;
coinex

شاهکار ناسا، ویدیو و تصاویری زیبا از پلوتون و کوه های یخیِ آن

چندی است که خبرهای بسیار هیجان انگیزی از ناسا به گوشمان می رسد. کاوشگر افق های جدید (New Horizons) ناسا که چند روز پیش در ادامه سفر خود، به پلوتون رسیده و قصد عبور از آن را داشت، عکس ها و ویدیوهایی خیره کننده را برایمان ارسال و کمی از حس ماجراجویانه بشر در رابطه با فضای خارج از جو زمین را ارضا کرد.

چندی است که خبرهای بسیار هیجان انگیزی از ناسا به گوشمان می رسد. کاوشگر افق های جدید (New Horizons) ناسا که چند روز پیش در ادامه سفر خود، به پلوتون رسیده و قصد عبور از آن را داشت، عکس ها و ویدیوهایی خیره کننده را برایمان ارسال و کمی از حس ماجراجویانه بشر در رابطه با فضای خارج از جو زمین را ارضا کرد.

5 روز پیش ناسا در صفحه اجتماعی اینستاگرام خود پستی مبنی بر “ارسال پیام عاشقانه به زمین” (love note back to Earth)، همراه با یک عکس با کیفیت پایین، قرار داد. بر طبق Wired، این اولین بار است که ناسا، عکسی به این مهمی را در ابتدا در شبکه اجتماعی خود قرار می دهد. این عکس توسط کاوشگر نیو هورایزنز (New Horizons) و درست 16 ساعت قبل از اینکه به نزیک ترین فاصله خود به پلوتون برسد، گرفته شده بود، یعنی چیزی در حدود 476 هزار مایل دور تر از آن (چیزی حدود 766 هزار کیلومتر). ناسا اعلام کرده بود که همان شب تصاویری با کیفیت بیشتر را منتشر کرده و به طور خلاصه در ساعت 8 صبحِ روز بعد، درباره آن در تلویزیون ناسا صحبت خواهد کرد.

.

Gorgeous Pluto! The dwarf planet has sent a love note back to Earth via our New Horizons spacecraft, which has traveled more than 9 years and 3+ billion miles. This is the last and most detailed image of Pluto sent to Earth before the moment of closest approach, which was at 7:49 a.m. EDT Tuesday – about 7,750 miles above the surface — roughly the same distance from New York to Mumbai, India – making it the first-ever space mission to explore a world so far from Earth. This stunning image of the dwarf planet was captured from New Horizons at about 4 p.m. EDT on July 13, about 16 hours before the moment of closest approach. The spacecraft was 476,000 miles (766,000 kilometers) from the surface. Images from closest approach are expected to be released on Wednesday, July 15. Image Credit: NASA #nasa #pluto #plutoflyby #newhorizons#solarsystem #nasabeyond #science

A photo posted by NASA (@nasa) on

.  

چندی بعد ناسا تصاویر با کیفیت تری را از این سیاره دور افتاده منظومه شمسی منتشر ساخت و چارلز بولدن (Charles Bolden)، مدیر ناسا، رسیدن نیو هورایزنز به پلوتون را اعلام کرد و اذعان داشت “اکتشاف پلوتون و قمر های آن توسط نیو هورایزنز، نشان دهنده شالوده ای از 50 سال اکتشاف سیارات مختلف توسط ناسا و ایالات متحده می باشد.” این کاوشگر در حالی که 7750 مایل (حدودا 12470 کیلومتر) از سطح سیاره را پیمایش می کند، در در حالت جمع آوری اطلاعات قرار داشته و همان طور که پیش بینی می شد، امکان برقراری ارتباط با آن، توسط کنترل کننده ها، مقدور نیست. گفته می شد که از ساعت 21 آن روز قرار است که یه وضعیت خود را به همراه تصاویری بیشتر، به صورت مداوم ارسال کند.   صبح روز بعد تصاویر بیشتر و با کیفیت بالاتری توسط ناسا به دست رسید که این سیاره کوتوله را از زاویه ای نزدیک تر نمایش می داد (آن را در زیر مشاهده می کنید).

صبح روز بعد تصاویر بیشتر و با کیفیت بالاتری توسط ناسا به دست رسید که این سیاره کوتوله را از زاویه ای نزدیک تر نمایش می داد (آن را در زیر مشاهده می کنید).

در کنفرانس خبری ای که در آن روز انجام شد، تیمی که روی کاوشگر نیو هورایزنز کار می کردند، اطلاعات بیشتر و دقیق تری راجع به این تصاویر دریافتی در اختیارمان قرار دادند. جان اسپنسر (John Spencer) از انستیتو تحقیقاتی Southwest گفت: “به نظر می رسد که این سیاره از سطح جوان و تازه ای تشکیل شده باشد زیرا ما هنوز موفق به یافتن چاله هایی بر روی آن نشده ایم، شاید بتوان گفت که این سیاره کمتر از 100 میلیون سال قدمت داشته باشد.” کوه هایی که در تصویر بالا شاهد آن هستید برآورد شده که ارتفاشان به 11 هزار پا (حدوداً 3350 متر) می رسد و همچنین ساختار اصلیشان را سنگ بستر های یخی تشکیل داده اند. همچنین با بررسی های فراوان به نظر می رسد که تمامی سطح این سیاره توسط گازهای نیتروژن، متان و کربن مونوکسید پوشانیده شده است.  

علاوه بر این سیاره دور افتاده منظومه شمسی، کاوشگر نیو هورایزنز توانسته است که عکس های بهتری را نیز از قمرهای این سیاره و علی الخصوص شارون (Charon، بزرگترین قمر پلوتون در بین 5 قمر آن، عکس بالا) تهیه کند. با کمی دقت می توانید قسمت سیاهی را در نزدیک قطب شمال این قمر مشاهده کنید که تیم مذکور لقب غیر رسمی موردور (Mordor) را به آن داده اند. آن ها همچنین به دره ای عمیق اشاره کرده و اضافه کردند که عمق این دره 4 تا 6 مایل (حدودا 6 تا 9 کیلومتر) می باشد.

علاوه بر این سیاره دور افتاده منظومه شمسی، کاوشگر نیو هورایزنز توانسته است که عکس های بهتری را نیز از قمرهای این سیاره و علی الخصوص شارون (Charon، بزرگترین قمر پلوتون در بین 5 قمر آن، عکس بالا) تهیه کند. با کمی دقت می توانید قسمت سیاهی را در نزدیک قطب شمال این قمر مشاهده کنید که تیم مذکور لقب غیر رسمی موردور (Mordor) را به آن داده اند. آن ها همچنین به دره ای عمیق اشاره کرده و اضافه کردند که عمق این دره 4 تا 6 مایل (حدودا 6 تا 9 کیلومتر) می باشد.   نیو هورایزنز در این سفر شگفت انگیز خود حتی توانسته است که از دورترین قمر پلوتون، هایدرا (Hydra) نیز تصاویری تهیه کند که البته به دلیل کوچک بودن هایدرا، این تصاویر از کیفیت لازم برخوردار نیستند. این قمر تنها 28 مایل (45 کیلومتر) عرض و 19 مایل (30 کیلومتر) طول داشته و به نظر بسیار هم سطحی بازتابنده دارد که این امر باعث می شود احتمال این را بدهیم که سطح آن را تماماً آب های یخ زده ای پوشانیده اند.  

.

منبع: engadget ، engadget ، engadget ، wired


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

     ممنونم بسیار زیبا و جداب بود امیدوارم باز مطالبی در باره کهکشانها داشته باشید  شگفت انگیز بود موفق باشید

    پاسخ