;
coinex

نفتالی بنت کیست ؛ نژاد پرست تر و افراطی تر از نتانیاهو

نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت کیست ؟ در این مقاله به طور خلاصه به بررسی سوابق و اقدامات بنت می پردازیم. با ما همراه باشید.

نفتالی بنت کیست ؟ نفتالی بنت متولد 25 ماه مارس سال 1972 در حیفا است. او کوچکترین فرزند از سه پسر جیم و میرنا بنت یهودی آمریکایی است که در سال 1967 پس جنگ شش روزه از سان فرانسیسکو به فلسطین کوچ کرد. هر چند که نفتالی بنت امروز خود را به عنوان ارتدکس معرفی می کند اما او در خانواده ای سکولار بزرگ شده است. او در رشته حقوق در دانشگاه عبری قدس تحصیل کرده است.

وی از طرفداران گسترش و توسعه شهرک های یهودی نشین در سرزمین های اشغالی کرانه باختری رود اردن است که در ماه مه سال 2020 مجوز ساخت 7000 خانه دیگر در شهرک های صهیونیست نشین را صادر کرد. نفتالی بنت یکی از اشخاص بسیار نزدیک به بنیامین نتانیاهو، پس از سال ها با فاصله گرفتن از رهبر حزب لیکود به شخصی تاثیرگذار در انتخابات ماه مارس سال 2021 تبدیل شد و سرانجام با پایان دادن به دوران نخست وزیر به دشمن او بدل شد.

نفتالی بنت کیست ؟

نفتالی بنت با عنوان فرمانده یگان های گوناگونی در واحد های برگزیده ارتش رژیم صهیونیستی “مگلان” و “سایزت متکل” خدمت کرد. وی از سال 2006 وارد فعالیت های سیاسی شد و تا سال 2008 در منصب رئیس ستاد بنیامین  نتانیاهو مشغول بود. پس از آن بنت از سال ۲۰۱۰ تا ژانویه ۲۰۱۲ با عنوان مدیرکل شورای “Yesha” سازمان حمایتی شوراهای شهرداری، برای شهرک سازی صهیونیست ها در کرانه باختری رود اردن کار کرد.

نفتالی بنت کیست ؛ نژاد پرست تر و افراطی تر از نتانیاهو
نخست وزیر جدید اسرائیل

سپس در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲، به عنوان رئیس حزب راست افراطی خانه یهودی انتخاب شد. او در انتخابات سال ۲۰۱۳ این حزب را برای کسب ۱۲ کرسی در کنست رهبری کرد. نفتالی بنت شخصی بود که حزب صهیونیسم دینی در مدت ۳۶ سال همچون او را ندیده بود.

بنت رهبر حزب یمینا، سمت هایی مانند وزیر امور دینی، وزیر اقتصاد و وزیر امور مهاجران در کنست نوزدهم را نیز به عهده داشته است. وی با ورودش به کنست برای بار دیگر با تشکیل ائتلاف با یائیرلاپید که حزب نو بنیانش ۱۹ کرسی به دست آورده بود، موجب تعجب همه شد. این اصرار از سوی این دو برای پذیرفته شدن در دولت، ناتانیاهو را ناچار کرد که نفتالی بنت را هم به خود نزدیک کند، در حالی که در ابتدا ترجیح او کنار گذاشتن نفتالی بنت از ائتلاف بود.

نفتالی بنت از این فرصت برای گذشتن از چهره یک رهبر افراطی ناسیونالیست، سیاست مذهبی و دست یافتن به رای دهندگان سکولار میانه به بهترین نحوه استفاده کرد، وی پس از انتخابات سال 2015 میلادی، نخست تلاش کرد تا بر کرسی وزرات جنگ را بنشیند، که البته نتانیاهو قبل از انتخابات قول آن را به بنت داده بود اما پس از آن وی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی انتخاب کرد که نقش و منصبی بی اهمیت برای حزب مذهبی محسوب می شد.

اما نفتالی بنت برای ایجاد هویت پسا فرقه ای از وزارت آموزش و پرورش استفاده کرد، او برنامه ای برای تشویق و ترغیب دانش آموزان دبیرستانی به رشته های ریاضی و فیزیک شروع کرد، وی اهمیت این مساله برای رژیم صهیونیستی و چگونگی نظام آموزشی که در مسیر حرکت صنعت فناوری این رژیم باشد را مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید:

هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست؟

افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان در افغانستان

دیدگاه های مذهبی سیاسی : نفتالی بنت کیست ؟

نفتالی بنت کیست ؛ نژاد پرست تر و افراطی تر از نتانیاهو

در پاسخ به این پرسش که نفتالی بنت کیست ؟ آیا او یک ارتدکس امروزی است یا نه؟ باید گفت: بنت فردی است که مسائل قانونگذاری مذهبی و دینی در هیچ زمانی مورد توجه و علاقه او نبوده است و اعمال مذهبی او نیز سختگیرانه تر از دیگر سیاستمداران متدین نیست. با این وجود که وی ارتدکس نیست، در اقدامی بی سابقه پس از کشتار در کنیسه درخت زندگی پیتسبورک در مراسم یادبود آنجا شرکت کرد، این اقدام نفتالی بنت تا آن زمان برای احزاب مذهبی رژیم صهیونیستی قابل تصور نبود.

اما اگر بخواهیم از نگاه سیاسی به این پرسش نفتالی بنت کیست ؟ پاسخ دهیم، باید در یک جمله بگوییم که وی سیاستمداری تندرو است که در اقتصاد، فوق لیبرال است و علیه ایران موضعی تهاجمی دارد که البته در این ایدئولوژی با بنیامین نتانیاهو هم عقیده است، با آن که این دو در سایر موضوع ها در چند سال گذشته با یکدیگر مخالف بودند، در مورد ایران نظر مشترک دارند. علاقه مندی دیرینه نفتالی بنت به التیام بخشی به دیپلماسی عمومی رژیم صهیونیستی هم موضوعی بود که با شرکای نزدیکش در میان گذاشت و ایجاد یک سازمان غیردولتی جدید را برای هدایت و راهنمایی این تلاش ها در نظرگرفت.

ائتلاف نفتالی بنت با یاییر لاپید، رئیس حزب تقریبا متعادل و مرکزگرا، با وعده تقسیم قدرت شکل گرفته است و امید آن دارند که “دولت وحدت” آن ها اختلاف های اساسی و عمیق میان صهیونیستی ها را بهبود ببخشد و نفرت را نیز از بین ببرد.

زمانی که در ماه دسامبر 2018 به برگزاری انتخابات پیش از انتظار دعوت شد، نفتالی بنت و آیلیت شاکد شریکش حزب “راست جدید” را پیش از انتخابات آوریل 2019 تشکیل دادند، اما موفقیتی به دست نیاوردند. “راست جدید” آسیب شدیدی را متحمل شد و شروع به جستجوی آینده ای جدید در فناوری پیشرفته و نیز در سازمان های دیاسپورای یهودی کرد.

نفتالی بنت در ماه نوامبر سال 2019 میلادی توانست بنیامین نتانیاهو را ناچار به انتصابش به عنوان وزیر جنگ کند تا از پیوستن او به بنی گانتس رئیس حزب آبی _ سفید، که در آن هنگام به دنبال ایجاد ائتلاف دولتی بود، جلوگیری کند.

در ماه مه سال 2020 میلادی زمانی که گانتس با نتانیاهو دولت وحدت را تشکیل دادند، نفتالی بنت از پیوستن به این ائتلاف دولتی خودداری کرد و یمینا را به سوی اپوزیسیون هدایت کرد و با تمام توان به مخالفت با نتانیاهو پرداخت و خواستار کناره گیری وی از مقام نخست وزیری شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نفتالی بنت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر