;
coinex

CNBC: جنگنده ایرانی کوثر همان اف-5 آمریکا‌ است ؛ جنگنده‌ای ایرانی یا ایرانیزه کردن جنگنده آمریکایی؟

روز سه‌شنبه بود که از جنگنده کوثر رونمایی شد. مراسم رونمایی از این جنگنده ایرانی با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور، در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع برگزار شد و اعلام شد که این جنگنده به‌دست کارشناسان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، اما کارشناسان غربی نظر دیگری دارند!

CNBC گزارش داد که کارشناسان نظامی عقیده دارند که جنگنده کوثر، اساسا همان اف-5 آمریکایی‌هاست. در گزارش CNBC آمده است که ایران روز سه‌شنبه، از هواپیمای جنگنده‌ای رونمایی کرد که به‌نظر می‌‌رسید‌ در داخل کشور و با فناوری تماما بومی طراحی و ساخته شده است. اما کارشناسان هوافضا و نظامی گفتند که این جت جنگنده در واقع همان جنگنده نورثروپ اف-۵ است که ایالات متحده آمریکا در اوایل دهه ۱۹۷۰ آن را ساخت.

جنگنده ایرانی کوثر یا جت جنگی F-5 آمریکایی؟

در ادامه گزارش CNBC آمده است، روز سه‌شنبه تلویزیون دولتی ایران تصاویری از رئیس جمهور، حسن روحانی را پخش کرد که از جنگنده ایرانی کوثر رونمایی کرد. رسانه‌های ایران همچنین گزارش دادند که این جنگنده، نسل چهارم جنگنده‌های بومی است که توسط کارشناسان نظامی ایران طراحی و ساخته می‌شود.

جنگنده ایرانی کوثر در واقع همان جنگنده آمریکایی نورثروپ اف-۵ است

اما کارشناسان نسبت به فناوری صدرصد ایرانی آن تردید دارند و گفته‌اند که طراحی این جنگنده از روی جنگنده اف-5 انجام گرفته که ایالات متحده در دهه ۱۹۷۰ برای اولین بار ساخت. تهران در سال ۱۹۷۴ این جنگنده را از آمریکا خرید و گفته می‌شود که در حال حاضر حدود 48 فروند از آن همچنان در اختیار ارتش است.

جوزف دمپسی، متخصص تحقیقات دفاعی و نظامی در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (iiss) با انتشار تصویری از دو جنگنده در توییتر خود، از شباهت ظاهری کوثر به جنگنده آمریکایی خبر داد. همکار او، کارشناس نظامی هوافضا، داگلاس بری، در گفتگوی تلفنی با CNBC نیز بر این عقیده بود که جنگنده‌ای که ایرانی‌ها از آن رونمایی کرده‌اند، یک اف-5 دو سرنشینه است.

بیشتر بخوانید :‌ بهترین جت‌های جنگنده جهان، با قاتلان آسمان آشنا شوید

بری گفت که نباید ادعای ساخت جنگنده‌ بومی را جدی بگیریم، اما افزود که ممکن است عنصری از حقیقت در این ادعا وجود داشته باشد و ایران، برخی از قطعات جنگنده را در داخل کشور ساخته باشد. بری گفت:

احتمالا ایرانی‌ها ظرفیت صنعتی حداقل برای ساختن بدنه هواپیما را دارند.

او در ادامه افزود که مهندسان ایرانی ممکن است سیستم کنترل الکترونیک جنگنده را نیز ارتقاء داده باشند. جان اسنلر، تحلیلگری از موسسه IHS Markit نیز جنگنده کوثر را یک جنگنده F-5F دو سرنشینه دانست. اسنلر در مصاحبه با CNBC گفت که هواپیمایی که توسط ایرانی‌ها نشان داده شد، به‌وضوح عناصری از طراحی هواپیمای ایالات متحده را دارد.

از همین نویسنده بخوانید: جنگنده پنهانکار ایران ؛ وقتی نشنال اینترست هواپیمای رادارگریز ایران را نقد می‌کند

اسنلر گفت که ایران در تلاش است تا نشان دهد که هنوز توان جنگنده‌های جت را دارد. او در ادامه به این موضوع اشاره کرد:

ایرانی‌ها در حال توسعه توانایی بومی خود هستند، اما برای طراحی، تایید و ساخت هواپیماهای خودشان راهی طولانی در پیش دارند و مشخصا به نظر نمی‌رسد در تصاویری که منتشر شده، این کار انجام شده باشد.

در ادامه گزارش CNBC آمده است، بر اساس برآورد موسسه IHS Markit، ایران دارای 31 فروند جت جنگنده F-5E و 17 فروند F5-F دو سرنشینه است. همچنین بر اساس اطلاعات موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI)، بودجه نظامی ایران در سال گذشته، 14.1 میلیارد دلار یا 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.

جوزف دمپسی، متخصص تحقیقات دفاعی و نظامی، با انتشار این تصویر در توییتر، به شباهت ظاهری دو جنگنده کوثر و اف-۴ اشاره کرد
جوزف دمپسی، متخصص تحقیقات دفاعی و نظامی، با انتشار این تصویر در توییتر، به شباهت ظاهری دو جنگنده ایرانی کوثر و اف-5 آمریکا اشاره کرد

در همین حال، خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی که دیروز منتشر کرد، نسبت به “شبهه‌افکنی پیرامون توان ایران در حوزه ساخت جنگنده‌ها” واکنش نشان داد. خبرگزاری تسنیم با قبول برخی از ادعاهای تحلیلگران غربی اشاره کرد که جنگنده ایرانی کوثر شباهت بسیار زیادی به جنگنده اف-۵ آمریکا دارد، اما این جنگنده به‌جای کپی صرف، در واقع “ارتقای سنگین همان طرح F-5 است.”

بیشتر بخوانید: قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر تجهیزات نظامی

خبرگزاری تسنیم در ادامه با اشاره به تحریم‌ها و عدم خریداری جنگنده‌های مدرن، نوشت که در چنین شرایطی خود ایران اقدام به ساخت یا ارتقای جنگنده‌های موجود کرده است.

این خبرگزاری در ادامه نوشت که کارشناسان نظامی کشور با چنین رویکردی توانسته‌اند “جنگنده F-5 آمریکا را اساسا تبدیل به یک جنگنده مدرن‌تر کنند.” و “غیر از طراحی بدنه اف-۵ آمریکا، امروز دیگر چیزی از آن جنگنده باقی نمانده” و “جمهوری اسلامی توانسته نه همان جنگنده اف-۵ را، بلکه نمونه‌ای به مراتب پیشرفته‌تر از آن بسازد.”

خبرگزاری تسنیم همچنین با ذکر اینکه در ساخت جنگنده ایرانی کوثر ده‌ها دانشگاه، شرکت و سازمان تحقیقاتی همکاری داشتند، این مورد را گام مهمی در راستای ساخت و طراحی و پیشرفت توان تجهیزات نظامی کشور برشمرد و در پایان، جنگنده کوثر را شروع ارتقاء و تولید جنگنده‌های کشور دانست، چیزی که “تازه آغاز شده و ما در ابتدای مسیری هستیم که کشورهای معدودی در جهان، پا در این عرصه گذاشته‌اند.”

پیشنهاد سردبیر:

اخبار گوناگون را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: cnbc، تسنیم

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    ****** ** *** وطن فروش

    پاسخ

    این ****** ** *** را از هواپیمای جنگنده پرتش کنیدبیرون

    پاسخ