;
coinex

هیوندای نکسو (Nexo) ؛نسل دوم شاسی بلندهای الکتریکی هیدروژنی کره‌ای

هیوندای نکسو (Nexo) ، شاسی بلند هیدروژنی تمام الکتریکی

هیوندای نکسو (Hyundai Nexo) دومین خودروی هیدروژنی (FCEV) این شرکت کره‌ای است که روز گذشته و در جریان نمایشگاه CES 2018 به معرض نمایش عمومی گذاشته شد.

شرکت خودرو سازی کره‌ای ای هیوندای موتورز (Hyundai Motors)، در اواسط سال گذشته، خبر از تولید یک خودروی مجهز به پیشرانه الکتریکی با سوخت هیدروژنی نمود. این خودرو که یک نمونه در کلاس بدنه شاسی بلند بوده، در جریان نمایشگاه CES 2018 شهر لاس وگاس آمریکا، به طور رسمی معرفی شد.

این شرکت در نظر دارد که تا سال 2025 میلادی 18 نمونه جدید مجهز به پیشرانه‌های هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی را راهی بازارها جهانی نماید. از سایر نمونه‌های مجهز به موتورهای غیر فسیلی این شرکت در حال حاضر می‌توان به نمونه‌هایی مانند هیوندای آیونیک هیبریدی (Ioniq)، سوناتا هیبریدی (Sonata) و مدل‌های تمام الکتریکی آیونیک و شاسی بلند سایز کوچک هیوندای کونا (Kona) اشاره کرد.

هیوندای نکسو

هیوندای نکسو در واقع دومین نسل از خودروهای الکتریکی مجهز به سوخت هیدروژنی بوده که در سال 2013 میلادی و با ارائه هیوندای ix35 (یا توسان) Fuel Cell راهی بازارهای خودروها مدرن گردید. شاسی بلند هیدروژنی جدید هیوندای یک نمونه در کلاس خودروهای شاسی بلند سایز متوسط بوده و با طولی در حدود 4.671 میلی‌متر، پهنایی در حدود 1.860 میلی‌متر، ارتفاعی در حدود 1.630 میلی‌متر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز رقمی در حدود 2.789 میلی‌متر است.

هیوندای نکسو (Nexo) ، شاسی بلند هیدروژنی تمام الکتریکی

از لحاظ ابعاد این خودرو نمونه‌ای کشیده تر، عریض‌تر و کم ارتفاع‌تر از هیوندای توسان هیدروژنی بوده و با توجه به فاصله بیشتر دو محور عقبی و جلویی، فضای بیشتری را برای کابین و سرنشینان فراهم خواهد کرد. هیوندای نسکو، از زبان طراحی جدید این شرکت خودرو سازی رونمایی نموده است. در بخش جلویی، الهام گیری‌هایی از هیوندای کونا به چشم می‌خورد. چراغ‌های جلویی بسیار باریک و کشیده بوده جلو پنجره با طراحی کاملا جدید نیز با نمایی مشبک و متفاوت با نمونه‌های ذوزنقه‌ای شکل موجود در نمونه‌های تولیدی، ظاهری مدرن و آینده نگرانه را رقم می‌زند.

طراحی خارجی و بدنه

این جلوپنجره، بر خلاف نمونه‌های فعلی، حالتی وارونه به خود گرفته که نمایی متفاوت را برای این شاسی بلند هیدروژنی جدید هیوندای رقم خواهد زد. دو چراغ بزرگ نیز در دو طرف سپر جلویی تعبیه شده‌اند که در مجموع ظاهری تازه و به‌روز را از خود به نمایش می‌گذارند. در نمای جانبی نیز از استانداردهای خودروهای شاسی بلند مدرن استفاده شده است. خط جانبی اصلی با زاویه‌ای کم از بالای گلگیرهای جلویی آغاز شده و با شیبی بسیار ملایم به چراغ‌های عقبی ختم می شود. ارتفاع خودرو نیز از سطح زمین بالا بوده که نوید توانایی‌هایی مناسب در مسیرهای خاکی و خارج از جاده را می‌دهد.

هیوندای نکسو (Nexo) ، شاسی بلند هیدروژنی تمام الکتریکی

طراحی رینگ‌های پنج پره دو رنگ نیز شباهت‌هایی با نمونه‌های رایج در دهه ۱۹۸۰ میلادی داشته ولی در مجموع همخوانی کافی با سایر اجزای بدنه دارد. رکاب نیز تیره رنگ بوده و با حالت منحنی مانند خود، هماهنگ با سایر بخش‌های خودرو مانند روکش‌های گلگیر، طراحی شده است. خط سقف نیز در بخش انتخایی شیبی ملایم به سمت پایین داشته که نمایی شبیه به خودروهای کوپه را به هیوندای نکسو می‌بخشد.

در بخش عقبی، چراغ‌ها ظاهری سه گوش داشته که با حرکت به سمت بخش میانی در صندوق عقب، تیزتر می شوند. به غیر از نماد شرکت، تزئین خاصی در بخش عقبی وجود نداشته که به همراه سپر عقبی با طراحی ساده، نمایی مدرن و مینیمال را برای این خودرو هیدروژنی جدید هیوندای رقم می‌زنند.

در مجموع ظاهر FCEV جدید هیوندای مانند بیشتر خودروهای مدرن و مفهومی بوده و به هیچ وجه نمی‌توان آن را نمونه‌ای زیبا و وسوسه‌ انگیز به حساب آورد. اما فرم کلی و بخش جلو پنجره جدید که شباهت‌هایی با نمونه‌های نصب شده بر روی مدل‌های لکسوس (Lexus) دارد، آن را به خودرویی متفاوت در خیابان تبدیل می کند.

طراحی داخلی و کابین

کابین هیوندای نکسو با توجه به فاصله دو محور عقبی و جلویی بیشتر نسبت به هیوندای توسان هیدروژنی، بازتر و جادارتر بوده و جای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. نحوه قرارگیری باتری ها نیز به گونه ای بوده که فضای محفظه بار و صندوق عقب بزرگ و جادارتری را نسبت به هیوندای توسان Fuel Cell برای این خودرو فراهم نموده است. با توجه به پهنا و ارتفاع قابل قبول، دید عقبی نسبتا مناسبی نیز برای از شاسی بلند FCEV جدید هیوندای به وجود آمده است. البته سیستم‌های کمکی مانند سیستم نمایش نقاط کور نیز به کمک راننده خواهد آمد.

هیوندای نکسو (Nexo) ، شاسی بلند هیدروژنی تمام الکتریکی

فرم طراحی داخلی مینیمال ولی بسیار مدرن است. یک صفحه نمایش عریض در بخش میانی داشبورد قرار گرفته که در دو بخش به نمایش سیستم‌های رانندگی و چند رسانه‌ای پرداخته و در بخش پشت غربیلک فرمان، نشانگر‌های حرکتی خودرو را در معرض دید راننده قرار می دهد. غربیلک فرمان نیز دو شاخه و اسپرت بوده و دکمه های کنترلی سیستم های چند رسانه ای، سیستم‌ کنترل سرعت و سیستم‌ها ارتباطی بر روی آن تعبیه گردید است.

موتور و پیشرانه

نیروی مورد نیاز برای حرکت هیوندای نکسو از یک پیل سوختی 95 kWh و یک باتری 40 kWh استفاده کرده که با همراهی یک موتور 120 kWh توانایی تولید نیرویی در حدود 161 اسب بخار را تولید می‌کنند. حداکثر گشتاور تولیدی نیز در حدود 291 پاوند بر فوت (معادل 395 نیوتون متر) است. باتری‌های این خودرو نیز در بخش زیرین صندوق عقب قرار گرفته اند که کمترین جای ممکن را اشغال می نمایند.

هیوندای نکسو (Nexo) ، شاسی بلند هیدروژنی تمام الکتریکی

این پیشرانه توانایی‌هایی بیشتر از نمونه موجود در هیوندای توسان هیدروژنی داشته و قادر به پیمودن مسیری به طول 370 مایل (معادل 595 کیلومتر) با هر بار شارژ کامل مخزن خواهد بود. هر چند هیچکس انتظار عملکردی سریع را از خودروهای مدرن و پاک هیدروژنی ندارد، اما با توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون در زمانی در حدود 9.5 ثانیه و با 3 ثانیه کاهش نسبت به نسل قبلی، نمی‌توان این شاسی بلند هیدروژنی جدید FCEV هیوندای را نمونه‌ای کند در بین خودروهای الکتریکی قلمداد کرد.

ساختار جدید موتور

بر اساس اعلام شرکت هیوندای، پیشرانه هیوندای نکسو سبک‌ وزن‌تر و کوچک‌تر از نمونه موجود در هیوندای توسان هیدروژنی بوده و با توجه به قرار گرفتن تمامی بخش‌های متحرک در داخل محفظه موتور، ضریب صدای نفوذی به داخل کابین به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های موتور این شاسی بلند الکتریکی جدید هیوندای، توانایی عملکرد در دماهای پایین بوده که قابلیت فعالیت و گرم شدن و افزایش سریع راندمان بازدهی را در دماهایی نزدیک به منفی 20 درجه سلسیوس را در زمانی نزدیک به 30 ثانیه برای آن به ارمغان می آورد.

تجهیزات و سیستم‌های کمکی رانندگی

هیوندای نکسو یک خودرو مجهز و بسیار مدرن بوده که از جدیدترین تکنولوژی‌های صنعت خودرو سود می برد. سیستم نمایش نقاط کور (Blind Spot Monitoring System) موجود یک نمونه بسیار مدرن بوده و با استفاده از دو دوربین با زاویه دید باز (Wide) در دو سمت خودرو، به نمایش نقاط کور در هنگام تعویض خطوط در صفحه نمایش بزرگ مرکز داشبورد می پردازد.

هیوندای نکسو (Nexo) ، شاسی بلند هیدروژنی تمام الکتریکی

البته در آینده نزدیک قرار است که به همکاری شرکت‌هایی مانند Aurora یک نمونه خودران سطح 4 از این شاسی بلند نیز تولید گردد. از سایر سیستم‌های کمکی رانندگی فعال و هوشمند موجود در این خودروی FCEV نیز می‌توان از نمونه‌های فهرست زیر یاد کرد:

  • سیستم هشدار خروج مسیر حرکت خودرو از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning).
  • سیستم حفظ مسیر حرکت خودرو بین خطوط جاده (Lane Keep Assist) تا سرعت 90 مایل در ساعت (معادل 145 کیلومتر در ساعت).
  • سیستم کمکی حرکت در بزرگراه با قابلیت تنظیم سرعت با توجه به میزان ترافیک و علائم رانندگی و نقشه‌های ماهواره‌ای.
  • سیستم پارک خودرو بدون نیاز به راننده و به وسیله ریموت کنترل.

 

 

رقبای هیوندای نکسو در بازارهای جهانی

از رقبای محدود این خودروی FCEV جدید هیوندای در بازار نمونه‌های با سوخت پاک هیدروژن می‌توان به مواردی مانند خودروهای یاد شده در فهرست زیر اشاره کرد:

  • تویوتا میرای (Toyota Mirai) با قیمت پایه ای در حدود 58.500 دلار (معادل 257 میلیون تومان)
  • هوندا کلاریتی (Honda Clarity) با قیمت پایه ای در حدود 59.500 دلار (معادل 262 میلیون تومان)

قیمت در بازارهای جهانی و زمان عرضه

هنیوز به طور رسمی خبری از قیمت و زمان عرضه رسمی این خودرو نشده، اما با توجه به قیمت هیوندای ix35 هیدروژنی نسل قدیم، برچسب قیمت هیوندای نکسو نیز رقمی در حدود 66.000 دلار (معادل 290 میلیون تومان با احتساب دلار 4.400 تومانی در زمان نگارش مطلب) خواهد بود.

هیوندای نکسو (Nexo) ، شاسی بلند هیدروژنی تمام الکتریکی

این خودرو در اواخر سال جاری میلادی به عنوان مدل سال 2019 میلادی راهی بازارهای آمریکای شمالی شده و در اواسط سال 2019 نیز نمونه راست چین با غربیلک فرمان قرار گرفته در بخش سمت راستی کابین آن نیز برای تردد در کشورهایی مانند انگلستان، استرالیا و ژاپن عرضه خواهد شد.

مشخصات فنی هیوندای نکسو ، شاسی بلند FCEV جدید کره‌ای در یک نگاه

کلاس بدنه شاسی بلند سایز متوسط
موتور الکتریکی 120 kWh
باتری 40 kWh
قدرت موتور الکتریکی (اسب بخار) 161
گشتاور موتور الکتریکی (نیوتون متر) 395
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 9.5
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
طول ﴿میلیمتر﴾ 4.671
پهنا ﴿میلیمتر﴾ 1.860
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ 1.630
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ 2.798
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾
وزن ﴿تن﴾
ظرفیت سرنشین (نفر) 5
قیمت پایه (میلیون تومان) 291

گالری تصاویر هیوندای نکسو شاسی بلند FCEV هیوندای

منبع : Car and Driver

 

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر