coinex
otetmarket
قاصدک 24

بهترین نرم افزارهای ریکاوری ؛ معرفی قویترین برنامه ها برای بازیابی اطلاعات

در این مطلب با بهترین نرم افزارهای ریکاوری آشنا می‌شوید که توانایی بازیابی اطلاعات از انواع دستگاه‌ها از جمله فلش، گوشی، هارد فرمت شده و غیره را دارند.

از دست دادن داده‌ها و اطلاعات به هر دلیلی از جمله حذف اشتباهی یا آلوده شدن به ویروس و بدافزار تجربه ناخوشایندی است؛ اما خوشبختانه امروزه با وجود راهکارهایی مثل سرویس‌های ابر، هارد اکسترنال و غیره همیشه می‌توان یک نسخه پشتیبان از اطلاعات داشت.

اگر هنوز از اطلاعات مهم خودتان پشتیبان گیری نکردید، می‌توانید از انواع نرم افزارهای پشتیبان گیری، پکیج‌های کپی از اطلاعات دیسک و غیره استفاده کنید که باعث راحت‌تر شدن فرایند بازیابی اطلاعات می‌شوند چون کار کپی کردن داده‌ها را به صورت خودکار انجام می‌دهند.

در هر صورت اگر چنین نرم افزارهایی را ندارید و به دنبال بازیابی اطلاعات مهم خودتان هستید، با ما همراه باشید تا با بهترین نرم افزارهای ریکاوری آشنا شوید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


بهترین نرم افزارهای ریکاوری

دستگاه‌های ذخیره اطلاعات آسیب‌پذیر هستند. ممکن است صفر و یک‌ها و بیت‌های ذخیره شده روی این دستگاه‌ها به راحتی رونویسی شوند و هر چقدر پس از پاک شدن اطلاعات روی آنها اطلاعات بیشتری بنویسید، امکان بازیابی آنها کمتر خواهد شد.

بهترین نرم افزارهای ریکاوری
بهترین نرم افزارهای ریکاوری

به همین دلیل، بهتر است که برای بازیابی هر چه سریع‌تر اطلاعات خودتان در چنین مواقعی، در اسرع وقت یک نرم افزار ریکاوری نصب کنید. برای آشنایی با بهترین نرم افزارهای ریکاوری در این مطلب با ما همراه باشید. لازم به ذکر است که نمی‌توان مطمئن بود این نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات معجزه می‌کنند اما جزء بهترین گزینه‌های موجود هستند.

1. EaseUS Data Recovery Wizard

بهترین نرم افزارهای ریکاوری

  • نقاط قوت: اسکن سریع و عمیق، بسیار پیشرفته
  • نقاط ضعف: متفاوت بودن نسخه ویندوز و مک

EaseUS یکی از قویترین نرم افزارهای ریکاوری است که استفاده از آن بسیار راحت بوده و شما را در همه مراحل بازیابی اطلاعات راهنمایی می‌کند.

اگر در اسرع وقت پس از حذف شدن داده‌ها این نرم افزار را اجرا کنید، EaseUS قابلیت بازیابی تقریباً همه چیز را خواهد داشت؛ از پارتیشن‌هایی که به اشتباه حذف شده‌اند تا فایل‌های تخریب شده توسط ویروس‌ها.

EaseUS در تست‌های مختلف با سرعت اجرا شده و اسکن‌ها را ظرف چند ثانیه اجرا کرده است. این نرم افزار، می‌تواند فایل‌هایی را که از سطل زباله ویندوز حذف شده‌اند، بازیابی کند. همچنین این ابزار حدود 76 درصد از فایل‌ها را پس از فرمت درایو بازیابی کرده است.

بررسی EaseUS روی درایوهای آسیب دیده نشان داده که این ابزار قابلیت بازیابی اطلاعات چنین درایوهایی را هم دارد. علاوه بر اینکه EaseUS یکی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد محسوب می‌شود، این ابزار جزء مقرون به صرفه‌ترین راهکارها برای بازسازی سیستم‌های RAID آسیب دیده است. قطعاً پکیج‌های پیشرفته‌تر و ارزان‌تری هم برای بازیابی اطلاعات وجود دارند اما EaseUS جزء بهترین نرم افزارهای ریکاوری به ویژه برای کاربران مبتدی است.

این نرم افزار طرح‌های قیمت گذاری مختلفی از جمله ماهیانه، سالیانه و مادام‌العمر دارد که هزینه طرح ماهیانه آن 150 دلار است و کاملاً ارزش خرید را دارد.

لازم به ذکر است که EaseUS به عنوان یک نرم افزار بازیابی اطلاعات فرمت شده عملکرد سریع و روان و پشتیبانی بسیار خوبی دارد.

بیشتر بخوانید

آموزش دانلود از یوتیوب

آموزش ساخت کانال یوتیوب

2. Stellar Data Recoveryبهترین نرم افزارهای ریکاوری

  • نقاط قوت: بازیابی داده‌ها از انواع دستگاه‌ها، قابلیت اسکن سریع و عمیق
  • نقاط ضعف: قیمت بالاتر نسبت به بعضی از رقبا، کند بودن اسکن‌های عمیق

Stellar Data Recovery جزء پرطرفدارترین نرم افزارهای بازیابی اطلاعات برای مشاغل است. این پلتفرم چندین گزینه مختلف برای اسکن دارد و این یعنی می‌توانید اسکن را متناسب با شیوه حذف داده‌ها اجرا کنید. به این ترتیب، اگر یک فایل مهم را حذف کرده و بلافاصله متوجه این موضوع شوید و نیازی به اسکن عمیق نداشته باشید، می‌توانید با استفاده از این ابزار در زمان صرفه‌جویی کنید.

این پلتفرم یکسری قابلیت جستجوی پیشرفته هم دارد که به تشخیص و استخراج مهم‌ترین فایل‌ها کمک می‌کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین قابلیت‌های این پلتفرم، پشتیبانی از انواع درایوها و فرمت‌های فایل است. Stellar Data Recovery یک نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال هم محسوب می‌شود و می‌توانید از آن برای بازیابی اطلاعات از فلش درایو، کارت حافظه و حتی سی‌دی و دی‌وی‌دی هم استفاده کنید.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که Stellar می‌تواند فایل‌های حذف شده از سطل زباله را بدون هیچ مشکلی بازیابی کند. موفقیت این ابزار برای بازیابی درایوهای فرمت شده کمتر بوده و فقط حدود نیمی از فایل‌های آنها را بازیابی کرده است. اما Stellar در شبیه‌سازی هارد درایو معیوب، موفق به بازیابی 80 درصد از فایل‌ها شده است.

یک نسخه رایگان از Stellar وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید تا 1 گیگابایت از اطلاعات را بازیابی کنید. از نظر پیش نمایش فایل‌های قابل بازیابی هم در این نسخه محدودیتی وجود ندارد. اما برای بازیابی آنها باید هزینه اشتراک ماهیانه حدود 60 دلاری را پرداخت کنید.

برای بازیابی پارتیشن هم باید سطح Professional این ابزار را با قیمت 90 دلار تهیه کنید و سطح پریمیوم 100 دلاری آن هم امکان تعمیر عکس و ویدیوها را فراهم می‌کند. در مدل استاندارد 60 دلاری Stellar امکان بازیابی نامحدود اطلاعات را دارید.

3. Disk Drill

بهترین نرم افزارهای ریکاوری

  • نقاط قوت: راحتی استفاده، پشتیبانی از انواع فایل
  • نقاط ضعف: قیمت بالای نسخه Pro، بی معنا بودن نام پوشه‌های بازیابی

Disk Drill که یکی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری برای مک بوده، حالا در اختیار کاربران ویندوز قرار گرفته است.

این ابزار با داشتن انواع امکانات و نسخه‌های رایگان و غیررایگان، برای بازیابی داده‌ها از هارد دیسک، درایوهای SSD، فلش درایو، کارت‌های حافظه، دوربین‌های دیجیتال و حتی گوشی‌های هوشمند ساخته شده است. در سایت این ابزار اعلام شده که Disk Drill قابلیت بازیابی انواع فایل‌ها را تقریباً برای هر سناریویی دارد.

بررسی Disk Drill هم نشان داده که این ابزار، اسکن درایوها را ظرف چند ثانیه تکمیل می‌کند. Disk Drill قابلیت پیش نمایش را هم دارد و در تست‌ها توانسته فایل‌های حذف شده را به خوبی بازیابی کند. در تست فرمت دیسک پس از حذف اطلاعات هم Disk Drill عملکرد خوبی داشته و توانسته همه فایل‌های اصلی را با نام خودشان بازیابی کند.

آخرین تست، تست شبیه‌سازی آسیب دیدن درایو است که با وجود قابل مشاهده نبودن چنین درایوهایی در اکسپلورر ویندوز، Disk Drill پارتیشن حذف شده را به همراه همه فایل‌های آن بازیابی کرده است.

امکانات کامل Disk Drill برای بازیابی اطلاعات از هر پلتفرمی در هر سناریویی، این ابزار را تبدیل به بهترین نرم افزار ریکاوری کامپیوتر کرده‌اند. Disk Drill می‌تواند در مدت زمانی کوتاه و به راحتی درایوهای حذف شده را بازیابی کند.

در نسخه رایگان این ابزار می‌توانید حداکثر 500 مگابایت اطلاعات را بازیابی کنید. در نسخه پرو هم که قیمت آن برای مصرف همیشگی 108 دلار است، به امکانات بسیار بیشتری دسترسی خواهید داشت. در مجموع اگر به دنبال یکی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری ویندوز 10 هستید، حتماً Disk Drill را در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید

روش های افزایش سرعت ویندوز

ساخت شماره مجازی رایگان

4. Wise Data Recovery

بهترین نرم افزارهای ریکاوری

  • نقاط قوت: رابط کاربری تمیز، فیلترهای راحت، مشخصه‌های کیفیت فایل
  • نقاط ضعف: –

معرفی بهترین نرم افزارهای ریکاوری را با نرم افزار رایگان Wise ادامه می‌دهیم که با وجود نداشتن ویزارد، تنظیم آن بسیار راحت است.

برای بازیابی داده‌های حذف شده، کافیست درایو مورد نظر را انتخاب کرده و روی Scan کلیک کنید. یا اینکه می‌توانید از کلمات کلیدی برای جستجوی فایل‌های قابل بازیابی استفاده کنید تا نیازی به گشتن بین نتایج زیاد نداشته باشید.

در هر صورت Wise یکی از بهترین برنامه های ریکاوری اطلاعات است و هر مسیری را که انتخاب کنید، داده‌های قابل بازیابی را در یک ساختار درختی اکسپلورر-مانند نمایش می‌دهد که با وجود آن می‌توانید محل ذخیره قبلی فایل را به راحتی تشخیص دهید. مثل سایر بهترین نرم افزارهای ریکاوری، Wise هم یک سیستم چراغ راهنما برای نشان داده وضعیت سلامت فایل‌ها (و میزان احتمال بازیابی آنها) دارد و یک قابلیت پیش نمایش هم دارد که با استفاده از آن می‌توانید فایل‌های حذف شده را به راحتی شناسایی کنید.

می‌توانید فایل‌ها یا پوشه‌های دلخواه را برای بازیابی انتخاب کنید اما انتخاب چند فایل در چند محل مختلف، مستلزم انجام چند عملیات است.

نسخه رایگان Wise یکی از پرامکانات‌ترین برنامه های ریکاوری اطلاعات رایگان محسوب می‌شود. در این نسخه می‌توانید تا 2 گیگابایت اطلاعات را بازیابی کنید؛ همچنین می‌توانید از این نسخه روی تعداد نامحدودی سیستم و بدون هیچ محدودیت زمانی استفاده کنید.

در تست بازیابی فایل‌های حذف شده از سطل زباله، Wise توانسته این فایل‌ها را ظرف کمتر از 3 ثانیه و بدون تغییر نام آنها بازیابی کند.

Wise برای بازیابی اطلاعات از درایوهای فرمت شده عملکرد قوی نداشته و تنها نیمی از فایل‌ها را بازیابی کرده است.

در تست شبیه‌سازی خراب سازی درایو هم Wise توانسته چنین درایوهایی را به سرعت شناسایی کرده و همه فایل‌های آن‌ها را بازیابی کند. اگر قصد دانلود نرم افزار ریکاوری عکس و فیلم برای کامپیوتر را دارید، حتماً Wise را در نظر داشته باشید.

5. DMDE Free Edition

بهترین نرم افزارهای ریکاوری

  • نقاط قوت: نرخ موفقیت بالا برای بازیابی اطلاعات، ویرایش دیسک سطح پایین، اپلیکیشن قابل حمل
  • نقاط ضعف: مشکلات رابط کاربری، محدودیت‌های جزئی بازیابی فایل، مفید نبودن چشمگیر Help برنامه

DMDE Free Edition یکی دیگر از نرم افزارهای بازیابی اطلاعات از هارد درایو است که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعاتی را که ناخواسته یا به دلیل مشکلات هارد، حمله ویروسی و غیره حذف شده‌اند، بازیابی کنید. در واقع این اپلیکیشن نسخه غیررایگان هم دارد؛ در نتیجه عجیب نیست که در نسخه رایگان آن یکسری محدودیت وجود داشته باشد.

نسخه رایگان DMDE فقط مخصوص استفاده‌های شخصی است و فقط قابلیت بازیابی فایل‌هایی را دارد که در دایرکتوری انتخاب شده قابل مشاهده باشند. مثلاً نمی‌توانید یک پوشه را از ساختار درختی دایرکتوری‌ها انتخاب کرده و بازیابی کنید. همچنین، در این نسخه شما هر بار به بازیابی 4000 فایل محدود هستید اما اگر این فایل‌ها را به دسته‌های 4 هزار تایی یا کوچکتر تقسیم کنید، محدودیتی نخواهید داشت.

نسخه گرافیکی این ابزار به صورت یک فایل ZIP قابل حمل است که ممکن است همین موضوع باعث فعال شدن هشدار دیفندر شود. پس از دور زدن این هشدار، می‌توانید این فایل را دانلود و استخراج کنید.

یکی از مزایای DMDE این است که می‌توانید آن را مستقیماً به محل دلخواه کپی کرده و به صورت یک اپلیکیشن قابل حمل استفاده کنید. می‌توانید این ابزار را از هر جایی از جمله درایو USB هم اجرا کنید. چنین قابلیتی برای مواقعی که قصد دارید داده‌ها را از هارد اصلی بازیابی کنید بسیار مهم است چون دانلود هر گونه اطلاعات اضافه‌ای می‌تواند باعث ایجاد ریسک رونویسی روی داده‌های حذف شده و سخت‌تر شدن بازیابی آنها شود.

می‌توانید از DMDE به عنوان نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال یا برای بازسازی پیکربندی RAID و غیره هم استفاده کنید.

در بررسی‌ها، DMDE توانسته همه فایل‌های حذف شده از سطل زباله را بازیابی کند. موفقیت این ابزار برای بازیابی اطلاعات درایوهای فرمت شده کمی کمتر بوده و توانسته 92 درصد آنها را بازیابی کند اما باز هم می‌توان آن را جزء قویترین نرم افزارهای ریکاوری هارد فرمت شده در نظر گرفت.

در تست شبیه‌سازی خرابی دیسک هم DMDE پارتیشن حذف شده را به صورت فوری شناسایی کرده و همه فایل‌های آن را بدون مشکل بازیابی کرده است.

در نسخه‌های اخیر DMDE نکات مفید به صورت پیام‌های پاپ-آپ نمایش داده می‌شوند اما ممکن است وقتی در استفاده از این ابزار به مهارت می‌رسید، این پیام‌ها مزاحم به نظر برسند چون راه مشخصی برای غیرفعال کردن آنها مشاهده نمی‌شود.

در هر صورت اگر به دنبال قویترین نرم افزار ریکاوری عکس و فیلم برای کامپیوتر هستید، DMDE می‌تواند انتخاب خوبی باشد و شما را از دردسرهای زیاد خلاص کند.

بیشتر بخوانید

انتقال اطلاعات از آیفون به آیفون چگونه است؟

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده ؟

6. Recuva

بهترین نرم افزارهای ریکاوری

  • نقاط قوت: قیمت مناسب، اسکن سریع
  • نقاط ضعف: نداشتن امکانات زیاد نسبت به محصولات رقیب

Recuva یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای ریکاوری است که می‌توانید از آن برای اسکن عمیق، بازیابی داده‌ها از درایوهای آسیب دیده و غیره استفاده کنید. این ابزار هم علاوه بر نسخه رایگان شامل یک نسخه غیررایگان است؛ اما بدون شک نسخه رایگان آن ارزش امتحان کردن را دارد.

Recuva کامل‌ترین و بهترین نرم افزار ریکاوری کامپیوتر نیست اما قدرت کافی را دارد به ویژه نسخه Pro آن که امکان بکاپ گرفتن از درایوها را فراهم می‌کند.

یکی از جالب‌ترین امکانات Recuva، قابلیت حذف امن است که می‌تواند فایل‌ها را به صورت کامل نابود کند. لازم به ذکر است که توسعه دهنده Recuva، سازنده ابزار مشهور حذف فایل CCleaner هم هست.

پس از بازنویسی مکرر بیت‌ها با صفر، حتی قویترین نرم افزارهای ریکاوری جهان هم امکان بازیابی آنها را نخواهند داشت. این قابلیت برای حذف اسناد بسیار مهم و سری مفید است.

از نظر بازیابی فایل هم Recuva عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته و توانسته فایل‌های حذف شده از سطل زباله را به همراه نام کامل آنها بازیابی کند.

قابلیت Deep Scan این ابزار هم توانسته 76 درصد از فایل‌های حذف شده از درایوهای فرمت شده را بازیابی کند.

در تست شبیه‌سازی خرابی دیسک، Recuva نتوانسته درایو خراب را شناسایی کند در نتیجه بازیابی هم انجام نشده است.

یکی از قابلیت‌های خیلی خوب Recuva، نمایش خلاصه‌ای از تعداد فایل‌های بازیابی شده و زمان بازیابی آنها است. در مجموع، اگر به دنبال یکی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد از نوع رایگان هستید، Recuva را در نظر داشته باشید.

جمع‌بندی

در سال 2024 با پیشرفت مستمر فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی و رایانش ابری، داده‌ها نقش پررنگی در زندگی ما پیدا کرده‌اند. اما هنوز هم خطر از دست رفتن و حذف داده‌ها وجود دارد. حذف فایل‌ها، حملات ویروسی، آسیب‌های سخت افزاری و شرایط دیگر همگی می‌توانند باعث از دست رفتن اطلاعات مهم شوند. نرم افزارهای ریکاوری راهکارهایی راحت برای حل این مشکل هستند. امیدواریم که این مطلب به شما برای آشنایی با بهترین نرم افزارهای ریکاوری کمک کرده باشد.

سوالات پرتکرار

افراد حرفه‌ای از چه نرم افزارهای ریکاوری استفاده می‌کنند؟

معمولاً این افراد از نرم افزارهایی مثل Stellar، EaseUS یا Disk Drill استفاده می‌کنند که امکانات پیشرفته‌ای دارند.

آیا می‌توان اطلاعات را از یک هارد خراب بازیابی کرد؟

بله. اما اگر هارد درایو به صورت فیزیکی آسیب دیده باشد، نرم افزارهای ریکاوری نمی‌توانند کمک کنند و باید از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید.

بهترین نرم افزار ریکاوری کامپیوتر برای ویندوز 10 کدام ابزار است؟

بر اساس تجربه و نظرات کاربران، Disk Drill یکی از بهترین نرم افزارهای ریکاوری ویندوز 10 است.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره بهترین نرم افزارهای ریکاوری چیست؟ به نظر شما کدام یک از این نرم افزارها عملکرد بهتری دارند؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر