;
coinex

دیپ فیک چیست ؟ آموزش ساخت، کاربردها و نحوه تشخیص Deep Fake

در این مقاله می خواهیم با شما باشیم تا برایتان توضیح دهیم که دیپ فیک چیست ؟ آموزش ساخت، کاربردها و نحوه تشخیص Deep Fake را بررسی نمائیم.

جعل عمیق یا دیپ فیک تکنیک جدیدی است که بر بستر AI (Artificial intelligence) یا همان هوش مصنوعی قرار دارد و افرادی سودجو با ساخت و ارسال تصاویر و ویدئوهای دروغینی که شباهت فراوانی با واقعیت دارند، رعب و وحشت در دل بسیاری می اندازند.

ماجرا از جایی شروع شد که چند دختر جوان به پلیس مراجعه کردند و ادعا کردند فردی ناشناس درحال ارسال تصاویر و ویدئوهای غیراخلاقی از آنهاست که آنها را برهنه و درحالی که سیگار در دست دارند نشان می دهد. پس از تحقیقات پلیس مشخص شد که زنی 50 ساله به نام رافائلا اسپون، به دلایل نامعلومی و با استفاده از تصاویر شبکه های اجتماعی دوستان دخترش، دست به این اقدام زده.

پس از اینکه رافائلا دستگیر شد، مشخص شد که قربانیان دیگری نیز وجود داشته اند. این اقدام تاثیر بدی بر روحیه دختران جوان گذاشت زیرا آبروی آنها در شبکه های اجتماعی رفته بود درحالی که تمام آن تصاویر و ویدئوها جعلی و دروغین بودند.

این مورد بر می گردد به دیپ فیک یا جعل عمیق که این روزها تبدیل به معضلی اساسی شده. اما موضوع به چنین مورد پیش پا افتاده ای ختم نمی شود و آثار مخرب تری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به این پرسش که دیپ فیک چیست ؟ پاسخ دهیم.

دیپ فیک چیست ؟

اینکه دیپ فیک چیست ؟ امروزه اهمیت زیادی دارد. دیپ فیک که این روزها بحث آن داغ است، ابزاری است که با به کارگیری و خوانش الگوریتم های هوش مصنوعی یک ماسک دیجیتالی روی صورت انسان ها و علی الخصوص افراد مشهور و تاثیرگذار قرار می دهد. در واقع دیپ فیک با کمک فناوری «شبکه مشارکتی تولید» تصاویر و فیلم های مورد نظرش را آن طور که می خواهد در صحنه ها و مکان های ترکیب می کند و چنان به نظر می رسد که گویا واقعی است.

این ابزار می تواند افراد مختلف را تنها با یک تصویر از صورتشان یا فیلمی کوتاه، در مکان ها و زمان هایی قرار دهند که می خواهند و طوری به آنها برنامه دهند که چیزهایی را از زبان آن افراد بازگو کنند.

دیپ فیک چیست؟
نحوه تشخیص دیپ فیک / دیپ فیک چیست ؟

موارد مشابه نمونه بالا که توسط هوش مصنوعی ساخته می شوند، بسیار است و این ابزار می تواند افراد را به راحتی در فیلم های غیراخلاقی یا رویدادهای مهم سیاسی و سر صحنه قتل قرار دهند و طوری به نظر برسد که انگار واقعا چنین اتفاقی رخ داده است.

دیپ فیک، شاید در نگاه اول ابزار جالب و سرگرم کننده ای به نظر برسد اما با کمی دقت می بینیم که هولناک ترین بخش این جعل عمیق، قربانی هایش را از میان سیاستمداران انتخاب می کند.

بیشتر بخوانید: دانلود اپلیکیشن Wombo ؛ برنامه وومبو برای ساخت سلفی آوازه خوان

دیپ فیک چیست ؟

متاسفانه طی ماه های گذشته ممکن است ویدئوهای مختلفی راجع به افراد مشهور و هنرمندان و سیاستمداران دیده باشید که در صحنه های غیراخلاقی یا طنزگونه قرار دارند و سخنانی می گویند که شایسته آنها نیست یا حرکاتی از خود نشان می دهند که درخور جایگاهشان نیست. این ویدئوها اساساً هیچگونه انطباقی با واقعیت ندارند اما چون کپی برابر اصل است و به طرز باورنکردنی واقع گرایانه می باشند، تشخیص مرز میان حقیقت و دروغشان بسیار دشوار است.

مثلا ممکن است مدیر یکی از شرکت های مطرح دنیا را در یک کنفرانس خبری ببینید که درحال توهین و تحقیر شرکت رقیش خودش است و دیدتان نسبت به او تغییر کند یا فلان سلبریتی را سر صحنه غیراخلاقی ببینید و مات و مبهوت بمانید.

اگر از علاقه مندان دنیای فیلم و سریال باشید باید سریال جذاب آینه سیاه یا بلک میرر را دیده باشید. دقیقا در این سریال راجع به زوایای تاریک فناوری صحبت می شود و به خوبی تکنولوژی سیاه که درحال سلطه بر جهان است را به تصویر می کشد.

اگر نام دارک وب یا دیپ وب به گوشتان خورده و درباره اتفاقات هولناک و وقایع تاریک آن شنیده اید باید بگوییم دیپ فیک مانند همتایان خود ولی یک سر و گردن از آنها بهتر است.

شاید ویدئویی که از باراک اوباما منتشر شده را دیده باشید. طی این ویدئو اوباما به جانشین خود یعنی دونالد ترامپ می گوید که ترامپ قردی غیرمنطقی است و او را حقیر خطاب می کند اما واقعیت این است که ویدئو با دیپ فیک درست شده. اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا طی مصاحبه ای که به تازگی انجام داده گفته است:

افراد قادر به تکثیر من و تغییر سخن‌هایم هستند و این کار به‌اندازه‌ای دقیق انجام می‌شود که گویی نسخه تکثیر‌شده، به‌واقع من هستم و آن‌ صحبت‌ها از زبان من گفته می‌شود؛ در‌حالی‌که همه‌چیز کاملاً ساختگی است. اگر به‌ مرحله‌ای برسیم که نتوان مرز بین حقیقت و دروغ را تشخیص داد، پایه‌های دموکراسی ما که برمبنای حقیقت بنا شده، به‌ لرزه خواهد افتاد.

دیپ فیک چیست؟
نحوه تشخیص دیپ فیک / دیپ فیک چیست

معضل اساسی این است که دسترسی به چنین نرم افزارهایی آسان تر از چیزی است که فکر می کنیم. در یک جمله شاید بتوان گفت، دیپ فیک آمده تا هویت افراد را نابود کند و در این کار نیز مهارت فراوانی دارد. تکنولوژی دیپ فیک توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه استنفورد ساخته شده است. در واقع هوش مصنوعی به کار رفته در آن حرکات صورت افراد را بررسی می کند و یک ماسک دیجیتالی با بیشترین سازگاری را تولید می نماید.

هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل تمام حرکات چهره، اسکن تمام بخش های صورت مانند چرخش سر، حرکت چشم و جزئیات حرکات دهان را انجام می دهد و این اطلاعات را برای انجام عملیات مدنظر ذخیره می کند. همچنین این هوش مصنوعی از یک سیستم عصبی یاد می گیرد که چگونه بهتر عمل کند.

این فناوری تلاش می کند تا محتوای صوتی و تصویری قانع کننده و در عین حال واقعی بسازد. دیپ فیک به سرعت رشد می کند و در آینده ای نه چندان دور شاهد استفاده های گسترده از آن خواهیم بود. مثلا برنامه ای مانند فتوشاپ سال هاست که همان کاری را با تصاویر انجام می دهد که دیپ فیک الان نه تنها روی عکس که بر روی ویدئو هم پیاده می کند. اما تفاوت دیپ فیک با فتوشاپ در ترسناک و تیره بودن این اپ است زیرا بدون دخالت مستقیم انسان کار می کند؛ بنابراین هرچیزی را می توان از آن انتظار داشت.

اگر بخواهیم یکی از محبوب ترین شخصیت های دنیای دیپ فیک را نام ببریم آن شخص بی شک دونالد ترامپ است زیرا از روی عکس ها و ویدئو های وی جعل عمیق بسیاری شده است. دیپ فیک زمانی نگران کننده تر می شود که بگوییم هر انسانی حتی با اندک سواد رایانه ای نیز می تواند تولید محتوای غیرواقعی و دروغین نماید!

بیشتر بخوانید: تصاویر ماهواره ای دیپ فیک و خطرات آن

آموزش ساخت دیپ فیک

حالا که فهمیدیم دیپ فیک چیست ؟ در این قسمت سعی می کنیم آموزش ساخت دیپ فیک را برایتان شرح دهیم. راه های مختلفی برای ساخت ویدئوهای دیپ فیک وجود دارد. در هر یک از این شیوه ها شما باید مقدار زیادی از داده های هدف را به ماشین هایی به نام تغذیه بدهید تا آن بتواند ویدئوی جعلی را تولید کند. ویدئوهایی که بسیار واقع گرایانه به نظر می رسند برای انجام این کار حجم بالایی از داده ها را لازم دارند تا آنالیز کاملی از فرد هدف انجام دهند.

شما می توانید با دستگاه های دارای سیستم عامل اندروید و آی او اس دیپ فیک ایجاد نمائید. یکی از اپ هایی که سال پیش منتشر شد، reface بود. کاربران با این اپ می توانستند از خود سلفی بگیرند و آن را تبدیل فیلم و عکس دلخواهشان نمایند.

جالب اینجاست که کاربران می توانند تنها با یک کلیک تصاویر و ویدئوها را هرجا بخواهند به اشتراک بگذارند. اپ ری فیس شعاری دارد با این عنوان که «هرکس می تواند درون یک دیپ فیک باشد».

اما خطرناک تر از این اپ، برنامه آواتاری فلای است. این نرم افزار امکان می دهد تا حرکات چهره یک شخص را روی عکس هدایت کنید. فقط باید عکس مدنظرتان را انتخاب کنید و کار با آن را آغاز نمایید. این اپ فقط رای آی او اس در دسترس است و با اقبال خاصی مواجه شده.

دیپ فیک چیست؟
نحوه تشخیص دیپ فیک / دیپ فیک چیست ؟

یکی از اپلیکیشن های قوی در این خصوص fakeapp است که توسعه دهنده ای ناشناس به کاربران اجازه می دهد تا چهره خود را به صورت واقع گرایانه ای با دیگران جا به جا کنند. این برنامه از یک شبکه عصبی مصنوعی، قدرت پردازنده گرافیکی و سه یا چهار گیگابایت فضای ذخیره سازی برخوردار است. شما باید به این اپ تصاویر زیادی بدهید تا با استفاده از الگوریتم های یادگیری عمیق و توالی ویدئو ها و عکس ها تغییر کند.

آنچه در رابطه با ساختن ویدئوهای دیپ فیک لازم به ذکر است این است که این ویدئوهای جعلی و دروغین حیثیت، هویت و اعتبار اشخاص را نشانه می گیرند. ممکن است شما با این ابزار در قالب پدربزرگتان درآیید و حرف ها بزنید یا اقداماتی انجام دهید که خنده دار به نظر برسد اما یادتان باشد اهداف دیپ فیک ممکن است آثار مخرب بسیاری به بار آورد.

برای ایجاد یک ویدئو یا تصویر واقعی و ایجاد یک دیپ فیک مرتب،هوش مصنوعی نیازمند چند صد و شاید چند هزار عکس و ویدئو باشد تا بتواند به منظور جا به جایی چهره از آن استفاده کنند. به همین دلیل است که افراد معروف و سیاستمداران بیشتر در معرض خطر هستند چرا که سازندگان دیپ فیک با سرچی ساده در گوگل به صدها عکس دسترسی می یابند. عموما روش خاصی برای آموزش ساخت دیپ فیک وجود ندارد و صرقا استفاده از نرم افزارهای نامبرده شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن های دیپ فیک (Deep Fake) و تغییر چهره اندروید و iOS

کاربرد دیپ فیک چیست ؟

کاربرد دیپ فیک در دنیای امروز بسیار زیاد شده است. از دیپ فیک می توان مانند هر وسیله دیگر هم استفاده مفید کرد و هم مخاطره آمیز و مخرب! با این حال ظاهرا جنبه های مخاطره آمیز و خطرناک و سوء دیپ فیک بیشتر از نکات مثبت آن می باشند. در این قسمت ابتدا به کاربردهای مثبت و سپس چندی از کابردهای سوء این ابزار را بررسی می کنیم.

اولین کاربرد دیپ فیک در زندگی روزمره مان این است که می توانیم تمام عکس های دوستان خود را در گوگل فوتو پیدا کنیم. همچنین می توانیم صورت خود را اسکن کنیم و بدون نیاز به کوچکترین دانشی چهره اسکن شده مان را هرجایی پخش نماییم.

یکی از کاربردهای مثبت دیپ فیک، زنده کردن و روح بخشیدن به تصاویر افراد معروفی است که در زمانی می زیسته اند که دسترسی به دوربین فیلم برداری مانند امروز نبوده است. احتمالا ویدئوهای جالبی که طی ماه های اخیر بر روی اینستاگرام پخش شده را دیده باشید. این ویدئوها با استفاده از تصاویر افرادی مانند آلبرت انیشتین، نیکولا تسلا و دیگر مشاهیر و دانشمندان مطرح، ویدئوهای واقع گرایانه ای درست کرده اند که گویی واقعا زنده اند! طی این فیلم ها برای مثال شخصی با انیشتین صحبت می کند و به دنیا آمدن دوباره اش را به واسطه هوش مصنوعی تبریک می گوید.

دیپ فیک چیست؟
نحوه تشخیص دیپ فیک / دیپ فیک چیست ؟

یکی دیگر از کاربردهای دیپ فیک، علیرغم مضرات آن، دقت بصری بالای آن و کاربرد شگفت انگیز آن در صنعت سینماست. مثلا کاری مثل ارباب حلقه ها که باید با جلوه های ویژه بصری و صرف هزینه های هنگفت و نیز نیروی انسانی زیاد ساخته شود، با دیپ فیک در یک روز ساخته خواهد شد. یکی از نمونه های دیپ فیک در عرصه سینما در فیلم ترمیناتور 2 (روز داوری) رخ می دهد.

در صحنه ای که آرنولد جایگزین رقیب خود سیلور استالونه می شود، این جایگزینی نفس گیر است. یا اگر می شد به جای کوین اسپیسی با کریستوفر پلامر استفاده می شد هزینه ها بسیار کاهش می یافت. فرض کنید فیلمی با بازیگری ناشناخته ساخته می شود. حالا شما می توانید هرکسی را جایگزین وی کنید حتی خودتان را!

یکی دیگر از کاربردهای سوء این اپ در حوزه سیاست است. مثلا چندی پیش ویدئویی از نانسی پلوسی، یکی از سیاستمداران زن آمریکایی در فضای مجازی منتشر شد که وی طی یک کنفرانس خبری دچار تکلم شده و مست بود. به نظر می رسد این یک نمونه از کاربردهای سوء این اپ است که می تواند به اعتبار و جایگاه حساس سیاستمداران خدشه وارد کند. خطرات دیپ فیک آن قدر است که فرض کنید همین الان ویدئویی جعلی ساخته شود که طی آن ترامپ اعلام می کند به زودی به ایران حمله نظامی می کند!

بیشتر بخوانید: دانلود اپلیکیشن MyHeritage ؛ دیپ نوستالژی رفتگان شما را زنده می‌کند!

نحوه تشخیص دیپ فیک

نحوه تشخبص دیپ فیک چگونه است؟ گاهی بعضی از دیپ فیک هایی که توسط اشخاص عادی و با نرم افزارهای قابل دسترس ساخته می شوند به دلیل آنکه از منبع غنی و داده های زیاد استفاده نمی کنند به راحتی مرز بین دروغین بودن و حقیقتشان مشخص است اما گاهی این کار با الگوریتم های خاصی که بر بستر هوش مصنوعی و با انبوهی از تصاویر و ویدئو ها ساخته می شود، که در این صورت دشواری شروع می شود. در برخی موارد مرز میان دروغ و حقیقت آن قدر باریک است که تشخیص غیرقابل ممکن خواهد بود.

اما اخباری منتشر شده که نشان می دهد یک تیم تحقیقاتی ابزاری طراحی کرده اند که به وسیله آن می توان به راحتی دیپ فیک بودن ویدئوها را تشخیص داد. محققان این ابزار را با طراحی یک شبکه عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی آزمایش کردند و تا 90 درصد موفقیت آمیز بود.

فیلم های دیپ فیک با استفاده از فناوری های تغییر چهره و همگام سازی لب ها ویدئوهایی می سازند. حالا محققانی از دانشگاه استنفورد و برکلی نرم افزاری طراحی نموده اند که با دقت بالایی این ویدئوهای جعلی را تشخیص می دهد.

اصولا و به طور کلی راهکاری که بتوان با کمک آن به طور قطع با این ابزار مقابله کرد وجود ندارد و اشخاص عادی باید در ارسال و حفظ داده های تصویری خود نهایت دقت را داشته باشند. اما واقعا راه مقابله با دیپ فیک چیست ؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص دیپ فیک چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر