;
coinex

افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان در افغانستان

دیروز و در اولین نشست خبری طالبان، سخنگوی طالبان وعده داد که در اندیشه جایگزینی برای کشت خشخاش هستند. حالا شاهد افزایش قیمت تریاک هستیم. با ما باشید.

سخنگوی رسمی طالبان، ذبیح الله مجاهد در اولین نشست خبری رسمی خود از مسائل گوناگونی گفت. او ضمن تاکید بر اینکه طالبان به هیچ وجه تمایلی به جنگ ندارد، گفت که از خاک افغانستان برای حمله به هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. او گفته در این باره به جامعه جهانی اطمینان می دهد که به هیچ یک از سفرای خارجی آسیبی نرسد و از خاک افغانستان هیچ استفاده ای برای عملیات تروریستی نشود.

در روزهای اخیر و با تسلط فراگیر طالبان بر افغانستان، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و امانوئل مکرون ریاست جمهوری فرانسه از بابت بازگشت اعضای شبکه القاعده به افغانستان و تبدیل شدن این کشور به مامن پرورش تروریست ها ابراز نگرانی کرده اند.

افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان در افغانستان

طالبان کشت خشخاس

سخنگوی طالبان که دیروز برای اولین بار به طور رسمی دیده شد، تا پیش از این از طریق سرویس های پیامرسان، ایمیل و تماس تلفنی با رسانه ها در ارتباط بود. او درباره آزادی رسانه ها گفت که رسانه ها مستقل و فعال خواهند ماند به شرط عدم توهین به معتقدات اسلامی. او همچنین درباره حقوق زنان در دوران طالبان گفت که زنان عنصر مهم جامعه هستند و حقوق ایشان در چارچوب قواعد اسلامی محفوظ خواهد بود. او همچنین مدعی شد بین طالبان امروز و بیست سال پیش تفاوت های عظیمی مگر در ایدئولوژی وجود دارد. او گفت:

در اقداماتی که خواهیم کرد تفاوت خواهد بود و این یک روند تکاملی بوده است.

افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان در افغانستان
طالبان کشت خشخاش

ذبیح الله مجاهد افزود طالبان به جهان اطمینان می‌دهد که کشت و قاچاق خشخاش در افغانستان متوقف شود. او افزود که با ورود به کابل متوجه خیل عظیم جوانان معتاد و بیکار شده است و از این صحنه آزرده خاطر شده است. وی گفت که می کوشند بدیلی برای کشت خشخاش بیابند و تولید آن را به صفر برسانند. این بخش از سخنان سخنگوی طالبان واکنش های متعددی در پی داشته و در بازار نیز منجر به افزایش قیمت تریاک شده است. با ما در بررسی موضوع همراه باشید.

افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان

افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان در افغانستان
طالبان کشت خشخاش

ذبیح الله مجاهد سخگوی طالبان دیروز همچنین درباره مشارکت دیگر احزاب و گروه های سیاسی در نظام اینده افغانستان گفت که با همه رهبران از جمله عبدالله در تماس هستند و جایگاهی برای حدمت به مردم دارند. آقای مجاهد گفت:

دقیق نمی‌دانیم که نظام بعدی چه زمانی ایجاد خواهد شد. کار رویش جریان دارد.

او گفت که هنوز روشن نیست که هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، چه زمانی به کابل بر خواهد گشت. سخنگوی طالبان در پاسخ به سوالی درباره گزارش های حاکی از آدم ربایی و قتل در مناطق تحت تسلط طالبان گفت:

هیچکس نباید بتوان کسی را بدزدد و ما روز به روز بر امنیت کشور خواهیم افزود.

در پی به قدرت رسیدن طالبان بسیاری نگران اقدامات تلافی جویانه این گروه علیه مقامات دولتی و فعالان اجتماعی و نیز برخورد خشن احتمالی این گروه با زنان و نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان هستند. اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در این باره می گوید:

ما نمی خواهیم احدی کشور را ترک کند، عفو عمومی وجود دارد و خصومتی در پی نخواهد بود.

سخنگوی طالبان تاکید کرد جامعه به زنان نیازمند دارد و آنها در روزهای آینده به کار برخواهند گشت.  در پاسخ به سئوالی در مورد کسانی که با نیروهای خارجی همکاری تجاری داشته‌ با مترجم بوده اند، سخنگوی طالبان گفت با کسی با انتفامجویی برخورد نمی شود و افزود:

افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان در افغانستان
طالبان کشت خشخاش

جوانانی که در این کشور رشد کرده اند، نمی خواهیم آنان کشورشان را ترک کنند چون سرمایه های ما هستند.

آقای مجاهدگفت:

کسی در خانه های آنان را نمی زند و نمی پرسد که کجا کار کرده اید. آنها در امنیت خواهند بود و کسی آنان را بازجویی یا تعقیب نخواهد کرد.

سخنگوی طالبان افزود ما حرف از صلح میزنیم. ما حرف از عفو میزنیم. پیام ما تکبر نیست، پیام ما امنیت و ختم جنگ است.

افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان

افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان در افغانستان

بیست سال پیش یعنی در سال 1379 قیمت تریاک در بازارهای فعال آن به ناگاه افزایشی چندبرابری یافت. این موضوع نگرانی هایی درباره گرایش به دیگر مواد مخدر، به خصوص مخدرهای صنعتی مانند هروئین پدید آورد. استفاده از سرنگ های آلوده برای تزریق اینگونه مخدرها عاملی مهم در افزایش نرخ اچ آی وی در جامعه محسوب مب شود.

علت این افزایش قیمت مستقیما به توقف کشت خشخاش در افغانستان تحت حاکمیت طالبان باز میگشت. کوکنار یا خشخاش عمده ترین کشت در سطح افغانستان و ممر اصلی درآمد کشاورزان افغانستانی است که ممانعت از کشت آن آسیب های اقتصادی جدی بر این اقشار را در پی دارد.

طالبان در سال های 2001 و 2002 یعنی دوران اوج حکومت خود، اقدام به حرام اعلام کردن کشت خشخاش کرده و مزارع خشخاش را از بین می بردند. یک انگیزه و علت موثر در این اقدام طالبان، کمک ها و پاداش های نهادها و کشورهای غربی بود که سال ها بود در تلاش برای خشکاندن شریان اصلی کشت و تجارت مواد مرفین دار بودند.

در پی اقدامات طالبان، دفتر مبارزه با موادمخدر و جرایم مرتبط سازمان ملل متحد (UNODC) در سال ۲۰۰۱ طی گزارشی از کاهش ۹۱ درصدی کشت خشخاش در افغانستان خبر داد. در همین سال در دو ولایت هلمند و ننگرهار که قطب تولید تریاک جهان هستند، کشت خشخاش تقریبا ب صفر رسید. در آمارهای ارائه شده، تنها ولایت بدخشان که کاملا تحت تسلط طالبان نبود چیزی حدود 6500 هکتار از مزارع خود را زیر کشت خشخاش برده بود.

افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان در افغانستان
طالبان کشت خشخاش

این کاهش به آن معنی بود که طالبان توانسته بود ظرف یک سال سطح کشت مزارع خشخاش را از ۸۲ هزار هکتار به حدود ۸ هزار هکتار کاهش دهد. بسیاری از کارشناسان این اقدام را موفق‌ترین عملیات امحای مزارع کشت خشخاش در تاریخ مدرن مبارزه با موادمخدر ارزیابی کردند.

با وجود این، از یکسو شکست مذاکرات غرب با طالبان و انزوای جهانی این گروه و پس از آن هم وقایع یازدهم سپتامبر، و از سوی دیگر سفره خالی کشاورزانی که به امید دریافت کمک از کابل، کشت تنها محصول مقاوم خود در برابر بی‌ آبی و آفات را متوقف کرده بودند، باعث شد پس از حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان، خیلی زود دوباره تیغ‌ها به جان گرزهای خشخاش بیفتند تا بلکه شیره کوکنار مسکنی شود بر نداری و فلاکت کشاورز افغان که دردش تقریبا همیشه از چشم کابل‌ نشینان و متحدان‌ شان غافل مانده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    طالبان شورش رو در آورده ,آخه کشتن آدم ها حلال وریختن خونشون مباح باشه اما کوکنار حرام !این چه مدل مملکت داریه! پس میخواید جواب کشاورزان رو چی بدید!? آقا شوخی با مزه ای نبود انصافا

    پاسخ