;
coinex

ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای ؛ سلامت مردم کجای کار است؟

ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره و تاثیر مخرب آن بر روی سلامت مردم از جمله مطالبه‌های عمومی از دولت است و اعتراض‌های زیادی به آن شده است. اکنون به نظر می‌رسد آذری جهرمی وزیر ارتباطات این خط قرمز را شکسته و خواهان مقابله با آن است.

نه تنها استفاده از آنتن‌های گیرنده شبکه‌های ماهواره‌ای در ایران ممنوع است، بلکه برای جلوگیری از تماشای این شبکه‌های اقداماتی نظیر جمع‌آوری آنتن‌ها در سطح وسیع و ارسال پارازیت نیز انجام می‌شود. ارسال پارازیت عمدتا بر روی شبکه‌های خبری سیاسی معطوف است و پس از رخدادهای خرداد 88 شدت بیشتری گرفته است.

ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای مخالفان بسیاری در داخل و خارج از ایران دارد. موضوع سلامت شهروندان و آسیب‌های ناشی از ارسال پارازیت مهمترین دغدغه معترضان است. به توئیت زیر از کاربری به نام mahna rad توجه کنید:

پدرم سه سال قبل ناگهان دچار تومور مغز شد همون موقع دکتر گفت ممکنه از این پارازیتها باشه الان که دیدم یکی از دکل ها دقیقا نزدیک منزلشونه دیگه مطمئن شدم! سه ساله که صدای پدرم رو نشنیدم بعد از عمل تکلم شون رو از دست دادن !نفرین هم دلم رو خنک نمی کنه

اثرات پارازیت
کاربران به اثرات پارازیت معترض‌اند. (اعتبار : توئیتر)

مطابق آخرین گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، اندکی کمتر از 6 میلیون خانوار ایرانی از ماهواره استفاده می‌کنند. پخش بسیاری از شبکه‌های خبری-سیاسی ماهواره‌ای نظیر بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و دویچه‌وله توسط ارسال ماهواره مختل می‌شود. راهی که برای مقابله با امواج ماهواره‌ای یا همان پارازیت انتخاب می‌شود، استفاده از امواج ماهواره‌ای مشابه و با قدرت بیشتر است (امواجی که به آپلینک شهرت دارند). در چنین حالتی گیرنده‌های امواج تفاوتی میان آپلینک و امواج اصلی قائل نمی‌شوند و آنها را دریافت می‌کنیم. به این ترتیب پارازیت‌ها شکل می‌گیرد.

ماهواره‌
مطابق گزارش‌ها حدود 6 میلیون خانوار ایرانی ماهواره تماشا می‌کنند. ارسال پارازیت بلاخص روی شبکه‌های خبری-سیاسی نظیر بی‌بی‌سی فارسی اقدامی برای کاهش تماشای آنها توسط مردم است. مطابق گزارش‌ها ارسال پارازیت در وقایع سیاسی مانند اتفاقات 88 و انتخابات 92 بیشتر می‌شود. (اعتبار : تکراتو)

اما آیا مشخص است که وظیفه خطیر ارسال پارازیت برعهده کدام نهاد است؟ پاسخ مبهم است. صدا و سیما، مخابرات، نیروهای نظامی-امنیتی؟ به طور دقیق مشخص نیست، اما برخی گزارش‌ها مخابرات و نهاد‌های بالادستی آن را مسئول این امر می‌دانند. یکی از کاربران توئیتر دولت و مجلس را مسئولان اصلی در صورت وارد آمدن آسیب به مردم در نتیجه ارسال پارازیت می‌داند. مسعود رضا بلادری نوشت:

راه اندازی #دکل_های_پارازیت در صورت صحت نه فقط عدول از #حقوق_شهروندی ست بلکه جنایت علیه بشریت است. دولت در حفظ #حاکمیت خود تا جایی مجاز است که از #مشروعیت و مشروطیت و اخلاق حسنه تجاوز نکند. بنظر می رسد در باب پارازیتها ابتدا به ساکن مجلس در انجام وظیفه نمایندگی #ملت خیانت نموده است

پارازیت
بسیاری با استدلال به تاثیرات سوء ارسال پارازیت بر سلامت مردم، وجود این پدیده را تضییع حقوق شهروندی می‌دانند. (اعتبار : توئیتر)

ارسال پارازیت چگونه سلامتی مردم را تهدید می‌کند؟

آنگونه که کارشناسانی نظیر محسنی بندپی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هشتم، علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت و حسن اصیلیان، معاون سابق محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفته‌اند؛ خطرات پارازیت برای سلامتی کاملا اثبات شده است و ناباروری مردم و اثرگذاری بر روی سیستم عصبی از جمله زیان‌های این کار است.


بیشتر بخوانید : بررسی تاثیرات مخرب تشعشعات رادیویی و خطرات آن


کاربردی به نام در توئیتر نوشت:

در تمامی شهرها ومناطق از دکل های مخابراتی برای ایجاد پارازیت و نویز با فرکانس بالا و قدرت بسیار زیاد همراه است.درحالیکه برای بدن انسان این فرکانس هابسیاربسیار خطرناک است و ریشه اکثر سرطانها و جهش سلولی هابواسطه این امواج است. پس باید برای حفظ سلامتی مردم.این پارازبت ها قطع شود.

مثالی برای خطر پارازیت های تولیدی در ایران در کرسی برقی ها گاهی بجای المنت از لامپ 100w واتی استفاده میشد. گرمای آن هم زیاد بود. حال اگر قدرت هر فرستنده پارازیت 800 کیلو وات باشد و اگر هر کیلو وات 1000وات است و انرا با یک لامپ 100 واتی مقایسه کنید 800×1000=800000وات واین یعنی پختن وفاجعه

ضررات پارازیت
اعتبار : توئیتر

همچنین سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده است به دلیل آنچه “نویزهای الکترومغناطیسی ناشی از منابع مختلف” خوانده می‌شود، پارازیت‌ها منجر به محدود کردن میدان دید رادارهای تهران و سایر شهر‌های ایران شده است. داوود پرهیزگار، رئیس این سازمان، عامل اصلی پیش‌بینی نشدن توفانی در خرداد ۱۳۹۳ که موجب کشته‌شدن ۵ نفر در تهران شده بود را پارازیت‌های ماهواره‌ای عنوان کرده است.

نصب نمایشگر پارازیت در برخی شهر‌ها ؛ عبور از خط قرمز پارازیت و ضررهایش

آذری جهرمی که این روزها با افشاگری واردکننده ارزبگیر، حسابی به مهره داغی در کابینه تبدیل شده است در جدیدترین اظهار نظر خود یکی از قدیمی‌ترین خط قرمزها را زیرپا گذاشت و از شفاف‌سازی ارسال پارازیت‌ها خبر داد. جهرمی در طول سفر چند روز گذشته خود به شیراز، با تاکید بر اعتراض مردم شیراز به ارسال پارازیت گفت:

در ماه‌های گذشته موضوع پارازیت به مطالبه جدی بخشی از شهروندان شیراز تبدیل شده بود که به این دلیل از یک ماه گذشته ١٨سایت اندازه‌گیری فرکانس‌های رادیویی برخط به صورت خاص در شیراز راه اندازی شد. در دیگر شهرهای کشور هم که ذهنیت وجود پارازیت‌های مضر در فضای آنها وجود دارد، این اندازه‌گیری انجام و نمایشگر آن نصب می‌شود. در واقع مانند نمایش آلودگی هوا، وضعیت فرکانسی نیز به صورت زنده در سطح این شهرها نشان داده می‌شود تا شهروندان از آن آگاه  شوند.


بیشتر بخوانید : نصب نمایشگر پارازیت در برخی شهرها؛ بررسی میزان تشعشعات


جهرمی زیرکانه شیراز را برای سخن گفتن پیرامون این موضوع چالش‌برانگیز انتخاب کرد. بسیاری از مردم شیراز نسبت به سلامتی خود نگران و به ارسال پارازیت‌ها معترض بودند. وزیر جوان از نصب و راه‌اندازی 18 سایت اندازه گیری امواج رادیویی در شیراز خبر داد. همچنین آذر جهرمی اشاره کرد که “در دیگر شهرهای کشور که ذهنیت وجود پارازیت های مضر در فضای آنها وجود دارد، این اندازه گیری انجام و نمایشگر آن نصب می شود.”

اعتراض ببه پارازیت
اعتراضات مردمی نسبت به ارسال پارازیت در شیراز. این معترض نیز بیماری سرطان خود را تحت تاثیر پارازیت‌های شهر شیراز می‌داند. (اعتبار : توئیتر)

مطابق گفته‌های وزیر ارتباطات، این نمایشگر‌ها را همانند نمایشگرهای آلودگی هوا توصیف کرد که وضعیت فرکانسی را به طور زنده نشان می‌دهند و شهروندان می‌توانند به این وسیله از میزان امواج رادیویی موجود در شهر بابر شوند. اتفاقی که اگر رخ دهد، قدمی مهم در راستای افزایش شفاف‌سازی در این زمینه است. جهرمی در ادامه سخنان خود به “مطالبه مردمی بودن” موضوع پارازیت اشاره کرد. وزیر ICT کارکرد این نمایشگرها را به صورت لحظه‌ای توصیف کرد و گفت:

از یک ماه گذشته 18 سایت برای اندازه گیری امواج رادیویی شهر شیراز نصب شده است که نتیجه این پایش ها نشان می دهد که حدود این تشعشع ها در مرکز استان فارس از استاندارد گرمایی بالاتر نیست و در حد عادی و طبیعی است. معیاری که به لحاظ فنی در استانداردهای علمی مضر بودن آن بر بدن انسان را ثابت کرده، بحث اثرات گرمایی تشعشعات فرکانسی نظیر موبایل، وای فای، تلویزیون، ماهواره و… به صورت تجمیعی است که در فضا وجود دارد.

دکل‌های پارازیت تهران در کجا قرار دارند؟

اواخر سال گذشته بود که مردم شیراز در تجمعاتی به آثار سوء پارازیت‌ها بر سلامتی‌شان معترض بودند. اکنون این مطالبه‌گر‌ی‌ها انگار به ثمر نشسته است. حداقل گفت‌های وزیر ارتباطات که چنین حکایت می‌کنند. باید دید آیا تعبیه این نمایشگر‌ها و یا در مقیاس وسیع‌تر، مقابله با پارازیت‌ها به شهرها دیگر نیز می‌رسد یا خیر.

به عنوان مثال سال 88 بود که عنوان شد 7 دکل ارسال پارازیت در نقاط مختلف تهران نصب شده‌اند. بعد‌ها در خبرها داشتیم که حتی تعداد آنها با افزایش نیز همراه بوده است. شهین‌دخت مولاوردی، دستیار ویژه روحانی در امور شهروندی نیز از تشکیل کمیته‌ای مقطعی “متشکل از سازمان فناوری اطلاعات وارتباطات، سازمان انرژی اتمی ایران، ستادکل نیروهای مسلح و بعضا محیط‌ زیست” برای بررسی “بررسی سیگنال‌های پارازیت و تاثیرات مخرب آن” خبر داده بود.

چندی پیش روزنامه شهروند در گزارشی تحت عنوان “این از پارازیت آقای وزیر!” به سراغ محل‌های قرارگیری مراکز ارسال پارازیت در تهران رفت. لویزان، شهرک اکباتان، شهرک غرب، جام جم، ‌تهران‌پارس، ‌هفت تیر و میدان شهدا نقاطی از تهران هستند که دکل‌های ارسال پارازیت نصب شده‌اند. شهروند در گزارش خود می‌نویسد:

وقتی رد اخبار منتشر شده درباره ٧دکل نصب شده را می‌گیریم به نقاط مختلفی می‌رسیم اما از سال ٨٩ تا سال ٩۶ یعنی کمتر از ٧ماه پیش، بیشترین اشاره‌ای که به نصب دکل‌های ارسال پارازیت شده، به نقل از سایت‌هایی چون تابناک و فرارو این مناطق بوده‌اند: لویزان، شهرک اکباتان، شهرک غرب، جام جم، ‌تهران‌پارس، ‌هفت تیر و میدان شهدا. با دنبال کردن تصاویر آن‌چه به عنوان دکل ارسال پارازیت از این نقاط مخابره شده است، به نظر می‌رسد با گذشت چند سال از نصب، آنها هنوز سر جای خودشان هستند.

پارازیت‌ تهران
صفحه اول روزنامه شهروند 23 تیر ماه به موضوع پارازیت اختصاص داشت. (اعتبار : روزنامه شهروند)

شهروند می‌گوید افزایش تعداد مراکز ارسال پارازیت به حدی بوده است که جهرمی را به نصب نمایشگرهای سنجش فرکانس واداشته است. در ادامه این گزارش آمده است:

از طرفی اظهارنظر مسئولان مختلف هم نشان می‌دهد که ارسال پارازیت در تهران نه تنها کاهش نداشته است، بلکه در برهه‌هایی با افزایش هم روبه‌رو بوده است، مثلا از حوالی انتخابات سال ٩۶ ارسال پارازیت روی امواج ماهواره‌ای شدت گرفت و هنوز هم ادامه دارد تا جایی که وزیر ارتباطات قانع شده که نصب دستگاه‌های سنجش فرکانس در شهرهای مختلف از جمله تهران یکی از مطالبات مردم از نهادهای مخابراتی است.

نظر کاربران درباره ارسال پارازیت ؛ یک بام و دو هوا که نمی‌شود!

پارازیت و مشکلات ناشی از آن در طول چند سال گذشته یکی از مطالبات مردم بوده است و بسیاری به تضییع این حق شهروندی اعتراض کرده‌اند. یکی از بزرگترین پرسش‌ها این است که کدام نهاد مسئولیت ارسال پارازیت و بازی با سلامت مردم را برعهده دارد. اخیران نمانیده مردم اصفهان در مجلس نیز خطاب به آذری جهرمی گفت : “به عنوان یک تکلیف از وزارت ارتباطات می‌خواهیم که نهاد ارسال کننده پارازیت را به مردم معرفی کند.”

پای اعتراض‌های مردمی و مطالبه‌گری در مورد پارازیت به شبکه‌های اجتماعی نیز باز شده است. کاربران بسیاری با لحن‌های گوناگون، منطقی و گاهی تند و حتی توهین‌آمیز، اعتراض خود را به ارسال پارازیت نشان داده‌اند. یکی از پرمخاطب‌ترین گفته‌ها را مصطفی ترک همدانی داشت. این کاربر در توئیتر خود خطاب به وزیر ICT نوشت:

جناب #آذری_جهرمی آماده ام تمام مستندات قضایی موجود؛درباره #پارازیت که به دستور دادسرای تهران از #پزشکی_قانونی و #سازمان_محیط_زیست گردآوری شده را دراختیار بگذارم. این اسنادبخون دل توسط کارشناسان راستگو تهیه و گزارش شده. هرچندازدادگستری نتیجه مطلوب نگرفتم امیدوارم بکار شما بیاید.

پارازیت و حقوق شهروندی
این وکیل دادگستری مدعی است اسنادی بدر زمینه پارازیت در اختیار دارد. (اعتبار : توئیتر)

جناب #آذری_جهرمی بموجب ماده 8 اساسنامه #سازمان_تنظیم_مقررات_رادیویی کنترلِ فضای فرکانسی کشور از وظایف دستگاه زیر مجموعه وزارتخانه شماست. آن سازمان طی لایحه دفاعیه عجیبی ادعا کرده بود پارازیت از جمله #تشعشعات است و به #سازمان_انرژی_اتمی مربوطست!

در سوی دیگر اما، برخی اقدام وزیر جوان را در راستای آگاه‌سازی مردم می‌دانستند و شایسته تقدیر. مثلا زُهِیر موسوى نوشت:

مبارزه نرم جهرمی علیه پارازیت ها اغاز شد. با نصب این نمایشگرها مردم متوجه حجم پارازیت خواهند شد. با آگاه کردن مردم می توان با هرموضوعی مقابله کرد. اقدامی که باید حمایت شود.

آگاه سازی در زمینه پارازیت
اعتبار : توئیتر

برخی نیز مانند سپهر خرمی عملی شدن نصب نمایشگر سنجش پارازیت را مبهم می‌دانستند. این کاربر نوشت:

وزیر ارتباطات گفته در برخی شهرها نمایشگر پارازیت نصب میکنه تا مردم ببینن کجاها پارازیت‌اندازی هست. امیدوارم ( زیادم امید ندارم البته) که جاهایی رو واقعا نصب کنن که اوج پارازیته و باعث سرطان مردم میشه! نه جایی که اصلا دستگاه #پارازیت نیست!

پارازیت
اعتبار : توئیتر

Mahdi Bakhtiari نیز به نقل از روزنامه اعتماد به ارسال نامه جمعی از نمایندگان مجلس به نهاد رهبری و بازگوکردن مطالبات مردم اشاره کرد:

چندی پیش جمعی از پزشکان درخصوص پارازیت های مخابراتی، نامه ای به رهبری نوشتند و ایشان هم این مطلب را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده است. [آذری جهرمی در گفتگو با اعتماد]

shahrzad اما حرف دل خیلی‌ها را زد. او و بسیاری بر این عقده هستند که اگر واقعا عزم جدی برای مقابله با اثرات سوء پارازیت وجود دارد، باید اقدامی برای کاهش آن صورت گیرد. در غیرصورت کمتر کسی است که از اثرات زیان‌بار پارازیت آگاه نباشد و سوال‌ این است که نمایشگرهای سنجش برای آگاهی چه کسانی است؟ این کاربر با اشاره به این استاندارد دوگانه نوشت:

عجب خودشون پارازیت می اندازند خودشونم نمایشگر میذارند بابا این قضیه روغن پالم که وزیر بهداشت اومد گفت بعدشم گفتند اشکالی نداره روغن پالم تا چند درصدش بخورید

ارسال پارازیت
اعتبار : توئیتر

بیشتر بخوانید :

.

منبع : techrato،‌ shahrvand

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر