;
coinex

بررسی و نقد Promising Young Woman با نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی

در این نوشتار نگاهی به بررسی و نقد Promising Young Woman با نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی می‌اندازیم. ساخته امرالد فنل که توجه‌های زیادی جلب کرده است. در ادامه با این نقد و سایت تکراتو همراه ما باشید.

زن جوان خوش‌آتیه، ساخته امرالد فنل، محصول سال 2021، جدا از تمامی حرف و حدیث‌هایی که درباب فیلمنامه و کارگردانی داشت و به‌دور از حاشیه‌های مرتبط با مسائلی همچون فمنیسیم، جنبش «می تو» و غیره، ازلحاظ طراحی لباس و رنگشناسی فیلم سینمایی، محصولی خوش‌ساخت است.

فیلمی که می‌توان به اکثر سکانس‌هایش نگاه کرد و بااطمینان گفت که انتخاب رنگ لباس و دکور و نور در آن با هدف خاصی انجام شده است. لباس‌های کاراکترهای اصلی و حاشیه‌ای با توجه به ویژگی‌های آن‌ها و رنگ‌ها، مخاطب را درطول مسیر به‌سوی هدف غایی فیلمساز هدایت کرده و باخود همراه می‌کند.

بررسی و نقد Promising Young Woman با نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی

طراح لباس فیلم و طراحی اولیه لباس‌های شخصیت اصلی

در ادامه این نوشتار به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • طراح لباس فیلم و طراحی اولیه لباس‌های شخصیت اصلی
  • صحنه آغازین فیلم
  • روند تغییر شخصیت کسی درطول فیلم زن جوان خوش‌آتیه
  • شخصیت «بو» و صحنه ورودش به داستان فیلم و تاثیرش برروی شخصیت کسی
  • طراحی رنگ و نور محیط‌های مختلف فیلم زن جوان خوش‌آتیه
  • سخن آخر
  • عوامل فیلم

رزومه نانسی اشتینر، طراح لباس فیلم «زن جوان خوش‌آتیه»، که پیشتر در فیلم‌هایی همچون «گمشده در ترجمه» (Lost in translation) و  «میس سان‌شاین کوچولو» (Little miss sunshine) به طراحی لباس پرداخته، نوید یک همکاری خوب را به فنل داده و این همکاری با مشورت‎‌ها و گفت‌وگوهای مداوم بین این دو نفر بهبود نیز یافت.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم زن جوان خوش آتیه 2020

آن‌ها مدام درباره کاراکترها، ویژگی‌هایشان و اهدافشان باهم در ارتباط بودند تا به هدف مشترکی برسند و نهایتا به این نتیجه رسیدند که «کسی» با بازی «کری مولیگان»، زن جوان 30 ساله‌ای است که بخاطر اتفاقاتی که از سر گذرانده، تبدیل به دختری افسرده، آَشفته و درخود فرورفته شده، اما درعین حال زیبا، جذاب و فریبنده نیز هست.

دختری که اگر با آن اتفاقات مواجه نشده بود، می‌توانست آینده‌ای بسیار امیدبخش و زیبا داشته باشد؛ بنابراین در آغاز فیلم می‌بینیم که لباس‌های او اکثرا شامل لباس‌هایی سفید و صورتی با گل‌های ریز و درشت، ناخن‌های مانیکور شده و رژلب‌های صورتی است.

استایلی که درصورتی که کسی به آتیه موردانتظارش دست می‌یافت، به آن شکل درمی‌آمد. گویا کسی دوست ندارد که هیچکس متوجه افسردگی و حال بدش شود.

نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی فیلم Promising young woman / نقد فیلم Promising young woman
بررسی و نقد Promising Young Woman با نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی / نقد فیلم Promising young woman

صحنه آغازین فیلم : نقد فیلم Promising young woman

در اولین سکانس‌های فیلم با دختری مواجه می‌شویم که لباسی کاملا فرمال (به‌نوعی ورک فرمال یا لباسی که اکثر زنان کارمند رده بالای آمریکایی، آن را در محل کار می‌پوشند و شامل کت و دامن و شومیز است) پوشیده و رنگ‌های لباسش نیز کاملا فرمال هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2021

اما فیلمبردار برروی پاهای لخت دختر و موهای آشفته و چهره مست و فریبنده‌اش تمرکز می‌کند؛ ازطرفی فضای پشت‌سر دختر شامل مبلمانی با رنگ قرمز تیره بوده و در نورپردازی فضا نیز رنگ قرمز خودنمایی می‌کند، درحالیکه دخترک سفید پوشیده است.

از همین آغاز فیلم متوجه نقش پررنگ عنصر قرمز در فیلم می‌شویم؛ گویی که زن سفیدپوش، دخترکی معصوم است که در فضایی خفقان‌آور و پر از بدی‌ها گرفتار شده و سر بلند کردن زن در این سکانس قصد دارد به ما بگوید که در ادامه با زنی که درمقابل این فضای وحشتناک سر خم می‌کند، روبرو نیستیم و این زن، قرار است که با این جامعه وارد جنگ شود.

نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی فیلم Promising young woman / نقد فیلم Promising young woman
بررسی و نقد Promising Young Woman با نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی / نقد فیلم Promising young woman

روند تغییر شخصیت کسی درطول فیلم زن جوان خوش‌آتیه : نقد فیلم Promising young woman

در ابتدای فیلم، خبر چندانی از آرایش روی صورت کسی نیست؛ جز کمی رژلب یا سایر عناصر صورتی کمرنگ. به‌قول نانسی اشتینر که در یکی از مصاحبه‌ها اشاره کرده بود؛ آن‌ها قصد داشتند که بیننده، یک دختر آمریکایی ملوس و جذاب را ببیند.

بیشتر بخوانید:‌ بهترین سریال های 2021

«بریژیت باردو»، بلوند زیبای سینمای کلاسیک هالیوود، شخصی بود که اشتینر از او الهام گرفته بود.

اما در ادامه، کم‌کم آرایش صورت و موی کسی تغییر می‌کند؛ موهایش از دم‌اسبی دخترانه ساده به موهای باز و حالت‌دار و آشفته می‌رسد؛ آرایشش غلیظ و غلیظ‌تر می‌شود؛ رژلب صورتی، جای خود را به رنگ قرمزی می‌دهد که هرلحظه تیره‌تر می‌شود (نقش رنگ قرمز در فیلم) و از عنصر صورتی دخترانه لباس‌هایش کم شده و به‌سمت‌وسوی قرمز می‌رود.

تا جایی که در سکانس نهایی بازی کسی، موهایش هفت‌رنگ است که شاید به‌نوعی نشان‌دهنده جسارت او و یا حتی نمایندگی‌اش از تمام زن‌های رنج‌دیده با هر رنگ و نژادی می‌باشد؛ رژلب قرمز بسیار تیره‌ای برلب دارد و لباسش نیز سفید است، همراه با حاشیه‌هایی از قرمز تیره.

نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی فیلم Promising young woman / نقد فیلم Promising young woman
بررسی و نقد Promising Young Woman با نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی / نقد فیلم Promising young woman

شخصیت «بو» و صحنه ورودش به داستان فیلم و تاثیرش برروی شخصیت کسی

«بو»، همان شخصیتی که در ابتدای فیلم با لباس بافت آبی‌رنگ وارد شده و نوید بهبود زندگی کسی و ورود آرامش به زندگی‌اش را به مخاطب می‌دهد؛ لباسی که او پوشیده، هم به‌واسطه رنگ و هم به‌واسطه جنسش، نشان‌دهنده آرامش است.

در اینجاست که کمی لبخند برروی لب مخاطب ظاهر می‌شود، اما مخاطب تیزبین در همین لحظه با لیوان قرمز روبرو می‌شود و باز هم هشدار دریافت می‌کند. لیوان قرمزی که کسی در آن قهوه ریخته و به‌دست بو می‌دهد، نشان می‌دهد که چندان هم خبرهای خوشی در راه نیست.

در ادامه و با گذشت مدتی از رابطه کسی و بو می‌بینیم که نحوه لباس پوشیدن کسی کمی تغییر می‌کند؛ رنگ آبی کمی وارد کمد لباس‌هایش شده و لباس‌هایش نیز رهاتر هستند و نشان‌دهنده آرامش وجودی مقطعی در درون کسی هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021

اما در سکانسی که کسی وارد محیط کار دوست‌پسرش می‌شود تا به او بگوید که از ماجرا خبر دارد، لباس آبی کمرنگ او شاید نشان از ناامیدی‌اش از رابطه و دوست‌پسرش دارد و درعین حال رها بودن لباس نیز نشان‌دهنده آرامشی است که از اتخاذ تصمیم نهایی‌اش گرفته است.

پالت رنگی لباس‌های خود بو بیشتر شامل رنگ‌های آبی تیره، خنثی و از این قبیل است؛ شاید این بخش، صرفا تفسیر شخصی من باشد، نه قصد و هدف طراح لباس و کارگردان، اما فکر می‌کنم که جنس و رنگ لباس‌های بو و رنگ فضای کاری بو نشان‌دهنده این است که این شخصیت، نه مطلقا گناهکار است و نه مطلقا بی‌گناه.

شخصیتی بینابین که پیشتر در نوجوانی، اشتباه بزرگ کرده، اما دلش می‌خواست که آن را به دست فراموشی بسپارد و خود را تبرئه کند و زندگی جدید عاری از گناهی آغاز کند.

نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی فیلم Promising young woman / نقد فیلم Promising young woman
بررسی و نقد Promising Young Woman با نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی / نقد فیلم Promising young woman

طراحی رنگ و نور محیط‌های مختلف فیلم زن جوان خوش‌آتیه : نقد فیلم Promising young woman

اگر به محیط کافه‌ای که کسی در آن کار می‌کند، نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در آن از رنگ‌های سفید و صورتی و پاستلی و روشن استفاده شده است.

استفاده از چنین رنگ‌هایی نشان‌دهنده این است که کافه موردنظر، تنها جایی است که کسی در آن احساس امنیت می‌کند و در اغلب سکانس‌ها می‌بینیم که علیرغم اصرارهای دوست صاحب کافه‌ کسی، او چندان دوست ندارد که از آن محیط خارج شود.

درمقابل آن خانه وکیل سابق «ال یا همان شخصیت منفی اصلی فیلم» قرار دارد که دقیقا با شخصیت حال حاضر او و حال و هوایش، تطبیق دارد.

«جوردن گرین»، از کرده خود پشیمان است و سرشار از احساس عذاب وجدان؛ و حتی گرایش به خودکشی و پایان دادن به زندگی‌اش دارد. دقیقا رنگ لباس‌ها و محیط خانه‌اش نیز همین حال و هوا را به مخاطب منتقل می‌کند؛ رنگ‎‌هایی ادغام شده با خاکستری؛ محیطی خفه؛ بدون نور (پرده‌های کشیده)؛ غبار به صورت مهی غلیظ، خانه را دربر گرفته و محیطی ساکن و خفه و سرشار از حس مرگ ایجاد کرده است.

کافه‌ای که کسی در میانه فیلم در آن با «مدیسون» قرار می‌گذارد، رنگ‌های آرامش‌بخشی دارد؛ رنگ قهوه‌ای ملایم، رنگ چوب، لباس‌های دو شخصیت نیز به رنگ سفید است، رنگ بی‌گناهی و پاکی.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های دی سی 2021

اما خوب می‌دانیم که تمامی این‌ها ظاهر قضیه را نشان می‌دهند؛ نه مدیسون آنطور که می‌گوید و نشان می‌دهد، در روند اصلی داستان بی‌گناه است و نه اینکه قرار است در آن محیطِ به‌ظاهر آرامش‌بخش اتفاقات خوبی بیفتد (همگی از نقشه کسی برای مدیسون خبر داریم) و این امر با ورود شراب قرمز (نقش رنگ قرمز در این فیلم که پیشتر به آن اشاره کردیم) و ریخته شدن آن روی رومیزی سفید و ایجاد یک آشفتگی قرمز در صحنه تایید می‌شود.

نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی فیلم Promising young woman / نقد فیلم Promising young woman
بررسی و نقد Promising Young Woman با نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی / نقد فیلم Promising young woman

سخن اخر : نقد فیلم Promising young woman

به‌طور کلی، طراحی لباس و رنگ و نور فیلم «زن جوان خوش‌آتیه»، به‌دلیل فضایی که دارد و داشتن ترکیبی از ژانرهای مختلف، اعم از کمدی، انتقامجویی، درام، فانتزی و… و نیز روند تغییر قصه و دگرگونی شخصیت‌ها، به طراح لباس و کارگردان، این اجازه را داده که برروی پالت رنگی و کمد لباس‌های فیلم و نیز انتخاب نور و رنگ مناسب کار کرده و فیلمی یکدست ازلحاظ فشن ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مارول

هرچند در هر فیلم، ضعف‌هایی نیز در هر حوزه می‌توان یافت و هیچ فیلمی بی‌نقص نیست، اما قصد من این بود که در این مطلب به نکات مثبتی اشاره کنم که عامدانه در این فیلم رعایت شده تا کلاس درسی باشد برای همگی ما که دوست داریم در محیطی که چندان به طراحی لباس فیلم‌ها به‌عنوان عنصری مهم پرداخته نمی‌شود، کمی بیشتر یاد بگیریم.

نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی فیلم Promising young woman
بررسی و نقد Promising Young Woman با نگاهی به طراحی لباس و رنگشناسی

عوامل فیلم : نقد فیلم 2020 Promising young woman (زن جوان نویددهنده)

  • کارگردان: امرالد فنل
  • تهیه‌کننده: مارگو رابی
  • نویسنده:  Emerald Fennell
  • بازیگران: کری مولیگان، بو بورنهام، الیسون بری، کلنسی براون، جنیفر کولیج، کانی بریتون، لاورن کاکس
  • موسیقی: آنتونی ویلیس
  • فیلم‌بردار: Benjamin Kracun
  • تدوین‌گر: Frédéric Thoraval
  • توزیع‌کننده: فوکس فیچرز
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد Promising Young Woman از نگاه طراحی لباس و رنگشناسی چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر