;
coinex

چرا از آلومینیوم و عصاره کبد کوسه در واکسن‌ها استفاده می‌شود؟

آیا پدیرش این مسئله که از آلومینیوم یا عصاره کبد کوسه در واکسن‌ها استفاده میشود، برایتان ممکن است؟ باید بدانید که این موضوع در کارایی واکسن موثر است!

گاستون رامون در سال ۱۹۲۵ آزمایشی را آغاز کرد که حتی خود او آن را آزمایشی شگفت‌انگیز توصیف کرد. چند سال قبل‌تر، این دامپزشک فرانسوی درحال آزمایش واکسن جدید دیفتری روی اسب‌ها بود که به‌طور تصادفی چیزی را کشف کرد: برخی حیوانات با ایجاد آبسه‌های وحشتناک در محل تزریق دربرابر آن واکنش نشان دادند و همین حیوانات همچنین پاسخ ایمنی قوی‌تری حاصل کردند. این مسئله باعث شد تا او به این فکر بیفتد که چه چیز دیگری را می‌تواند به واکسن اضافه کند تا به رخ دادن چنین اتفاقی کمک کند؟

رامون طی سال بعد، انواع مختلفی از مواد را که ظاهرا در کابینت‌های آشپزخانه‌ی خود پیدا کرده بود، آزمایش کرد. او همراه‌با واکسن دیفتری به بیماران بیچاره‌ی خود تاپیوکا، نشاسته، آگار، لسیتین (امولسیونی از روغن که معمولا در شکلات یافت می‌شود) و حتی آرد سوخاری تزریق کرد.

آزمایش‌های او موفقیت‌آمیز بود. حیواناتی که واکسن‌هایی را دریافت کرده بودند که حاوی ترکیبات رامون بودند، نسبت‌به حیواناتی که واکسن‌های فاقد این ترکیبات را دریافت کرده بودند، آنتی‌بادی‌های بیشتری تولید کردند.

چرا از عصاره کبد کوسه در واکسن‌ها استفاده می‌شود؟

به این ترتیب، مقوله‌ی ادجوانت‌ها (مواد کمکی) متولد شد. آن‌ها تا به امروز به‌طور وسیعی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و هنوز مانند زمانی‌که آزمایش با آن‌ها شروع شد، عجیب هستند.

معمول‌ترین ماده کمی مورد استفاده آلومینیوم است. این ماده شیمیایی در بیشتر واکسن‌ها ازجمله واکسن‌ دیفتری، کزار و سیاه سرفه (DTP) و نیز واکسن‌های هپاتیت A، هپاتیت B، HPV، التهاب مغز ژاپنی، مننژیت B، سیاه‌زخم، پنوموکوک و هموفیلوس آنفلوانزای نوع b یافت می‌شود.

عصاره کبد کوسه در واکسن‌ها

از دیگر مواد کمکی رایج می‌توان به اسکوالن (ماده‌ای روغنی که از کبد کوسه ساخته می‌شود) و عصاره‌های برگ درخت صابون اشاره کرد که به‌طور سنتی به‌وسیله‌ی مردم ماپوچه (از اقوام سرخپوست شیلی) برای ساختن صابون استفاده می‌شود.

جدیدترین افزودنی‌ها (که هنوز مجوز نگرفته‌اند) حتی عجیب‌تر هستند: مانند تاژک‌های جداشده‌ی باکتری‌ها و شبح‌های باکتریایی که از پوسته‌ی خالی باکتری‌ها تشکیل شده است.

تخمین زده شده است که واکسن‌ها هر سال جان دو تا سه میلیون نفر را نجات می‌دهند و نیز از ناتوانی‌های مادام‌العمر پیشگیری می‌کنند.

کسی تاکنون مشخص نکرده است که چه بخشی از این موفقیت درنتیجه‌ی استفاده از مواد کمکی است. اما مواد کمکی با ترغیب بدن برای پاسخ قوی‌تر دربرابر واکسن، می‌توانند تأثیر واکسن‌ها را بیشتر کرده و نسبت‌به حالتی که در واکسن از مواد کمکی استفاده نمی‌شود، برای مدت زمان بیشتری از مردم محافظت کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص استفاده از عصاره کبد کوسه در واکسن‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر