;
coinex

آهنربا در واکسن ؛ شایعه آهن ربا شدن پس از تزریق واکسن [+نظرات کاربران]

اخباری و شایعاتی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که بر وجود آهنربا در واکسن کرونا اشاره دارد. اما شایعه آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن چیست؟

امروز صبح تصاویر و ویدیوهایی در فضای مجازی و توسط افراد مختلف منتشر می شود که مضمون آن ها بر خاصیت آهن ربایی بدن بعد تزریق واکسن اشاره دارد. این مسئله شبهات فراوانی در پی داشته و بسیاری را به حدس وجود آهنربا در واکسن کرونا رسانده است. اما ماجرای آهن ربا در واکسن ایرانی کوو برکت دقیقا چیست و به چه معناست؟

اگرچه در ابتدا بیشتر محتواها بر خاصیت آهن ربایی بدن بعد تزریق واکسن اشاره داشت و علت آن ها وجود آهنربا در واکسن قلمداد می کرد،‌ با ترند شدن این ماجرا عده زیادی از افراد در فضای مجازی که واکسن تزریق نکرده اند هم به حالتی چالش گونه با موضوع برخورد کرده و به نمایش خاصیت آهن ربایی بدن خود پرداخته اند.

ولی همچنان نگرانی ها درباره شایعه ای تحت عنوان وجود آهن ربا در واکسن ایرانی کوو برکت جریان دارد و افراد زیادی نگران موضوع هستند. حتی با وجود اینکه دکتر مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع را تکذیب کرده و گفته مردم نباید به این شایعات توجه کنند، به نظر می رسد این موضوع اذهان عمومی را به خود مشغول داشته است. با ما در بررسی مسئله آهن ربا در واکسن ایرانی کوو برکت همراه باشید.

آهنربا در واکسن ؛ ماجرا از کجا شروع شد؟

ابتدای امر و صبح امروز بود که شهروز ابراهیمی بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار ویدیویی در صفحه شخصی خود اینگونه نوشت:

دوستان عزیز این تجربه من بود و برام خیلی عجیب بود. در ضمن من تخصصی در این زمینه ندارم و اتفاقا به همه توصیه میکنم حتما واکسن بزنید وقتی خودم ویدیویی دیدیم برام جالب و غیرقابل باور بود اما خودم انجام دادم و با شما به اشتراک گذاشتم به همین سادگی شعبده بازی هم نیست حتما که دلیل علمی داره من نه چیزی رو تایید میکنم و نه تکذیب به همین سادگی به زبان فارسی باز هم میگم زدن واکسن بهترین راه برای کنترل کرونا و برگشت به زندگی عادی است باز تاکید میکنم فقط تجربه خودم رو به اشتراک گذاشتم.

آهنربا در واکسن ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می‌گویند؟
آهنربا در واکسن

در این ویدیو ابراهیمی یک قاشق را به بخشهای مختلف بدن خود نزدیک می کند و در کمال تعجب قاشق فلزی به سهولت و مانند اینکه به آهن ربا نزدیک شده باشد به بدن او میچسبد.

این مسئله در ابتدای امر تعجب بسیاری از کاربران را در پی داشت و بعد از اینکه مسئله آهنربا در واکسن جدی تر از همیشه به نظر رسید افراد دیگری که واکسن کرونا کوو برکت را تزریق کرده بودند نیز نسبت به بررسی خاصیت آهن ربایی بدن بعد تزریق واکسن اقدام کردند. اما آیا آهن ربا در واکسن ایرانی کوو برکت تنها چالش خاصیت آهن ربایی بدن بعد تزریق واکسن است؟

جالب است بدانید چالش خاصیت آهن ربایی بدن بعد تزریق واکسن مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورها در فضای مجازی از واکسن فایزر گرفته تا سایر واکسن های کرونا می توان ویدیوها و محتواهایی درباره خاصیت آهن ربایی بدن بعد تزریق واکسن را یافت.

آهن ربا در واکسن ایرانی کوو برکت : پاسخ متخصصان

در رابطه با مسئله و دغدغه های پیشامد کرده درباره آهنربا در واکسن کرونا، حمید سوری، استاد اژیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا در یادداشتی که در اختیار رسانه ها قرار داده است به موضوع آهنربا در واکسن پرداخته،‌ جنبه های گوناگون شبهه وجود فلزات در واکسن را موشکافی کرده است. در این یادداشت می خوانیم:

خبر‌های عجیب و غریب در مورد واکسن تمامی ندارد. در مورد این کلیپ یا کلیپ‌ هایی که آهن ربا را روی پوست می‌ گذارند و نمی‌ افتد چند نکته قابل توضیح است:

  1. آهن ربا همان‌ طور که از اسمش پیداست آهن را جذب می‌ کند و هیچکدام از واکسن‌ های موجود تولید شده اصلا آهن در ترکیب خود ندارند.
  2. برای اینکه حداقل چنین جذبی صورت بگیرد حدود یک گرم آهن نیکل یا کبالت لازم است تا از زیر پوست یا داخل عضله بتواند این جذب صورت بگیرد.
  3. از مجموع فلزات، مقدار بسیار بسیار ناچیزی از ترکیبات آلومینیوم وجود دارد که آن هم به هر مقدار جذب آهن ربا نمی‌ شود.
  4. مقداری حتی کم آهن در بدن انسان وجود دارد که می‌ تواند آهن ربا را جذب کند.
  5. برخی افراد بدنشان می‌ تواند تا حدودی فلزات به خصوص آهن را به خود جذب کند که ربطی به واکسن ندارد. شما قبل از آمدن واکسن هم می‌ توانستید از این کلیپ‌ ها در اینترنت ببینید.
  6. بنده خودم آهن ربای کوچکی را به عضله دلتویید هردو بازو نزدیک کردم که بدون این که واکسنی تزریق کرده باشم از دو بازو آهن ربا به پوست چسبید.
  7. گاه چسبیدن فلزات ناشی از رطوبت بدن یا شیب بدن دارد و آهن ربایی در بدن وجود ندارد.

هنگامی که ماده ای در یک میدان مغناطیسی خارجی قرار بگیرد پس از حذف میدان خارجی،‌ مقدری از مغناطیس خود را حفظ می کند. به این مغناطیس باقی مانده در ماده، پسماند مغناطیسی گفته می شود. هرچه پسماند بزرگتر باشد آهنربا قوی تر است. حرکت الکترون ها ی توانند باعث مغناطیس شوند.

دکتر حمید سوری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان درباره کلیپ‌ های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آهن ربا شدن پس از تزریق واکسن کرونا گفت:

محتوای این کلیپ‌ها کذب است و هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که در ساخت واکسن از آهن یا چیپ استفاده شده است.

وی افزود:

در واکسن کرونا ممکن است مقدار ناچیزی آلومینیوم وجود داشته باشد که این ماده نیز خاصیت آهن‌ربایی ندارد؛ عناصری مانند نیکل و کبالت و غیره که ممکن است به آهن‌ربا بچسبند نیز باید به میزان یک گرم باشند که بتوانند آهن را به خود جذب کنند؛ در حالی که کل میزان واکسنی که تزریق می‌شود آن قدر کم است که چنین امکانی وجود ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد که دیده شده برخی افراد در حالت طبیعی نیز خاصیت آهن ربایی در بدن خود دارند و با یک جستجوی ساده در گوگل می توان ویدیوهای زیادی مربوط به تاریخ حتی پیش پاندمی یافت که نشان از وجود چنین قابلیتی در بدن افراد دارد. این مسئله نیز به دلیل ساختار بدن فرد است و ربطی به آهنربا در واکسن یا مسائلی نظیر این ندارد. رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا تصریح کرد:

برخی اوقات نیز ممکن است چسبیدن سوزن به بدن به دلیل رطوبت پوست و شیب بدن باشد بنابراین کلیپ‌های منتشرشده در فضای مجازی به هیچ عنوان صحت ندارد و بیشتر از سوی افرادی در حال پخش شدن است که جریان‌های ضدواکسن هستند.

علاوه بر این ها دکتر عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کشور کووید ۱۹ نیز در نشست خبری امروز با موضوع وضعیت پاندمی کرونا در کشور نسبت به مسئله آهنربا در واکسن کرونا واکنش نشان داد. او در پاسخ به سوالاتی درباره وجود آهنربا در واکسن گفت:

این شایعه در فضای مجازی رویت می‌شود و توضیخات و توجیهات غیر علمی هم شنیده می‌ شود. واقعیت این است خود ما هم در حال کار بر این موضوع هستیم. این عارضه فقط در ایران رخ نداده است، این قضیه در هر برندی می‌ توانست رخ دهد؛ حتی گروهی گذاشتیم بر این موضوع کار کنند و توجیه علمی داشته باشیم. فرضیه ما این است که هیدروکسید آلومینیوم یا جیوه در این واکسن شاید توجیه این موضوع باشد.

او می گوید نمی توان دقیقا گفت این موضوع بی ارتباط با واکسن است، اما این مسئله الزاما به معنای خطرناک بودن واکسن کرونا نیست. درواقع مسئله مورد بحث تا به حال مرگ و میری در پی نداشته است. عابدینی همچنین تاکید کرده که در این باره تئوری هایی وجود دارد و در دست بررسی است و تا زمان نتیجه نهایی باید صبر کرد. او در این باره گفت:

اگر بدانیم بروز خاصیت ذکر شده به خطر واکسن است شاید لازم باشد تعدیلاتی در ساختار واکسن رخ دهد، اما این احتیاج به تحقیق و مستندات دارد.

آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن کرونا ؛ کاربران چه می‌گویند؟

چندین سال است که کمپین‌های تئوری توطئه و ضدعلم ِ «آنتی‌وکسر» (Anti-Vaxer) در شبکه‌های مجازی انگلیسی‌زبان اقدام به پخش شایعات مختلف می‌کنند. این شایعات غیرعلمی باعث شد سال‌ها پس از موفقیت در ریشه‌کن شدن بیماری‌هایی نظیر سرخک، احتمال همه‌گیری دوباره آنها به دلیل واکسن نزدن کودکان در کشورهای غربی قوت بگیرد. اگر هر کسی فصل دوم فیزیک دوم دبیرستان در مورد مغناطیس را خوانده باشد تا مختصری از بیولوژی خون و مایعات بدن بداند، این شایعات بی‌اساس را باور نخواهد کرد.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر نیز واکنش‌های مختلف به این موضوع نشان دادند. البته برخی بودند که این موضوع را باور کرده و حتی از تجربیات خود از آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن کرونا توییت زده بودند. این شایعات جایی در این مطلب ندارد. ما در ادامه نظرات کابران توییتر پیرامون این شایعه را بررسی خواهیم کرد. برخی به شدت انتقاد وارد کرده بودند و این موضوع را مضحک خواندند و برخی دیگر آنقدر موضوع را بی‌اساس دیدند که ترجیح دادن به زبان شوخی و طنز با آن برخورد کنند.

در پی انتشار ویدیو‌هایی مبنی بر خاصیت آهنربایی بدن بعد از تزریق واکسن کرونا، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: «این عارضه فقط در ایران رخ نداده است و گروهی گذاشتیم بر این موضوع کار کنند و توجیه علمی داشته باشیم.» او گفت این اتفاق خطرناک نیست و موجب مرگ و میر نمی‌شود. این گفته‌های عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا واکنش‌های انتقاد‌آمیز بسیاری را از سوی کاربران به دنبال داشت. یکی از کابران به نام Farzaam با زبانی تند نوشته بود:‌

پروردگارا این دبیر کمیته‌ی «علمی» «ستاد مقابله با کرونا»ست که اینقدر مزخرف می‌بافه. فکر کنید بین صدها میلیون‌نفری که درجهان واکسن زدن و درحالی که CDC و FDA حالیشون نیست، فقط اینا کشف کردن که جای واکسن آهن‌ربا بهشون تزریق شده.

یکی دیگر از کاربران به نام ثاقب نیز نوشته است:‌

۱. واکسن ۲. میکروچیپ ۳. جیوه ۴. آهن‌ربا ۵. کلید ۶. کنترل ذهن  هرچی فکر می‌کنم نمی‌فهمم، ارتباط بین اینا رو چطوری برقرارکردن؟ و نتیجه گرفتن که اون ***** هم بهش استناد می‌کنند. من که نگاه نمی‌کنم. اما امروز شاهد یک بحث داغ کمدی! بامدارک وشواهد بودم. 5G هم بودقبلا.

کاربر دیگری که به این موضوع پرداخته بود، با نام مستعار Behrooz نوشته:

اقا بی خیال اهنربا بشید اخه چه اهمیتی داره قبل پاندمی یعضی افراد فلز به پوست میچسپید هیچ ربطی به واکسن نداره. امروز انگلستان صفر مورد مرگ گزارش کرده که بنظرم مهمترین اتفاق است اگر هر کدام از ضد واکسن ها دیدی این واقعیت بزنید تو صورتشون و ولشون کنید با خرافاتی مثل اهنربا شاد باشند.

یکی از کاربران با نام مستعار بنفش‌صدوسی‌وپنجم به طنز گفته بود:‌ «اگه چیزی مصرف کرده بودم و می‌گفتن با آهن‌ربا و واکسن یه جمله بساز هم نمی‌تونستم اینقدر خلاق باشم.» از این دست شوخی‌ها در میان توییت‌ها فراوان بود. اورج‌جورول کاربر دیگری بود که به شوخی گفته:‌

هی ونگ‌ونگ که آهن‌ربا شدیم. میکروچیفت رفت بهمون. نمیدونم فلان… حالا شما تا الان آهن‌ربا نبودی چه غلطی کردی؟ چه گلی به سر خودت زدی؟ یه مدتم آهن‌ربا شو شاید زندگیت بهتر از این شد.

بیشتر بخوانید:

فیلم های توریست چینی و دختران ایرانی در یوتیوب ؛ کاربران چه می‌گویند؟

همانطور که اشاره کردیم برخی کاربران نیز هستند که واقعا این موضوع را باور کرده و به گسترش این شایعه دامن می‌زنند. بالاتر گفتیم که به این موارد نمی‌پردازیم. اما یکی را برای نمونه می‌آوریم. کاربری با نام مستعار گفته بود: «پدرم خیلی اصرار میکرد واکسن کرونا بزنه.یک ماهی میشد ک من مخالفت میکردم و نمیبردم واکسن بزنه.پریروز متوجه شدم صبح رفته زده.امروز هم بدنش مثل اهن ربا شده قاشق و کلید میچسبه ب بدنش.حرارت بدنش بالا و مداوم عرق میکنه.الان به حرف من رسیده ک نباید میزده/:»

نقل قول بالا در مورد آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن کرونا شبه‌علم و بی‌اساس است.
نقل قول بالا در مورد آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن کرونا شبه‌علم و بی‌اساس است.

طبیعتا ما این ادعاهای بی‌اساس را تایید نمی‌کنیم،‌ ولی آن را به عنوان مشتی نمونه خروار از نحوه گسترش خرافات و شبه‌علم در جامعه، در این مجموعه توییت آوردیم. کاربر دیگری به نام JJ گفته است:

ولی بی شوخی کسی حرف مضحک آهنربا و این مزخرفات ر حتی به شوخی هم پخش کنه بلاک میکنم. شما یه مشت درس نخونده ی جنگلی نیستید. اقلا امیدوارم نباشید.

یکی دیگر از کاربران توییتر می‌نویسد: «یارو یه ویدئو درست کرده می‌گه سه روز بعد از زدن واکسن آهنربا به محل واکسن می‌چسبه! حالا خودش هیچی، ولی اونا که اینو دست به دست می‌فرستن چقدر خوبن!» کاربر دیگری که به توییت آن خواهیم پرداخت عرفان نام دارد. او می‌نویسد:

تو یه گروه پر از پزشک و دندونپزشک خیلی جدی چندین دقیقه داشت درمورد آهنربا شدن بازو بعد تزریق واکسن کووید بحث می‌شد و یه‌سریام خیلی جدی امتحان می‌کردن میومدن نتیجه رو می‌گفتن. بشر واقعا عجیب شده :)))))

نظر کاربران درباره آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن کرونا
نظر کاربران درباره آهن ربا شدن با تزریق وا‌کسن کرونا / آهنربا در واکسن

میس‌سایکو کاربر دیگری است که در توییت خود آورده است: «چنگال رو چسبوندم به بازوی این پسر و ویدئو گرفتم و گذاشتم اینستاگرام و نوشتم واکسن نزده ولی بدنش آهن‌ربا شده. تا الان هشت نفر پیغام دادن و گفتن چون پوستش چربه چسبیده، حمام بره دیگه نمی‌چسبه. یک نفر پرسیده تو دستش پلاتینه؟ و سه نفر پرسیدن واکسن ایرانی زده؟»

نظر کاربران درباره آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن کرونا
نظر کاربران درباره آهن ربا شدن با تزریق وا‌کسن کرونا

یکی دیگر از کابران با نام مستعار منافات می‌نویسد:‌

«هیچ‌کس با هیچ‌کس سخن نمی‌گوید، که [حماقت] به هزار زبان در سخن است.» فضای عمومی را که خزعبلات فتح کرد و تمام، فضای تخصصی هم مقهور میکروفون مفت و سفله‌پروری می‌شود تدریجاً. از جمله مصادیق امروزش: سخن‌گوی کمیته‌ای علمی و دولتی آمده‌ توضیح بدهد *چرا واکسن مردم را آهنربا کرده*!

علی‌رضا نیز با تعجب در توییت خود آورده است:‌ «من باورم نمیشه :))))))))) چرا انقدر زیادن آدمایی که جدی جدی فکر می‌کنن واکسن بزنن آهن‌ربا می‌شن :))))) همین شماهایین که باعث شدین بعد این همه سال، سرخک دوباره شایع بشه.»

نظر کاربران درباره آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن کرونا
نظر کاربران درباره آهن ربا شدن با تزریق وا‌کسن کرونا

شاهزاده اپیک کاربر دیگری با نام مستعار است که با عصبانیت می‌نویسد:‌ «این که داریم با ملت بحث میکنیم که واکسن زدن شما رو به آهن‌ربا تبدیل نمیکنه باعث میشه فکر کنم اون قضیه آیکیوی متوسط زیر نود در مورد ایرانی‌ها شاید درست باشه.» کاربر دیگری با نام Parysatsis به درستی در مورد آنتی‌وکسرها هشدار می‌دهد و می‌نویسد:

ما خانوادگی اصلا“ واکسن نزدیم اما از روی سرگرمی و مسخره بازی قاشق و موچین رو گذاشتم روی بازوهام و چسبیدند! حتی به بازوهای مامان و بابا! خودمون هم تعجب کردیم ولی حتما یه دلیل علمی داره که متخصص های پوست بهتر میدونند. پس شیادان ضد #واکسن سواستفاده نکنند.

نظر کاربران درباره آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن کرونا
نظر کاربران درباره آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن کرونا

یکی دیگر از کاربران به نام مکث می‌نویسد: «این پست های پرت و پلای اینستا و تلگرام در باره واکسن رو دیدین؟ از تزریق میکروچیپ تا تبدیل بدن به آهن ربا. باورتون میشه عده ای همینارو قبول میکنن؟ برنامه های صدا و سیما برای همین دسته از مخاطبین ساخته میشه.» کاربر بعدی طنزپرداز کاردرست ایرانی،‌ رضا ساکی است که گفته:

به مرحله هر ایرانی یک آهن‌ربا رسیده‌ایم. آنها چیزی به بازو چسبانده‌اند و می‌گویند: «من هم واکسن زدم و باورم نمی‌شد اما امتحان کردم و دیدم آهن‌ربا شده‌ام.» شخصا به کسی که یک قابلمه را با در به بازو بچسباند هدیه‌ای به رسم یادبود خواهم داد. منتظر ویدئوهای شما هستم. هم‌وطن به پا خیز.

نظر کاربران درباره آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن کرونا
نظر کاربران درباره آهن ربایی شدن با تزریق وا‌کسن کرونا / آهنربا در واکسن

یکی دیگر از کابران مشهور تویتر به نام پرنسس‌گیس‌بریده مینویسد:‌ «غم‌انگیز اونجاست که خانواده خودت نماینده تمام چیزهایی باشن که داری باهاش مبارزه می‌کنی، آخه آدم چطوری با نهایت احترام و محبت مادرش رو قانع کنه که واکسن باعث نمیشه تبدیل به آهن‌ربا بشیم؟» کاربر آخری که توییت او را بررسی می‌کنیم چی‌هی‌رو نام دارد که می‌نویسد:‌

بابا من چقدر احمقم که سه روزه دارم تو گروه فامیلی دهن خودمو جر می‌دم و انگشتای خودمو خسته می‌کنم که بگم بعد از واکسن زدن دستتون آهن‌ربا نمی‌شه، دو سال بعد از واکسن زدن قرار نیست بمیرید، واکسن رو از سرب و جیوه نساختن و… آخرشم گفتن ما که واکسن نمی‌زنیم. خب نزنید. به [جهنم] والا.

بیشتر بخوانید:‌

.

نظر شما در خصوص شایعه آهن ربا شدن پس از تزریق وا‌کسن کرونا چیست؟ نظرات خود را در کامنت‌ها در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر