;
coinex

نقد فیلم In the Earth 2021 : شیوع ویروسی ترسناک بنام بن ویتلی

در این نوشتار به نقد فیلم In the Earth 2021 به کارگردانی بن ویتلی می‌پردازیم. در ادامه با بررسی و تحلیل فیلم در زمین در سایت تکراتو همراه ما باشید.

بن ویتلی در دل یک وحشت علمی تخیلی درباره ویروسی کشنده که زمین را ویران کرده به فیلمش فرم میدهد. اگر فیلم Songbird را دیده اید باید بگویم که فیلم دیگری که در طی همه گیر شدن یک ویروس ساخته شده است، همین فیلم در زمین میباشد. 

اما ویتلی موفق به ساخت فیلمی بسیار جذاب تر شده است و این به نوعی از لحن و سبک برمیگردد که مختص ویتلی میباشد. و طرفداران ویتلی واقعاً عشق و وفاداری خودشان را به وی به اثبات رسانده اند. 

پس از اشتباه بسیار بزرگ او در اقتباس سال گذشته اش بنام ربکا، به نظر میرسد که در فیلم در زمین قطعاً بازگشتی است که برای ویتلی شکل میگیرد و این مسئله جای خوشحالی دارد.

حین قرنطینه، بسیاری از ما نان میپختیم، برخی از ما نقاشی میکشیدیم، عده زیادی خود را در بازیهای ویدیویی غرق کرده بودند، یا به عبارتی بیش از حد از آن استفاده میکردند. اما تخیلِ حاصلخیز نویسنده و کارگردانی بنام بن ویتلی، با نگاه کردن و فکر کردن به اطراف خود مدام به جمله ای خاص وصل میشد:

من می توانم از این طریق یک فیلم ترسناک بسازم.

در حالی که ویروسی مهلک جهان را ویران می کند، دکتر مارتین لووری (جوئل فرای) با همراهی راهنمای پارک، آلما (Ellora Torchia) به طرف اردوگاه تحقیقاتی اولیویا وندل در اعماق جنگل حرکت میکند. در ادامه با نقد فیلم در زمین 2021 ما را همراهی کنید.

نقد فیلم In the Earth 2021

شیوع ویروس بن ویتلی

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم در زمین 2021 خواهید خواند به شرح زیر است:

  • شیوع ویروس بن ویتلی
  • روایت جهت حفظ بقاء
  • تکنیک
  • شخصیت پردازی
  • تأثیر انزوا و آینده ای ناشناخته 

نقاط قوت:

  • فیلمبرداری
  • موسیقی

نقاط ضعف:

  • روایت
  • پرداخت شخصیت

با توجه به اتفاقهایی که در دو سال اخیر بر روی کره زمین برای انسانها افتاده است، دوست داریم بسیاری از فیلم های مربوط به همه گیری را ببینیم. 

رویدادهای مهم جهانی همیشه بر هنر تأثیر میگذارند و ما میتوانیم انتظار داشته باشیم که مسائل مربوط به COVID در هر ژانر جای خود را داشته باشد.

در حقیقت سال 2020 برای همه ما سالی طولانی بود. تنها زمان لازم بود که شبح بی پایان بیماری همه گیر COVID در فیلم با تمام سوالات مربوط به طبیعت انسان، خودخواهی و درماندگی ما در برابر دنیای طبیعی بافته شود. 

فیلم در زمین در میان بیماری همه گیر COVID-19 تصور، نوشته و پرداخت شده است، اما در مورد خود ویروس COVID نیست. وینتلی با الهام از شرایط حاکم در جهان، ناشی از شیوع ویروس، عامل بیماری زای سینمایی خود را کم و بیش به شکل یک رمز و راز به تصویر میکشد. که اقدامات شخصیتهای اصلی ما را به سمت هدف وی میکشاند. 

بن ویتلی کارگردان فیلمهایی چون Kill List و High Rise این کار را با فیلم In the Earth که پیرامون یک قرنطینه متفاوت مفهوم سازی، نگارش و فیلمبرداری شده، به سطح دیگری می برد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم گودزیلا علیه کونگ 2021 : گودزیلا شکست میخورد!

نقد فیلم لیگ عدالت اسنایدر کات 2021 : یک دفاعیه غافلگیر کننده

نتیجه این امر توهمات ناامید کننده انسانیت و وجود نامتعادل ما در مقابل طبیعت و موجودات میکروسکوپی و غیر دیداری زمین است که میتوانند به راحتی دنیا را تغییر دهند. در ادامه نقد فیلم در زمین 2021 با ما باشید.

نقد فیلم In the Earth 2021
نقد فیلم In the Earth 2021

روایت جهت حفظ بقاء : نقد فیلم In the Earth 2021

داستان فیلم در زمین، داستانیست که رفته رفته شما را در خود غرق میکند و در نهایت حالت و شرایطی را حکمفرما می سازد که تنش و اضطراب را به نهایت ممکن خود میرساند.

در فیلم در زمین، دانشمندی بنام مارتین (جوئل فرای) با آلما (الورا تورچیا) مأموریت شناسایی میدانی در میان موج سوم بیماری همه گیر ویروسی COVID را دارند.

مأموریت آنها ملاقات با دکتر اولیویا وندل (هیلی اسکوایرز) است که به دلایل نامعلوم برای مدت زمان غیرمعمول در جنگل بوده است. 

در شب اول این ماجراجویی اردوگاه آنها مورد حمله قرار میگیرد و تجهیزات آنها به همراه کفشهایشان به سرقت میرود. مارتین به سختی پای خود را بر روی زمین و تکه سنگهای تیز میگذارد. درواقع این اتفاق اولین مانعی است که آنها با آن روبرو می شوند و این عامل به سرعت به نبرد برای بقاء تبدیل می شود.

فیلم در زمین گاهی کوبنده خود را نشان میدهد. همراه با سکانسهای روانگردان سرگیجه آور، که روایت در فیلم را تا حدی مختل میکند. که با پایان یافتن ناگهانی فیلم، حتی بیننده را با احساس بی هدفی روبرو میکند.

ویتلی ایده هایی را در مورد چگونگی تلاش طبیعت برای برقراری ارتباط و یا به اسارت کشیدن ما بررسی میکند، اما هرگز این مضامین را نمیتواند عمق ببخشد و به نقطه رضایت برساند.

در زمین فیلمی است که احتمالاً میتواند بینندگان را به دو گروه تقسیم کند. به نظر میرسد این فیلم را به دو نیمه کاملاً متفاوت میشود در نظر گرفت. و برخی از افراد نیمه اول را ترجیح میدهند، و برخی نیمه دوم را.

بیشتر بخوانید:

نقد مستند معضل اجتماعی ؛ مدل سازی انسانی

نقد مستند شکارچیان ترافل ؛ دنیای در حال مرگ

با این حال من شخصا نیمه دوم را که اساسا با ماهیت دیوانه وار درآمیخته است به نیمه اول که آرام تر همه چیز را به تصویر میکشد و بستر سازی جهت ادامه فیلم بود، ترجیح دادم. 

متأسفانه، روایت بیشتر گیج کننده است تا جذاب. نه تنها پیگیری و درک آنچه اتفاق می افتد در طول فیلم پیچیده و پیچیده تر میشود، بلکه پایان کار نیز چندان راضی کننده نیست. 

تلاش آشکاری برای نتیجه گیری فلسفی مبتنی بر باورهای معنوی و خودآگاهی وجود دارد، اما من چیز قابل توجهی را برای پرسشگری و تفکر فلسفی ندیدم. 

یکی از نکات بجا و مثبت فیلم در زمین این بود که ویتلی از مانور دادن روی مشخصات ویروسی که در فیلم وجود دارد، امتناع میورزد و نیازی هم به این کار ندارد. وی یکی از کارهایی که در این فیلم میکند این است که بجای گفتن، نشان میدهد. 

به اعتقاد او هر ویروسی میتواند در نحوه رفتار و تعامل شخصیتها در این جهان خود را مشخص و تعریف کند. همان اندک اطلاعاتی که از ویروس داده میشود در ساختار روایت جهت پیش بردن اهداف خود کفایت میکرد. 

فیلم در زمین یکی از آن فیلم هایی است که بیشتر تماشاگران در هنگام مشاهده احساس ناخوشایندی خواهند داشت. از چراغهای فلورسنت که بدون توقف چشمک میزند تا تصاویر بسیار گیج کننده و عجیب و غریب، با گذر از لحظات تکان دهنده، همه و همه فقط ایجاد هیجان کاذب میکنند.

این اثر توسط بن ویتلی با یک محیط مرموز و شوم که کل فضای فیلم را احاطه کرده است، در نهایت هیچ چیز قابل توجهی را به بیننده منتقل نمیکند. 

سرعت کم و پرداخت مبهم، سوالات بی نظیری را که فیلم و بن ویتلی مطرح کرده بی پاسخ میگذارد. اما در نهایت عدم استفاده مسائل احساسی در داستان و شخصیتها که به شدت هم برای ساختاری که کارگردان در این فیلم انتخاب کرده مهم میباشد، به فیلم آسیب میرساند.

بیشتر بخوانید: 

نقد فیلم ماهی کوچک 2021 ؛ شیوع ویروسی جدید 

 چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

بجز برخی از ویژگیهای قابل توجه علی الخصوص بازی Joel Fry و موسیقی متن غیر قابل انکار Clint Mansell، هیچ عنصر دیگری وجود ندارد که بتواند من را متقاعد کند که بیشتر از این فیلم بگویم. در ادامه نقد فیلم در زمین 2021 با ما باشید.

نقد فیلم In the Earth 2021
نقد فیلم In the Earth 2021

تکنیک : نقد فیلم In the Earth 2021

من طرفدار فیلم پر سر و صدا و پر زرق و برق او که در سالهای قبلتر یعنی در سال 2014 با عنوان High Rise ساخته بود، نبودم. تا حدی که حتی نتوانستم آن فیلم را تا انتها ببینم.

اما چیزی در مورد فیلم جدیدش یعنی فیلم در زمین وجود داشت که من را مجذوب خود کرد. این فیلم از فیلمبرداری قابل توجهی برخوردار بود و من در طول فیلم این حس را داشتم که تدوین همچنان یکی از قوتهای فیلم میباشد و یک تجربه تماشای واقعاً بی نظیر ایجاد کرده است. 

بن ویتلی به عنوان نویسنده و کارگردان، با همکاری نیک گیلسپی به عنوان فیلمبردار و کلینت منسل، به عنوان آهنگساز، فیلمی ساخته است که با هر نما که در طول فیلم به جلو میرویم، حقیقتا دلهره آورتر میشود.

فیلم در زمین عمیقا گمراه کننده و بی نظیر است. طراح صدای این فیلم، کلینت منسل، وحشت مصنوعی را با صداهایی که برگها و گیاهان واقعی در جنگلهای درختان لوکیشن فیلمبرداری، مخلوط میکند. 

به احتمال زیاد آن کسانی که فیلم را دیده اند، هنگام قفلی زدن روی این فیلم، ندای طبیعت را احساس کرده اند. حقیقتا تصاویر زیبایی که در فیلم وجود دارد، گیج کننده است.

به ویژه تصاویری که با کالییدوسکوپ های (وسیله‌ای است شامل دایره‌ای از آینه‌ها و اشیای رنگی و نامتصل هم‌چون تیله، مهره، خرده‌شیشه و تکه کاغذ که بازتاب نور به آن‌ها الگوهای رنگارنگی را پدید می‌آورد.) توهم زا از نور و رنگ و انبوهی از سر و صداها استفاده میشود تا فیلم هرچه بیشتر گیج کننده و نامتزلزل حس شود.

ولی فیلم، در عین حال حس شوخ طبعی پیچیده ای را نیز حفظ میکند. این احساس تقریباً شبیه این است که آنها سعی میکنند وحشت جهان و تأثیر انزوای اجباری را در حالی که فیلم به قسمتهای سورئال و روانشناختی خود نزدیک میشود، منعکس کنند. 

همانطور که اشاره شد، تصاویر بصری قدرتمند هستند و از وسعت و انفجار تاریکی در دل یک جنگل به بهترین وجه استفاده میکنند. به ویژه در فیلم، روشنایی بیشتر به یک موجودیت در داستان تبدیل میشود.

به مرور احساس ناراحتی و خطرجنگل در جان ما نفوذ میکند. و ما حقیقتا میمانیم که آیا واقعاً آنتاگونیستهای اصلی، انسان ها هستند یا شاید نیروهای ناملموس نگران کننده تر باشند. 

با افزایش هشدار، فیلمبرداری نیک گیلسپی با تبدیل شدن به حالت روی دست، که اساسا متناسب با فضاهای جنگ یا پرواز است، تکان دهنده تر میشود. تصاویر مات، در جنگل حتی تاثیر این فضاسازی را بیشتر میکند، و هنگامی که به پایان نزدیک میشویم، پیامدهای آن ما (حداقل مرا) را آزار میدهد و اذیت میکند.

نیمه اول فیلم کمی احساس میکردم ریتم و تمپو بیش از اندازه کم است. با این حال، در نیمه دوم فیلم بود که یکی از نقطه های قوت فیلم یعنی صدا خودش را نشان میدهد. 

در نیمه دوم صداهای بلند وارد شدند. این فیلم، فیلمی است که دیدن آن در سینمایی با سیستم صوتی درست حسابی میتواند شمارا به هیجانی بس عجیب وادارد. موسیقی عالی بود و چند صحنه در این فیلم وجود دارد که حتما با یک سیستم صوتی مخصوص کاملاً شگفت انگیز به نظر خواهد رسید.

سطح کیفی بسیار بالای صداهای باس و ترسناک به شدت از لحاظ شنیداری، فیلم را در دسته فیلمهایی قرار میدهد که در موسیقی بینظیر عمل کرده اند. به شکل غیرقابل انکاری موسیقی، نقش مهمی در روایت و احساسات بیننده دارد. 

ویتلی خودش فیلم را تدوین کرده است و با تأثیرگذارترین ابزار موجود و رنگ و لعابی که به فیلم میدهد، سعی کرده تا فینال فیلم را به شکلی تجربه گرا به تصویر بکشد. این اتفاق منجر به ترکیب لحن و سبک میشود که کاملاً وحشی عمل میکند، اما باعث میشود انسجام کل فیلم از بین برود.

نقد فیلم In the Earth 2021
نقد فیلم In the Earth 2021

شخصیت پردازی : نقد فیلم In the Earth 2021

بخشی از آنچه که در فیلم شخصیتها را بسیار جالب و گیرا میکند، مجموعه عوامل ناشناخته ای است که رفتار آنها را برانگیخته است. این عوامل میتواند جنون باشد، میتواند دانش و آگاهی عمیق آنها باشد. صرف نظر از این، نیت آنها در طول فیلم، هم میتواند خوب باشد و هم میتواند بد باشد.

ویتلی همیشه یک فیلمساز با استعداد بوده است، اگرچه گاهی اوقات جاه طلبیهای او کاملاً منطبق بر داستان روایت فیلمنامه هایش نیست. اما در اینجا، او با نویسندگی و بازیگران خودش چنان زندگی غریب و فریبنده ای را برای شخصیتها به ارمغان می آورند که واقعاً یک فوریت وجود دارد تا این فیلم را برای یکبار هم که شده ببینیم. 

فیلم ویتلی، فیلمی خشونت آمیز و ترسناک است. به طبع این ژانر، مارتین و آلما تصاویری گیج کننده را ارائه میدهند. مسلم است که در دل اقتضای ساختار روایتی که ویتلی در نظر دارد، حتی دانشمند ارشد، اولیویا (هیلی اسکوایرز) چیزی نیست که به نظر می رسد. باید به همه چیز شک کرد.

تأثیر انزوا و آینده ای ناشناخته : نقد فیلم In the Earth 2021

این فیلم یک تجربه تهاجمی و ناراحت کننده است که باعث میشود بینندگان دچار تزلزل و تضاد شوند و سعی کنند آنچه را که مربوط به خود دارند به باد فنا دهند.

این فیلم داستان چند نفر است که تلاش میکنند ذهنیت خود را از جهان، کنار هم قرار دهند تا بفهمند چه مشکلی وجود دارد یا بوجود آمده و چگونه میتوان آن را حل کرد. 

مهم نیست که چقدر طول میکشد. مهم نیست چقدر فداکار باشید یا چقدر به طرق مختلف به ذهن فشار بیاورید. علم، دین و ماورالطبیعه را در یک چشم بهم زدن به کابوس تبدیل میکند. 

همه چیز را از “نابودی” تا “افق رویداد” به یاد می آورد. و ویتلی کاملاً می فهمد که این نوع تلاش برای کشف غیرممکن فقط در صورت گیج شدن بیشتر و بهتر به تصویر کشیده میشود. 

این فیلم صرفا یک فیلم در رابطه با یک بیماری همه گیر نیست، بلکه یک فیلم نیمه همه گیر است. همه ما آموختیم که تأثیر انزوا و آینده ای ناشناخته می تواند مردم را دیوانه کند و اکنون بن ویتلی یک فیلم درباره آن ساخته است.

نقد فیلم In the Earth 2021
نقد فیلم In the Earth 2021

عوامل فیلم : نقد فیلم In the Earth 2021

  • کارگردان; بن ویتلی
  • تهیه کننده: اندی استارک
  • نویسنده: بن ویتلی
  • بازیگران: جوئل فرای، الورا تورچیا، هایلی اسکورز و ریس شرسمیت
  • موسیقی: کلینت منسل
  • فیلمبردار: نیک گلیسپی
  • تدوین: بن ویتلی
  • شرکت تولید کننده: راک فیلمز و نئون
  • کشور: امریکا
  • زبان: انگلیسی

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص نقد فیلم در زمین 2021 چیست؟ نظرات خود را درباره نقد فیلم In the Earth 2021  با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر