;
coinex

فیلم zack snyder’s justice league 2021 (نقد فیلم لیگ عدالت اسنایدر) : یک دفاعیه غافلگیر کننده!

در این نوشتار به نقد فیلم zack snyder’s justice league به کارگردانی زک اسنایدر می‌پردازیم. در ادامه با بررسی و تحلیل این فیلم در سایت تکراتو همراه ما باشید.

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم لیگ عدالت اسنایدر کات خواهید خواند به شرح زیر است:

  • نسخه زک اسنایدر
  • شخصیت پردازی
  • سایبورگ
  • فلش
  • استپن وولف
  • تکنیک و بخش بصری
  • عدالت

نقاط قوت نسبت به نسخه ویدون:

  • شخصیت پردازی قوی
  • ساختار روایی خوب
  • تدوین خوب

به اعتقاد من نقد و بررسی یک فیلم باید فرم یا نوع نگاه و انگیزه کارگردان را برای ما در طول فیلم آشکار کند. نقد و بررسی یک فیلم علاوه بر تحلیل محتوایی باید اساس انتقال آن مفاهیم را مشخص کند. باید از تکنیک و ساختاری که کارگردان برای نشان دادن نگاه یا جهان بینی خود در فیلم استفاده کرده حرف زد و به بررسی آن‌ها پرداخت.

برداشت و بررسی شخصی منتقد از این تکنیک‌ها باید بدون جبهه‌گیری مشخص کند که آیا ابزارهایی که کارگردان جهت پیشبرد و یا پایه‌ریزی مفاهیم برای به نمایش گذاشتن آن جهان بینی که مدنظرش بوده، کارساز شده یا خیر.

ما دو نوع تحلیل داریم: اولی سینماتیک که منتقد ظاهر یا نکات فنی فیلم و داستان را در نظر می‌گیرد. و تحلیل دیگر تحلیلی است ادراکی که اصطلاحا به آن می‌گویند تحلیل هرمونوتیک. یک تحلیل‌گر واقعی باید اشراف کامل به مسائل سیاسی و اعتقادی داشته باشد. در تحلیل نوع دوم ظاهر فیلم و نکات فنی مهم نیست بل زیرلایه‌های فیلم مهم می‌شوند.

نسخه ی زک اسنایدر : نقد فیلم zack snyder’s justice league

یک دفاعیه ی غافلگیر کننده!

طرح این نسخه با نسخه ویدون تفاوتی ندارد و بدون تغییر باقی مانده است. اگر بخواهیم به شکل خلاصه طرح فیلم را بیان کنیم باید گفت، بروس وین / بتمن (بن افلک)، که احساس گناه و نگرانی در مورد مرگ سوپرمن (هنری کاویل) دارد، می خواهد تیمی از افراد فوق العاده قدرتمند را برای مقابله با هر دشمنی که ممکن است زمین را تهدید کند، جمع کند. 

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر مبتنی بر تیزر ؛ جنگ خدایان

بهترین فیلم های 2021

دیانا پرنس / زن شگفت انگیز (گال گادوت) می فهمد که تهدیدی بنام Steppenwolf (یا گرگ بیابان. بوسیله اختراع جدید دیساد رستاخیز شد، و تبدیل به رهبر نیروی نظامی، تحت فرمان دارک‌ساید در سیاره آپوکالیپس گردید.)، یک فاتح رقت انگیز در جهان که سعی در به دست آوردن مجدد شهرت خود دارد، همه چیز را قرار است تحت کنترل بگیرد.

استپن وولف در اینجا روی زمین است تا جعبه مادر را پیدا کند، اجسام قدرتمندی که اساساً می توانند کل جهان را تغییر شکل دهند. او برای رسیدن به اهدافش از دارکساید، حاکم Apokolips و نابود کننده هزاران جهان نیاز دارد. بتمن (بن افلک) همه اینها را دیده و به همراه Wonder Woman (گال گادوت) تصمیم گرفته است تیمی از قهرمانان را جمع کند که می توانند در برابر این حمله و تاریکی ایستادگی کنند.

به عبارتی دیگر پس از مرگ سوپرمن، زمین در معرض حمله نیروهای بیگانه یعنی دارک ساید و استپن وولف قرار می گیرد. که میخواهند “جعبه مادر” که مدتها پیش در سیاره ما پنهان بوده دسترسی پیدا کنند. و حالا این بتمن (بن افلک) است که میخواهد تیمی از قهرمانان (زن شگفت انگیز، سایبورگ، فلش، آکووامن) با توانایی های ویژه را برای نجات و مقابله با این نیروهای شیطانی دور خود جمع کند.

زک اسنایدر در این نسخه نشان داده است که لیگ عدالت او تقریباً هیچ ارتباطی با آنچه در سال 2017 در سینماها به تصویر درآمد ندارد. آنچه با این مونتاژ مشخص شده این است که تصمیمات بسیار بدی در نسخه ویدون گرفته شده است.

لیگ عدالت زک اسنایدر 242 دقیقه است. این مدت طولانی تر از فیلمهایی چون آواتار، انتقام جویان: بازی آخر، مرد ایرلندی، رقص با گرگها، مالکوم ایکس، لارنس عربستان و یا هر یک از فیلم های پدرخوانده است.  با اکران این فیلم یاد اقتباس کنت برانا در سال 1996 از هملت  با زمانی دقیقا 242 دقیقه در سینماها افتادم. که طولانی ترین اکران یک فیلم سینمایی در تاریخ بود.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم بتمن 2022 (The Batman) ؛ دروغ کافیه

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های مارول 

اسنایدر از فیلم ضبط شده توسط ویدون برای لیگ عدالت خود استفاده نمیکند. چیزی که علت ناسازگاری های نسخه 2017 به وضوح قابل توجه است. اکنون نسخه جدید یا اسنایدر کات فیلم دارای انسجام است و هیچ صحنه زننده ای که انگار وصله ناجور است در آن دیده نمیشود و همه چیز با تناسب درستی کنار هم قرار گرفته اند.

نتیجه نهایی تلاش Zack Snyder برای نشان دادن نسخه خود از Justice League (لیگ عدالت) دید کاملاً متفاوتی از فیلم های ابرقهرمانی است. فیلم آنچنان داستانی را که قبلاً با کارگردانی جاس ویدون دیده ایم تغییر نمی دهد بلکه نحوه شکل گیری روایت قبل آنهم در تصاویر کمی تغییر کرده است. اگرچه شخصیت پردازی به شدت مورد توجه قرار گرفته است که در ادامه مفصل در موردش میگویم.

من انکار نمی کنم که از فیلم Justice League بخاطر آنچه که بوده و هست، لذت بردم و میبرم. درواقع از این نسخه همانند نسخه های دیگر فیلم های ابرقهرمانی به کارگردانی هرکسی به عنوان یک سرگرمی لذت میبرم و حقیقتا سرگرمی بسیار لذت بخشی هم هست. 

هرچند نکته بینی و زیرکانه عمل کردن یک کارگردان در ساخت فیلمهای ابر قهرمانی بسیار حائز اهمیت است و هرچه باشد آنچه جاس ویدون ضبط کرده بود و به فیلم اضافه کرده را کاملاً از ذهنم پاک کرد. و آن را جدی تر، با پتانسیل بالاتر و هوشیاری دقیق تری در نسخه اسنایدر دیدم. 

بیشتر بخوانید: فیلم بلید مارول (Blade) ؛ بازگشت یک خون‌آشام در فاز پنجم MCU

شخصیت ها چیزهای بیشتری برای گفتن دارند و می توانیم آنها را کاملاً بشناسیم. نه تنها در شخصیت هایی که تا حدودی فرعی بودند، بلکه در ستارگان نمایش نیز یک پیشرفت دراماتیک بسیار دقیق تر وجود دارد. و این تغییر به ویژه با عزرا میلر و ری فیشر تاثیرگذارتر میشود.

نقد فیلم Zack Snyder's Justice League : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر
نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

شخصیت پردازی : نقد فیلم zack snyder’s justice league

اولین جنبه ای که نسخه زاک اسنایدر در آن بهبود می یابد، ریتم و نحوه سازماندهی اطلاعات، رویدادها و مدیریت شخصیت پردازی این فیلم میباشد.

Flash و Cyborg دو شخصیتی هستند که در این نسخه جدید بیشترین رشد را دارند و نکات بیشتری برای ارائه دارند و حتی در مقایسه با آنچه قبلا دیده شده بود واقعاً تغییر میکنند. حذف چند شوخی و افشای صحنه های خاص، جذابیت های شخصیتی خوبی را برای فلش ایجاد می کند. 

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم موریتانیایی ؛ حقایق تکان دهنده ی یک زندانی

 نقد فیلم Cherry 2021 (چری) ؛ یک جنایت عاشقانه

اتفاق مشابهی در مورد سایبورگ رخ می دهد، که هنوز ذاتاً شخصیتی شکنجه شده است، خصوصا در رابطه با پدرش بسیار بهتر تعریف شده و ساختار بهتری دارد. 

سایبورگ : نقد فیلم zack snyder’s justice league

همانطور که در نقد فیلم لیگ عدالت اسنایدر کات مبتنی بر تیزر گفته بودیم سایبورگ نیز همانند سوپرمن، باید هدف زندگی‌اش را پیدا کند. اما تفاوتی که می‌شود بین او و سوپرمن قائل شد این است که هدف سایبورگ این بود که تبدیل به یک ستاره‌ی فوتبال شود اما سوپرمن موجودی است که می‌خواهد جایگاه خود را در دنیا درک کند. 

اما سایبورگ جایگاهش را در دنیا گم کرده و در فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر، قرار است این جایگاه را دوباره به دست بیاورد. که در این نسخه به خوبی با پرداخت هوشمندانه ی اسنایدر از شخصیت سایبورگ همه چیز خوب و دقیق جلو میرود.

نقش سایبورگ در فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر، بسیار جدی است. درواقع قلب فیلم می‌باشد. سایبروگ همان چیزی است که در نهایت تیم را از جهات مختلف کنار هم نگه می‌دارد. می‌توان گفت او از یکی از مادرباکس‌ها متولد شده است. تنها راه پیروزی تیم، توانایی سایبورگ در متصل شدن به جعبه‌های مادر می‌باشد و به این واسطه جلوی نابودی جهان توسط جعبه‌ها را بگیرد. 

بیشتر بخوانید:

نقد مستند معضل اجتماعی ؛ مدل سازی انسانی

نقد مستند شکارچیان ترافل ؛ دنیای در حال مرگ

در ادامه او توسط تجسماتی از خانواده‌اش و وعده‌ی دوباره کامل شدن، وسوسه می‌گردد. که در راستای هدفش که قبل‌تر در مورد آن صحبت کردیم، است.

این شخصیت پردازی ها در مورد بتمن، سوپرمن، زن شگفت انگیز یا آکوامن نیز رخ می دهد. همه آنها در این نسخه جدید چیزهای بیشتری را برای ارائه دارند.

هر یک از اعضای لیگ عدالت زاک اسنایدر لحظات درخشان خاص خود را دارند. هر شخصیتی به درستی و به اندازه پرداخت شده اند. تعادل درستی برای همذاتپنداری با هر یک از شخصیتها وجود دارد. 

فیلم zack snyder's justice league 2021 (لیگ عدالت اسنایدر) : یک دفاعیه غافلگیر کننده!
نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

فلش : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

فلش همچنین در مقایسه با شخصیت قهرمانانه بیشتر از آنچه در فیلم جاس ویدون در سال 2017 دیده می شود، معرفی دقیق تری دارد. 

انرژی هیجان انگیز میلر به طور کامل و به شکل وسیعی در فیلم نمایش داده می شود. او آماده است تا یک ابرقهرمان واقعی باشد. 

اسنایدر به طرز غریبی روی Speed ​​Force تمرکز می کند و چند قطعه جذاب برای The Flash ایجاد می کند که یک ترکیب جدی و قابل توجه را به سکانس مربوط به خودش میدهد. ختم کلام اینکه صحنه های Flash لذت بصری بسیار بالایی را در این نسخه دارند.

همه اینها در شرایطی است که در کل صحنه های اکشن بسیار خوب در فیلم به وضوح خودنمایی میکند. بگذارید در ادامه و در رابطه با شخصیت های دیگر هم اینطور بگویم که زک اسنایدرِ کارگردان نسخه وحشیانه و خشن تری از Wonder Woman و Batman را به ما نشان می دهد. صحنه هایی پر از خون و غافلگیر کننده کم نیستند.

بیشتر بخوانید: 

نقد فیلم The Little Fish 2021 ؛ شیوع ویروسی جدید 

 چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

دیدگاه اسنایدر از منظر روایت انسجام بیشتری دارد. رویکرد اساسی او به نسبت فیلمهای قبلی اش چون بتمن در برابر سوپرمن و مرد پولادین سازگارتر است. من به عنوان یکی از طرفداران کارهای قبلی او، اسنایدر را در فیلمسازی تحسین می کنم. 

فیلم zack snyder's justice league 2021 (لیگ عدالت اسنایدر) : یک دفاعیه غافلگیر کننده!
فلش: نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

استپن وولف : نقد فیلم zack snyder’s justice league

یکی از تغییرات اساسی و بجا در این نسخه از فیلم لیگ عدالت نه تنها در گسترش انگیزه Steppenwolf است، بلکه در طراحی جدید این شخصیت نیز وجود دارد که او را به یک موجود تقریباً رقت انگیز تبدیل می کند و با زره جدید و دقیقش این رقت انگیزی را بهتر به تصویر میکشد. یک سکانس طولانی در این نسخه که نبردی تاریخی را نشان می دهد گویای زوایای مختلف شخصیت خوب پرداخت شده استپن وولف است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

اسنایدر و کمپانی در مورد این جلوه های بصری در این صحنه های جدید کوتاهی نکرده اند و اتفاقاً کل فیلم با نسبت ابعادی جدید خود باعث شده که این سکانسها کارسازتر شود. فیلم های ابرقهرمانانه اسنایدر نسبت به فیلم های ابرقهرمانانه ی دیگر فیلمسازان جنبه های انسانی بالاتری را دارند. شخصیت های فیلمهای او دردمند هستند. کلی اندوه و غم از گذشته با خود حمل میکنند همانند زن شگفت انگیز، سایبورگ و بتمن. در حالی که Aquaman و Flash به دنبال راهی هستند تا هویت اصلی خود را بدست بیاورند. 

اسنایدر با توجه به تمرکز ویژه ای که روی  پرداخت شخصیتهای فیلمهایش نشان می دهد اکشنهای فیلمهایش را با انگیزه برقراری آرامش درونی در نگاه ما میپروراند. اسنایدر و فیلمبردارش فابیان واگنر توانایی استخراج لحظات قهرمانهای خود را از پتانسیل بالقوه ی سکانس های اکشن بیرون میکشند. این دو نفر هوشمندانه با اسطوره سازی افسانه های ابرقهرمانی آمریکایی در طول مدت فیلم و تصویرپردازی، اغلب با شاعرانگی و اشارات متفکرانه، فداکاری های سوژه های قهرمان خود را به تصویر می کشد.

فیلم zack snyder's justice league 2021 (لیگ عدالت اسنایدر) : یک دفاعیه غافلگیر کننده!
استپن وولف، نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

تکنیک و بخش بصری : نقد فیلم zack snyder’s justice league

فیلم از لحاظ بصری تغییر زیادی دارد. از تغییر رنگ فیلم بگیرید تا تغییر لحن فیلم. پیشرفت داستان مشابه نسخه قبلی است. اما نحوه روایت آن اصلاً نه. این تغییرات لحظات واقعا جذابی را به همراه خود دارد. 

تغییر در نسبت تصویر کارساز است. قابها بهبود یافته اند، و همچنین در این نسبت بسیار خوب کار می کنند و سکانس هایی با ریتم و تمپوی بالا را بهتر به نمایش میگذارد. 

تقویت بسیاری از شخصیت های داستان، مانند ملکه آمازونها (در اسطوره‌های یونانی، نام قبیله‌ای از زنان جنگجو است که هیچ مردی را به جمع خود راه نمی‌دادند.)، هیپولیتا (هیپولیتا یا هیپولیته، در اساطیر یونانی، زنی زیبا و قدرتمند با نام‌های بسیار که یکی از ملکه‌های آمازون بود.) یا جیمز گوردون، نه تنها به دلیل طولانی تر بودن حضور این شخصیتها در فیلم بلکه به دلیل تغییر نسبت ابعادی است که باعث شده توجه بیننده را روی شخصیت ها بیشتر متمرکز کند.

این نسخه خیلی تلاش نمی کند کمیک باشد. بیشتر به دنبال آن جنبه شوم است. و این در سکانس های اکشن وحشیانه اش پیداست. میشود اینطور بگوییم که زک اسنایدر برای طرفداران خودش فیلم ساخته است. این فیلم یک فیلم عمیق و پیچیده است و بیش از هر چیز با آنچه در این  ژانر قبلا دیده شده، متفاوت است.

فیلم zack snyder's justice league 2021 (لیگ عدالت اسنایدر) : یک دفاعیه غافلگیر کننده!
نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

عدالت : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

این فیلم نسخه ایست پرحاشیه اما سورئال یا شاید با توجه به اتفاق هایی که در دنیای حال حاضر برای انسان ها افتاده و داریم آنها را زیست و تجربه میکنیم، رئالو یک پایان دلهره آور وجود دارد که در آن وین با شیاطینی که با شخص بتمن مشکل دارند روبرو می شود. فیلم اسنایدر ممکن است بیش از حد طولانی باشد اما جذاب است. و رضایت شما را با مفهموم کردن معنای عدالت برآورده میکند.

فیلم zack snyder's justice league
نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

عوامل فیلم : نقد فیلم zack snyder’s justice league

  • کارگردان: زک اسنایدر
  • تهیه‌کننده: چارلز روون و دبورا اسنایدر
  • فیلمنامه‌نویس: کریس تریو
  • داستان: کریس تریو و زک اسنایدر
  • بازیگران: بن افلک، هنری کویل، گل گدوت، ازرا میلر، جیسون موموآ، جرد لتو، جو منگنیلو، هری لنیکس و ری فیشر
  • موسیقی: جانکی ایکس ال
  • فیلم‌بردار: فابیان واگنر
  • توزیع‌کننده: اچ‌بی‌او مکس
  • کشور: ایالات متحده
  • زبان: انگلیسی
  • هزینه فیلم: ۷۰ میلیون دلار

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر