;
coinex

سند همکاری 25 ساله ایران و چین در حوزه فناوری شامل چه مواردی است؟

در اواخر سال 99 بود که اخباری حول محور سند همکاری 25 ساله ایران و چین به گوش رسید و نهایتا هفتم فروردین 1400 این سند به امضای طرفین رسید.

سند همکاری جامع 25 ساله ایران و چین در شرایطی به امضا می رسد که با وجود تحریم های ناجوانمردانه، کمتر کشور و نهاد رسمی بین المللی جرات همکاری یا کمک رسانی به ایران را دارد.

اما دولت چین بی تفاوت به رویکرد خصمانه کشورهای غربی، سند جامع همکاری های 25 ساله را با ایران به امضا رسانده است. قراردادی که پس از 5 سال رایزنی بالاخره در روز هفتم فروردین 1400 به امضای طرفین رسید. دو کشور از این سند به عنوان نقشه راهی برای تحقق همکای های جامع در سطح کلان یاد کرده اند. اما سوالی که برای ما در حوزه فناوری و تکنولوژی وجود دارد مربوط به بندهای مرتبط این سند با بحث توسعه فناوری های روز است.

سند همکاری 25 ساله ایران و چین در حوزه فناوری شامل چه مواردی است؟

بنابر اطلاعات وب سایت وزارت امور خارجه کشور سند همکاری 25 ساله ایران و چین برنامه های سیاسی، راهبری، اقتصادی و فرهنگی دو کشور را در افقی بلندمدت دنبال می کند. بخش مهمی از این برنامه ها مربوط به همکاری های طرفین در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات ارتباطی است.

سند همکاری 25 ساله ایران و چین در حوزه فناوری شامل چه مواردی است؟

در سند 18 صفحه ای که به عنوان متن نهایی نسخه فارسی سند به همراه ضمایم آن در مطبوعات و شبکه های اجتماعی منتشر شده استف بخشی تحت عنوان همکاری در زمینه فناوری و ارتباطات از راه دور به چشم می خورد. این بخش شامل 4 دسته کلی می شود:

  • تعریف پروژه‌ های مشترک برای توسعه و تقویت شبکه زیرساخت ‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی
  • تعریف پروژه‌ های مشترک و آزمایشی در زمینه فناوری‌ های هوشمند و هوش مصنوعی
  • انجام تحقیقات مشترک توسط دانشگاه ‌های دو کشور و توسعه همکاری با شرکت ‌های دانش ‌بنیان و اکوسیستم کسب و کارهای نوآورانه و استارتاپ‌ ها
  • تقویت همکاری‌ ها در طرح‌ های طیف فرکانس رادیویی و هماهنگی در فرکانس‌ های ماهواره‌ ای در صحنه بین ‌المللی و غیره.

در توضیحات اولین عنوان از 4 دسته فوق الذکر همچنین زیرعنوان های جالب توجهی چون توسعه نسل پنجم ارتباطات از راه دور (5G)، خدمات اساسی شامل موتور جستجو، پست الکترونیک و پیام رسان اجتماعی، تجهیزات ارتباط از راه دور شامل مسیریاب، سوئیچ، سرورها و ذخیره اطلاعات و تجهیزات کاربر نهایی شامل تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ به چشم می خورد.

چندی پیش از این و در شهریورماه 99 بود مه یکی از نمایندگان محلس یازدهم یعنی محمدصالح جوکار طی مصاحبه ای گفته بود یکی از محورهای اصلی سند همکاری 25 ساله ایران و چین مربوط به فضای مجازی است و دولت چین قصد دارد به ایران برای ایجاد اینترنت ملی کمک کند.

بر اساس اظهارات جوکار، دولت طبق برنامه ششم مکلف به ملی کردن اینترنت در کشور بوده و مشکل هم صرفا مربوط به نبود سرورها در کشور است البته که جوکار معتقد است وزارت ارتباطات به عنوان نهاد متولی امر، اراده جدی برای عملی کردن این مهم نداشته است. در نتیجه مجلس با طرح ساماندهی فضای مجازی که چندی پیش در تکراتو زیر و بم آنرا بررسی کردیم به دنبال نزدیک شدن به طرح اینترنت ملی است.

البته این نماینده مجلس توضیح داده است که در اینترنت ملی، بحث فیلترینگ مطرح نیست و افراد می توانند به راحتی از وب سایت ها و پایگاه های اطلاعاتی استفاده کنند.

چین از زمره کشورهای پیشتاز در زمینه ارائه سرویس های بومی و قطع دسترسی ها از سرویس های جهانی است. دسترسی مردم چین به پیام‌رسان‌ها، یوتیوب، موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل و صدها سرویس محبوب جهانی مسدود شده است و در عوض سرویس‌های بومی ارائه شده و مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند. چینی‌ها برای تمام شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های پرمخاطب دنیا جایگزین بومی ساخته‌اند.

بر همین اساس به نظر می رسد کمک دولت چین در این حوزه، بتواند تاثیر قابل توجهی در اهداف دولت ایران برای ارتقای توان بومی سازی ابزارهای نوین ارتباطی داشته باشد. چینی ها همچنین در زمینه توسعه زیرساخت های نسل پنجم اینترنت همراه نیز پیشرو هستند و بالطبع در توسعه زیرساخت های مخابراتی کشور نیز نقش مهمی ایفا خواهند کرد. در هر صورت باید منتظر اجرایی شدن بندهای این سند باشیم و ببینیم آینده چه وضعیتی را برای ما رقم خواهد زد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص سند همکاری 25 ساله ایران و چین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر