coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

پرتاب همزمان ماهواره های هدهد و کوثر ؛ آخرین وضعیت توسعه ماهواره اینترنت اشیا

رئیس سازمان فضایی ایران، ضمن اشاره به ساخت ماهواره اینترنت اشیا شهید سلیمانی، از پرتاب همزمان ماهواره های هدهد و کوثر در سال جاری خبر داد.

در این مورد شکی نیست که بیشترین پرتاب ماهواره تاریخ ایران، در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است و سازمان فضایی کشور و همچینن وزارت ارتباطات، بارها به این نکته اشاره و حتی گفته‌اند که تعداد بیشتری ماهواره به فضا ارسال خواهیم کرد. در آخرین وضعیت فعالیت‌های مرتبط با موضوع بحث، حسین سالاریه گفته است که پرتاب همزمان ماهواره های هدهد و کوثر در دستور کار است و در کنار آن مشغول ساخت و توسعه ماهواره اینترنت اشیا شهید سلیمانی هستیم.

ضمناً پیش‌تر گفته شده بود که سال 1403 از نظر پرتاب ماهواره توسط بخش خصوصی، سال ویژه‌ای خواهد بود. همچنین سالاریه اطلاعاتی جدید از ماهوره خیام نیز ارائه کرد که جزئیات آن و شرح خبر اصلی را می‌توانید در ادامه مطلب بخوانید.

بیشتر بخوانید: شهروندان می‌توانند از تصاویر ماهواره خیام استفاده کنند؛ ویژگی های ماهواره خیام

جزئیات برنامه پرتاب همزمان ماهواره های هدهد و کوثر

به نقل از ایسنا؛ دکتر حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به این سؤال که ماهواره‌های کوثر و هدهد بخش خصوصی که قرار بود با پرتاب بین‌المللی انجام شوند، آیا محقق خواهد شد؟ توضیح داد: «امسال همان طور که اعلام هم شده بود، انشاالله سال ویژه‌ای برای پرتاب ماهواره‌های توسعه داده شده توسط بخش خصوصی خواهد بود. ماهواره کوثر که یک ماهواره سنجشی است و سازمان فضایی اقدام به انعقاد قرارداد خرید تصاویر آن کرده و مسیر را برای بازارسازی محصولات بخش خصوصی باز کرده است، مقرر شده در سال جاری پرتاب شود و در مدار قرار گیرد.»

وی افزود:

«ماهواره هدهد یک ماهوره ارتباطی – تحقیقاتی است و همزمان با ماهواره کوثر پرتاب خواهد شد. البته چندماهی پرتاب این ماهواره به دلایلی به تأخیر افتاد.»

جزئیات برنامه پرتاب همزمان ماهواره های هدهد و کوثر

رئیس سازمان فضای کشور با تاکید بر اینکه تاریخ دقیق پرتاب در آینده نزدیک معلوم خواهد شد و اطلاع‌رسانی می‌شود، ادامه داد: «ماهواره‌های دیگری نیز که به سفارش پژوهشگاه فضایی توسط بخش خصوصی در حال ساخت است، انشاالله در سال جاری پرتاب خواهد شد. البته گاهی اوقات تاریخ‌های پرتاب به دلایل مختلف فنی جا به جا می‌شود که در صنعت فضایی چندان دور از ذهن نیست.»

حسین سالاریه درخصوص مراحل ساخت ماهواره اینترنت اشیا شهید سلیمانی بیان کرد:

«منظومه باریک باند تعریف شده در قالب پروژه شهید سلیمانی نیز امسال طبق برنامه‌ریزی به مراحل خوبی خواهد رسید.»

رئیس سازمان فضایی ایران یادآور شد: «این پروژه که از اواسط سال گذشته با اعتماد به بخش خصوصی و با هدف توسعه بازار فناوری‌های فضایی و تقویت و توسعه زیست‌بوم خصوصی حوزه فضایی مرحله طراحی آن شروع شد، امسال به ساخت نمونه‌های آزمایشی می‌رسد و امیدواریم پرتاب‌های آزمایشی آن با هدف صحه‌گذاری نهایی طراحی و انجام اصلاحات مورد نیاز شروع خواهد شد.»

حسین سالاریه اضافه کرد:

«اگر مشکل خاصی به وحود نیاید امسال باید منظومه ماهواره‌های شهید سلیمانی نهایی شوند و ساخت کل منظومه از اواخر سال جاری آغاز می‌شود.»

سالاریه افزود: «ناگفته نماند که مطالعه نسل‌های بعدی همین منظومه از سال گذشته شروع شده است و به زودی فرایند مناقصه برای ماهواره‌های پیشرفته‌تر نسل بعدی شروع خواهد شد.»

جزئیات برنامه پرتاب همزمان ماهواره های هدهد و کوثر
پرتاب همزمان ماهواره های هدهد و کوثر

آخرین وضعیت ماهواره خیام

رئیس سازمان فضایی ایران درخصوص عملکرد ماهواره خیام گفت:

«دسترسی به تصاویر ماهواره خیام توسط دستگاه‌های دولتی در قالب تفاهم‌نامه و ثبت سفارش دوره‌ای در حال انجام است.

وی افزود: «در این راستا برخی دستگاه‌ها چون به طور متناوب نیاز به تصویر از مکان‌های خاص دارند، با سازمان فضایی یا پژوهشگاه فضایی تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند و تصاویر مورد نیازشان بر اساس قابلیت ماهواره در حال اخذ است. علاوه بر این می‌توانند از مسیر سایت پژوهشگاه فضایی یا سازمان فضایی هم اشخاص حقوقی و یا اساتید و دانشجویان بر اساس روالی که در سایت مشخص شده است، از بین تصاویر آرشیوی اقدام به دریافت تصویر کنند یا سفارش‌گذاری کنند.»

حسین سالاریه خاطر نشان کرد:

«البته خدمات تکمیلی با ارزش افزوده نیز که به معنای پردازش‌های اضافی و تهیه گزارش است، قابل ارائه است که در حوزه‌های راهبردی بنا بر درخواست دستگاه‌ها ارائه می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص ساخت و پرتاب ماهواره‌هیا مختلف در سال جاری چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر