;
coinex

خورشیدگرفتگی سال 1400 ؛ همه کسوف های موردانتظار در سال های آینده!

هنگامی ماه مانع از رسیدن کامل نور خورشید به زمین شود، به آن خورشیدگرفتگی یا کسوف گفته میشود. در این گفتار به خورشیدگرفتگی سال 1400 میپردازیم.

علاقه مندان به نجوم و رویدادهای نجومی کم تعداد نیستند و این بسیار طبیعی است که افراد میل داشته باشند مهمترین رویداد های نجومی سال جدید را بشناسند.

یکی از متداول ترین رویدادهای نجومی که البته انواع دارد، پدیده کسوف یا خورشیدگرفتگی است و معمولا هر چند سال یکبار اتفاق میفتد. در ادامه این گفتار و به تناسب نزدیک شدن به سال 1400 جدیدترین اطلاعات مربوط به خورشیدگرفتگی سال 1400 را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. پس برای اطلاع از زمان کسوف سال 1400 و تاریخ خورشیدگرفتگی 1400 با ما همراه باشید.

خورشیدگرفتگی سال 1400 : زمان کسوف سال 1400

همه کسوف های موردانتظار در سال های آینده!

همانطور که گفتیم در این گفتار قرار از به بحث خورشیدگرفتگی سال 1400 و زمان کسوف سال 1400 بپردازیم. به علاوه این را هم گفتیم که خورشیدگرفتگی انواع و مفاهیم خاص خود را دارد.

در نتیجه اجازه دهید پیش از بحث درباره خورشیدگرفتگی سال 1400 و زمان کسوف سال 1400 ، کمی با خورشیدگرفتگی و آن دسته از مفاهیم مرتبط با آن که به بحث ما مربوط است بپردازیم. این توضیحات میتواند به شما در شناخت بهتر پدیده خورشیدگرفتگی کمک شایان توجهی داشته باشد.

خب بالطبع آغازین بخش هر بحثی را باید با سوال از چیستی یا چگونگی آغاز کرد. پس در آغازین بخش از بحث خورشیدگرفتگی در سال 1400 به چیستی کسوف یا خورشیدگرفتگی خواهیم پرداخت.

خورشیدگرفتگی سال 1400 : کسوف یا خورشیدگرفتگی یعنی چه؟

در یک تعریف ساده و البته کامل باد گفت خورشیدگرفتگی به زمانی اطلاق میشود که قمر ماه، بخشی از قرص خورشید یا تمام آنرا بپوشاند به طوری که آن بخش یا تمام خورشید از دید ناظر زمینی پنهان بماند. برای ارائه تعریف دقیقتر خورشیدگرفتگی، باید به مفاهیم زیر اشراف و آشنای داشته باشید:

  • گذر:  هرگاه از دید یک ناظر، یک جسم آسمانی که در ظاهر کوچکتر است از مقابل یک جسم آسمانی که در ظاهر بزرگتر است عبور نماید، گذر جسم اول (از مقابل جسم دوم) رخ داده‌است.
  • اختفا: هرگاه از دید یک ناظر، یک جسم آسمانی که در ظاهر بزرگتر است از مقابل یک جسم آسمانی که در ظاهر کوچکتر است عبور نماید، اختفا جسم دوم (توسط جسم اول) رخ داده‌است.
  • گرفت: هرگاه یک جسم آسمانی از خلال سایه یک جسم آسمانی دیگر عبور کند، گرفت جسم اول (توسط جسم دوم) رخ داده‌است.

با تکیه بر این تعاریف، هرگار ماه از میان زمین و خورشید عبور کند و سایه ماه بر قسمتی از زمین بیفتد،‌ دو مورد از موارد بالا اتفاق خواهد افتاد. اول اختفا خورشید توسط ماه و دوم گرفت زمین توسط ماه. البته با وجود این اصطلاحات تخصصی، آنچنان که از قدیم الایام معمول بوده، به این پدیده نام خورشیدگرفتگی یا کسوف اطلاق شده است و هنوز هم از همین واژه استفاده میشود.

خورشیدگرفتگی سال 1400 : کسوف یا خورشیدگرفتگی یعنی چه؟

زمین در گردش خود به دور خورشید و ماه در گردش به دور زمین در مدارهای دایره شکل اما در واقع بیضی حرکت میکنند. شعاع مدار گردش زمین به دور خورشید (تقریبا 150 میلیون کیلومتر) حدود 400 برابر بزرگتر از شعاع مدار گردش ماه به دور زمین (تقریبا 380 هزار کیلومتر) است و این در حالی است که اندازه واقعی قطر خورشید نیز حدود 400 برابر بزرگتر از اندازه واقعی قطر ماه است. این وضعیت باعث شده‌است که اندازه ظاهری ماه و خورشید از دید ناظر زمینی تقریبا یکسان دیده شود.

صفحه مدار گردش ماه به دور زمین، نسبت به صفحه مدار گردش زمین به دور خورشید ۵٫۱۴۵ درجه، زاویه دارد. این عامل باعث می‌شود که در زمان مقارنه ماه، در بیشتر موارد از خط واصل بین زمین و خورشید فاصله داشته باشد و تنها در بعضی از دفعات ماه نو این سه جرم آسمانی تقریبا در یک خط راست قرار بگیرند.

به بیان بهتر نزدیک به 30 روز طول می‌کشد تا ماه یک گردش کامل به دور زمین انجام دهد و در هر بار گردش، یک بار ماه نو رخ خواهد داد. اگر صفحه مداری گردش ماه به دور زمین همان صفحه مداری گردش زمین به دور خورشید می‌بود، در هر ماه یک بار خورشید گرفتگی رخ می‌داد. اما وجود درجه انحراف زاویه‌ای فوق الذکر بین این دو صفحه، باعث می‌شود که در بسیاری از ماه‌ها، ماه از بالا یا پایین قرص خورشید بگذرد.

بنابرین تنها دو یا سه بار در هر سال، ماه در هنگام عبور از فاصله میان زمین و خورشید به اندازه کافی به خط واصل بین زمین و خورشید نزدیک می‌شود و در این هنگام گرفتگی خورشید رخ می‌دهد.

همه این ها سبب شده تا پدیده خورشیدگرفتگی در کره زمین از ویژگی هایی خاص و منحصربه فرد در بین سیارات منظومه شمسی برخوردار شود که جذابیت های خاصی در پی دارد. در ادامه بحث از خورشیدگرفتگی سال 1400 و زمان کسوف سال 1400 به بحث در این باره خواهیم پرداخت.

خورشیدگرفتگی سال 1400 و انواع خورشیدگرفتگی

همانطور که در ابتدای بحث خود از زمان کسوف سال 1400 گفتیم، این پدیده انواعی دارد و بالطبع خورشیدگرفتگی سال 1400 نیز یکی از همین انواع است. اما چقدر با انواع خورشید گرفتگی آشنایی دارید؟ با ما باشید.

کسوف حلقوی

خورشیدگرفتگی سال 1400 : کسوف یا خورشیدگرفتگی یعنی چه؟
تاریخ خورشیدگرفتگی 1400

این نوع از خورشیدگرفتگی متعلق به زمانی است که از دید ناظر زمینی اندازه ظاهری ماه کوچکتر از اندازه ظاهری خورشید باشد. در این وضعیت در مکان هایی از کره زمین که به خط واصل مرکز خورشید و مرکز ماه خیلی نزدیک هستند، تنها حلقه پرنوری از خورشید دیده میشود و درون حلقه در حقیقت رویه تاریک ماه قرار دارد و کاملا تاریک دیده میشود. به این حلقه نور، حلقه آتشین نیز گفته میشود.

کسوف کلی

خورشیدگرفتگی سال 1400 : کسوف یا خورشیدگرفتگی یعنی چه؟
تاریخ خورشیدگرفتگی 1400

این مدل از کسوف مربوط به زمانی است که از سطح زمین اندازه ظاهری ماه اندکی بزرگتر از اندازه ظاهری خورشید دیده شود. در این وضعیت، در مکان‌هایی از کره زمین که به خط واصل مرکز خورشید و مرکز کره ماه خیلی نزدیک هستند، تمام سطح خورشید توسط روی تاریک ماه پوشانده می‌شود.

در این نوع از خورشیدگرفتگی که به کسوف کامل معروف است، زمین، ماه و خورشید در یک راستا قرار می‌گیرند، در این حالت کل قرص خورشید در پشت ماه پنهان می‌شود. سایه ماه فقط چند کیلومتر از سطح زمین را در بر می‌گیرد و به موازات حرکت ماه در مدار خود، یک مسیر طولانی منحنی شکل در روی زمین می‌پیماید. تنها کسانی می‌توانند گرفتگی خورشید را ببینند که در جایی از این مسیر باریک و طولانی واقع باشند.

در هر نقطه، مدت گرفتگی کامل، بیشتر از دو تا پنج دقیقه طول نمی‌کشد. هر چه گرفتگی کامل نزدیکتر می‌شود، آسمان تاریکتر می‌شود و ستارگان بیشتری پدیدار می‌شوند. هنگامی‌که قرص خورشید کاملاً پوشانده می‌شود، هاله سفید رنگ درخشانی در اطراف ماه می‌درخشد. این همان تاج خورشیدی است که به صورت هاله‌ای از گازهای رقیق و داغ از خورشید جریان دارند. در کناره‌های قرص سیاه ماه، حلقه باریک و سرخ رنگی از گازهای خورشید به چشم می‌خورد که فام‌سپهر نام دارد.

کسوف مرکب

خورشیدگرفتگی سال 1400 : کسوف یا خورشیدگرفتگی یعنی چه؟

در بعضی از خورشیدگرفتگی‌ها، از سطح زمین اندازه ظاهری ماه و خورشید خیلی به یکدیگر نزدیک است. در این وضعیت که خیلی به ندرت رخ می‌دهد، ممکن است در نقاطی از سطح زمین خورشیدگرفتگی کلی و در نقاط دیگری خورشیدگرفتگی حلقوی دیده شود که به این حالت خورشیدگرفتگی مرکب گفته می‌شود.

کسوف جزئی

خورشیدگرفتگی سال 1400 : کسوف یا خورشیدگرفتگی یعنی چه؟
تاریخ خورشیدگرفتگی 1400

خب در مورد دو بحث قبلی بنیان بحث بر تماشای این پدیده جذاب از مناطق نزدیک به خط واصل مرکز خورشید و مرکز ماه بود. اما برای آنهایی که از این خطوط دور باشند چطور؟

خب در حقیقت کسوف جزئی یا خورشیدگرفتگی جزئی متعلق به آن مناطقی از کره زمین است که از خط واصل مرکز خورشید و مرکز ماه دور هستند. در چنین نقاطی که شامل مساحت بیشتری از زمین می‌شود دو قرص خورشید و ماه هم ‌مرکز دیده نمی‌شوند و در نتیجه روی تاریک ماه، تنها قسمتی از قرص خورشید را می‌پوشاند که به این حالت گرفت جزئی گفته می‌شود.

خورشیدگرفتگی سال 1400 و سال های آینده

خب برسیم به بحث اصلی خود یعنی خورشیدگرفتگی سال 1400 و سایر کسوف های سال های آینده. در ادامه فهرستی شامل زمان کسوف سال 1400 و خورشیدگرفتگی های پیش رو را به شما ارائه خواهیم کرد.

زمان کسوف سال 1400 : کسوف 10 ژوئن 2021

خورشیدگرفتگی سال 1400 : کسوف یا خورشیدگرفتگی یعنی چه؟
رویدادهای نجومی سال 1400

اولین خورشیدگرفتگی سال 1400 که انتظار آنرا داریم یک خورشیدگرفتگی از نوع حلقوی است که پیش از این درباه اش توضیح داده بودیم. این خورشیدگرفتگی در تاریخ 10 ژوئن 2021 میلادی مصادف با‎ 20 خرداد 1400 خورشیدی روی خواهد داد که زمان اوج آن، ساعت 10:43:07 به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی است. مدت زمان و طول این خورشیدگرفتگی 3 دقیقه و 51 ثانیه خواهد بود.

زمان کسوف سال 1400 : خورشیدگرفتگی 4 دسامبر 2021

خورشیدگرفتگی سال 1400 : کسوف یا خورشیدگرفتگی یعنی چه؟
رویدادهای نجومی سال 1400

دومین خورشیدگرفتگی سال 1400 یک خورشیدگرفتگی کامل است. خورشیدگرفتگی 4 دسامبر 2021 یک خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی کامل است. این خورشیدگرفتگی در تاریخ 4 دسامبر 2021 میلادی مقارن با ‎13 آذر 1400 خورشیدی روی خواهد داد که زمان اوج آن، ساعت 7:34:38 به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی است. مدت زمان و طول این خورشیدگرفتگی 1 دقیقه و 54 ثانیه خواهد بود.

خورشیدگرفتگی 25 اکتبر 2022

یک خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی جزئی است که در تاریخ 25 اکتبر 2022 مصادف با 3 آبان 1403 رخ خواهد داد. اوج این پدیده در ساعت ۱۱:۰۱:۲۰ خواهد بود.

خورشیدگرفتگی 2 اوت 2027

این خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی کامل است و در تاریخ 2 اوت 2027 میلادی مقارن با ‎11 مرداد 1406 خورشیدی روی خواهد داد که زمان اوج آن، ساعت ۱۰:۰۷:۵۰ به‌ ساعت جهانی خواهد بود. مدت زمان و طول این خورشیدگرفتگی 6 دقیقه و 23 ثانیه خواهد بود.

خورشیدگرفتگی 1 ژوئن 2030

خورشیدگرفتگی ۱ ژوئن ۲۰۳۰ یک خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی حلقوی است. این خورشیدگرفتگی در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۳۰ میلادی مصادف با ‎۱۱ خرداد ۱۴۰۹ خورشیدی روی خواهد داد که زمان اوج آن، ساعت ۶:۲۹:۱۳ به‌ ساعت جهانی است. مدت زمان و طول این خورشیدگرفتگی ۵ دقیقه و ۲۱ ثانیه خواهد بود.

خورشیدگرفتگی 21 مه 2031

این خورشیدگرفتگی یک خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی حلقه‌ای است. این خورشیدگرفتگی در تاریخ 21 مه 2031 میلادی مقارن با ‎31 اردیبهشت 1410خورشیدی روی خواهد داد که زمان اوج آن، ساعت ۷:۱۶:۰۴ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی است. مدت زمان و طول این خورشیدگرفتگی ۵ دقیقه و ۲۶ ثانیه خواهد بود.

خورشیدگرفتگی 3 نوامبر 2032

این خورشیدگرفتگی یک خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی جزئی است که در تاریخ 3 نوامبر 2032 میلادی مصادف با ‎13 آبان 1411 خورشیدی روی خواهد داد که زمان اوج آن، ساعت ۵:۳۴:۱۳ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی است.

خورشیدگرفتگی 20 مارس 2034

یک خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی کامل است. این خورشیدگرفتگی در تاریخ 20 مارس 2034 میلادی (‎30 اسفند 1412 خورشیدی) روی خواهد داد که زمان اوج آن، ساعت ۱۰:۱۸:۴۵ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی است. مدت زمان و طول این خورشیدگرفتگی ۴ دقیقه و ۹ ثانیه خواهد بود.

این خورگرفت از میانه آبهای اقیانوس اطلس آغاز شده سپس به ترتیب از میانه آفریقا، شمال عربستان، جنوب غرب تا میانه شرق ایران، میانه افغانستان، شمال پاکستان گذشته و در میان کشور چین خاتمه می‌یابد.

خورشیدگرفتگی 16 ژانویه 2037

کسوف 16 ژانویه 2037 یک خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی جزئی است. این خورشیدگرفتگی در تاریخ 16 ژانویه 2037 میلادی مصادف با 27 دی 1415 خورشیدی روی خواهد داد که زمان اوج آن، ساعت ۹:۴۸:۵۵ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی است.

خورشیدگرفتگی 2 ژوئیه 2038

کسوف 2 ژوئیه 2038 یک خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی حلقه‌ای است. این خورشیدگرفتگی در تاریخ 2 ژوئیه 2038 میلادی (‎11 تیر 1417خورشیدی) روی خواهد داد که زمان اوج آن، ساعت ۱۳:۳۲:۵۵ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی است. مدت زمان و طول این خورشیدگرفتگی ۱ دقیقه و ۰ ثانیه خواهد بود. این خورشید گرفتگی در ایران به صورت جزیی قابل رویت است.

در اینجا و پیش از ادامه بحث اما توصیه می کنیم برای اطلاعاتی کامل تر درباره سال پیش رو نگاهی به تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400، پیشگویی و طالع بینی سال 1400 و پیشگویی نوستراداموس 2021 داشته باشید. همچنین برای دانلود تقویم سال جدید پیشنهاد ما بهترین تقویم فارسی یعنی تقویم باد صبا 1400 است.

سایر اتفاقات نجومی جذاب در سال 1400

حالا که از بحث زمان کسوف سال 1400 فارغ شدیم شاید بد نباشد برای علاقه مندان پرشمار نجوم، یک تقویم نجومی از سایر اتفاقات جذاب سال جدید ارائه دهیم.

5 مارس : دیدار مشتری و عطارد

خورشیدگرفتگی سال 1400 ؛ همه کسوف های موردانتظار در سال های آینده!
رویدادهای نجومی سال 1400

مشاهده دو سیاره مشتری و عطارد در زمان طلوع آفتاب از افق شرقی-جنوبی شرقی بسیار مشکل خواهد بود، اما علاقه‌مندان در بامداد روز پنجم مارس می‌توانند آنها را در فاصله بسیار نزدیک از یکدیگر مشاهده کنند. در این تاریخ این سیاره‌ها فقط ۰.۳۵ درجه از هم دور خواهند بود. همچنین عطارد در سمت چپ بالای سیاره مشتری بسیار درخشان‌تر قابل رصد خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند با دوربین شکاری این دو سیاره را در پس زمینه روش گرگ و میش حدود ۳۰ دقیقه پیش از طلوع آفتاب مشاهده کنند.

25 مه : ابرماه

خورشیدگرفتگی سال 1400 ؛ همه کسوف های موردانتظار در سال های آینده!
رویدادهای نجومی سال 1400

ساعت 10 شب 25 ام مه 2021 شاهد پدید ابرماه خواهیم بود که در این ساعت و این روز ماه در نزدیکترین فاصله با زمین قرار خواهد گرفت. این موضوع میتواند جزر و مدهای زیادی در پی داشته باشد.

11 آگوست : بارش شهابی برساوشی

خورشیدگرفتگی سال 1400 : کسوف یا خورشیدگرفتگی یعنی چه؟
رویدادهای نجومی سال 1400

کانون این بارش در ناحیه صورت فلکی برساوش و در نزدیکی مرز آن با ناحیه صورت فلکی ذات‌الکرسی واقع شده‌است، به همین دلیل است که به آن بارش شهابی برساوشی می‌گویند. علاقه مندان میتوانند در این روز پس از تاریکی کامل شاهد این پدیده زیبا باشند.

19 نوامبر: خسوف کامل

خورشیدگرفتگی سال 1400 : کسوف یا خورشیدگرفتگی یعنی چه؟
تاریخ خورشیدگرفتگی 1400

علاقه‌مندان در آمریکای شمالی می‌توانند این خسوف تقریبا کامل را به خوبی مشاهده کنند. در این پدیده نور به اندازه کافی به ماه می‌رسد و درخشش مسی ضعیفی را ایجاد می‌کند که اصطلاحا به آن ایجاد اثر فانوسی ژاپنی می‌گویند. این منظره بسیار زیبا با چشم غیر مسلح، دوربین شکاری یا یک تلسکوپ کوچک نیز قابل مشاهده است.

14 دسامبر : بارش شهابی جوزایی

خورشیدگرفتگی سال 1400 : کسوف یا خورشیدگرفتگی یعنی چه؟
رویدادهای نجومی سال 1400

در ساعات پایانی 14 دسامبر 2021 شاهد به اوج رسیدن بارش شهابی جوزایی خواهیم بود که در زمان اوج در هر ساعت 60 تا 120 شهاب قابل رصد خواهد بود. این بارش شهابی حتی پیش از نیمه شب نیز در آسمان قابل رصد خواهند بود، اما در سال 2021 به دلیل نور ماه گیبوس مشاهده این پدیده کمی دشوار خواهد بود.

حالا که بحث خورشیدگرفتگی سال 1400 به پایان رسید شاید بد نباشد اگر سری به پیشگویی و طالع بینی سال 1400 بزنید و با برخی استفاده های عجیب از نجوم در بررسی حیوان سال 1400 آشنا شوید. همچنین توصیه میکنم سری به نمادهای سال 1400 و رنگ سال 1400 بزنید.

البته که همچنان اهمیت مسائل اقتصادی معیشتی در سال جدید به هیجانات و رسم و رسومات میچربد و طبیعی است اگر افراد دغدغه حداقل حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، وام ازدواج 1400 و کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 را داشته باشند. پس توصیه میکنیم برای اطلاع از وضعیت برخی بازارهای اقتصادی، بهترین سرمایه گذاری 1400 را بخوانید و در نهایت از پیش بینی قیمت گوشی 1400 و پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 استفاده کنید.

به علاوه توصیه میکنیم در ارتباط با سال جدید خرید سربازی 1400، امریه سربازی 1400، کمبود معلم در سال 1400، برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 و دانلود تقویم 1400 را نیز ببینید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تاریخ خورشیدگرفتگی 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر