;
coinex

عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 ؛ شرایط، قوانین و آخرین اخبار

عفو زندانیان قاعده ای پیش بینی شده در قانون است. در جستار پیش رو اخبار و اطلاعات مرتبط با عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 را بررسی می کنیم.

زندانیان محکوم به حبس های طولانی مدت اگرچه با مجازاتی سخت روبرو هستند و ناگزیر از تحمل فضای زندان، اما الزاما بی هیچ شانسی برای رهایی و بیرون آمدن از حبس نیستند. خوشبختانه قانون در این موارد موقعیت هایی را برای افراد پیش بینی کرده که از جمله می توان به عفو، آزادی مشروط و مرخصی اشاره کرد.

اما استفاده از این شرایط و فرصت ها برای همه زندانیان امکان پذیر نیست و شرایطی دارد که افراد در صورت دارا بودن آن ها توسط هر زندانی می توانند از آن استفاده کنند. اما این شرایط کدامند؟ یک زندانی چگونه می تواند درخواست عفو یا مرخصی دهد؟ آزادی مشروط چیست و به چه افرادی اعطا می شود؟ در این جستار ذیل بحث از آخرین اخبار عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 به همه این موارد خواهیم پرداخت. با ما در عفو زندانیان در رمضان 1400 باشید.

عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400

شرایط، قوانین و آخرین اخبار

در ادامه قصد داریم بحث عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 را بررسی کنیم. ابتدا به بحث عفو و انواع آن خواهیم پرداخت. در قانون ما عفو به دو صورت انجام می شود. یکی به موجب عفو عمومی و دیگری عفو خصوصی. در واقع یک زندانی برای استفاده از عفو و آزادی می تواند یا شرایط عفو عمومی را داشته باشد یا عفو خصوصی.

اما منظور از عفو عمومی و خصوصی چیست؟ شرایط هرکدام چه می باشد؟ در ادامه به توضیح شرایط هر یک از این دو مورد میپردازیم و عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 را بررسی خواهیم کرد.

عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 : عفو عمومی و شرایط آن

عفو عمومی درواقع برای تعداد زیادی از زندانیان با جرم مشابه کاربرد داشته و اعمال می شود. در واقع این نوع عفو برای یک جرم خاص اعمال می شود و همه محکومین به آن جرم بخشیده می شوند. معمولا باید در مواقع و شرایط خاص شاهد چنین مواردی باشیم.

عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 ؛ شرایط، قوانین و آخرین اخبار
عفو زندانیان در رمضان 1400

برای مثال بعد از سال 57 و انقلاب اسلامی، لایحه ای تصویب شد که به موجب آن تمام زندانیان سیاسی که به جرم اقدام علیه طاغوت یا اهانت به رژیم شاهنشاهی در زندان به سر میبردند آزاد شدند. البته این نوع از عفو الزاما مختص شرایط و وقایع خاص سیاسی نیست ولی بهترین مثال آن برای این موقعیت هاست.

به موجب ماده ۹۷ قانون مجازات اسلامی، شرایط و نحوه اعطای عفو عمومی به قرار زیر می باشد:

  1.  این عفو به موجب قانون اعطا می شود. بنابراین به پیشنهاد قوه قضاییه از طریق قوه مقننه و از طریق رهبر اعطاء می شود. بنابراین باید قانونی به تصویب برسد تا زندانیان مشمول عفو عمومی شوند.
  2.  این عفو فقط در جرایم تعزیری اعطا می شود. ( جرایم تعزیری جرایمی می باشند که مجازات آنها توسط حکومت تعیین شده نه شرع و اسلام) مثلا در جرایمی مثل کلاهبرداری، سرقت تعزیری، جرایم مواد مخدر، امکان اعطای عفو وجود دارد لیکن در خصوص جرایمی مثل زنا، شراب خواری امکان اعطای عفو عمومی وجود ندارد.
  3.  عفو عمومی به حکم قانون می باشد و دادرسی و یا اجرای حکم، موقوف و آثار تبعی و تکمیلی حکم قطعی نیز از بین می رود. همچنین آثار محکومیت جزائی نیز منتفی می‌شود.
  4. عفو عمومی تأثیری در پرداخت دیه و جبران خسارت زیان دیده ندارد.

عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 : عفو خصوصی یا عفو موردی

عفو خصوصی مربوط به مواقع و شرایط خاص و برای زندانیانی است که شرایط خاصی دارند. معمولا در مناسبت های خاصی مانند دهه فجر، عید نوروز، 22 بهمن، عید قربان، میلاد ائمه و پیامبر، با دستور مستقیم مقام معظم رهبری و با پیشنهاد قوه قضاییه مواردی از عفو خصوصی انجام شده و رسما اعلام می شود. اما شرایط عفو خصوصی  چیست؟

شرایط و نحوه اعطا عفو خصوصی:

در مرحله اول، زندانی یا خانواده او یا قاضی، درخواست عفو را به رئیس زندان محل گذران حکم تقدیم می کنند و سپس این درخواست در هیئتی مرکب از رئیس دادگستری، قاضی تحقیق زندان و رئیس زندان بررسی شده و سپس از اداره اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر و یا سایر نهادهای مربوط به زندانی گزارش کاملی از وضعیت زندانی دریافت می شود.

عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 ؛ شرایط، قوانین و آخرین اخبار
عفو زندانیان در رمضان 1400

پس از انجام بررسی ها در کمیسیون عفو، رئیس کمیسیون فهرستی از اسامی زندانیان مستحق عفو را تقدیم رئیس قوه قضاییه می کند و رئیس قوه قضاییه نیز حداقل 15 روز قبل از یکی از مناسبت های عفو به مقام معظم رهبری پیشنهاد اعمال عفو را می دهد. در صورتی که مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت فرمایند، این عفو به زندانیان اعطا می شود.

و اما این عفو شامل چه جرایمی می شود؟ و کدام زندانیان می توانند از آن استفاده نمایند؟

  • این عفو شامل حال زندانیان مرتکب جرایم تعزیری و بازدارنده می شود. لذا مجازات های قصاص و دیه به دلیل آنکه حق الناس محسوب می شود از شمول عفو به طور کلی مستثنی هستند.
  • زندانیان محکوم به مجازات های حدی مانند زنا، لواط، شراب خواری نیز فقط در موارد خاص و به شرط توبه و اینکه جرم با اقرار متهم ثابت شده باشد ممکن است مورد عفو قرار گیرند.
  • .متهم میبایست بخشی از مجازات را تحمل کرده باشد که طبق آیین نامه عفو و بخشودگی میزان آن برای هر مجازاتی تعیین شده است.
  • زندانی متقاضی عفو نباید مرتکب این جرایم باشد: سرقت مسلحانه، قاچاق حرفه‌ای، محاربه، جرایم جاسوسی، اختلاس، قاچاق سلاح و مهمات، آدم ‌ربایی و ارتشا و نیز جرایم مستوجب حد شرعی اعدام و سنگسار (مانند زنای محصنه، زنای به عنف و لواط) به شرط اینکه جرم با شهادت شهود ثابت شده باشد.
  • نداشتن شاکی خصوصی و یا جلب رضایت او و جبران زیان و ضرر های وارد شده.
  • زندانی نباید بیش از دو فقره محکومیت موثر کیفری داشته باشد.
  • تا کنون از عفو استفاده نکرده باشد.

در ادامه بحث از عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 ، به بررسی یکی دیگر از مواردی که زندانی به موجب آن می تواند از حبس رها شود یعنی آزادی مشروط می پردازیم.

عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 : عفو جرایم موجب حد

عفو عموما در جرایم موجب حبس به محکومان اعطا می شود و در موارد خاصی شامل حال کسانی که جرم حدی انجام داده اند می شود. همانطور که پیش از این نیز گفتیم عفو عمومی در شرایط خاص به محکومان اعطا می شود و شامل جرائم موجب قصاص و حد نمی شود.

عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 ؛ شرایط، قوانین و آخرین اخبار
عفو زندانیان در رمضان 1400

اما در مورد عفو خصوصی در جرایم موجب حد جز جرائم قذف (یک نوع توهین خاص است که شخصی جرم  زنا یا لواط را به کسی نسبت می دهد بدون آن که بتواند آن را اثبات نماید) و محاربه هرگاه متهم قبل از اثبات جرم، توبه کند و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود، حد از او ساقط می شود.

همچنین اگر جرایم فوق غیر از قذف با اقرار ثابت شده باشد، در صورت توبه مرتکب حتی پس از اثبات جرم، دادگاه می تواند عفو مجرم را توسط رئیس قوه قضاییه از مقام معم رهبری درخواست کند.

عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 : آزادی مشروط چیست و شرایط استفاده از آن کدامند؟

از دیگر مواردی که در قانون برای رهایی زندانی قبل از پایان حبس پیش بینی شده، قاعده آزادی مشروط است. البته آزادی مشروط در شرایط خاصی به زندانی اعطا می شود و در صورتی که زندانی از خود حسن اخلاق و رفتار نشان داده و برخی موارد دیگر را رعایت کند آزاد می شود، ولیکن در صورت ارتکاب مجدد جرم به زندان باز میگردد.

عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 ؛ شرایط، قوانین و آخرین اخبار

این شرایط به موجب ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی به قرار زیر می باشند:

  • گذشتن مدتی از زمان حبس؛ آزادی مشروط در صورتی به محکوم اعطا می شود که مدتی از حبس را به شکل زیر گذرانده باشد:
    زندانیان محکوم به حبس بیشتر از ۱۰ سال نصف حبس و دیگر محکومان یک‌ سوم مدت مجازات را گذرانده باشند.
  • نشان دادن حسن اخلاق و رفتار از خود؛ به موجب قانون از میان زندانیان کسانی می توانند از آزادی مشروط استفاده کنند که در مدت اجرای مجازات همواره از خود حسن اخلاق و رفتار نشان داده باشند. (بند الف ماده ۵۸)
  • اطمینان دادگاه از عدم ارتکاب مجدد جرم توسط زندانی: دادگاه باید از میزان ندامت و اصلاح زندانی اطمینان حاصل کند به نحوی که برایش محرز شود وی پس از آزادی دیگر مرتکب جرم نخواهد شد. (بند ب ماده ۵۸)
  • جبران ضرر و خسارات وارده به شاکی خصوصی؛ زندانی مکلف است ضرر و زیان ناشی از جرم خود را جبران کند و یا ترتیبی برای پرداخت آن بدهد
  • زندانی قبلا از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد اگرچه چندین بار به مجازات حبس محکوم شده باشد.
  • لازم به ذکر است که آزادی مشروط فقط درصورتی امکان پذیراست که مجازات درنظر گرفته شده برای مجرمین از نوع حبس باشد برای مثال شخصی که مرتکب جرم شرب خمر شده است و می بایست مجازات شلاق برای فرد اعمال شود نمیتواند با ازادی مشروط از زندان آزاد شود.

چگونه از آزادی مشروط استفاده کنیم؟

در صورتی که شورای طبقه بندی زندانیان که رییس زندان نیز عضوی از آن به شمار می رود به حسن اخلاق و رفتار زندانی در مدت اجرای حبس رای دهند و این به تایید رییس زندان برسد، نام زندانی در شمار زندانیان واجد شرایط آزادی مشروط به قاضی اجرای احکام پیشنهاد می شود. سپس قاضی اجرای احکام یا دادستان درخواست آزادی مشروط را به دادگاه صادکننده حکم ارسال می کنند. در صورت موافقت دادگاه صادر کننده حکم، آزادی مشروط به زندانی اعطا می شود.

شرایط استفاده از مرخصی برای زندانیان : عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400

به موجب ماده 520 قانون آیین دادرسی کیفری، زندانیان می توانند با شرایط زیر از مرخصی استفاده کنند:

  • رعایت ضوابط و مقررات زندان و مشارکت در برنامه های اصلاحی و تربیتی و کسب امتیازات لازم
  • سپردن تامین (وثیقه) مناسب (در صورتی که زندانی نتواند وثیقه مناسب فراهم کند، تحت مراقبت ماموران، یک روز در ماه و به مدت ده ساعت می تواند از مرخصی استفاده نماید).
  • هر زندانی می تواند تنها سه روز در ماه از مرخصی استفاده نماید.

این مدت در موارد زیر قابل افزایش به مدت پنج روز است:

  • در صورت داشتن بیماری حاد
  • فوت بستگان نسبی و سببی درجه یک از طبقه اول مانند پدر و مادر یا همسر
  • ازدواج فرزندان

شرایط تمدید مرخصی برای زندانیان

در مواردی مرخصی قابل تمدید است. برای مثال می توان به مواردی اشاره کرد که زندانی دارای شاکی خصوصی باشد و با تشخیص دادستان یا قاضی اجرای احکام، تمدید مرخصی بتواند در جلب رضایت شاکی موثر باشد.

عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 ؛ شرایط، قوانین و آخرین اخبار
عفو زندانیان در رمضان 1400

در این شرایط زندانی می تواند علاوه بر مرخصی ذکر شده در این ماده، پس از سپردن وثیقه لازم، در طول مدت حبس یک نوبت دیگر و حداکثر به مدت هفت روز از مرخصی استفاده کند. علاوه بر این در شرایطی که محکوم بتواند بخشی از خسارت شاکی را پرداخت کرده یا رضایت او را جلب کند، این مرخصی فقط برای یک بار دیگر به مدت 7 روز تمدید خواهد شد.

البته شرایط خاصی برای اعطای مرخصی در مناسبت های ملی و مذهبی نیز در نظر گرفته شده است. در این شرایط رئیس قوه قضاییه می تواند به مناسبت های ملی و مذهبی، علاوه بر میزان تعیین شده در این قانون، حداکثر تا دوبار در سال به زندانیان واجد شرایط مرخصی اعطا کند.

خریدن مجازات حبس

برخی تصورات اشتباه در جامعه و در میان عموم مردم وجود دارد که گمان می کنند مجازات حبس قابل خریدن است. در این خصوص باید بگوییم که مطابق قانون چنانچه فردی به مجازات های سبک تعزیری مانند حبس حداکثر تا یک سال، آن هم در شرایطی محکوم شود، داداگاه می تواند به جای روانه شخص به زندان برای او جزای نقدی در نظر بگیرد.

شیوه درخواست عفو

معمولا در هر یک از نهادهای اجرایی احکام کیفری، واحد سجل کیفری و عفو بخشودگی برای ثبت و ارسال درخواست عفو محکومان و نیز ارائه پیشنهاد عفو و یا تحفیف مجازات محکومان پیش بینی شده است. بنابراین درخواست عفو باید به واحد عفو و بخشودگی معاونت اجرای احکام کیفری تقدیم شود.

اعلام نظر درباره زندانیان واجد شرایط عفو و آزادی مشروط مطابق قوانین و مقررات از وظایف قاضی اجرای احکام کیفری محسوب می شود. همچین با مراجعه به سایت سامانه خدمات الکترونیک قضایی و تکمیل مراحل آن، می توان اقدام به ثبت درخواست عفو کرد. همچنین در پایان نگاهی به نرخ دیه سال 1400 داشته باشید.

همچنین برای اطلاعاتی درباره بهترین سرمایه گذاری 1400 توصیه می کنیم نگاهی به پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، سود بانکی در سال 1400 و پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 داشته باشید. به علاوه می توانید پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، پیش بینی قیمت گوشی 1400 و عرضه اولیه های 1400 را در نظر بگیرید.

فارغ از این ها در سال 1400 مسائلی چون حداقل حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400 و آینده ایران در سال 1400 می تواند سوال برانگیز باشد و در همین ارتباط می توانید عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، اضافه کاری در سال 1400و دستمزد روزانه در سال 1400 را نیز پیگیری کنید.

همچنین پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 ، کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 و برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 نیز می توانند مفید فایده باشند.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    مطالب بسیار خوب وواضح وروشن برای ماکه از این موارد اطلاعاتی نداریم خیلی آموزنده بود واقعا متشکر درآخر ُسئوالی داستم پسر من دوماه است زندان هست وناراحتی معده دارد وهمین باعث ناراحتی اعصاب میشود و کمک خرج خانه بوده ولی بااین شرایط واقعا زندگی برای خانواده سخت شده اگر امکان دارد یک کمک فکری به ما کنید باتشکر

    پاسخ

    خدارا شاکرم که شما وسلیه ساز هستید تر بخدا کمکم کنید پسرم حتی اگر شده با پابند بیاید بیرون خواهر دم بخت دارد مشکل تهیه جهیزیه هستیم مستاجر هستم ۵۷ سال سن دارم واقعا نیاز به کمک وراهنمایی دارم تا پسرم آزاد بشه فقط بخاطر یه فیلم ۱۰ ثانیه ای گرفتار شده

    پاسخ

    هرچند نظر کسی واسه دولت و قوقضائیه مهم نیست ولی خوبه به محکومین مواد مخدر یکبار شانس مجدد داده میشد مثلا همون قانون کاهش حبس به نصف مجازات را برای محکومین مواد مخدر هم اجرا میکردن.

    پاسخ

    اره والا راست میگه

    پاسخ

    به نظر من قانونی وجود ندارد من خودم زندانی هستم 6سال شده زندانی ده سال حبس دارم اگه قانونی هست من باید یک سال پیش آزاد میشدم پس چه شد

    پاسخ

    مطالب بسیار خوب وواضح وروشن برای ماکه از این موارد اطلاعاتی نداریم خیلی آموزنده بود واقعا متشکر درآخر ُسئوالی داستم پسر من دوماه است زندان هست وناراحتی معده دارد وهمین باعث ناراحتی اعصاب میشود و کمک خرج خانه بوده ولی بااین شرایط واقعا زندگی برای خانواده سخت شده اگر امکان دارد یک کمک فکری به ما کنید باتشکر

    پاسخ