;
coinex

زندگی در چنین خانه هایی احتمال ابتلا به کووید 19 را افزایش می‌دهد

احتمال ابتلا به کووید 19 در محیط های مختلف متفاوت است. مطالعات نشان می‌دهد نوع طراحی خانه بر میزان انتقال ویروس‌ها موثر است. با تکراتو همراه باشید!

فاصله گذاری اجتماعی باعث شده مردم از مکان‌هایی که معمولاً پر از جمعیت بوده‌اند، دوری کنند.  اما ساختمان‌هایی مثل فروشگاه یا بیمارستان ناچار به باز بودن هستند. در برخی موارد نیز مردم مجبور به رفتن به محل کار می‌باشند. اما ساختمان‌ها چه نقشی در این همه‌گیری جهانی دارند؟ و آیا می‌توانیم طراحی ساختمان‌ها را برای امن‌تر شدن در برابر بیماری، تغییر دهیم؟ در ادامه با ما باشید تا پاسخ این سوالات را بررسی کنیم.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) در سراسر جهان نزدیک مرز ۲ میلیون نفر قرار دارند. البته گزارش‌های رسیده از کشورهایی نظیر چین چندان قابل اعتماد نیستند و احتمال اینکه آمارهای واقعی بیش از اینها باشد نیز وجود دارد. حتی در صورت درست بودن همه گزارش‌های دولت‌ها، ناقلین بدون علامت ویروس کرونای جدید مسئله‌ای هستند که باعث شده بسیاری از مبتلایان ناشناخته بمانند.

ساده‌ترین راهکارها برای این موضوع باز کردن پنجره و درزها برای انتشار هوای سالم‌تر و تابش نور طبیعی خورشید، می‌باشند. نور خورشید دردسترس‌ترین منبع انرژی با فواید زیاد برای ساکنان ساختمان‌ها است؛ با این حال هنوز پژوهش‌های زیادی لازم است تا تأثیر آن روی ویروس کرونا و سارس مشخص شود.

احتمال ابتلا به کووید 19 در این خانه‌ها بیشتر است

ما تقریبا تمام زندگی خود را در محیط‌های ساخته شده توسط انسان سپری می‌کنیم. این محیط‌ها باعث ارتباط ما با انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها، از طریق هوا یا سطوح، می‌شوند. همچنین در این ساختمان‌ها ما با افراد زیادی تعامل داریم. ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) اکثراً از طریف تماس فرد با فرد متتقل می‌شده است.

بیشتر بخوانید:

کشف 6 نوع جدید ویروس کرونا ؛ آیا یک همه گیری کرونا جدید در راه است؟‌

اما سطوح نیز می‌توانند به سرعت آلوده به ویروس شوند. اینکه ویروس سارس چه مدت روی سطوح باقی می‌ماند هنوز مورد بحث است و بسته به جنس سطوح و شرایط، از چند ساعت تا چند روز، متغیر می‌باشد. بنابراین مهم‌ترین موضوع این است که سطوح را مرتباً ضدعفونی کنیم و دست‌های خود را بشوییم.

تاثیر رطوبت در ابتلا به کووید 19

ویروس‌ها برای از بین رفتن توسط فیلترهای هوا، زیادی کوچک هستند. اما همچنان سیستم تهویه هوا می‌تواند نقش مؤثری در کاهش انتقال ویروس کرونای جدید و احتمال ابتلا به کووید 19 داشته باشد.

جاری کردن هوای بیرون از محیط در ساختمان و خارج کردن هوای داخل، می‌تواند ویروس‌های داخل ساختمان را از بین ببرد. با این حال، انتشار زیاد هوا در محیط می‌تواند ذرات ویروس را تحریک کند که دوباره وارد هوا شوند. این کار همچنین انرژی زیادی مصرف می‌کند.

انتقال ویروس کرونا

ذرات ویروس به هوای خشک علاقه دارند؛ بنابراین مرطوب نگه‌داشتن هوا می‌تواند کمک خوبی برای ما باشد. قطرات حامل ویروس در هوای مرطوب بزرگ می‌شوند؛ بنابراین امکان جابجایی کمی خواهند داشت. همچنین رطوبت می‌تواند در پوشش لیپیدی اطراف ویروس مداخله کند. با این حال رطوبت مضراتی مانند افزایش رشد کپک‌های قارچی خواهد داشت.

در ساختما‌ن‌ها افراد زیادی یک محیط را با هم شریک می‌شوند؛ بنابراین بهترین محل برای پخش ویروس می‌باشند. اما آگاهی از این موضوع که این فضاهای مشترک چگونه می‌توانند روی انتقال ویروس کرونا و احتمال ابتلا به کووید 19 اثر بگذارند، و رعایت فاصله اجتماعی، می‌تواند در برگشتن افراد به زندگی عادی مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید‌:

مترجم: بهار سجادی

منبع: medicalxpress

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر