;
coinex

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح ؛ کووید 19 چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند؟

محققان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف نظیر مقوا، پلاستیک، فولاد ضدزنگ و همچنین میزان دوام پس از پخش‌شدن در هوا را بررسی کرده‌اند.

احتمالا تا الان ، شما در خانه مانده‌اید تا به قطع‌شدن زنجیره ی شیوع کمک کنید. ولی بیایید تصور کنیم جزء افرادی هستید که نمی‌توانید در خانه بمانید. هرچند توصیه این است که در همه‌گیری ویروس کرونای جدید (ِCOVID19) حتی‌الامکان در خانه بمانید. ویروسی که تا این لحظه بیش از ۱۸۰ هزار نفر در جهان و بیش از ۱۷ هزار نفر را در ایران بیمار کرده است. در همین زمینه گزارش لحظه به لحظه تکراتو از آمار کشته شدگان و مبتلایان ویروس کرونا در ایران را از دست ندهید.

اگر هرروز بسته های آمازون دریافت ‌می‌کنید، راننده اتوبوس شهری هستید، یا از مبتلایان در بیمارستان پرستاری می‌کنید و سعی دارید که خودتان مبتلا نشوید و یا هرروز باید به فروشگاه موادغذایی بروید؛ در این صورت، باید آگاه باشید که ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح چه مدت است. با ادامه این نوشتار تکراتو همراه باشید.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

ویروس کرونا چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند؟

طبق تحقیقی که همین هفته توسط محققان سازمان جهانی بهداشت، دانشگاه پرینستون و دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، ویروس به طور بالقوه از چندین ساعت تا چندین روز دوام‌ می‌آورد.

واریز اولین بسته حمایتی کرونا ؛ مبلغ بسته حمایتی کرونا چقدر است؟

محققان، سطوح مختلفی را در آزمایشگاه درمعرض این ویروس قراردادند و دریافتند که ویروس مدت طولانی روی سطوح ماندگار است؛ ۲۴ساعت روی مقوا و  ۲ الی ۳ روز روی پلاستیک و فولادضدزنگ. همچنین به طور معلق در هوا تا سه ساعت دوام می‌آورد. محققان می‌گویند ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مانند ویروس سارس است، ویروسی مشابه کرونا که درسال ۲۰۰۰ شیوع پیدا کرد.

چرا ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مهم است؟

از نظر محققان کار در آزمایشگاه نمی‌تواند به خوبی نشان دهد که ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح، چه مدت است. ولی این کار برای شناخت ویروس و چگونگی قطع زنجیره شیوع بیماری، الزامی است. دلیل‌اش این است که مطالعه فرآیند انتقال در جریان شیوع گسترده بیماری، کار سختی‌ست.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

در بیمارستان‌ها و سایر محیط‌های عمومی، افراد به شدت محیط را ضدعفونی می‌کنند و همین امر، باعث‌می‌شود که نتوانیم به راحتی بررسی کنیم که ویروس‌ها در فضای آزاد چگونه عمل می‌کنند. همچنین، محققان هنگام مطالعه مدت‌زمان دوام ویروس در هوا، از هوای اطراف افراد مبتلا نمونه‌گیری نمی‌کنند.

آیا ویروس کرونا در هوا هم معلق می‌ماند؟

بلکه، ویروس را در دستگاه نبلایزر قرارمی‌دهند، با استفاده از سطح چرخنده، آن را معلق نگه‌می‌دارند. سپس ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح را آزمایش می‌کنند. بااینکه ویروس می‌تواند تا ۳ساعت در هوا دوام بیاورد، اما، به این معنی نیست که ویروس همیشه در هوا معلق است و اگر در معرض فرد مبتلا قراربگیریم از طریق تنفس آن شخص مبتلا می‌شویم.

پردازنده کامپیوتر خود را به تحقیقات ویروس کرونا اختصاص دهید!

تفاوتی میان ذره‌ی آلوده‌ که معلق در هواست و قطره بزاق بزرگتر که تمایل به پایین افتادن دارد، وجود دارد. وقتی فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند، ویروس ازطریق قطرات بزاق، پخش می‌شود. نتایج می‌گویند که ویروس در حالت عفونی در هوا می‌ماند؛ بااین حال، مدرکی وجود دارد که می‌گوید افراد مبتلا به جای قطرات آلوده‌ی بزاق، ذرات آلوده‌ی معلق تولید می‌کنند.

همچنین محققانی از ایالات متحده در یک مطالعه دیگر، ماندگاری ویروس کرونای جدید را روی سطوح مختلف مورد سنجش قرار دادند. بر اساس این تحقیق که توسط دانشمندانی از موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا (NIAID) به انجام رسیده، ویروس کووید۱۹ می‌تواند تا سه ساعت در هوا معلق باقی بماند.

این محققان با استفاده از آبپاش‌هایی قطرات بسیار ریز حاوی ویروس را روی سطوح مختلف از جمله مقوا، کارتن و همچنین در هوا پاشیدند تا میزان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح و همچنین به صورت معلق در هوا را به آزمون بگذارند. این مطالعه نیمه عمر (Half-life) ویروس در هوا را ۶۶ دقیقه تخمین زده است. در نتیجه این پژوهش مشخص شد که قطرات سرفه و عطسه مبتلایان به کرونا تا ۳ ساعت در هوا باقی می‌مانند و احتمال ابتلای آن به سایرین وجود دارد.

همچنین COVID19 تا ۳ روز روی سطوح پلاستیکی و استیل «زنده» باقی می‌ماند. روی سطوح مسی کرونا دوام چندانی ندارد و ظرف چهار ساعت از بین می‌رود. البته محققان هشدار می‌دهند که این موضوع برای همه ویروس‌ها صادق نیست و عمدتا مطالعه بر روی توده‌های ویروسی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

استاد بهداشت عمومی در دانشگاه هاروارد، جوزف آلن، که در تحقیق نخست حضور نداشت، می‌گوید باتوجه به اطلاعات بدست آمده ، افراد باید جهت جلوگیری از شیوع بیماری ازطریق هوا اقداماتی انجام دهند؛ برای مثال، از سالم بودن هوا و تهویه‌ی مناسب، مطمئن شوند. او خاطر نشان می‌کند که روش‌های انتقال باید به عنوان یک طیف بررسی شوند؛ همچنین بیان می‌کند که تفاوت میان قطرات آلوده‌ی بزاق و ذرات آلوده‌ی معلق در هوا، آنچنان چشمگیر نیست.

هنوز نمی‌توان به راحتی گفت که ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح چه مدت است و تا چه مدت افراد را آلوده می‌کند. مراکز پیشگیری و کنترل بیماری می‌گویند سطوح، احتمال انتقال بیماری فردبه‌فرد کمتری نسبت به قطرات آلوده‌ی بزاق دارند؛ با این حال، این مراکز، صمیمانه از مردم می‌خواهند که ضدعفونی خود و سطوح را جدی بگیرند. همچنین محققان خاطرنشان می‌کنند که در بیماری سارس، انتقال از طریق سطوح و ازطریق هوا به یک اندازه انجام می‌شد و این امر منجر به همه‌گیری گسترده شده بود.

ضدعفونی معابر شهری
ضدعفونی معابر شهری تهران با گروه جهادی مدافعان سلامت. (اعتبار: فارس)

محقق دانشگاه پرینستون، دیلن موریس، می‌گوید که انتقال سریع این ویروس (که از سارس و مرس سریع‌تر می‌باشد) به این معنی است که فرآیندهای دیگری نیز وجوددارند. تعدادی از تحقیقات، میزان قابل توجهی از پخش ویروس را نشان می‌دهند که مربوط به زمانی است که مردم به زندگی عادی مشغول بودند و اخطارهایی درباره ماندن در خانه دریافت نمی‌کردند.

اکنون محققان بررسی می‌کنند که شرایط محیطی مثل دما و رطوبت، چه تاثیری بر انتقال ویروس می‌گذارد؛ همچنین می‌خواهد بدانند که آیا سرعت انتقال در هوای گرم کاهش می‌یابد یا خیر؛ همانطور که درمورد آنفولانزا این‌گونه بود.

در این هفته، در تحقیقی که در ووهان انجام‌شد، محققاده اطلاعات ذرات هوای بیمارستان و اطراف آن را منتشر کردند. در اکثر موارد، هوا تمیز بود. مکان‌هایی مثل واحد درمانی بیمارستان نیز، عاری از ویروس بود، ولی در بعضی نقاط، سطح بالایی از آلودگی مشاهده شد، مثل مکان‌هایی که پزشکان و پرستاران لباس‌های محافظ خود را قرارمی‌دهند و در توالت‌های سیار مخصوص بیماران.

آنها به نتایج تحقیقی در سنگاپور اشاره می‌کنند که می‌گوید در مدفوع مبتلایان به کووید-۱۹ نیز ویروس مشاهده شده است. در این تحقیق ویروس معلق در ذرات هوا مشاهده نشد. ولی، محققان ووهان معتقدند پخش شدن ویروس در هوا ازطریق توالت‌ها نیز ممکن است.

این تحقیق هنوز ناتمام است. ولی هردو تحقیق بیان می‌کنند که فراهم کنندگان سلامت باید احتیاط کنند؛ همانطور که درمورد کاهش بیماران کووید۱۹ اقداماتی انجام می‌دهند. موریس می‌گوید :

درحال حاضر مدرکی وجود ندارد که بگوید باید درمورد انتقال بیماری ازطریق هوا نگران باشیم، ولی ممکن است خطراتی در بیمارستان‌های تخصصی و مجهزشده وجودداشته‌باشد.

سایر محققان، مانند آلن، دلایل بیشتری برای احتیاط کردن دارند:

بیمارستان‌ها همیشه، داشتن هوای سالم و افزایش فیلتراسیون را در برنامه‌های خود دارند، ولی این موضوع درمورد محیط عمومی وجودندارد.

جلوگیری از ابتلا به ویروس کووید۱۹ چگونه است؟ نشانه‌ها و علائم ویروس کرونای جدید چیست؟ او توصیه‌هایی را نیز برای حفظ سلامت بیان می‌کند : «از تجمعات دور بمانید. اگر برایتان مقدور است در خانه بمانید و لطفا،لطفا دست‌های خود را بشویید!»

بیشتر بخوانید:

مترجم: بهار سجادی

منبع: wired

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر