;
coinex

قطع عضو در مبتلایان کووید 19 به چه علت است؟

جدیدترین شگفت‎آوری‎های کرونا، قطع عضو در مبتلایان کووید 19 دیده شده است. در این مطلب تکراتو دلایل این عارضه را بررسی می‎کنیم.

پس از گذشت تقریبا سه هفته در بخش مراقبت‎های ویژه، پزشکان مجبور شدند پای راست بازیگر تلویزیونی، نیک کوردورو، را قطع کنند. جریان خون این مرد 41 ساله، توسط یک لخته خونی با مشکل مواجه شده بود؛ یکی دیگر از عوارض خطرناک بیماری که توسط چین، اروپا و ایالات متحده نیز گزارش شده است.

این‎گونه حوادث ترومبوتیک به دلایل مختلف در بیماران بخش مراقبت‎های ویژه رخ می‎دهند؛ اما طبق گزارشات، میزان آن در بین مبتلایان کووید-19 به مراتب بالاتر از حد انتظار است. چرا ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) به چنین عارضه‌ای منتج می‌شود؟ با بررسی بیشتر این مطلب با تکراتو همراه باشید!

بیشتر بخوانید:

قطع عضو در مبتلایان کووید 19 به چه علت است؟

پزشک بخش مراقبت‎های ویژه مرکز پزشکی لانگون NYU، شری بروسناهان، گفت:

ما یک بیمار 40 ساله در بخش مراقبت‎های ویژه داریم که لخته‎های خونی در انگشتان او دیده می‎شود. طوری که به نظر می‎رسد این بیمار انگشت خود را از دست خواهد داد. اما هیچ دلیل دیگری برای این اتفاق، در اثر کووید-19، وجود ندارد.

در یکی از موارد قطع عضو در مبتلایان کووید 19 مربوط به هر دو دست و هر دو پا بود. یکی از این بیماران از عدم جریان خون در هر دو پا و هر دو دست رنج می‎برد؛ و به نظر می‎رسد پزشکان مجبور به قطع عضو شوند؛ و یا ممکن است رگ‎های خونی چنان آسیب ببینند که اندام‎ها از کار بیفتند.

لخته‎های خون فقط به دست و پای افراد آسیب نمی‎رسانند؛ بلکه می‎توانند به سمت ریه، قلب یا مغز بروند و موجب آمبولی شدید ریه، حملات قلبی و سکته مغزی شوند.

پژوهش تخیر در هلند نشان داد که از 184 بیمار، 31 درصد دچار عوارض ترومبوتیک می‎شوند؛ رقمی که محققان آن را بسیار زیاد می‎دانند.

دلیل چنین اتفاقی چیست؟

بهنود بیگدلی، پزشکی در بیمارستان نیویورک، یک کنسرسیوم بین‎المللی از متخصصان را برای بررسی این موضوع جمع کرد و یافته‎های آنان در مجله دانشکده قلب و عروق آمریکا منتشر شد. کارشناسان دریافتند که این خطرات به حدی زیاد است که حتی ممکن است بیماران کووید-19 پیش از انجام آزمایشات تصویربرداری، نیاز به رقیق‎کننده خون و پیشگیری از لخته شدن خون داشته باشند.

چه چیزی دقیقا باعث چنین عارضه‎ای می‎شود؟ هنوز به طور کال مشخص نشده است اما دکتر بیگدلی، چندین توضیح احتمالی می‎دهد. افرادی که به کووید-19 نوع شدید مبتلا می‎شوند، اغلب مبتلا به بیماری،های زمینه‎ای، نظیر بیماری قلبی یا ریوی، هستند که همین موضوع آنان را با ریسک بیش‎تر لخته‎های خونی مواجه می‎کند.

بیشتر بخوانید:‌

مورد بعدی این است که افراد تحت مراقبت‎های ویژه، مدت زیادی در یک حالت باقی می‎مانند و حرکت نمی‎کنند؛ این می‎تواند از دلایل ایجاد لخته‎های خونی باشد.

هم‎اکنون، مشخص شده است که بیماری کووید-19 با یک واکنش ایمنی به نام طوفان سیتوکین همراه است و برخی تحقیقات نشان داده‎اند که این واکنش، با لخته شدن خون مرتبط است.

همچنین ممکن است خود ویروس موجب انعقاد خون شود که این مورد در سایر بیماری‎های ویروسی نیز سابقه دارد. هفته گذشته مقاله‎ای در مجله The Lancet نشان داد که ویروس می‎تواند لایه سلولی داخلی اندام‎ها و رگ‎های خونی را آلوده کند؛ این موضوع، از نظر تئوری، می‎تواند در فرایند لخته شدن خون مؤثر باشد.

لخته های خونی بسیار کوچک

به گفته بروسناهان، رقیق‎کننده‎هایی مانند هپارین در برخی بیماران مؤثر هستند؛ اما برای همه بیماران عمل نمی‎کنند؛ چرا که گاهی این لخته‎های خونی بسیار کوچک می‎باشند. او گفت:«میکرولخته‎های زیادی وجود دارند، اما دقیقا نمی‎دانیم که در کدام قسمت از بدن هستند.»

قطع عضو در مبتلایان کووید 19
قطع عضو در مبتلایان کووید 19

کالبدشکافی ریه‎های برخی افراد را پر از صدها میکرولخته نشان داده است. پزشک مراقبت‎های ویژه در بیمارستان جانبازان نظامی، سسیلیا میرانت، گفت:

ریه‎های پر از میکرولخته به ما کمک کرد که بفهمیم چرا دستگاه ونتیلاتور، برای برخی بیماران با کمبود اکسیژن خون، مؤثر نمی‎باشد.

در اوایل شروع همه‎گیری، پزشکان این بیماران را مطابق پروتکل‎های ایجادشده برای سندرم حاد تنفسی، بعضا با عنوان ریه مرطوب، معالجه می‎کردند. اما در بعضی موارد، این به این دلیل نیست که ریه‎ها با آب اشغال شده‎اند؛ بلکه به دلیل وجود میکرولخته‎هایی است که گردش خون را مسدود می‎کنند و خون، با اکسیژنی کم‎تر از حد معمول، از ریه خارج می‎شود.

تنها کم‎تر از پنج ماه از بروز این بیماری در ووهان چین می‎گذرد و پزشکان هر روز اطلاعات بیش‎تری در این مورد کسب می‎کنند. این عوارض گیج‎کننده متخصصان را شگفت‎زده نمی‎کنند؛ بلکه آن‎ها سعی می‎کنند با شناخت این عوارض، به کنترل پاندمی کمک کنند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: medicalxpress

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر