;
coinex

آموزش حذف کلمات پیشنهادی کیبرد در اندروید و iOS

یکی از قابلیت های خوب گوشی های اندرویدی که گاها دردسرساز میشود، قابلیت حدس کلمات است. این گفتار به آموزش حذف کلمات پیشنهادی کیبرد میپردازد.

یکی از قابلیت های خوب در اسمارتفون های اندرویدی و iOS، قابلیت پیش بینی کلمات مدنظر شما حین تایپ یا Predictive Text است. این قابلیت به این صورت کار میکند که اگر شما در حین تایپ واژه ای را نصفه نیمه تایپ کنید یا حتی اشتباه تایپ کنید،‌ کیبرد هوشمند گوشی شما بر اساس تجارب پیشین و یک الگوی تکرار شونده از کلمات پرکاربرد شما در تایپ، به طور خودکار حدس میزند که مقصود شما چیست.

البته این قابلیت در عین اینکه میتواند تصحیح کننده اشتباهات تایپی و کمکی در راه تایپ سریعتر باشد،‌ به همان میزان هم میتواند عامل دردسر باشد. این قابلیت به مثابه یک شمشیر دولبه عمل میکند. برای مثال یکی از بارزترین مشکلاتی که با استفاده از این قابلیت ایجاد میشود عدم تشخیص صحبت خصوصی و دوستانه با صحبت رسمی است.

بسیار دیده شده که در گروه های رسمی یا در صحبت رسمی دونفره فردی به اشتباه واژه ای را تایپ میکند و میفرستد که به هیچ وجه مناسب چت نیست. مشکل این است که قابلیت تصحیح خودکار واژ های مشابه را نیز بر اساس بیشترین کاربرد تصحیح میکند. در نتیجه ممکن است شما با بی دقتی واژه ای ناشایست را به کار ببرید و در یک جمع خانوادگی و یا رسمی ارسال کنید که برایتان مایه دردسر شود.

این تنها گوشه ای از مشکلات ناشی از حدس خودکار کلمات است. در نتیجه ما امروز قصد داریم در تکراتو به آموزش حذف کلمات پیشنهادی کیبرد در اندروید و iOS بپردازیم.

آموزش حذف کلمات پیشنهادی کیبرد در اندروید

پیشتر در حل مشکل کیبرد در ادوبی کنکت به بحث مشکلات مربوط به تایپ و کیبرد پرداخته بودیم. اما امروز بحث ما درباره سیستم عامل اندروید است.

سیستم عامل اندروید شامل قابلیت‌های بسیار متعددی می‌شود. تمام این قابلیت‌ها با هدف ساده‌تر شدن تعامل کاربر با دستگاه و استفاده بهتر و کامل‌تر از آن ارائه می‌شوند.

یکی از قابلیت‌هایی که در همین راستا از سوی گوگل در اندروید لحاظ شده، قابلیتی است که به آن حدس کلمات در حین تایپ (Predictive Text) گفته می‌شود. به موجب این قابلیت هنگامی که با استفاده از کیبورد مجازی دستگاه در حین تایپ هستید، کلماتی به عنوان پیش بینی ارائه می‌شوند.

برداشتن پیش فرض کیبرد
برداشتن پیش فرض کیبرد

به بیان دیگر دستگاه اندرویدی شما به صورت هوشمندانه سعی می‌کند تا کلمات بعدی مورد نظرتان را پیش بینی کرده و حدس بزند.

در این شرایط شما چند نمونه از کلمات حدس زده شده یا پیش بینی شده را در نوار بالایی کیبورد مجازی خود مشاهده خواهید کرد و اگر تمایل به استفاده از آن‌ها داشته باشید، دیگر نیازی به تایپ آن‌ها وجود ندارد و تنها با لمس کلمه آماده موجود در نوار فوقانی صفحه می‌توانید آن را به عنوان کلمه بعدی به متن در حال تایپ اضافه کنید. خب حال با چیستی و کارکرد این قابلیت آشنا شدیم، ام برای حذف کلمات پیشنهادی کیبرد در اندروید چه باید کرد؟

این احتمال وجود دارد که از نظر اغلب ما قابلیت حدس کلمات در اندروید یا همان Predictive Text یک قابلیت بسیار کاربردی باشد، اما متاسفانه تمام کاربران برداشت و تصوری این چنینی ندارند!

بسیاری از کاربران بنا به دلایل خاصی تمایل دارند که قابلیت حدس کلمات در اندروید (Predictive Text) را غیر فعال کنند. هدف ما در این مقاله آموزش نحوه غیر فعال کردن قابلیت حدس کلمات در اندروید (Predictive Text) محسوب می‌شود. اما چرا این قابلیت برای ما مشکل ساز میشود؟

این ویژگی در حقیقت از این جهت در تلفن‌های هوشمند قرار گرفته است که هنگام تایپ سرعت شما را بهبود ببخشد و از طرفی غلط‌های شما را اصلاح کند. اما هنگام تایپ به زبان فارسی دقیقا برعکس عمل می‌کند و با پیشنهاد‌های نادرست سرعت تایپ را کاهش می‌دهد.

ریشه مشکل کجاست؟ این ویژگی‌ هنگام چت به زبان انگلیسی بسیار عالی عمل می‌کند و حتی می‌تواند علاوه بر غلط املایی، غلط گرامری شما را اصلاح کند. اما در زبان فارسی به دو دلیل کارایی لازم را ندارد.

اول از آن جهت که  حروف فارسی به یکدیگر چسبیده هستند در نتیجه کار‌ را برای ربات‌های تشخیص واژه سخت و پیچیده می‌کند.

مشکل بعدی این است که ما در زبان فارسی هنگام گفت‌و‌گو از اصطلاحات عامیانه استفاده می‌کنیم و کلمات را به طور کامل و به قولی کتابی نمی‌نویسیم.

بیشتر بخوانید:

غیر فعال کردن قابلیت حدس کلمات در اندروید

پروسه حذف کلمات پیشنهادی کیبرد در اندروید جندان پروسه پیچیده و زمان بری نیست. ابتدا باید وارد بخش تنظیمات دستگاه اندروید خود شوید. می‌توانید برای اینکار از آیکون چرخ دنده موجود در نوار فوقانی منوی تنظیمات سریع (Quick Settings) دستگاه خود استفاده کنید.

برداشتن پیش فرض کیبرد
برداشتن پیش فرض کیبرد

برای انجام این عمل کافیست که نوار اعلان‌های دستگاه را از بالای صفحه به پایین بکشید و سپس آیکون چرخ دنده موجود در بخش فوقانی پنجره را لمس کنید.

روش دیگری که برای ورود به بخش تنظیمات دستگاه خود قادر به استفاده از آن هستید مربوط به بخش اپلیکیشن دراور یا منوی اپلیکیشن‌ها می‌شود. در این بخش آیکون چرخ دنده‌ای ضمیمه شده که شما را به بخش تنظیمات دستگاه هدایت می‌کند.

حذف تصحیح خودکار در اندروید
حذف تصحیح خودکار در اندروید

در این بخش بسته به تنظیمات دستگاه اندرویدی شما، باید به بخش تنظیمات اساسی یا General بروید. مطابق با تصویر زیر در این بخش گزینه ای تحت عنوان Language & Input را پیدا کنید و آنرا انتخاب کنید. این گزینه مربوط به تنظیمات کیبرد مجازی گوشی شماست.

حذف تصحیح خودکار در اندروید
حذف تصحیح خودکار در اندروید

اگر دقت کنید در زیرشاخه Keyboard & Input Method نام کیبورد مجازی که هم اکنون از آن در دستگاه اندرویدی خود استفاده می‌کنید ضمیمه شده است. به عنوان مثال کیبوردی که ما از آن استفاده می‌کنیم، کیبورد محبوب گوگل یا همان Google Keyboard است.

حذف تصحیح خودکار در اندروید
حذف تصحیح خودکار در اندروید

در زیر این بخش گزینه‌ای وجود داد که شما را به منوی تنظیمات کیبورد هدایت می‌کند. دقت کنید که اگر از اندروید نوقا استفاده می‌کنید باید گزینه Virtual Keyboard را لمس نمایید.

نام کیبورد مد نظرتان را لمس کنید. به این صورت به صفحه تنظیمات آن هدایت می‌شوید. ترتیب گزینه‌های ارائه شده در این بخش ممکن است بنا به نوع دستگاه اندرویدی و سیستم عامل اندرویدی که بر روی دستگاهتان نصب است کمی متفاوت باشد اما عملکرد گزینه‌های موجود در این بخش کاملا یکسان بوده و هدف مشابهی دارند.

حال به دنبال گزینه Predictive Text یا Text Corrections باشید و آن را لمس کنید. همچنین اگر مانند موبایل من، گزینه‌ای تحت عنوان Word Suggestion مواجه شدید هم آن را غیر فعال کنید.

حذف تصحیح خودکار در اندروید
حذف تصحیح خودکار در اندروید

در اندروید نوقا باید به منظور غیر فعال کردن قابلیت حدس کلمات در اندروید به بخش Text Correction مراجعه کرده و سپس گزینه Show Suggestions را غیر فعال کنید.

به این صورت قابلیت پیش بینی یا حدس کلمات در اندروید غیر فعال می‌شود. ضمنا با غیر فعال کردن گزینه Auto Correction هم می‌توانید از تصحیح اتوماتیک نگارش کلمات جلوگیری به عمل آورید.

این گزینه به ویژه در زمانی که شما تمایل به تایپ در حالت فینگلیش (فارسی با حروف انگلیسی) داشته باشید حتما باید غیر فعال باشد.

بیشتر بخوانید:

حذف کلمات پیشنهادی کیبرد در آیفون

اپل صفحه کلید iOS 8 را ” همواره هوشمند” می نامد. همانطور که شما در حال تایپ هستید کلمات و عباراتی ظاهر می شوند که براساس مکالمات و سبک نوشتن قبلی شما است.

این قابلیت تایپ سریع ممکن است برای شما آزار دهنده باشد مخصوصا وقتی که نمی خواهید پیشنهادات در تایپ بعدی شما بیاید بنابراین شما نیاز به غیر فعال کردن دیکشنری ایفون دارید و گزینه ذخیره کلمات را بردارید.

حذف کلمات پیشنهادی در آیفون
حذف کلمات پیشنهادی در آیفون

برای این که ویژگی Quick Type یا تایپ سریع به طور موقت برای شما غیر فعال شود خیلی ساده انگشت خود را روی نوار خاکستری قرار دهید و آن را پایین بکشید. اگر می خواهید آن را بازگردانید فقط نوار خاکستری را بکشید.

حذف کلمات پیشنهادی در آیفون
حذف کلمات پیشنهادی در آیفون

همچنین می توانید علامت صفحه کلید در پایین سمت چپ صفحه کلید خود نگه دارید. این یک میانبر برای روشن و خاموش کردن کلمات پیشنهادی است.

برداشتن پیش فرض کیبرد
برداشتن پیش فرض کیبرد

اما برای حذف کلمات پیشنهادی کیبرد در آیفون به طور دائمی، باید به منوی تنظیمات آیفون خود بروید و بر روی General و سپس keyboard تپ کنید تا تمام گزینه ها برای صفحه کلید ios نمایش داده شود. حالا نوار لغزنده predictive را خاموش کنید.

برای حذف قابلیت تصحیح خودکار کلمات و دیکشنری گزینه Auto Correction را خاموش و جهت غیرفعال کردن بررسی تلفظ لغات تایپ شده در کیبورد آیفون گزینه Check Spelling را نیز خماوش نمایید.

برداشتن پیش فرض کیبرد
برداشتن پیش فرض کیبرد

به علاوه در گوشی های آیفون با iOS 10 به بعد برای حذف کلمات پیشنهادی یک روش وجود دارد که در ادامه به معرفی مراحل و چگونگی انجام آن پرداخته ایم.

  • برای خاموش کردن و حذف کلمات پیشنهادی در آیفون ابتدا باید به تنظیمات کیبورد وارد شویم. برای این منظور هم می توان از طریق گزینه Settings عمل کرد و هم از طریق باز کردن کیبورد برای تایپ و نگه داشتن چند ثانیه ای گزینه تنظیمات زبان در کیبورد.
حذف کلمات پیشنهادی در آیفون
حذف کلمات پیشنهادی در آیفون
  • پس از وارد شدن به بخش Keyboard settings حال برای خاموش کردن حالت تصحیح خودکار کلمات گزینه Auto-Correction را خاموش کنید.
  • برای حذف کلمات پیشنهادی نیز باید گزینه Predictive را غیر فعال نمایید.
  • به این ترتیب موفق به حذف کلمات پیشنهادی در آیفون شدید.

راه حل دیگر برای حذف کلمات پیشنهادی کیبرد

اگر با مواردی که در بالا اشاره شد مشکل حذف کلمات پیشنهادی کیبرد برای شما حل نشد می توانید از صفحه کلیدهای میانجی که در گوگل پلی و اپ استور ارایه می شود استفاده کنید.

یکی از این صفحه کلید ها، صفحه کلید Swype است. برای تایپ کردن یک کلمه، انگشت خود را روی حرف ابتدایی کلمه می‌گذارید و بدون برداشتن انگشت از روی صفحه نمایش، به سمت دومین حرف آن کلمه حرکت می‌کنید.

حذف تصحیح خودکار در اندروید
حذف تصحیح خودکار در اندروید

به همین ترتیب ادامه می‌دهید تا به آخرین حرف آن کلمه برسید. حال انگشت خود را برمی‌دارید و کلمه بر روی صفحه درج می‌شود. بعد از این که انگشت خود را از روی صفحه نمایش برمی‌دارید، برنامه در فهرست لغات خود به دنبال کلمه‌ای می‌گردد که اولا با حرف ابتدایی شروع و با حرف انتهایی تمام شود و دوم این که شامل آن حروفی شود که انگشت دست بر روی آن‌ها حرکت کرده است.

به این ترتیب کلمه مورد نظر شما با کمترین زمان ممکن بر روی صفحه نمایش درج می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص حذف کلمات پیشنهادی کیبرد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر