;
coinex

نقد فیلم What Lies Below ؛ نهفته در اعماق سال 2020

فیلم نهفته در اعماق اولین فیلم کارگردان آمریکایی بردن آر. داملر (Braden R. Duemmler) است. این فیلم در ژانر علمی-تخیلی و ماجراجویانه با ته‌مایه وحشت ساخته شده است. با تکراتو همراه باشید تا در این نوشتار به بررسی و نقد فیلم What Lies Below بپردازیم.

لیبرتی نوجوان خجالتی شانزده ساله‌ای است که به دیدن مادرش و نامزد جدیدش می‌رود. نامزدی که نسبت به انتظاراتی که از یک انسان نرمال داریم بسیار بی‌نقص‌تر به نظر می‌رسد. اما آیا او واقعا یک انسان عادی است یا رازهایی را از این خانواده کوچک پنهان می‌کند؟

نقش‌آفرینی لیبرتی به عهده اما هوروات (Ema Horvath) بوده است. نامزد بی عیب و نقص را ترِی تاکر (Trey Tucker) و مادر را مِنا سوواری (Mena Suvari) به روی پرده نقره‌ای آورده‌اند.

از بین سه بازیگر این فیلم، سوواری شناخته‌شده‌ترینشان است که احتمالا او را از فیلم زیبای آمریکایی (American Beauty) به کارگردانی سم مندس (Sam Mendes) در نقش آنجلا (Angela) به خاطر داشته باشید.

نقد فیلم What Lies Below

نهفته در اعماق

در این مطلب از تکراتو می‌خوانیم:

  • نهفته در اعماق – خلاصه داستان
  • جنبه‌های موفق
  • نقاط ضعف
  • اظهارات کارگردان
  • نظر منتقدین
  • نتیجه‌گیری
  • عوامل

فیلم شروع دلگرم‌کننده‌ای دارد چرا که رابطه مادر-فرزندی لیبرتی با مادرش صمیمانه و سالم ترسیم شده است.

نقد فیلم What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق
نقد فیلم What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق

مهربانی، هوش و زیبایی جان بر هیچکس پوشیده نیست. در واقع تا حدی زیاد است که در ابتدا لیبرتی را شیفته خود کرده و اعتمادش را جلب می‌کند. جان خودش را یک زیست‌شناس دریایی معرفی می‌کند که در حال تحقیق بر تاثیر شوری آب روی موجودات آبزی منطقه است.

یک ساعت اولیه فیلم یادآور فیلم‌های اروتیک دهه نود میلادی است که کشش بین دو کاراکتر را به تصویر می‌کشد. چیزی که مخاطب را در همان نیمه ابتدایی فیلم اذیت می‌کند این است که چرا جان در اکثر سکانس‌ها لباسی بر تن ندارد (هالیوود است دیگر) و حتی سعی نمی‌کند در رسیدن به هدف شومش کمی زیرپوستی‌تر و نرم‌تر عمل کند.

لیبرتی که هنوز جوان و خام است سعی می‌کند احساساتش را نسبت به این غریبه جذاب پردازش کند که ورق برمی‌گردد و آن روی جان را می‌بیند. اینجاست که لیبرتی با یک تعارض درونی روبرو می‌شود: جذابیت جان در مقابل رفتار اسرارآمیزش و ذات فرا انسانی‌‌اش.

رفتار جان کم کم عجیب می‌شود: ناپدید شدن‌ها، بو کردن لباس دیگران و ظاهراً افسون کردن افرادی که در مواجهه با او قرار می‌گیرند. لیبرتی اما باهوش‌تر از آنی است که در دام این موجود غریب گرفتار شود و سعی می‌کند مادرش را از خواب غفلت بیدار کند و نجاتش دهد.

در این حین نیز تنش طبیعی مادر و فرزندی بین لیبرتی و مادرش شدت می‌گیرد و دختر جوان را در موقعیتی بس خطرناک و استرس‌زا قرار می‌دهد. مادر تحت تاثیر عشق و علاقه‌اش به جان، حرف‌های دخترش را جدی نمی‌گیرد و سر در برف فرو می‌برد. فیلمنامه یاداور رمان لولیتا از ناباکوف است هرچند جان به طور واضح و مستقیم در جهت اغفال لیبرتی عملی انجام نمی‌دهد.

نقد فیلم What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق
نقد فیلم What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق

جنبه‌های موفق ؛ نقد فیلم What Lies Below

موفق‌ترین جنبه فیلم نهفته در اعماق، روند تولید آن است. فیلم What Lies Below کارگردانی هنری درست و به جایی داشته است و از هویت بصری حساب شده و یکپارچه‎‌ای بهره برده است. نمای نزدیک از صورت کاراکترها و فضای نوآر و تاریک در انتقال حس و حال کلی فیلم بسیار موثر بوده است.

لوکیشن فیلم‌برداری، نورپردازی، رنگ‌های بکار رفته و رنگ و بوی کلی فیلم تماماً در خدمت فیلمنامه بوده است. شاید همین نقاط قوت ضعف‌های فیلم را کمی بپوشاند و نمره نهایی فیلم را به سمت “قابل قبول تا مطلوب” سوق بدهد.

از غافلگیری‌های این فیلم، بازی قانع‌کننده منا سوواری است چرا که اکثر نقش‌های قبلی این بازیگر طنز بوده اما در این فیلم لایه‌های مختلف میشل را با مهارت ترسیم کرده است. میشل در حول و حوش چهل سالگی به سر می‌برد و به تنها کسی که اندک توجهی به او نشان داده چنگ زده است.

نقد فیلم What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق
نقد فیلم What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق

او که به خوبی می‌داند در حد و اندازه نامزد خوش قد و بالایش نیست چشمش را به روی هشدارهای دخترش بسته و ترجیح می‌دهد خودش را چند صباحی دل‌خوش و شاد ببیند.

اما هوروات، اگر چه در نقش لیبرتی خوش درخشیده و به خوبی از پس اجرای آن برآمده اما در واقعیت بیست و هفت سال سن دارد و به هیچ وجه شبیه یک دختر در آستانه هجده سالگی به نظر نمی‌آید. شاید اگر بازیگر کم سن و سال‌تری برای این نقش انتخاب می‌شد بهتر بود.

تعلیق در رابطه لیبرتی و جان به خوبی بیننده را همراه خودش می‌کشد به ویژه در لحظاتی که کشش بین این دو کاراکتر محسوس‌تر است. در واقع تعلیق در فیلم What Lies Below به اندازه و به موقع است و به خوبی بکار گرفته شده است.

What Lies Below ضرباهنگ درستی دارد و به موقع و حساب شده از فضای تینیجری به فضاهای دارک‌تر و جدی‌تر شیفت می‌کند. هر اتفاقی به موقع است و مدت هر سکانسی به اندازه است، نه کمتر و نه بیشتر.

نقد فیلم 2020 What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق
نقد فیلم 2020 What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق

نقاط ضعف ؛ نقد فیلم What Lies Below

فیلم What Lies Below اما یک ایراد اصلی دارد: وقتی به بخش علمی-تخیلی ماجرا می‌پردازد، ایده محکمی پشتش ندارد و گنگ و مبهم می‌ماند. شاید بهتر باشد این کارگردان در ژانرهای دیگر شانس خود را امتحان کند و از این ژانر دوری کند.

همین بیش از اندازه مبهم بودن باعث شده تا بینندگان در آخر سر در گم بمانند و از فیلم آن طور که باید راضی نباشند. هرچند قسمت علمی-تخیلی ماجرا کل فیلم را تشکیل نمی‌دهد اما شیرازه کار است و چون خوب از آب درنیامده کل فیلم پراکنده می‌ماند.

نقد فیلم 2020 What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق
نقد فیلم 2020 What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق

ماهیت این نامزد جذابِ مشکوک، کامل فاش نمی‌شود و نمی‌توان توضیح داد که دقیقاً که بود و از چه قماشی بود. از آن طرف اما، شاید بتوان این برداشت را از کل فیلم What Lies Below داشت که هدف کارگردان همین القای مفهوم ابهام و تیره و تاری بوده است چرا که با فضای عمومی فیلم همخوانی دارد.

پس نمی‌توان به طور قطعی گفت که نخراشیدن شخصیت جان به طور کامل، عمدی و در خدمت خط مشی کلی فیلم بوده و یا از سر بی‌تجربگی کارگردان و خامی تیم تولید در مواجهه با یک موجود تخیلی است.

در حالت ایده‌آل، باید از متخصصانی در تولید فیلم‌های ترسناک دعوت می‌شد که بکارگیری درست جلوه‌های ویژه و نحوه خلق یک موجود افسانه‌ای که رعب و وحشت در دل بیننده می‌اندازد را بدانند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا توضیحات کارگردان را درباره فیلم بخوانیم. با خواندنش بیشتر می‌توان به این نتیجه رسید که کارگردان یک سری ایده جالب داشته که نتوانسته خوب به هم بدوزد و در نهایت لحاف چهل تکه‌ای تحویل مخاطب می‌دهد.

فیلم می‌تواند مخاطبانی را که طرفدار خشونت زیاد و واضح در فیلم نیستند و تمایلی به دیدن دست‌ و پاهای خونین و بدن‌های تکه تکه شده ندارند را راضی کند هرچند که سکانس‌های پایانی فیلم نیز از نظر بصری با سایر قسمت‌های آن همخوانی نداشت و شاید بیش از حد زننده بود چرا که خشونت و بدجنسی کاراکتر منفی قبلاً ملایم‌تر و نهان‌تر بود.

نقد فیلم 2020 What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق
نقد فیلم 2020 What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق

اظهارات کارگردان ؛ نقد فیلم What Lies Below

کارگردان فیلم، در رابطه با ایده‌ای که الهام‌بخش وی بوده می‌گوید:

داستان در واقع ترکیبی از دو تصویر کلی است. اولی، مردی در میان درختان یک جنگل و نوری که از آسمان به زمین آمده و با مرد قصه برخورد می‌کند.

البته به احتمال زیاد از پوستری، جایی در ذهنم نقش بسته که الان خاطرم نیست. به هر حال این تصویر در ذهنم ماندگار شده بود و از سرم بیرون نمی‌رفت.

سوال بعدی این بود که: آیا کسی می‌تواند او را ببیند؟ اگر بله، چه کسی؟ چه رابطه‌ای با هم دارند؟ وقتی به جواب این سوالات فکر کردم، به یاد گذشته خودم افتادم. در پنج سالگی عاشق نامادری‌ام شده بودم.

در ادامه می‌گوید:

نامادری‌ام سَندی هنوز هم داستان مرا تعریف می‌کند که آستینش را گرفته و می‌کشیدم و از او می‌خواستم دنبالم کند و بازی کنیم.

او هم دنبالم می‌دوید و قلقلکم می‌داد. داستان بامزه‌ای بود از خاطرات خوش قدیم اما بعد با خودم فکر کردم اگر برعکس بود چه؟

اگر من دختربچه‌ای بودم و او مردی بالغ؟ اینجا به منطقه خاکستری اخلاقیات و ضوابط می‌رسیم. این ایده به نظرم با تصویر مردی در نور بین درختان جنگلی هم‌راستا شد.

در رابطه با کاراکتر میشل، او می‌گوید:

شاید تمام این کراکترها واقعی نباشند ولی رابطه بینشان چرا. من تجربه زندگی با فرد مبتلا به اختلال دو قطبی را داشته‌ام.

یک روز با تمام آهنگ‌های رادیو هم‌خوانی می‌کنند و بعدش می‌خواهند بروند بستنی بخرند و یک روز فوق‌العاده داشته باشند؛ اما روز بعد فقط در تخت می‌مانند و نمی‌خواهند کسی را ببینند یا با کسی حرف بزنند.

کارگردان در مورد لیبرتی نیز چنین عنوان می‌کند:

برای نوشتن نقش یک زن جوان مسئولیت زیادی را بر دوشم حس می‌کردم. تا بحال این کار را نکرده بودم بنابراین ت حقیقات و مطالعه زیادی برای خلق این کاراکتر انجام دادم.

چیزی که به نظرم بسیار جالب آمد این بود که چطور دختران در نوجوانی همه چیز را تحلیل می‌کنند و پنج قدم جلوتر از هر تصمیمی که بخواهند بگیرند را مد نظر می‌گیرند.

همچنین اینکه چطور در رابطه با مادرشان جزر و مد وجود دارد به طوری که گاهی از دستش فراری هستند و گاهی می‌خواهند نزدیکشان بوده و مادرشان را در آغوش بگیرند.

نظر منتقدین ؛ نقد فیلم What Lies Below

جورج بورمُو

در سایه فیلم‌برداری، برای یک فیلم درجه دو به طرز غافلگیرکننده‌ای خوب است. چند ایده خفن در جیبش دارد حتی با اینکه هیچ‌گاه به عمق نرفته و توضیح یا سرنخی راجع به این موجود آبزی اسرارآمیز ارائه نمی‌دهد.

با این وجود، ترکیب خوبی از درامای خانوادگی و وحشت است حتی با اینکه بیشتر از اینکه ترسناک باشد عجیب و مبهم است.

مالوری مور

فیلم What Lies Below از آن فیلم‌های ترسناکی است که با رفقایم در یک دور همی شبانه تماشا می‌کنیم چرا که یک فیلم سرگرم‌کننده می‌خواهیم. تصاویر و داستانش پراکنده‌ هستند ولی همین حماقتی که پشتش هست فیلم را جذاب‌تر می‌کند.

کِوین تفت

برای یک فیلم ایندی با بودجه کم، نسبتاً خوب است. مقدار زیادی تعلیق داریم که بر دوش بازیگران است. مثل تمام فیلم‌های غیر فاخر از دهه‌های پیشین که فقط برای سرگرمی می‌بینیم، What Lies Below جوابی به این سوال که دقیقاً در اعماق چه چیزی نهفته است، نمی‌دهد اما مسیری که به این سوال بی‌جواب منتهی می‌شود زیاد هم بد نیست.

رایان موریسِی اسمیت

داملر فیلم را به خوبی کارگردانی کرده، سعی در جذاب کردن هر شات داشته و در برخی سکانس‌ها نسبت به بودجه فیلم لحظاتی دیدنی را رقم زده است. بر پایان خود تکیه نکرده و از روایت کردن داستانی که پایان تمیزی ندارد ابایی نداشته است.

سام کورد

What Lies Below راهی سرگرم‌کننده برای سپری کردن بعد از ظهر شماست. ژانر وحشت را متحول نمی‌کند و لازم هم نیست که بکند. مهم این است که تماشایش لذت‌بخش است و هدف فیلم هم همین است که موفق شده.

کارینا ادل گارد

اگر از فیلم‌های ایندی با ژانرهای ترکیبی خوشتان می‌آید، What Lies Below برای شماست. دراما، هیجان آور، علمی-تخیلی و وحشت. همه با هم در رمز و رازی پیچیده شده‌اند که همان قدر فاش می‌شود، که باید.

جیم مورازینی

What Lies Below فیلمی با حضور یک موجود خارق‌العادی است که از پتانسیلی که دارد اندکی ضعیف‌تر ظاهر شده.

ترجیح می‌دادم شکل واقعی جان را و کمی اطلاعات بیشتری در مورد پیش‌زمینه کاراکترها ببینم اما به هر حال فیلم تاثیرگذاری است؛ با پایانی که تا مدتی در ذهنم مانده بود.

جاش برکی

در کل، فیلمی است که به زیبایی ساخته شده و از تنش یک سمفونی می‌سازد. داملر، نویسنده و کارگردان فیلمی راجع به تنش و کشش تولید کرده که در تمام ذرات فیلم تنیده شده است.

انتظار یک تجربه رعب‌آور را داشته باشید. نهفته در اعماق از بهترین فیلم‌های ترسناک امسال است.

نقد فیلم 2020 What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق
نقد فیلم 2020 What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق

نتیجه گیری ؛ نقد فیلم What Lies Below

در آخر نقد فیلم What Lies Below باید گفت، هرچند نهفته در اعماق فیلم برجسته و ماندگاری نیست اما در جنبه‌هایی موفق عمل کرده و برای دسته‌ای از مخاطبان راضی‌کننده است.

ترکیب ژانرهای اروتیک با هیجان‌آور و علمی-تخیلی ترسناک در این فیلم درجه دو، هر چند زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد ولی هارمونی دارد. مثل خوردن حلیم با شکر؛ عجیب و دور از انتظار است ولی کار می‌کند.

فیلم What Lies Below شاید در لیست فیلم‌های برتر ترسناک در صدر نباشد اما به مدد تیم تولید حرفه‌ای و نقش‌آفرینی‌های مسلط، نمره قبولی را می‌گیرد. با برقراری توازن و کشش مناسب در روابط بین سه مهره اصلی یعنی جان با عادات عجیب و مخوفش، مادر با در باغ نبودن و تحت جادوی جان قرار گرفتن و دختری که هرچند هورمون‌ها در رگ‌هایش می‌جوشند ولی حواسش جمع است فیلمی را ساخته‌ شده که ارزش تماشا دارد.

نقد فیلم 2020 What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق
نقد فیلم 2020 What Lies Below ؛ نقد فیلم نهفته در اعماق

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم What Lies Below

  • کارگردان: بردن آر. داملر
  • تهیه کننده: کریستینا اسپوزیتو، لینوس هوم، پاندا لرد، جیمی جونگ لو، استفن استنلی، ابل وانگ
  • نویسنده: بردن آر. داملر
  • بازیگران: اما هوروات، منا سوواری، تری تاکر
  • آهنگ‌ساز: گَوین کیس
  • تدوین: دنیل هانا
  • کارگردان هنری: تیلور بری، مگی کیمبال

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم 2020 What Lies Below چیست؟ نظرات خود را در رابطه با نقد فیلم نهفته در اعماق با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    سلام فیلم آغازی هیجان انگیز دارد اما در آخر بسیار ضعیف تمام شد و باعث مبهم شدن داستان شد!

    پاسخ

    نه اصلا ارزش دیدن نداره👎🏻 بی سر و ته ،بدون مفهوم

    پاسخ