;
coinex

معرفی بهترین انیمیشن های ایرانی 99 ؛ جهشی بلند در عرصه پویانمایی ایران!

حوزه انیمیشن در ایران در سالهای اخیر شاهد پیشرفت های قابل قبولی بوده و چندین انیمیشن با کیفیت مناسب و قابل نمایش در فستیوال های جهانی تولید شده است. در این گفتار بنا داریم شما را با بهترین انیمیشن های ایرانی 99 آشنا کنیم.

انیمیشن‌های ایرانی در چند سال گذشته، پیشرفت چشمگیری در حوزه تولید و فروش سینماها داشتند تا جایی که این انیمیشن‌ها ‌در سینما و تلویزیون، مورد توجه بسیاری از بینندگان قرار گرفتند؛ برای نمونه انیمیشن فیلشاه علاوه بر کسب عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن سینمای ایران، نهمین فیلم پرفروش آن سال و سی و دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران لقب گرفت.

در این گفتار بنا داریم ابتدائا شما را با تاریخچه انیمیشن و اولین انیمیشن دنیا آشنا کنیم؛ سپس فهرستی از بهترین انیمیشن های ایرانی 99 به شما ارائه دهیم.

بهترین انیمیشن های ایرانی 99

اولین انیمیشن دنیا در 5000 سال قبل از میلاد اکران شد!

جملات آغازین هر متن و مقدمه ای که بر هنر انیمیشن و تاریخچه ی آن نوشته می شود علاوه بر این که انیمیشن را تداوم حرکت و ثبت اثرات نوری ناشی از آن در چشم بینده معرفی می کند؛ خاستگاه آن را نیز به دوران پارینه سنگی و نقاشی های دیورای غارها نسبت می دهد نقاشی هایی که در آن حیواناتی با چندین دست و پا به تصویر کشیده شده و به طور کلی نتیجه ی کنجکاوی انسان اولیه در رفتار و حرکات موجودات اطرافش بوده است.

بیشتر بخوانید:

اولین انیماتور جهان یک ایرانی است که اگر چه نام و نشانی از او در دست نیست ولی ما او را مرد 40 ساله ای ساکن شهر سوخته می نامیم و نخستین وسیله ی انیمیشن غیر دوربینی جهان نیز جامی است سفالین که اولین فریم های انیمیشن جهان بر حاشیه ی آن نقش بسته است.

بهترین انیمیشن های ایرانی
بهترین انیمیشن های ایرانی 99

 این سفال که متعلق به 5000 سال پیش است در شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرقی ایران کشف شد. در این تصاویر که به عنوان اولین تصاویر انیمیشن جهان شناسایی شده است . طراح بزی را در حال حرکت و پرش به سمت درختی برای جویدن برگهایش به تصویر کشیده است, در تصاویر طراحی شده بر روی این جام با ارتفاع 10 و عرض 8 سانتیمتر وجودحرکت به ظرافت به نمایش در آورده که پیش از آن بی سابقه بوده است.

 تصویراولین انیمیشن بر روی ظرف سفالی شهرسوخته مربوط به 5000 سال پیشاولین «تصویر متحرک» جهان در شهر سوخته پیدا شدپنج هزار سال پیش در «شهر سوخته»، هنرمند نقاش، روی یک جام سفالین طرحی از یک «بز» را ترسیم کرد.

انیمیشن های ایرانی
بهترین انیمیشن های ایرانی 99

او در نظر داشت که نقش بز را در اطراف دهانه جام تکرار کند، اما وقتی شروع به کار کرد، توانست در 5 حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درختی حرکت کرده و از برگ آن تغذیه می‌کند. این اولین باری بود که در جهان باستان، «تصویر متحرک» پا به عرصه حیات گذاشت.

کشف این سفال با نقاشی متحرک ثبت شده روی آن، در میان سفال‌های این منطقه نیز بی‌مانند بوده است. این نقاشی، حرکت تصاویر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن روی جامی که دهانه آن 8 سانتی متر قطر دارد، نشان می‌دهد. در دیگر سفال‌های یافته شده در شهر سوخته نقوش متفاوتی دیده می‌شود که برخی اوقات تکرار شده‌اند، اما حرکتی در آنها دیده نمی‌شود. از نگاه باستان‌شناسان این کشف نشان دهنده آن است که مردمان شهر سوخته بسیار باهوش، هنرمند و در زمان خود پیشرو بوده‌اند.

بهترین انیمیشن های ایرانی 99

اما انیمیشن در معنای مدرن کلمه!

گرچه در تعریف جهانی، سفال کشف شده در شهر سوخته را اولین انیمیشن دنیا میدانند، اما متاستفانه این تقدم در هنز انیمیشن آنهم با قدمتی بالای 7 هزارسال، چندان پشتوانه محکمی برای هنر انیمیشن مدرن یا به عبارتی بهتر، صنعت انیمیشن در ایران معاصر به بار نیاورده است. صنعت انیمیشن یا پویانمایی ایران تا همین چندسال پیش لنگ میزد، آثار به لحاظ کمی و کیفی با نقایص فراوان روبرو بودند و توجهی هم به این صنعت مدرن در کار نبود.

پویانمایی ایران از اواخر دهه ۵۰ میلادی وارد عرصه شد. نخستین تلاش‌ها برای ساخت پویانمایی در ایران به وسیله اشخاصی مانند اسفندیار احمدیه، جعفر تجارتچی، پرویز اصانلو، نصرت‌الله کریمی، پترس پالیان و اسدالله کفافی در فاصله سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ خورشیدی و در اداره کل فرهنگ و هنرهای زیبای تهران صورت گرفت. نخستین فیلم کوتاه پویانمایی نیز به وسیله اسفندیار احمدیه با عنوان ملانصرالدین در ۱۳۳۶ خورشیدی با امکانات بسیار محدودی ساخته شد.

بهترین انیمیشن های ایرانی
بهترین انیمیشن های اسلامی

بیشتر بخوانید:

بیشترین لایک در اینستاگرام

رکورد لایو اینستاگرام

پربازدیدترین ویدیوهای یوتیوب با بیش از 35 میلیارد بار مشاهده

بهترین یوتیوبرها و استریمرهای ایرانی

سینمای انیمیشن ایران پدیده‌ای نوظهور محسوب می‌شود که تاکنون شاهد اکران چند فیلم بلند از جمله خورشید مصر (دوبعدی) به کارگردانی بهروز یغمائیان، هفت رنگ به کارگردانی مازیار محمدی نژاد، ۹:۲۰ در بوشهر به کارگردانی محمدامین همدانی و تهیه‌کنندگی حامد جعفری (سه بعدی)، قلب سیمرغ به کارگردانی وحید نصیریان (سه بعدی)، سرزمین خواب به کارگردانی علی لطفی (سه بعدی) و افسانه گل نور به کارگردانی علی نوری اسکویی (سه بعدی) و (امین و اکوان) به کارگردانی(زحل رضوی) (دوبعدی) بوده‌است.

همچنین ایران موفقیت‌های بسیار زیادی را در زمینه فیلم‌های کوتاه انیمیشن در جشنواره های بین‌المللی کسب کرده‌است که از میان آثار کوتاه ایرانی راهیافته به جشنواره بین‌المللی، می‌توان به تونل، عروس گمشده از معین صمدی و رنگ عشق به کارگردانی علی نوری اسکویی اشاره کرد.

سریال‌های انیمیشنی یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که در زمینه پویانمایی در ایران انجام می‌شود که از محبوب ترین این مجموعه‌های تلوزیونی می‌توان به آثار پهلوانان، فرزندان آفتاب، شکرستان، خلیج فارس، وقتی بابا کوچک بود و خداوند لک لک‌ها را دوست دارد و از جنجالی‌ترین آن‌ها می‌توان به اثر بچه‌های ساختمان گل‌ها اشاره کرد.

همچنین هادی محمدیان به عنوان کارگردان و حامد جعفری به عنوان تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی شاهزاده روم موفق شدند، علاوه بر کسب ۲ لوح تقدیر ویژه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، ۲ دیپلم افتخار هجدهمین جشن سینمای ایران را نیز از آن خود سازند. از دیگر آثار جدید این کارگردان انیمیشن فیلشاه است که جایزه های زیادی را کسب کرده است. انیمیشن سینمایی شاهزاده روم نیز پرفروش‌ترین انیمیشن سینمایی کشور تا ۱۳۹۶ خورشیدی بوده‌است.

بیشتر بخوانید:

ثروتمندترین افراد جهان در سال 2020

کانال ها و گروه های اد کن پول بگیر تلگرامی ؛ خیرات پول یا شیوه کلاه‌برداری خلاقانه؟

با ارزشمندترین پول‌های دنیا در سال 2020 آشنا شوید

کم ارزش ترین ارزهای جهان ؛ با بی ارزش ترین واحدهای پولی دنیا آشنا شوید

فهرست بهترین انیمیشن های ایرانی 99

تا سال 99 چندین عنوان و انیمیشن در ایران تولید شده که با تکیه بر داستان جذاب و کیفیت ساخت قابل قبول، موفق به جلب نظر مخاطبان و فروش بالا شده؛ گرچه برخی با برچسب هایی مانند سفارشی بودن روبرو، و در جلب نظر منتقدان ناموفق بوده اند. در ادامه به معرفی فهرست بهترین انیمیشن های ایرانی 99 خواهیم پرداخت.

تهران 1500

  • سال ساخت: 1392
  • نمره IMDB: امتیاز 4.4 از 10
  • کارگردان: بهرام عظیمی
  • بودجه ساخت: 2.2 میلیارد تومان
  • میزان فروش: 3.7 میلیارد تومان

«تهران 1500» اولین فیلم سینمایی انیمیشنی ایرانی در ژانر کمدی است. این فیلم به کارگردانی بهرام عظیمی و در سال 1392 ساخته شده است. داستان فیلم در سال 1500 هجری شمسی می‌گذرد؛ زمانی که ربات‌ها در کنار مردم زندگی می‌کنند. شخصیت اصلی فیلم تهران 1500 پیرمردی 160 ساله به نام اکبر آقا (با صداپیشگی مهران مدیری) است.

بهرام رادان، هدیه تهرانی، محمدرضا شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، حبیب رضایی، مهتاب نصیرپور و حسام نواب صفوی از دیگر بازیگران این فیلم انیمیشنی هستند.

تهران 1500
انیمیشن های ایرانی اسلامی

انیمیشن ایرانی تهران 1500 در عرصه‌های بین‌المللی با نام تهران 2121 (سال 1500 شمسی معادل سال 2121 میلادی است) اکران شده است. همچنین این فیلم به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و عربی زیرنویس شده است.

بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن، فیلمنامه‌نویس و کاریکاتوریست ایرانی است. وی دانش‌آموخته رشته صنایع دستی از دانشگاه هنر تهران است. از دیگر آثار معروف او می‌توان به انیمیشن‌های تبلیغاتی راهنمایی و رانندگی و انیمیشن‌های بابابرقی اشاره کرد.

رستم و سهراب

  • سال ساخت: 1392
  • نمره IMDB: امتیاز 6.4 از 10
  • کارگردان: کیانوش دالوند
  • بودجه ساخت: –
  • میزان فروش: 

انیمیشن ایرانی «رستم و سهراب» یک فیلم انیمیشنی محصول سال 1392 است. این انیمیشن در شهر بروجرد و توسط کیانوش دالوند ساخته شده است. انیمیشن رستم و سهراب محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمیشن آریا است.

بیشتر بخوانید:

داستان این انیمیشن به همان داستان معروف رستم و سهراب می‌پردازد. البته برخلاف داستان اصلی رستم و سهراب، در پایان این انیمیشن سهراب به دست رستم کشته نمی‌شود.

انیمیشن های ایرانی
بهترین کارتون های ایرانی 99

حق کپی‌رایت این انیمیشن توسط روسیه و امارات متحده عربی خریداری شده است. این اولین باری بود که یک انیمیشن تولید ایران در سطح بین‌المللی حاضر می‌شد و اکران خارجی آن همزمان با پخش انیمیشن در داخل کشور بود.

کارگردان انیمیشن رستم و سهراب یعنی کیانوش دالوند، کارگردان انیمیشن و فیلمنامه‌نویس ایرانی متولد سال 1348 است. از دیگر آثار او می‌توان به «ناسور» و «روزی که حسنی مرد شد» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

جمشید و خورشید

  • سال ساخت: 1384
  • نمره IMDB: –
  • کارگردان: بهروز یغمائیان
  • بودجه ساخت: 
  • میزان فروش: 

انیمیشن ایرانی «جمشید و خورشید» محصول سال 1384 و به کارگردانی بهروز یغمائیان است. ساخت این انیمیشن 4 سال طول کشید و به مدت 10 سال اجازه اکران نداشت. این انیمیشن، چهارمین انیمیشن سینمایی در ایران به شمار می‌رود.

در خلاصه داستان این انیمیشن آمده که «در گذشته‌های دور و در گوشه‌ای از سرزمین پهناور ایران، گروهی از شاهزادگان به خواستگاری خورشید دختر پادشاه می‌آیند تا شایسته‌ترین آنها انتخاب و داماد و وارث تاج و تخت پادشاه شوند. منجم دربار که سالهاست عاشق دختر پادشاه است، خورشید را دزدیده و او را به سرزمینی دور می‌برد. جمشید برای نجات خورشید به جنگ با منجم می‌رود».

انیمیشن های ایرانی
بهترین کارتون های ایرانی 99

پرویز پرستویی در نقش منجم، امین حیایی در نقش جمشید، ترانه علیدوستی در نقش خورشید، رامبد جوان در نقش ماهان، ثریا قاسمی در نقش ندیمه، حبیب رضایی در نقش آبا و چنگیز جلیلوند در نقش حاکم صداپیشگان این انیمیشن هستند. همچنین امین حیایی دو ترانه از انیمیشن جمشید و خورشید را خوانده است.

انیمیشن ایرانی جمشید و خورشید دیپلم افتخار بهترین فیلم از نظر هیات داوران بیستمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان را کسب کرده است.

بهروز یغمائیان انیماتور ایرانی متولد سال 1328 است. وی دانش‌آموخته دانشکده هنرهای دراماتیک و پیشگام انیمیشن‌سازی در ایران است. از دیگر آثار او می‌توان به «داستان زندگی پیامبران»، «خورشید مصر»، «وقتی بابا کوچک بود» و «دایی جان و جان دایی» اشاره کرد.

شاهزاده روم

  • سال ساخت: 1393
  • نمره IMDB: امتیاز 6.4 از 10
  • کارگردان: هادی محمدیان
  • بودجه ساخت: 600 هزار دلار (1.9 میلیارد تومان سال 1393)
  • میزان فروش: 5 میلیارد تومان

«شاهزاده روم» انیمیشنی سینمایی محصول سال 1393 به کارگردانی هادی محمدیان است که می توان آن را در رده بهترین انیمشن های ایرانی تا سل 99 قرار داد. این انیمیشن در مدت 15 ماه توسط گروه هنرپویا با بودجه 2 میلیارد تومانی ساخته شده است. انیمیشن ایرانی شاهزاده روم با استقبال 1.5 میلیونی مخاطبان و فروش 5 میلیارد تومانی به پرمخاطب‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران و سومین فیلم پرفروش سال 1394 تبدیل شد.

بهترین انیمیشن های ایرانی
انیمیشن های ایرانی اسلامی

داستان این انیمیشن راجع به دختری مسیحی به نام ملیکا است. ملیکا از تبار پدر از نوادگان یشوعا وصی حضرت عیسی و از تبار مادر نواده قیصر روم است. سرنوشت ملیکا به گونه‌ای رقم می‌خورد که درنهایت به بلاد اسلامی می‌رود و به همسری امام یازدهم شیعیان در می‌آید.

بیشتر بخوانید:

انیمیشن شاهزاده روم توانست در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، لوح تقدیر ویژه را از علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره دریافت کند. همچنین این انیمیشن در هجدهمین جشن سینمای ایران، چهارمین دوره جشن سینمای انقلاب و نهمین دوره جشنواره رویش، لوح تقدیر ویژه را گرفته است.

شاهزاده روم در کشورهای لبنان، عراق، عربستان، کویت، ساحل عاج، بحرین، فرانسه و انگلستان به نمایش درآمده است.

فیلشاه ، بهترین انیمیشن های ایرانی 99

گروه هنرپویا و هادی محمدیان این بار با انیمیشن «فیلشاه» به سینماها آمد. انیمیشن ایرانی فیلشاه محصول سال 1396 است و با سرمایه‌گذاری گروه هنرپویا، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر ساخته شده است. این انیمیشن تنها انیمیشنی است که به بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر راه یافته است. انیمیشن فیلشاه در سال 1397 موفق شد عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن سینمای ایران را به خود اختصاص دهد.

داستان این انیمیشن راجع به فیلی‌ست که قرار است رئیس گله باشد. اما این فیل برخلاف تصور همه بسیار دست و پا چلفتی است. این انیمیشن در اصل درباره اصحاب فیل و حمله ابرهه به خانه کعبه است که درنهایت به ولادت حضرت محمد (ص) ختم می‌شود.

فیلشاه
انیمیشن های ایرانی اسلامی

حامد عزیزی، بهرام زند، زهره شکوفنده، حسین عرفانی، ناصر طهماسب، ژرژ پطرسی، اکبر منانی، جواد پزشکیان و شوکت حجت از صداپیشگان این انیمیشن هستند. فیلشاه انیمیشنی پر کاراکتر است که در تولید آن تیمی 220 نفره مشارکت داشته‌اند. بیش از 50 انیماتور در این گروه مسئولیت متحرک‌سازی انیمیشن فیلشاه را بر عهده داشته‌اند.

انیمیشن فیلشاه به زبان‌های عربی و انگلیسی هم دوبله شده است. این انیمیشن در اکران لبنان توانست به سومین فیلم پرمخاطب گیشه سینماهای لبنان و دومین انیمیشن پرمخاطب تاریخ سینمای لبنان تبدیل شود. فیلشاه علاوه بر لبنان در کشورهای اردن، امارات و عراق هم اکران شده است.

در هجدهمین جشن حافظ، فیلشاه تندیس بهترین دستاورد فنی و هنری را گرفت. همچنین در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران نامزد بهترین موسیقی شد.

بیشتر بخوانید:

امین و اکوان

بهترین انیمیشن های ایرانی 99

«امین و اکوان» انیمیشنی موزیکال به کارگردانی زحل رضوی و محصول سال 1396 است. این انیمیشن درباره دو شخصیت امین و اکوان است که به شهر جدیدی می‌روند تا زندگی تازه‌ای را شروع کنند. امین آرایشگر خوش‌قلب و مهربانی است. اما اکوان که آدم حسود و طمع‌کاری‌ست حاضر نیست با تلاش و زحمت پول دربیاورد. پس از دوستی امین استفاده می‌کند و پول او را خرج می‌کند.

امین و اکوان
انیمیشن های ایرانی اسلامی

زحل رضوی کارگردان انیمیشن ایرانی امین و اکوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:

این اثر انیمیشن به تهیه‌کنندگی مهدی صفارپور گرچه در جشنواره جونیور فست جمهوری چک موفق به دریافت جایزه نشد ولی توانست توجه و تجلیل هیات داوران که شامل جان استیونسون از کشور آمریکا و کارگردان انیمیشن «پاندا کونگ فوکار»، جیتندرا میشرا تهیه کننده و کارگردان بیش از 110 فیلم هندی و کامیلا بوکووا مدرس دانشگاه فیلمسازی پراگ را به دست آورد.

فهرست مقدس

«فهرست مقدس» فیلمی انیمیشنی به کارگردانی محمدامین همدانی و محصول سال 1394 است. این انیمیشن توسط خانه انیمیشن سازمان رسانه‌ای اوج تولید شده است. در سینماهای خارج از کشور انیمیشن فهرست مقدس با نام The Return به نمایش درآمد.

فهرست مقدس داستانی تاریخی دارد که ماجرای آن در نجران کشور یمن می‌گذرد. زمان آن هم مربوط به صد سال قبل از ظهور دین اسلام است. داستان این انیمشن براساس سفر قهرمان فیلم با نام هاران شکل گرفته است.

فهرست مقدس
بهترین کارتون های ایرانی 99

انیمیشن ایرانی فهرست مقدس توسط پیشکسوت‌های دوبلاژ و به سرپرستی مریم شیرزاد دوبله شده است. چنگیز جلیلوند، خسرو خسروشاهی، بهرام زند، نصرالله مدقالچی و اکبر منانی از صداپیشگان این انیمیشن هستند.

این انیمیشن در جشنواره فیلم فجر و جشنواره مقاومت، جایزه بهترین انیمیشن ایران را گرفت. همچنین در جشنواره مادرید، جایزه بهترین انیمیشن اسپانیا را دریافت کرد.

بهترین انیمیشن های ایرانی 99

«در مسیر باران» یک انیمیشن ایرانی به کارگردانی حامد کاتبی و محصول سال 1395 است. این انیمیشن با تکنیک سه بعدی و به سفارش موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی تهیه و تولید شده است. در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، این انیمیشن برنده جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن شد.

در مسیر باران
انیمیشن های ایرانی اسلامی

داستان انیمیشن در مسیر باران درباره مردی به نام ریان است. ریان به سفری می‌رود و درنهایت به شهر مرو می‌رسد. امین زندگانی، رحیم نوروزی، محمدرضا شیرخانلو، محمد جهانپا، فرخ نعمتی و یاس نوروزی بازیگران این فیلم انیمیشنی هستند.

بیشتر بخوانید:

گولز یا شنگول و منگول

بهترین انیمیشن های ایرانی 99

«شنگول و منگول» یک انیمیشن ایرانی به کارگردانی فرزاد دالوند و تهیه‌کنندگی شرکت تصویرگستر پاسارگاد است. این انیمیشن سه بعدی با نام جهانی The Gools یا گولز عرضه گردیده است. دوبله انگلیسی آن توسط صداپیشگان هالیوودی آمریکایی و کانادایی انجام شده است.

شنگول و منگول
بهترین کارتون های ایرانی 99

انیمیشن گولز با اقتباس از داستان فولکلور شنگول و منگول و با محوریت آموزه‌های اخلاقی ساخته شده است. این انیمیشن برای اولین بار در جشنواره فیلم برلین رونمایی شد و مورد استقبال بسیار خوب پخش‌کنندگان خارجی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

.

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    سلام چرا انیمیشن(ارمن)رو نزاشتین؟لطفا حتما بزارین و ببینین عالیههههه😍❤️

    پاسخ

    سلام,
    من ایران زندگی می کنم,
    شهر سنندج,
    بیکار هستم,
    به فکر مهاجرت برای داشتن شغل هستم,
    برای راهنمایی گرفتن از شما درباره وضعیت کار در کویت در صورت امکان به شماره همراه من پیام بدید,
    ممنون, 09188790019

    پاسخ

    من کویت زندگی می کنم وقتی کلاس پنجم بودم ما رو بردن امفی تاتر مدرسه مون و برامون فیلم شاهزاده روم رو پخش کردن خیلی خفن بود

    پاسخ