;
coinex

بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!

شایعات و اخبار مربوط به بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ما را به پرداختن به این موضوع به طور جدی و مفصل برانگیخت. در ادامه با ما باشید.

همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، بسیاری از فعالیت های جمعی و گروهی در فضاهایی که زمینه انتقال بیشتر بیماری را فراهم می آوردند، به حالت تعویق و تعطیل درآمدند.

از جمله اولین نهادها و مراکزی که به دلیل شیوع پاندمی با وضعیت تعطیلی مواجه شدند، باید به دانشگاه ها، مدارس و سایر نهادهای آموزشی اشاره کرد که عاملی شد در رونق گرفتن بسترهای آنلاین آموزشی و پلتفرم های آموزش مجازی.

حالا که بیش از یک سال از وضعیت تعطیلی مدارس و نهادهای آموزش عالی می گذرد، شایعات مبنی بر احتمال بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 و در ادامه جریان دارد. بر همین اساس در جستار پیش رو قصد داریم به بررسی شایعات بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 بپردازیم. با ما همراه باشید.

بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!

حالا بحث بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 بار دیگر جدی شده و شایعات و خبرهای این موضوع تیتر اصلی اخبار است. حالا در جستار پیش رو سعی داریم تمام اخبار این حوزه را به طور جامع مورد بررسی قرار داده و به یک جمع بندی کلی برسیم.

با جود این که امکان بازگشایی دانشگاه ها به دلیل شرایط حاد پاندمی در کشور هرگز ممکن نشده است، اما همواره شایعات این موضوع وجود داشتند و بر همین اساس است که حالا به مانند اخبار بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ، شایعه بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 نیز قوت گرفته است.

در حال حاضر و با شیوع گونه های جدید ویروس و البته اوج گرفتن وضعیت پاندمی در بسیار از نقاط کشور شاید احتمال بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 منتفی به نظر برسد، اما با این وجود اخبار این موضوع همچنان پیگیری می شود. بر همین اساس آخرین اخبار این حوزه را ذیل عنوان بازگشایی دانشگاه ها بعد از نوروز 1400 بررسی می کنیم.

بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400

چندی پیش بود که رئیس دانشگاه فردوسی مشهد از ارائه درخواست این دانشگاه برای برگزاری حضوری برخی کلاس ها در نیمسال تحصیلی اینده را به وزارت علوم را داد. دکتر محمد کافی در گفتگو با یک خبرگزاری در این باره گفت:

این درخواست برای آموزش بهتر مهارت تخصصی به دانشجویان در برخی از دروس دانشگاهی که به برگزاری کلاس ‌های کارگاهی، آزمایشگاهی، کارآموزی و کارورزی نیاز دارند و فقط برای دروسی که ضرورت حضور دانشجویان در آن قطعی است مطرح شده است.

بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
بازگشایی دانشگاه ها در سال 1400

او در این باره ادامه داد:

تا زمانی که نسبت به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ ایمنی ۱۰۰ درصدی لازم شکل نگرفته باشد درخواست برگزاری حضوری تمام دروس دانشگاهی همانند گذشته را نخواهیم داشت.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت:

باید ملاحظات و دستورالعملهای بهداشتی برای کنترل شیوع کرونا و رعایت سلامت همه دانشجویان، همکاران و اعضای هیات علمی انجام شود و این موضوع برای این دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
تعطیلی دانشگاه ها در سال 1400

کافی افزود:

آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم مانند نیمسال جاری به صورت مجازی است و فقط انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و همچنین پایان نامه آنها به صورت حضوری در دانشگاه فردوسی مشهد امکان پذیر است.

بازگشایی دانشگاه ها در سال 1400 : وزارت بهداشت

بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
تعطیلی دانشگاه ها در سال 1400

در ارتباط با این موضوع بود که سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در یک نشست خبری با رسانه ها در پاسخ به سوالاتی درباره بازگشایی دانشگاه ها در سال 1400 گفت که بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ارتباط مستقیمی با شرایط بیماری کرونا و وضعیت رنگ بندی استان ها دارد. وی افزود: اگر شرایط استانی بهتر باشد، دانشجویان بیشتری می توانند در دانشگاه ها حاضر شوند البته برنامه اصلی روی کارهای عملی و کلینیکی است.

همچنین معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این موضوع که آموزش مجازی در اولویت قرار دارد خاطرنشان کرد:

ابتدای شیوع ویروس کرونا در زمینه توزیع مواد ضدعفونی و ماسک با دانشگاه ها بحث داشتیم اما وزیر بهداشت دستور داد این اقلام باید در اختیار دانشجویان قرار گیرد و چالش حل شود.

او از توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در خوابگاه ها دانشجویی خبر داد و گفت که از ۱۷ خردادماه امسال که دانشگاه ها فعال شدند، مواد غذایی بسته بندی شده در اختیار دانشجویان قرار گرفت و این روند همچنان ادامه دارد.

او درباره دانشگاه های علوم پزشکی به طور خاص خبر داد که همه دانشگاه ها برای ایزوله کردن دانشجویان اتاق های مجزا دارند. هر دانشجوی خوابگاهی که قصد بازگشت به شهر خود را دارد، ابتدا باید تست منفی کرونا داشته باشد. در غیراینصورت 2 هفته قرنطینه می شود. همچنین هر دانشجویی هم که وارد خوابگاه می شود ابتدا باید مرحله تست کرونا را بگذراند.

لاری در بخش دیگری از صحبت های خود از احتمال تغییر زمان برگزاری چهل و هشتمین آزمون دستیاری خبر داد و افزود:

جلساتی در این خصوص با وزیر بهداشت برگزار شد چرا که احتمال تغییر زمان برگزاری این آزمون وجود دارد که جزییات آن اعلام می شود.

آزمون دستیاری هر سال در اسفند ماه برگزار می شود که امسال به دلیل شیوع کرونا در اردیبهشت برگزار شد؛ به همین جهت دستیاران به فاصله برگزاری این آزمون اعتراض داشتند.

بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
بازگشایی دانشگاه ها در سال 1400

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد:

معاونت آموزشی این وزارتخانه اصرار بر تغییر نکردن زمان برگزاری آزمون دستیاری دارد چرا که بر هم خوردن نظم این آزمون موجب سخت تر شدن برنامه ریزی های سال آینده می شود.

لاری همچنین درباره تعداد دانشجویان مبتلا به ویروس کرونا با تاکید بر اینکه در ایام تعطیلی سایر دانشگاه ها، بیش از 30 درصد دانشجویان علوم پزشکی در بیمارستان ها خدمت می کردند، از ابتلای 600 دانشجوی علوم پزشکی به ویروس کرونا خبر داد و افزود:

 معاونان دانشجویی و روسای دانشگاه ها در این مدت فضایی برای رعایت پروتکل های بهداشتی این دانشجویان به دلیل ورود و خروج به دانشگاه فراهم کردند؛ با این حال ۶۰۰ دانشجو به کرونا مبتلا و در اتاق های مجزا قرنطینه شدند.

وی همچنین به شرح وضعیت اقامت و ابتلای دانشجویان خوابگاهی پرداخت. بر این اساس از جمع 60 تا 70 هزار نفری دانشجویان علوم پزشکی در خوابگاه ها، تنها 10 درصد به کرونا مبتلا شده و هیچ مورد فوتی ثبت نشده است. لاری ادامه داد:

در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، طرحی با عنوان همدلی برای دانشجویان علوم پزشکی در نظر گرفته شد که بر اساس این طرح، وضعیت اضطراب، افسردگی، شرایط روحی و روانی دانشجویان مورد سنجش قرار گرفت.

بازگشایی دانشگاه ها در سال 1400 : وزارت علوم

بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400

در رابطه با بازگشایی دانشگاه ها در سال 1400 معاون آموزشی وزیر علوم نیز از وضعیت تعطیلی دانشگاه ها در سال 1400 اطلاعاتی را ارائه داده است. علی خاکی صدیق در یک مصاحبه گفت:

 وزارت علوم امیدوار است آموزش های حضوری دانشگاه ها هر چه زودتر شروع شود، این موضوع آرزوی قلبی همه است چرا که آموزش الکترونیکی باید کمک آموزش حضوری باشد.

وی درباره بازگشایی دانشگاه ها در سال 1400 افزود:

بر اساس شرایطی که پیش بینی می شود، تا پایان سال جاری آموزش به صورت حضوری نداریم. طبق مجوز اخیر ستاد ملی مقابله با  کرونا  به وزارت علوم، کلاس های عملی و آزمایشگاه ها در شهرهای آبی و زرد به صورت حضوری برگزار می شود؛ تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا این بود که کلاس ها باید برای دانشجویان بومی برگزار شود و دانشجویان غیربومی هم اگر بخواهند برای شرکت در کلاس به دانشگاه بیایند باید در اتاق های تک نفره خوابگاه ها اسکان یابند.

او درباره مشکلات و موانع بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 گفت که مسئله اصلی به این برمیگردد که دانشجویان از تمام نقاط کشور به یک دانشگاه می آیند و باید در خوابگاه متمرکز شده و بعد به شهرهای خود بازگردند. بنابراین، شیوع بیماری می تواند توسط این نقل و انتقالات افزایش یابد که در این زمینه ستاد ملی مقابله با کرونا در بازگشایی کلاس ها احتیاط کامل می کند.

خاکی صدیق به مجازی بودن سومین ترم اشاره کرد و ادامه داد:

بر اساس این شواهد، در شروع ترم جاری، شیوه آموزش ها مجازی است و نحوه ادامه کلاس ها بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بستگی به شرایط، رعایت پروتکل ها توسط مردم و کنترل بیماری دارد؛ با این حال، دانشگاه های ما آماده هستند و از این جهت مشکلی نیست اما باید مجوز داده شود.

او همچنین درباره تعطیلی دانشگاه ها در سال 1400 گفت که کلاس ها و دانشگاه ها در ایام تعطیلات نوروز برگزار نخواهند شد و استفاده از تعطیلات حق دانشجویان است. او درباره بازگشایی دانشگاه ها در سال 1400 گفت:

دانشگاه ها، دانشجویان و اعضای هیأت علمی در زمینه آموزش های الکترونیکی روی ریل قرار گرفته اند و مشکل زیرساخت و آشنا نبودن استادان با نرم افزارها وجود ندارد. در نتیجه کلاس ها در حال برگزاری است و نیازی به برگزاری کلاس های مجازی در عید احساس نمی شود چون ترم فعلی مانند ترم های عادی در حال برگزاری است.

در نتیجه بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 محتمل است و معاون آموزشی وزیر علوم ابراز امیدواری کرد که بعد از تعطیلات بسیاری از کلاس ها با توجه به شرایط حضوری برگزار شود. در نتیجه احتمال بازگشایی دانشگاه ها در سال 1400 دوباره قوت گرفته است.

بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
تعطیلی دانشگاه ها در سال 1400

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه در نوروز ۹۹ اعضای هیأت علمی و کارشناسان دانشگاه ها درگیر تولید محتوا بودند، افزود: اواخر فروردین ماه ۹۹ آموزش مجازی در دانشگاه ها نهادینه شده بود اما در برخی مناطق هم دانشگاه هایی هنوز آموزش الکترونیکی را شروع نکرده بودند یا ضعیف عمل می کردند چون بر این باور بودند که بیماری ادامه نمی یابد یا شرایط ساده تر خواهد شد.

با وجود اینکه شرایط به سمت عادی شدن می رفت اما با پیک های بعدی  کرونا ، مجوز حضور دانشجویان در دانشگاه صادر نشد. در طول چند ماه ابتدایی، ۱۰۰ هزار دوره آموزشی برای اعضای هیأت علمی برگزار شد. او ادامه داد:

دانشگاهیان با جهادی که انجام دادند، اجازه تعطیلی آموزش در کشور ندادند. آموزش مجازی چالش هایی داشت و دارد چرا که دانشگاه های کشور از نظر زیرساخت، تجربیات و اعضای هیأت علمی همتراز نیستند.

معاون آموزشی وزیر علوم، ادامه داد:

در برخی از دانشگاه ها آسیب ها و مشکلاتی داشته ایم. وزارت علوم به عنوان سیاستگذار کلان در دانشگاه ها در طول ۲ ترم گذشته نظرسنجی های متعددی برای بررسی روند امور انجام داد. در این زمینه نزدیک به ۵۸۰ نظرسنجی در سطح کشور از استادان و دانشجویان صورت گرفت تا با دریافت بازخوردها، اصلاحاتی صورت بگیرد.

گفتنی است، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور از سوم اسفندماه سال ۹۹ همزمان با اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور، با آموزش های حضوری خداحافظی کردند و با چالش های فراوان قدم در راه آموزش های الکترونیکی گذارند. به دلیل ناآشنا بودن بیشتر دانشگاه ها و دانشجویان با آموزش های مجازی، کلاس های الکترونیکی در ایام نوروز ۹۹ برگزار شد.

بازگشایی خوابگاه های دانشجویی : بازگشایی دانشگاه ها در سال 1400

بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400

با پایان یافتن سال 99، خوابگاه های دانشجویی به تدریج تعطیل شدند و دانشگاه ها در بیانیه هایی اطلاعاتی درباره بازگشایی دوباره خوابگاه های دانشجویی ارائه کردند. بر این اساس برخی از بازگشایی خوابگاه بعد از تعطیلات و برخی از بازگشایی بسته به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داده اند.

با این حال برخی دانشگاه‌ها تاکید کرده اند دانشجویانی که نیاز به اسکان دارند، باید در سامانه‌های مربوطه درخواست خود را ثبت کنند. برخی دیگر حضور دانشجویان در خوابگاه را منوط به اخذ برگه تاییدیه سلامت عنوان کرده اند. همچنین تعدادی از دانشگاه‌ها در نظر دارند در این ایام بیشتر فعالیت‌های خود را در جهت رفع مشکلات بهداشتی، سم پاشی و تعمیر و تجهیز جزئی ساختمان‌های خوابگاهی متمرکز کنند.

بازگشایی خوابگاه های دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف

معوان دانشجویی دانشگاه شریف اعلام کرده که درب کلیه خوابگاه ها از ساعت 15 عصر روز چهارشنبه 27 اسفندماه بسته خواهد شد و از دانشجویان تقاضا می‌شود نسبت به خروج از خوابگاه‌ها تا زمان مذکور اقدام کنند. بعد از این ساعت، امکان تردد در خوابگاه‌ها مقدور نیست و خوابگاه‌ها مجددا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ بازگشایی می ‌شوند.

در این رابطه و در صورت تغییر شرایط و محدودیت اسکان و تردد زمان بازگشایی خوابگاه ها متعاقبا از طریق سایت خوابگاه های دانشگاه شریف اطلاع رسانی خواهد شد.

بازگشایی خوابگاه های دانشجویی دانشگاه علم و صنعت

معاونت دانشجویی دانشگاه علم و صنعت نیز، زمان تخلیه خوابگاه ها را 24 اسفندماه تعیین کرده است. بر اساس این اطلاعیه، خوابگاه های این دانشگاه تا 13 فروردین ماه تعطیل هستند و بازگشایی مجدد نیز بستگی به نظر ستاد کرونا دارد که هرگونه تعطیلی دانشگاه ها در سال 1400 را به اطلاع خواهد رساند.

بازگشایی خوابگاه های دانشجویی دانشگاه امیرکبیر

براساس اعلام دانشگاه امیرکبیر تمامی خوابگاه‌ های این دانشگاه از تاریخ ۲۴ اسفندماه (ساعت ۲۲) تا ۱۶ فروردین (ساعت ۸) تعطیل است. در اطلاعیه دانشگاه تاکید شده، علیرغم برنامه پیش‌بینی شده برای بازگشایی خوابگاه‌ها و ادامه اسکان فاز ۶ در فروردین ۱۴۰۰، اداره خوابگاه ‌های دانشگاه تابع مصوبات و ابلاغیه ‌های ستاد ملی کرونا و هیأت رئیسه دانشگاه پیرامون تغییر زمان بازگشایی مجدد خوابگاه‌ها خواهد بود.

بازگشایی خوابگاه  های دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس

معاونت دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفته است؛ با توجه به سمپاشی خوابگاه‌ها در دو مرحله در ایام تعطیلات عید نوروز و بازسازی برخی از واحدها، کلیه خوابگاه‌های دانشگاه از ۲۶ اسفند ماه تا ۱۴ فروردین تعطیل است.

بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
تعطیلی دانشگاه ها در سال 1400

بازگشایی خوابگاه های دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی نیز موعد تخلیه خوابگاه ها را ساعت 8 صبح 25 اسفندماه اعلام کرده و زمان بازگشایی را 13 فروردین ماه 1400. به گفته دانشگاه شهید بهشتی بمنظور سمپاشی و ضد عفونی کردن اتاق‌ها و همچنین قطع برق خوابگاه‌ها در ایام تعطیلات، دانشجویان باید نسبت به خارج کردن موادغذایی فاسد شدنی و تخلیه یخچال‌ها اقدام کنند.

بازگشایی خوابگاه های دانشجویی دانشگاه خوارزمی

امور خوابگاه‌های دانشگاه خوارزمی نیز اعلام کرده مطابق تصمیم ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه، خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه باید تا روز دوشنبه ۲۵ اسفند ماه ۹۹ به طور کامل تخلیه شوند. دانشجویان باید در اسرع وقت نسبت به تخلیه خوابگاه اقدام کنند و دانشجویان خوابگاهی به هیچ وجه وسایل قیمتی خود را نباید در خوابگاه باقی بگذارند.

بدون شک در سال جدید مسائل زیادی مورد سوال افراد قرار دارد. با وضعیت اقتصادی فعلی کشور بدون شک مسئله عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 از اهمیت زیادی برخوردار است و در ارتباط با این موضوع توصیه می کنیم  حتما اضافه کاری در سال 1400، دستمزد روزانه در سال 1400 و میزان یارانه در سال 1400 را ببینید.

به علاوه اگر مایل به شناخت بهترین سرمایه گذاری 1400 و یا مشغول شدن به یک حرفه جدید را داشته باشید باید شناخت دقیقی از بهترین مشاغل سال 1400 و البته حوزه های مهم سرمایه گذاری یعنی پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، سود بانکی در سال 1400 و پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 داشته باشید. همچنین توصیه می کنیم اطلاعات خود درباره پیش بینی قیمت گوشی 1400، عرضه اولیه های 1400 و پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 را نیز به روز نگه دارید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر