;
coinex

نقد فیلم Judas and The Black Messiah (یهودا و مسیح سیاه) ؛ من یک انقلابی ام

شاکا کینگ تهیه کننده، نویسنده و کارگردان فیلم یهودا و مسیح سیاه قصد ندارد مثل اسپایک لی یک فیلم شعار زده و بد بسازد تا شاید مردم را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه‌ی این نوشتار با سایت تکراتو و نقد فیلم Judas and The Black Messiah همراه ما باشید.

این فیلم همانند فیلم پنج هم‌خون 2020 به کارگردانی اسپایک لی در دورانی که اعتراضات برای عدالت و برابری نژادی، بولد است منتشر می‌شود.

این فیلم نگاهی به دوره‌ای کوتاه اما مهم در تاریخ حزب پلنگ سیاه دارد. کینگ قصد ندارد رویدادهای امروزی را با شخصیت‌های تاریخی مرتبط کند. او بسیار خوب توانسته دوران پایانی زندگی کوتاه فرد همپتون را که به طور مشخص در فضای سیاسی اواخر دهه ۱۹۶۰ جریان دارد به تصویر بکشد.

زندگی همپتونِ کاریزماتیک در تاریخ به خوبی ثبت شده است و ورود تحریف در آن نمی‌تواند اتفاق بیفتد. اما نکته‌ی جالبی که در این فیلم به بهانه‌ی شخصیتی بنام فرد همپتون با بازی دنیل کالویا (دنیل کالویا یک هنرپیشه اهل بریتانیا است. وی از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به جانی اینگلیش دوباره متولد می‌شود، کیک-اس ۲، بیوه‌ها، برو بیرون اشاره کرد.) مورد توجه جریان فیلمسازی کینگ قرار می‌گیرد.

ماجرای ویلیام اونیل (کیث استنفیلد، بازیگر، شاعر و خواننده اهل ایالات متحده آمریکا است. او اولین بار در فیلم ۱۲ موقتی ایفای نقش کرد که برای این نقش نامزد جایزه ایندیپندنت اسپیریت شد. وی در ۱۲ اوت ۱۹۹۱ در سن برناردینو، کالیفرنیا به دنیا آمد. به گفته‌ی خودش، او در خانواده فقیری زندگی می‌کرد و برای همین در سن ۱۴ سالگی تصمیم به بازیگر شدن گرفت. از فیلم‌هایی که به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به فیلم‌های  ۱۲ موقتی (۲۰۱۳)، پاکسازی: هرج و مرج (۲۰۱۴)، سلما (فیلم) (۲۰۱۴)، مستقیم بیرون، کامپتن (۲۰۱۵)، پیشروی مایلز (۲۰۱۵)، اسنودن (۲۰۱۶)، ماشین جنگ (۲۰۱۷)، دفتر مرگ (۲۰۱۷)، ببخشید مزاحم شما شدم (۲۰۱۸) و جواهرات تراش نخورده (۲۰۱۹) اشاره کرد.) است، سارق ماشینی که به خبرچین اف‌بی‌آی بدل می‌شود و راه نفوذ به حزب پلنگ سیاه را پیدا کرده است. در حالی که همپتون به جرم دزدیدن بستنی به زندان فرستاده می‌شود، اونیل به عنوان کاپیتان امنیتی حزب پلنگ سیاه انتخاب می‌شود.

نقد فیلم Judas and The Black Messiah 2021 (یهودا و مسیح سیاه)

من یک انقلابی ام

طی یک تدوین خوب، فیلم با تمرکز بر نقل قول‌ها و سخنرانی‌های رهبران سیاه‌پوست آمریکا در دوران حقوق مدنی آغاز می‌شود. که توسط نویسندگان فیلم با نام‌های ویل برسون، همراه با کیت و کنی لوکاس، بسیار خوب تنظیم می‌شود.

همپتون (با بازی دنیل کالویا):

می‌خوام همه بعد از من تکرار کنن. من… یه انقلابی‌ام. من… یه انقلابی‌ام. هیچ وقت نمی‌تونن جلوی حزب را بگیرن مگر اینکه جلوی مردمو بگیرن! پس اگه توی بیست سالگی ازتون درخواست تعهد کردن، و گفتی من برای مردم خیلی جوونم. پس همین الان هم مُردید. اگر جرات مبارزه داری می‌تونی بمیری، ولی اگر جرات مبارزه نداری حتی لیاقت مُردن هم نداری.

من می‌دونم که تو تصادف با ماشین نمی‌میرم. می‌دونم بخاطر اسکی رو یخ نمی‌میرم. می‌دونم که بخاطر حمله قلبی نمی‌میرم. می‌دونم که قراره موقع انجام کاری که واسش به دنیا اومدم بمیرم! می‌دونم که قراره برای مردم بمیرم. من واسه مردم میمیرم، چون واسه مردم زندگی می‌کنم. چون مردمو دوست دارم.

مسئله بودن یا نبودن خشونت نیست. مسئله مقاومت در برابر فاشیسم یا وجود نداشتن تو فاشیسمه! شما میتونید یه آزادی‌خواه رو بکشید، ولی نمی‌تونید آزادی رو بکشید. می‌تونید یه انقلابی رو بکشید ولی نمی‌تونید انقلاب رو بکشید. می‌تونید یه جنگجوی استقلال رو بکشید ولی نمی‌تونید استقلال رو بکشید.

من، یه انقلابی‌ام.

فیلم Judas and The Black Messiah  فقط یک شرح حال تاریخی نیست. کینگ یک فیلم کاملاً هوشمندانه ساخته است. که امیدوارم از گرفتار این هیاهویی که در دنیا برای برابری عدالت ایجاد شده نشود. این فیلم از هر لحاظی قابل بررسی است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2021

نقد فیلم Judas and The Black Messiah 2021
نقد فیلم Judas and The Black Messiah 2021

داستان نه تنها به طور تصادفی از نظر محتوایی بی‌ربط با اتفاقات اخیر در جامعه آمریکا نیست بل در مورد نقش کلمات و المان‌هایی جهت تحریک خشونت، زیرکانه و به سینمایی‌ترین شکل ممکن استفاده می‌کند. از جهت کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه، طراحی صحنه، ترکیب بندی، تدوین و غیره این اثر واقعا به بررسی دقیق‌تر و تکنیکی‌تری نیاز دارد.

ممکن است ادعا شود که این فیلم مکمل همان چیزی است که برای آن ادای احترام می‌کند ( به عنوان مثال مالکوم ایکس و غیره) اما باید بگویم خیر. کینگ با تمام قدرت و با هوشمندانه‌ترین تیم تولید از آنها برای بالا بردن سطح کیفی و محتوایی مورد نظر خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مارول در سال 2021

بخش عمده‌ای از فیلم صرف تفسیر ستم، خشونت و نفرت همپتون در آمریکا می‌شود، که به زیبایی هر چه تمام‌تر به عنوان نکوهش نژادپرستی احمقانه پایان به تصویر کشیده می‌شود. و همه چیز تحت سلطه‌ی اجتناب‌ناپذیر سرمایه‌داری است.

این تصویر تجزیه و تحلیل طولانی و مفصل مائوئیستی از جامعه ایالات متحده را نشان می‌دهد که سرانجام ثابت می‌کند مردم سفیدپوست لاتین از همان ستم و استثمار رنج می‌برند و خواستار ائتلاف به سود همه فقرا هستند.

نقد فیلم Judas and The Black Messiah 2021 (یهودا و مسیح سیاه)

همپتون (با بازی دنیل کالویا):

فکر می‌کنید اون دانشجوهایی که اونجا هستن حالا دیگه ازاد می‌شن؟ اونا حتما بهتون اجازه می‌دن که اسم دانشکهتون رو عوض کنید، یا حتی اسم خودتون رو عوض کنید، یا داشیکی (روپوش رنگارنگ و لباس سنتی آفریقایی) بپوشید. ولی حدس بزنید بعدش چی می‌شه؟ بازم اون باسن سیاهتون رو می‌فرستن ویتنام که به یه کشاورز بدبخت شلیک کنید یا به خودتون.

فرق انقلاب با اصلاح تدریجی خوشگل و با کلاس تو همینه. اصلاح یعنی ارباب‌ها به برده‌ها یاد می‌دن که چطوری برده‌های بهتری بشن. با اصلاح می‌تونید اون ارباب‌های حرومزاده رو بیارید بیرون، ولی بازم برده‌ها کارها رو براشون می‌کنن. به این می‌گن سرمایه‌دار. مهم نیست پوستش چه رنگیه. سیاه، سفید، قهوه‌ای، قرمز، اصلا مهم نیست.

چون سرمایه‌دار فقط به هدف داره. این‌که از مردم بهره‌برداری کنه. اون می‌تونه یه کت و شلوار خوشگل پوشیده باشه یا حتی یه داشیکی. چون قدرت سیاسی از آستین داشیکی نمیاد. قدرت سیاسی از لوله‌ تفنگ میاد. ما تو حزب پلنگ سیاه به جز حزب انقلابی به هیچ حزب دیگه‌ای اعتقاد نداریم. منظور ما حزبیه که بتونه شما رو آزاد کنه!

در فیلمِ کینگ، رئیس اف. بی. آی جی ادگار هوور (مارتین شین) علنا پلنگ‌ها را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام می‌کند و آن‌ها را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی می‌داند. در پی قتل مالکوم ایکس، هوور از FBI می‌خواهد تا از ظهور مسیح سیاه که می‌تواند باعث سرنگونی دولت شود جلوگیری کند.

جنگ در فیلم یهودا و مسیح سیاه درگیری خشونت‌آمیز بین دو یا چند حزب نیست. و سیاست نوعی انتخابات نیست. قطعا انتخابات می‌تونه بخشی از سیاست باشه اما در یک حزب، جنگ، سیاست با خونریزیه! و سیاست هم جنگ بدون خونریزیه!

بیشتر بخوانید:  بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

سوال اصلی اینجاست که کلید اصلی و اساسی پیروزی چیست؟ مرگ‌بارترین اسلحه‌ی ما چه چیزی می‌تواند باشد؟ همپتون می‌گوید:

قدرت در اعداد می‌باشد. قدرت همان‌جاییست که مردم باشند. برای ریشه کردن نژادپرستی، دولت شرور و فاشیست آمریکا همه رو می‌گیره!

سلومه هایلو منتقد سایت آستین کرونیکل با دادن امتیاز 100 از 100 در خصوص نقد فیلم Judas and The Black Messiah می‌گوید:

فیلم یهودا و مسیح سیاه وقت را تلف نمی‌کند. این فیلم نگران متقاعد کردن شما در مورد ایدئولوژی حزب پلنگ سیاه نیست. با اطمینان از درستی هدف و سیاست‌های خود، این فیلم شما را مجبور می‌کند که خود را در اختیار پلنگ‌ها قرار دهید، و در صفحه نمایش نحوه پرورش فرهنگی که شما را به آزادی نزدیک خواهد کرد و کارهایی که دولت برای سرکوب آن فرهنگ انجام می‌دهد را برای ما روشن می‌کند.

کالویا به عنوان همپتون بهترین عملکرد را در کارنامه خود ارائه می‌دهد. او معنای پلنگ بودن را در فیلم به اثبات می‌رساند. فداکاری و مبارزه طلبی برای رسیدن به آزادی در همه جا از تریبون گرفته تا اتاق خوابش در فیلم به چشم می‌خورد.

فیلم یهودا و مسیح سیاه فیلمی است پر از خونریزی و مرگ، کاری می‌کند که به معنای واقعی آنها را به عنوان قربانی درک کنیم، و آسیب‌هایی که ایجاد شده در پس‌زمینه‌ی ذهنمان قرار دهیم.

نکته‌ی مهمی که لیام لیسی منتقد سایت اورجینال سی. آی. اِن با دادن امتیاز 100 از 100 در رابطه با نقد فیلم Judas and The Black Messiah به آن اشاره می‌کند این است که:

یکی از نکات جذاب فیلم این است که این فیلم همپتون را به عنوان جوانی نشان می‌دهد که هنوز ایده‌های او در حال تکامل است. وقتی اولین بار دیده می‌شود، بادی را که جوان‌ها در سر دارند حس می‌کنید و با شعارهای جذاب و انقلابی همه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نظر اولیور جونز منتقد سایت ابسرور با دادن امتیاز 100 از 100 در رابطه با نقد فیلم Judas and The Black Messiah قابل توجه است:

نقطه قوت فیلم یهودا و مسیح سیاه این است که بسیار فراتر از شعار دادن و حرف زدن‌های بیهوده است. یا حتی بازسازی‌های تاریخی در جهت پیشبرد وقایع به نحو احسنت اتفاق می‌افتد. کینگ که به بازیگران با استعداد خود اجازه می‌دهد در راه رسیدن به نقش خود هر کاری بکنند، فیلمی دوست داشتنی با محوریت احساسات و روابط ناپایدار ساخته است.

به ماهرانه‌ترین شکل موسیقی‌ای که توسط مارک ایشام و کریگ هریس طراحی کرده‌اند به فیلم جان می‌دهد. و یکی از تاثیرگذارترین قطعه‌هایی بود که در یک فیلم نوشته شد.

دیوید رونی منتقد سایت هالیوود ریپورتر هم با امتیاز 100 از 100 در رابطه با موسیقی به نکته‌ی جالبی اشره کرده است که در طول فیلم در ناخودآگاه ما تاثیر می‌گذارد:

فضای ناآرام و پر سر و صدایی را که مارک ایشام و کریگ هریس با موسیقی خود در زیرلایه‌ی کل فیلم ایجاد می‌کنند به نظر می رسد دائماً خشونت پشت خشونت در حال برنامه‌ریزی است.

کیت اربلند منتقد سایت معتبر ایندی وایر با دادن امتیاز 91 از 100 معتقد است که:

کینگ، با فیلم بلند سینمایی دومش به طرز ماهرانه‌ای فیلمنامه پیچیده‌ای را که با ویل برسون بر اساس داستانی از برادران لوکاس نوشت، با تقابل زمان و مکان هوشمندانه‌ای که در نظر گرفت، توانست به خوبی به تصویر بکشد. فیلم یهودا و مسیح سیاه که در اواخر دهه 60 شیکاگو در جریان است، با استنفیلد در نقش ویلیام اونیل آغاز می‌شود و تلاش می‌کند کارهای غیر اخلاقی خود را از طریق بازآفرینی دقیق مصاحبه تلویزیونی خود بازگو کند. فیلم کینگ با حضور کالویا به عنوان رئیس فرد با تصاویر آرشیوی واقعی ترکیب شده است.

پیتر تراورز منتقد سایت اِی. بی. سی در خصوص نقد فیلم Judas and The Black Messiah با دادن امتیاز 90 از 100 معتقد است:

کینگ از نشان دادن تناقضات اخلاقی در جهان فیلم یهودا و مسیح سیاه اِبایی ندارد. اما نکته‌ی درخشان و پایدار وی نشان دادن این است که چگونه حقیقت رئیس فرد همپتون و امثال او، که حتی پس از نیم قرن، با آن پتانسیلی که در قدرت فریاد زدن و الهام بخشیدن به نسل جدید که درگیر جنگ برای زندگی هستند، زنده است. بنظرم امسال یهودا و مسیح سیاه با موفقیت جای خود را به عنوان یک فیلم کلاسیک جدید باز خواهد کرد.

آلیسا ویلکینسون منتقد سایت وی. اُ. ایکس با دادن امتیاز 90 از 100 نظر متفاوتی در رابطه با نقد فیلم Judas and The Black Messiah دارد:

یهودا به عنوان شخصیتی که دلهره‌آفرین است به یک مسیح نیاز دارد که قدرتمندان آن را تهدیدی برای نظم اجتماعی مستقر می‌دانند. خیانت به دوست یک چیز است؛ خیانت به ناجی مرتبه‌ای وحشتناک‌تر و نتایج بسیار غم‌انگیزتر به بار می‌آورد.

بنابراین، این کهن‌الگوی باستانی کاملاً مناسب وقایع تاریخی است که فیلم یهودا و مسیح سیاه قصد بازگو کردن آن را دارد. کارگردان شاکا کینگ فیلمنامه را با همکاری ویل برسون، بر اساس داستانی از برادران لوکاس نوشته است که هر چهار نفر از تا قبل از این در فضای کمدی فعالیت داشته اند.

که در ابتدا به نظر می‌رسد برای این گزارش تاریخی عجیب باشد. اما این ترکیب به زیبایی و دقیق‌ترین شکل ممکن کارساز می‌شود. و بنیان فیلمسازان در کمدی که بسیار وابسته به ریتم و زمان‌بندی است، کمک زیادی به دلیل حس زنده بودن فیلم یهودا و مسیح سیاه می‌کند.

کالویا به عنوان شخصیت همپتون، به باورپذیرترین شکل ممکن یک رهبر کاریزماتیک و سخنور را که حضورش اعتماد و نیاز شدید به عمل را برمی‌انگیزد به نمایش می‌گذارد.

او با سخنرانی‌هایش فعالان جوان سیاه‌پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حضور دبورا جانسون (با بازی دومینیک فیش بک) که همپتون را عاشق می‌کند امیدیست که او محافظه‌کارانه‌تر عمل کند. اما او در محافل عمومی به فعالانه‌ترین حالت در جریان حزب مورد نظر خود حرکت می‌کند.

پیتر دبروگ منتقد سایت Variety با دادن امتیاز 90 از 100 درباره‌ی همپتون اینگونه می‌گوید:

شعارهایی که همپتون فعال 21 ساله از آن‌ها برای ایجاد انگیزه در پیروان خود استفاده می‌کرد، داستانهایی با اعتراضات زندگی سیاه پوستان که کشور را در پاسخ به قتل مستمر زنان و مردان سیاه پوست توسط نهادهایی که برای محافظت و خدمت به خود سوگند یاد کرده‌اند، فرا گرفته است. آنچه برای همپتون اتفاق افتاد بسیار غریبانه‌تر از قتل‌های اخیر بوده، با این حال، حذف رهبر پلنگ سیاه، توسط دفتر تحقیقات فدرال انجام شد.

نقد فیلم Judas and The Black Messiah 2021
نقد فیلم Judas and The Black Messiah 2021

نقد فیلم Judas and The Black Messiah 2021 (یهودا و مسیح سیاه) ؛ عوامل فیلم

  • کارگردان: شاکا کینگ
  • تهیه کننده: شاکا کینگ، چارلز دی. کینگ و رایان کوگلر
  • نویسنده: شاکا کینگ، ویل برسون، کنی لوکاس و کیت لوکاس
  • بازیگران: دنیل کالویا در نقش فرد همپتون، کیت استنفیلد در نقش بیل اونیل، جسی پلمونس در نقش روی میچل، دومینیک فیش بک در نقش دبورا جانسون، اشتون ساندرس در نقش جیمی پالمر، مارتین شین، دارل بریت گیبسون در نقش بابی راش و لیل رل هاوری در نقش وین
  • موسیقی: مارک ایشام و کریگ هریس
  • فیلمبردار: سین بابیت
  • تدوین: کریستن اسپراگو

نظر شما درمورد نقد فیلم Judas and The Black Messiah 2021 چیست؟ لطفا نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

بیشتر خوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم یهودا و مسیح سیاه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر