;
coinex

واتساپ صورتی ؛ بدافزاری که کنترل گوشی را به دست می‌گیرد

واتساپ صورتی بدافزاری است که کنترل گوشی را به دست می‌گیرد. باید مراقب این برنامه خود را به عنوان آپدیت جدید واتساپ جا زده است، بود. در ادامه این نوشتار تکراتو همراه باشید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

واتساپ پینک، یک برنامه قلابی و بدافزار است که خود را به عنوان نسخه‌ای از واتساپ به کاربران معرفی می‌کند؛ این بدافزار بیشتر کاربران شبه قاره هند را هدف قرار داده است. ویروس جدیدی که خود را به عنوان آپدیت جدید واتس‌اپ جا زده، در گروه‌های این پیام‌رسان در حال پخش شدن است. این ویروس که در قالب لینک فعال‌سازی تم صورتی واتس‌اپ مشاهده شده، در حقیقت توسط هکرها برای سرقت حساب کاربری شما استفاده می‌شود.

واتساپ صورتی یا پینک

بدافزاری که کنترل گوشی را به دست می‌گیرد

بدافزار واتساپ صورتی با به‌ روزرسانی‌های اخیرش، قابلیت‌های مخرب جدیدی را به دست آورده است و می‌تواند به پیام‌های شما در تلگرام و سیگنال پاسخ دهد. گزارش‌ها حاکی از انتشار لینکی در گروه‌های واتس‌اپ است که با ادعای آپدیت تم صورتی واتس‌اپ در حقیقت باعث از دست رفتن اکانت کاربر می‌شود. واتس‌اپ در واکنش به این خبر گفت است:

هر کسی که پیام غیرعادی یا مشکوکی را روی هر سرویسی از جمله ایمیل دریافت کرد، شدیدا توصیه می‌کنیم قبل از کلیک روی لینک‌ها یا پاسخ دادن به درخواست‌ها احتیاط کند. به‌طور خاص در واتس‌اپ هم پیشنهاد می‌کنیم از ابزارهایی که ارائه شده برای گزارش این اتفاقات یا مسدودسازی افراد مشکوک استفاده شود.

واتساپ Pink خود را به عنوان نسخه‌ای از واتس اپ با تم‌های صورتی، به جای رنگ سبز نسخه اصلی معرفی می‌کند؛ اما در واقع، واتس اپ Pink یک نوع بدافزار حاوی تروجان است که گوشی اندرویدی شما را به سلطه خود در می‌آورد و دیگر کاربران را نیز به تدریج آلوده می‌کند. یک محقق امنیتی واتس اپ، به کاربران این پیام‌رسان هشدار داده بود که یک بدافزار تازه با ارائه لینک‌هایی در پیام‌های گروهی، کاربران به سایت‌های جعلی و کلاهبردار هدایت می‌کند. پیام موجود در این لینک‌ها به این شکل است. با کلیک بر روی این لینک، کاربران به صفحه‌ای هدایت می‌شوند که از طریق آن، بدافزار Whatsapp Pink بر روی دستگاه‌هایشان، بارگیری می‌شود.

واتساپ صورتی یا پینک
پیام واتس اپ صورتی یا پینک

در گزارش‌ها آمده که برخی کاربران واتس‌اپ ناخواسته این لینک را با دوستانشان به اشتراک گذاشته‌اند. شرکت امنیت سایبری Voyager Infosec می‌گوید کاربران هرگز نباید هیچ فایل APK یا برنامه‌ای را به‌صورت دستی و خارج از فروشگاه‌های اپلیکیشن نصب کنند:

از این بدافزارها می‌توان برای دسترسی به اطلاعات موبایل مثل تصاویر، پیامک‌ها و شماره مخاطبان استفاده کرد. بدافزارهای مبتنی بر کیبورد هم می‌توانند هر چیزی که تایپ می‌کنید را ثبت کنند. در نتیجه، حتی رمز عبور حساب بانکی شما هم در معرض خطر قرار می‌گیرد.

واتساپ صورتی

وضعیت فعلی در خصوص «واتس‌اپ پینک» یا «واتس‌اپ گلد» هم نوعی از همین بدافزارهاست که خود را به جای واتس‌اپ واقعی جا می‌زنند. بر اساس تجزیه و تحلیل‌های انجام شده توسط ESET، برنامه واتساپ صورتی یا PINK پس از نصب، ناپدید می‌شود؛ گویی هرگز این برنامه در دستگاه نصب نشده است، اما این امر، صرفاً یک نوع استتار برای فریب کاربر است. در نهایت، کاربرانی که فکر می‌کنند به این نوع لینک‌ها مراجعه کرده‌اند، باید به بخش مدیریت برنامه‌ها در گوشی اندرویدی خود مراجعه کنند و این بدافزار را حذف کنند.

چگونه از واتساپ صورتی در امان بمانیم؟

اگر روی این لینکی که در گروه‌های واستاپی پخش می‌شود لمش کردید و متوجه رفتارهای عجیبی در حساب کاربری خود شدید، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید تا شاید از خطر این ویروس در امان بمانید. در ابتدا بلافاصله واتس‌اپ صورتی را از روی دستگاه خود حذف کنید. سپس، پیوند تمامی نسخه‌های وب واتس‌اپ را با اکانت خود از بین ببرید. بعد در ادامه کش مرورگر را از بخش تنظیمات پاک  و مجوزها و دسترسی همه‌ اپلیکیشن‌های خود را بررسی کنید. در پایان اگر دسترسی مشکوکی پیدا کردید، آن را غیرفعال کنید.

گویا در به‌روزرسانی جدید این بدافزار، قابلیت پاسخ به پیام‌ها در دیگر پیام‌رسان‌ها فراهم شده است و واتسپ صورتی می‌تواند به پیام‌های شما در واتس اپ، تلگرام، سیگنال، وایبر و اسکایپ پاسخ دهد؛ این پاسخ‌ها شامل لینک‌هایی از سایت‌های مخرب هستند که دستگاه کاربران بیشتری را نیز به این بدافزار آلوده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص بدافزار واتساپ صورتی یا پینک چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در این زمینه در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر