;
coinex

ویروس هانتا چیست ؛ همه چیز درباره منشا، علائم، درمان و خطرات هانتا ویروس

ویروس هانتا چیست ؟ هانتاویروس (Hantavirus) از خانواده ویروسی هانتاویریده و نوعی ویروس با ژنوم RNA تک رشته‌ای و پوشش دار است. در ادامه این نوشتار بیشتر با آن آشنا شوید.

ویروس هانتا چیست ؟ ویروس هانتا منجر به بیماری‌های خونریزی‌دهنده و مشکلات کلوی می‌شود. این ویروس برای نخستین بار در سال ۱۹۷۶ در کشور کره کشف شد و نام آن از رودخانه‌ای به نام هانتا برگرفته شده است. تاکنون جوندگان (Rodents) از جمله موش‌ها مهمترین ناقل این ویروس به شمار می‌‌روند. این بیماری در کشور چین سالانه ۱۰۰ هزار نفر را مبتلا می‌کند و در کشورهای دیگری نظیر روسیه و ژاپن نیز مواردی از آن گزارش شده است.

همچنین در بخش‌هایی از اروپا سویه غیرکشنده‌ای از این بیماری دیده شده که در بدن موش‌های آبی ساحلی و موش‌های گردن زرد مزرعه زندگی می‌کنند. دوره نهفتگی این ویروس ۲۱ روز است و منجر به تب هموراژیک (یا خونریزی دهنده) می‌شود.

بیشتر بخوانید:

در بیماری در ماه دسامبر سال ۱۹۹۶ در کشور آرژانتین شیوع پیدا کرد و نخستین انتقال انسان به انسان آن ثبت شد. همچنین یک سال بعد و در سال 1997 نوع جدید ویروس هانتا در کشور فنلاند کشف شد.

ویروس هانتا چیست

ویروس هانتا باعث بروز یک بیماری عفونی به نام سندرم ریوی هانتا (HPS) می‌شود که گفته شده علائمی مشابه ویروس آنفلوانزا دارد و منجر به حملات قلبی می‌شود. شیوع ویروس هانتا عمدتا توسط جوندگان رخ می‌دهد و می‌تواند بیماری‌های مختلف را در افراد بوجود آورد.

سفر مجازی در نوروز 99 ؛ دور دنیا با چند کلیک در روزهای کرونایی!

علاوه بر سندرم ریوی هانتاویروس (HPS) سندرم کلیوی هانتا (HFRS) نیز دیگری بیماری است که این ویروس می‌تواند منجر شود. راه انتقال ویروس هانتا از طریق هوا نیست و فقط در صورت تماس با ادرار مدفوع و بزاق جوندگان شیوع پیدا می‌کند.

سندرم ریوی هانتا ویروسی

از نظر اپیدمیولوژی عامل سندرم ریوى هانتاویروس ویروسی از خانواده هانتاویریده به همین نام است  که با زیرخانواده‌اى از جوندگان مسوم به سیگمودونتینا (Sigmodontinae) مرتبط است. این ویروس به‌طور مزمن موش گوزن را آلوده مى‌کند و مهم‌ترین ویروسى است که باعث سندرم ریوى هانتاویروس شده است.

بالاتر بررسی کردیم که ویروس هانتا چیست . از جمله علائم ویروس هانتا و سندرم ریوی هانتا ویروسی می‌توان به مورادی که در ادامه می‌آید اشاره کرد. در ابتداى این بیماری، ۴-۳ روز علائم پرودرومال به‌صورت تب، میالژی، بى‌حالى و اختلالات گوارشى مشاهده شده است. مبتلایان به سندرم HPS معمولاً در شروع فاز ریوى به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

گزارش لحظه به لحظه تکراتو از آمار کشته شدگان و مبتلایان ویروس کرونا در ایران

یافته‌هاى متداول در خصوص سندرم ریوی هانتا ویروسی شامل افت مختصر در فشار خون، تاکى‌کاردی، تاکى‌پنه، هیپوکسمى خفیف، و ادم زودهنگام ریوى مى‌باشد. به علاوه در طول چند ساعت نارسائى تنفسى نیز ایجاد مى‌شود.

گزارش‌هایی که امروز منتشر شدند نشان می‌دهد که یک مرد اهل منطقه «یوننان» در چین به ویروس هانتا مبتلا شده و جان خود را از دست داده است. وی در روز دوشنبه در حال بازگشتن به استان “شاندوگ” به وسیله اتوبوس بود که جان خود را از دست داد. با انجام آزمایش پزشکان متوجه شدند که به بیماری هانتا مبتلا بوده است.

گفته می‌شود در اتوبوس حامل این فرد ۳۲ نفر دیگر نیز حضور داشتند که همه آنها در حال آزمایش هستند. یک وبسایت خبری به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا (CDC) می‌نویسد : «هانتا ویروس عمدتا توسط جوندگان شیوع پیدا می‌کند و می‌تواند بیماری‌های مختلفی را در افراد بوجود آورد.»

از جمله علائم و نشانه های ویروس هانتا و سندرم HPS می‌توان به خستگی، تب و درد عضلات به همراه سردرد، سرگیجه، لرز و مشکلات شکمی اشاره کرد. مطابق گفته‌های CDC اگر این سندرم درمان نشود می‌تواند به به تنگی نفس و در نهایت مرگ بیمار می‌شود. همچنین تاکنون نشانه‌ای از وجود ویروس هانتا در ایران گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید:

.

techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر