین 1403 اقدام به افزایش قیمت 4 مدل پژو پارس شامل پژو پارس ELX-XU۷P، پژو پارس XU۷P سال سفارشی، پژو پارس XU۷P و پژو پارس LX کرد و پس از افزایش، فراخوان واریز وجه برای متقاضیان سامانه یکپارچه ارسال کرد. متقاضیان پس از مشاهده قیمت‌های جدید شوکه شده و برای اعتراض به ساختمان شورای رقابت هجوم بردند. قیمت پژو پارس بین 120 تا 150 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و باوجود اعتراضات، هنوز هم هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است.

پس از پژو پارس نوبت به خانواده خودروهای هایما رسید و قیمت خودروهای مونتاژی ایران خودرو حدود 100 میلیون تومان افزایش یافتند.

خودروسازان همواره به دنبال سوداندوزی بیشتر هستند و هیج توجهی هم به اوضاع معیشتی مردم ندارند. این شرکت‌ها بی اغراق فقط منفعت‌طلب‌اند و برای اینکه به سودی بیشتر برسند، دست به  هرکاری می‌زنند. وقتی هم که قیمت توسط مراجع ذی‌ربط مانند وزارت صمت و شورای رقابت و سازمان حمایت شفاف نباشد، در وهله اول متقاضیان را گمراه و در وهله دوم خودروسازان را برای افزایش قیمت بی‌باک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و عدم نظارت مسئولین چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر