;
coinex

بارش شهابی برساوشی 1400 ؛ تاریخ اوج بارش و نکات مهم هنگام رصد

بارش شهابی برساوشی یکی از مهمترین و مهیج ترین بارش های شهابی سالیانه است. در ادامه با ما باشید تا به جزئیات بارش شهابی برساوشی 1400 بپردازیم.

بارش شهابی در آسمان شب و هنگامی رخ می دهد که سیاره زمین در مسیر چرخش خود به دور خورشید، از توده ای از شهاب واره ها عبور کند. این شهاب واره ها در اتمسفر زمین می سوزند و شهاب ها را پدید می آورند.

سوختن شهاب ها در جو زمین عمدتا در ناحیه مشخصی ممرکز می شود که به آن کانون بارش گفته می شود. از مهمترین انواع بارش های شهابی، بارش شهابی برساوشی، بارش شهابی اسدی و بارش شهابی جوزائی است. در ادامه قصد داریم بارش شهابی برساوشی 1400 را بررسی کنیم.

بارش شهابی برساوشی 1400

بارش شهابی برساوشی از مهمترین انواع بارش های شهابی سالیانه است که به ماه آگوست میلادی و بازه زمانی مرداد تا اوایل شهریور 1400 اختصاص دارد. پیشینه نرخ ساعتی سرسویی این بارش معمولا در حدود 100 است. این بارش شهابی از توده ذرات برجای مانده از دنباله دار سوئیفت تاتل به وجود می آید.

زمانی که شهاب‌ سنگ ها با سرعت ۵۹ کیلومتر در ساعت به اتمسفر فوقانی زمین برخورد می‌کنند، حرارت ناشی از تصادفشان با جو به مدت چند ثانیه دنباله‌ ای داغ و نورانی به جای می‌ گذارد که به وسیله چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است. این سوختن و یونیزه شدن در ارتفاع ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتری بالای سطح زمین رخ می‌ دهد و از این جهت خطری متوجه افراد نمی‌ کند.

زمان بارش برساوشی 1400 مانند سال های گذشته از بیست و هفت تیر تا سوم شهریور، چیزی معادل یک ماه فعال است که بازه زمانی بلندی برای یک بارش شهابی است. اوج بارش برساوشی 1400 نیز مانند سالیان گذشته مربوط به 22 مردادماه است.

کانون این بارش در ناحیه صورت فلکی برساوش و در نزدیکی مرز آن با ناحیه صورت فلکی ذات الکرسی واقع شده است. به همین دلیل به آن بارش شهابی برساوشی می گویند. در ادامه برای جزئیات بیشتر درباره بارش شهابی برساوشی 1400 با ما باشید.

بارش شهابی برساوشی 1400

بارش شهابی برساوشی 1400 ؛ تاریخ اوج بارش و نکات مهم هنگام رصد

بارش‌ های شهابی زمانی به وقوع می‌ پیوندند که دنباله داری از کنار زمین عبور کند و مدار آن به زمین نزدیک باشد. در اینجا و زمانی که زمین از توده ذرات به جای مانده از دنباله دار عبور کند بارش شهابی به وجود می‌ آید. در واقع شهاب باران حاصل سوختن این سنگ‌ های باقی مانده از دنباله دارها در جو زمین است.

کانون این بارش ها همواره صورت های فلکی میزبان هستند و ما به علن پدیده عمق نمایی می توانیم آن ها را تماشا کنیم. بارش شهابی برساوشی به عنوان یکی از مهمترین بارش های شهابی سالیانه، از باقیمانده های دنباله دار سوئیفت تاتل است که در یک دوره 133 ساله به دور خورشید می چرخد.

اوج بارش برساوشی 1400 در روزهای 21 و 22 مرداد رخ می دهد و بنابر پیش بینی های اتحادیه بین المللی بارش های شهابی، اوج بارش برساوشی 1400 و زمان بارش برساوشی 1400 به طور دقیق از ساعت 11 و 30 دقیقه نیمه شب پنجشنبه 21 مرداد تا 2 و 30 دقیقه بامداد جمعه 22 مرداد ماه خواهد بود.

با توجه به اینکه بارش های شهابی توده های درکنار هم دارند که می تواند یک یا چند اوج داشته باشد، ممکن است امسال دو اوج بارش برساوشی 1400 را شاهد باشیم.  دومین اوج بارش برساوشی 1400 نیز ممکن است در ساعت 6:30 دقیقه صبح 22 مرداد رخ دهد.

رصد بارش برساوشی 1400 بد از غروب ماه از ساعت 22:30 تا بامداد وجود دارد. در سالیان گذشته تعداد شهاب ها حدود 80 شهاب در ساعت بوده است و پیش بینی می شود در بارش شهابی برساوشی 1400 بتوان تا 110 شهاب را در ساعت و شرایط خاص رصد کرد.

طلوع بارش شهابی برساوشی 1400 از سمت شمال شرفی بوده و می توان در 30 درجه اطراف کانون بارش تعداد شهاب بیشتری را مشاهده کرد.از داخل شهر تنها رصد شهاب های پرنورتر را می توان رصد کرد. اما در خارج از شهر به علت عدم وجود آلودگی های نوری، امکان رصد شهاب های بیشتری وجود دارد.

با توجه به مقارن شدن اوج زمان بارش برساوشی 1400 در شب به وقت ایران مناطق خاورمیانه و مکان‌هایی که در نیمکره شمالی شب باشد و کانون بارش طلوع کرده باشد اوج این بارش قابل رویت است. ولی در شب‌های قبل و بعد کماکان بارش برساوشی با تعداد شهاب‌های کمتری دیده می‌شود.

زمان بارش برساوشی 1400

بارش شهابی برساوشی 1400 ؛ تاریخ اوج بارش و نکات مهم هنگام رصد

زمان بارش برساوشی 1400 یا دوره فعالیت بارش برساوشی 1400 از 27 تیر تا 3 شهریور است ولی 21 و 22 مردادماه، اوج بارش برساوشی 1400 است و درواقع این بهترین زان برای تماشای بارش شهابی برساوشی 1400 است.

برای رصد بارش برساوشی 1400 با چشم غیرمسلح بهتر است جایی خارج از شهر و دور از آلودگی های نوری و زمان غروب ماه را انتخاب کنید تا آسمان کاملا تاریک باش، چرا که آلودگی نوری و جوی شانس کمی برای دیدن شهاب ها بر جای می گذارد.

اما لازم است بدانید که صورت فلکی برساوش از حدود نیمه‌ های شب به صورت کامل بالای افق قرار می‌ گیرد و در این حالت شما شهاب‌ های بیشتری خواهید دید.

مکان مناسب برای تماشای بارش شهابی برساوشی 1400

همانطور که گفتیم مکان مناسب برای رصد بارش برساوشی 1400 ، جایی خارج از شهر، دور از آلودگی های نوری و زمانی است که ماه در آسمان نباشد. مکان رصد باید جایی باشد که جز اسمان تاریک، مانعی در جلو دید نداشته باشد و هرچه آسمان تاریک باشد، شهاب های بیشتری را خواهید دید.

بارش شهابی برساوشی 1400 ؛ تاریخ اوج بارش و نکات مهم هنگام رصد
تاریخ بارش شهاب سنگ 1400 / کانون بارش شهابی برساوشی

برخی به امید اینکه بارش شهابی بسیار زیاد باشد، برای رصد بارش برساوشی 1400 ممکن است پشت بام خانه را مکان مناسبی تشخیص دهند. اما آلودگی های نوری شهر می تواند مانع مهمی در رصد باشد. در نتیجه بهتر است از شهر فاصله بگیرید.

رصد بارش شهابی برساوشی 1400

بارش شهابی برساوشی 1400 ؛ تاریخ اوج بارش و نکات مهم هنگام رصد

شما برای رصد بارش برساوشی 1400 الزاما نیازی به دوربین یا تلسکوپ حرفه ای ندارید. بهترین زمان برای تماشای بارش برساوشی 1400 در نیمکره شمالی در محدود 17 ژوئیه تا 24 اوت 26 تیرماه تا 2 شهریور از ساعت 22 به بعد است و بیشترین شهاب سنگ ها را نیز می توان در ساعات قبل از طلوع آفتاب در ارتفاعات و نزدیک به قله ها دید.

بهترین جهت تماشا نیز، انتخاب قسمت تاریک تر آسمان و نگاه مستقیم به بالای سر است. برای تماشا باید از نورهای شدید نزدیک دوری کنید چراکه شماری از بزرگترین موانع مشاهده خوب شهاب ها، هوای ابری و آلودگی نوری است

اگر به عکاسی دیجیتال از اجرام آسمانی علاقمند هستید، می‌توانید فرصت را غنیمت شمارید. بر دوربین عکاسی خود لنز واید را سوار و آن را بر روی یک سه‌ پایه قرار دهید. در تنظیم حساسیت دوربین به نور، ISO مربوط به عکاسی در تاریکی را انتخاب کنید و شاتر را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و در جاهای تاریک‌ تر بیشتر از این زمان نگه دارید. با کمی شانس شاید بتوانید یک یا دو شهاب سنگ را به تصویر بکشید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بارش شهابی برساوشی 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر