;
coinex

بررسی اپلیکیشن همتا ؛ اپلیکیشن استعلام رجیستری گوشی موبایل

اپلیکیشن همتا نرم‌افزار موبایلی سامانه همتا است که برای انجام همه امور مربوط به طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) و نیز استعلام رجیستری موبایل توسعه داده شده است. در این مطلب از صفر تا صد اپلیکیشن همتا را بررسی می‌کنیم.

طرح رجیستری یا ثبت تلفن همراه برای مقابله با قاچاق موبایل از مهرماه سال گذشته پیاده سازی شده است. با این سیاست از فروش و بکارگیری گوشی‌های قاچاق که بدون پرداخت هزینه‌های گمرکی وارد بازار ایران شده‌اند، جلوگیری می‌شود. در طرح رجیستری به محض آنکه یک اسمارت‌فون با استفاده از یک شبکه اپراتور داخلی فعال شود، مورد بررسی قرار گرفته و اگر مشخصات آن در فهرست گوشی‌های هوشمندی نباشد که به طور مجاز وارد کشور شده‌اند، غیرفعال خواهد شد. در نتیجه امکان فروش و استفاده از گوشی‌های قاچاق در بازار موبایل ایران وجود نخواهد داشت.

در فاز اول طرح رجیستری تمرکز بر روی پرچمداران ساسونگ و اپل معطوف بود و دلیل این تصمیم نیز وارد نشدن شوک به بازار عنوان شده بود. از سوی دیگر مطابق برآوردهایی که به عمل آمده بود، سهم این دو کمپانی از گوشی های قاچاق موجود در بازار بیشتر از سایرین بود. تا به امروز طرح رجیستری منجر به افزایش واردات گوشی‌ها رسمی در کشور شده است که این موضوع نشان‌دهنده موفقیت این سیاست وزیر ارتباطات بوده است.

به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه فکر همه‌جای کار را کرده‌اند. اگر کاربری پیش از تاریخ 28 مهر 96 (آغاز طرح رجیستری) اسمارت‌فونی را از منابع قاچاق خریداری کرده باشد، شامل طرح رجیستری نمی‌شود، چرا که دولت نخواسته مشکلی برای خریداران بوجود بیاید و همه توجه‌اش را معطوف مقابله با قاچاق کرده است.

از جمله پیامد‌های مثبت طرح رجیستری تلفن همراه می‌توان به افزایش درآمد دولت با افزایش واردات قانونی گوشی‌ها و نیز جلوگیری از ترویج فروش گوشی های بی کیفیت و برندهای ناشناخته که در نتیجه آن افزایش کیفیت اسمارت‌فون‌های موجود در میان مردم را شاهد خواهیم بود. اما طرح رجیستری می‌تواند منجر به افزایش قیمت موبایل نیز بشود؛ چرا که منجر به کاهش عرضه در مقابل تقاضای ثابت خواهیم بود.


بیشتر بخوانید : افزایش درآمد دولت با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه


اما مطمئنا در میان کاربران این پرسش بوجود آمده است که چگونه می‌توان گوشی را رجیستر کرد و یا از اصالت آن باخبر شد؟ برای پاسخگویی به این دست پرسش‌های مردم سامانه‌ای وجود دارد به نام سامانه همتا. برای دسترسی به سامانه همتا می‌توان از کد دستوری USSD به صورت *7777# ، وب‌سایت سامانه همتا و نیز اپلیکیشن همتا استفاده کرد. در این نوشتار، تکراتو به سراع اپلیکیشن همتا می‌رود تا به چگونگی استعلام رجیستری گوشی بیشتر آشنا شویم.

بررسی اپلیکیشن همتا ؛ چگونه از اصالت گوشی خود مطمئن شویم؟

در سال 85 برای نخستین بار طرح ثبت تجهیزات داری سیمکارت در ایران کلید خورد که این طرح کاملا در ظرف کمتر از 12 ماه با شکست مواجه و متوقف شد. در این تجربه ناموفق، سوء استفاده‌های زیادی صورت گرفت که عمده مسائل مربوط به ناقص بودن طرح بود. عده‌ای با استفاده از ماهیت قابل جعل و تغییر IMEI گوشی‌های قاچاق به IMEI یک گوشی مجاز وارداتی اقدام به فروش کالاهای قاچاق می‌کردند. این روند تا آنجا پیش رفت که کپی‌کردن IMEIها تبدیل به یک پذیده عادی شده بود.

در نتیجه چنین اقدامی امکان پیگیری گوشی به سرقت رفته نیز دیگر وجود نداشت. سرانجام در سال 86 این طرح ثبت تجهیزات دارای سیم‌کارت برای اعمال اصلاحات کلی تعلیق شد.

در طرح جدید، لیست IMEI های گوشی‌های وارداتی در مرز گمرک از بارزگان دریافت شده و در “سامانه جامع تجارت ایران” ثبت می‌شود. در سامانه جامع تجارت، به هر یک از IMEI های گوشی‌های وارد شده به کشور، یک کد فعالسازی منحصر به‌فرد اختصاص داده می‌شود. به هنگام خرید تلفن همراه، بایستی این کد منحصر به‌فرد در اختیار خریدار قرار گیرد.

پس از آن خریدار تلفن همراه، برای فعالسازی دستگاه خود، لازم است شماره IMEI، کد فعالسازی و شماره تلفـن همراه خود را از طریـق یکی از درگـاه‌های ارتباطـی (USSD ، وب‌سایت، پیامک و یا اپلیکیشن) به سامانه همتا ارسال نماید.

سامانه همتا
سامانه همتا ؛ اسعلام و ثبت گوشی در طرح رجیستری

سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و کد فعالسازی ارسال شده، دستگاه موردنظر را برای شماره تلفن خریدار فعال نموده و اطلاعات IMEI و شماره سیمکارت خریدار را برای ارائه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه می‌رساند. پس از فعالسازی دستگاه، با مراجعه به یکی از درگاه‌های سامانه همتا می‌توانید از خدماتی نظیر مشاهده اطلاعات تجهیزات فعال سیم‌کارت خود، اعلام سرقت، مشاهده تاریخچه تجهیز و… بهره‌مند شوید.

در ابتدا لازم است این اپلیکیشن را دریافت کنید. اپلیکیشنی که تاکنون بیش از 100 هزار مرتبه از کافه‌بازار و بیش از 50 هزار مرتبه از گوگل‌پلی و نزدیک به 35 هزار مرتبه از سیب‌اپ دانلود شده است. برای دانلود اپلیکیشن همتا می‌توانید از لینک‌های زیر اقدام کنید.

دانلود اپ همتا برای اندروید از گوگل‌پلی | دانلود اپ همتا برای اندروید از کافه‌بازار

دانلود اپ همتا برای iOS از سیب‌اپ

به طور کلی فعالیت سامانه همتا در سه قسمت استعلام اصلات گوشی، فعال‌سازی تلفن همراه و انتقال مالکیت در طرح رجیستری خلاصه می‌شود. در ادامه یک به یک این موارد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

نحوه استعلام اصالت گوشی در اپلیکیشن همتا

اگر می‌خواهید یک گوشی جدید خریداری کنید، لازم است با استفاده از قابلیت استعلام اصالت گوشی موبایل در اپ همتا وضعیت کنونی اسمارت‌فون مذکور را مورد ارزیابی قرار دهید. بدین وسیله مطمئن شوید که این گوشی در طرح رجیستری ثبت شده است یا اینکه غیرقانونی و یا قاچاق است. برای این منظور اپلیکیشن همتا را باز کرده و در صفحه نخست آن بر روی اولین گزینه یعنی “استعلام اصالت” لمس کنید.

سامانه همتا
نحوه استعلام اصالت گوشی در سامانه همتا. (اعتبار : اسکرین‌شات)

در ادامه می‌بایست شناسه دستگاه یا همان IMEI را در کادر مربوطه وارد کنید. برای پیدا کردن شناسه موبایل می‌توانید از روی آیکون آبی رنگ “شناسه دستگاه من” لمس کنید تا بدین طریق شناسه دستگاهی که با آن کار می‌کنید را پیدا کنید و یا اگر می‌خواهید اصالت گوشی دیگری را استعلام کنید می‌توانید از آیکون نارنجی رنگ ِ “دریافت شناسه از طریق بارکدخوان” استفاده کنید.

پس از آنکه شناسه دستگاه خود را وارد کردید، قانونی و یا قانونی نبودن گوشی شما مشخص می‌شود. همچنین می‌توانید نام برند، مدل، واردکننده و شماره دستگاه را نیز مشاهده کنید. در کادری که ظاهر می‌‌شود آمده است: “توجه: پیش از خرید با شماره‌گیری *#60# از انطباق شناسه دستگاه با شناسه درج شده بر روی جعبه اطمینان حاصل کنید.”

استعلام اصالت گوشی
در صورتی که نتیجه استعلام شما مانند این تصویر شد، گوشی شما قانونی است. (اعتبار: اسکرین‌شات)

اگر با پیامی مشابه آنچه در تصویر بالا مشاهده می‌کنید مواجه شدید، گوشی شما در طرح رجیستری ثبت شده و هیچ مشکلی برای استفاده از آن نخواهید داشت. اما اگر اصالت گوشی شما توسط اپلیکیشن همتا مورد تایید قرار نگیرد، گوشی مورد نظر در طرح رجیستری موبایل ثبت نشده و به صورت غیرقانونی و یا اصطلاحا قاچاق وارد بازار شده است.

تحت چنین شرایطی از خرید این گوشی صرف نظر کنید و یا حتی اگر آن را پیش از این نیز خریداری کرده‌اید و حال متوجه غیرقانونی شدن آن شده‌اید، پیشنهاد ما این است که گوشی را به فروشنده بازگردانید و در صورت نیاز حتی مراتب را به مراجع قضایی اطلاع دهید.

نحوه فعال کردن گوشی از طریق اپلیکیشن همتا

مهمترین امکانی که در سامانه اپلیکیشن همتا وجود دارد مربوط به امکان فعال‌سازی گوشی‌های موبایل می‌شود. هر گوشی ثبت شده در طرح رجیستری که مورد خریداری قرار می‌گیرد باید پیش از استفاده فعال شود. فعال‌کردن اسمارت‌فون می‌بایست توس خریدار و پس از وارد کردن سیم‌کارت و روشن کردن گوشی به انجام برسد. اگر یک گوشی را خریداری ولی فعال نکردید، اس‌ام‌اس هشدار برای فعال‌سازی برای شما ارسال خواهد شد.

فعال کردن تلفن همراه
پس از خریدن گوشی می‌بایست آن با سیم‌کارت مشخصی فعال کرد. (اعتبار : اسکرین‌شات)

برای فعال‌سازی گوشی در صفحه نخست آن بر روی دومین گزینه یعنی “‌فعال‌سازی تلفن همراه” لمس کنید. توجه داشته باشید که در حین خرید گوشی، فروشنده می‌بایست کد فعال‌سازی آن را در اختیار شما قرار دهد. در صفحه‌ای که باز می‌شود با استفاده از دو آیکون بالایی که توضیح دادیم، شناسه گوشی (IMEI) را وارد کرده. سپس شماره تلفن همراه گوشی و نیز کد فعال‌سازی را در کادرهای مربوطه وارد و در نهایت بر روی گزینه “ارسال” لمس کنید. گوشی شما با موفقیت فعال شد.

تغییر سیم‌کارت و انتقال مالکیت گوشی در اپلیکیشن همتا

بالاتر اشاره شد که با فعال‌سازی اسمارت‌فون شما از سریق سامانه همتا در حقیقت گوشی و سیم‌کارتتان را با یکدیگر مرتبط می‌کنید. حال اگر بخواهید گوشی خود را به فرد دیگری واگذار کنید و یا به فروش برسانید می‌بایست سیم‌کارت متصل به گوشی را تغییر دهید. برای این کار نیز فرآیندی اندیشیده شده است.

در مقاله “نحوه تغییر سیم کارت و انتقال مالکیت در طرح رجیستری تلفن همراه” این مورد به علاوه نحوه تغییر سیمکارت با استفاده از کد USSD را مفصلا شرح داده‌ایم. در ادامه چگونگی انتقال مالکیت را در اپلیکیشن همتا توضیح می‌دهیم.

تغییر مالکیت در رجیستری
در صورتی که می‌خواهید گوشی خود را به فروش برسانید و یا از شخص دیگری تلفن همراه خریداری کنید لازم است مطابق آنجه گفته شد مالکیت‌ها را منتقل کنید. (اعتبار : اسکرین‌شات)

برای این منظور در صفحه نخست اپ به بخش انتقال مالکیت مراجعه کنید. در این بخش در ابتدا دستگاه‌هایی را که به سیم‌کارت شما متصل هستند را می‌توانید مشاهده کنید. در این بخش نیز امکان چندسیمکارته کردن یک دستگاه نیز وجود دارد. برای انتقال مالکیت گوشی تنها کافی است شماره تلفن همراه خریدار را در کادر مربوطه وارد کنید. به علاوه در بخش “افزودن دستگاه” می‌توانید تعداد بیشتر از یکی دستگاه به سیمکارت خود اضافه کنید.

بالاتر توضیح دادیم که اپلیکیشن همتا تنها راه استعلام رجیستری موبایل، استعلام اصالت، فعال‌سازی تلفن همراه و انتقال مالکیت آن نیست. می‌توانید از یک کد USSD به آدرس *7777# و نیز وبسایت سامانه همتا (hamta.ntsw.ir) مراجعه کنید. همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل نیز می‌توانید با شماره تلفن 096366، ایمیل Hamta@ntse.ir و یا آدرس‌های مختلف سامانه همتا در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید.

اخبار اپلیکیشن را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر