;
coinex

حذف یک میلیون ویدیو یوتیوب به دلیل انتشار اطلاعات نادرست درباره کرونا

یوتیوب جهت مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا در پست وبلاگی، از حذف یک میلیون ویدیو یوتیوب خبر داد که به انتشار اخبار و اطلاعات نادرست می پرداختند.

یکی از مدیران ارشد یوتیوب در این باره گفته که این شرکت از فوریه ۲۰۲۰ بیش از ۱ میلیون ویدئو مرتبط با اطلاعات خطرناک درباره ویروس کرونا، مانند درمان‌های غلط، ادعای توطئه و دروغ بودن این بیماری جهانی را حذف نموده است.

حذف یک میلیون ویدیو یوتیوب به دلیل انتشار اطلاعات نادرست درباره کرونا

اطلاعاتی در این باره در پست وبلاگی گذاشته شده و در آن توضیحاتی درباره نحوه بررسی ویدئوها و حذف اطلاعات غلط در این شبکه داده شده است. این حذف ها طی سه ماه برای ویدیوهایی که اکثرشان حتی ۱۰ بازدید هم نداشته، اتفاق افتاده است. طبق ادعای مسئولان‌ این برنامه محتوای نامناسب بخش بسیار کوچکی از میلیاردها ویدئوی این برنامه است و فقط ۰٫۱۶ الی ۰٫۱۸ درصد از بازدید کلی متعلق به آن‌هاست.

این مسئول درباره اطلاعات مربوط به توانایی یوتیوب در حذف محتوای موجود در این شبکه نیز خبر داد و گفت تنها حذف سریع ویدئوهای نامناسب کافی نیست. او اظهار داشت که این شرکت در حال کار کردن روی «جمع‌آوری اطلاعات از منابع معتبر و کاهش انتشار ویدیوها با اطلاعات مضر» می‌باشد.

وی به مطلب دیگری درباره آزادی بیان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت که داشتن رویکردی بیش از حد تهاجمی برای حذف ویدئوهای یوتیوب «تأثیر بسیار بدی بر آزادی بیان» دارد؛ مخصوصا وقتی دستور حذف بعضی محتواها توسط دولت‌ها داده می‌شود. او در این باره گفت:

ما شاهد حرکت جدید نگران‌کننده‌ای هستیم که دولت‌ها درباره حذف محتوا برای مقاصد سیاسی خود در پیش گرفته‌اند.

دو ماه پیش بود که MIT Technology Review طی گزارشی اعلام کرد ویدئوهای یک گروه حقوق بشری که حاوی مستندات و شهادت‌هایی ‌در مورد افراد مفقود‌شده اویغور چین بود به دلیل نشان دادن کارت‌های شناسایی افراد، مسدود شده است.

به تازگی در ۱۵ ژوئن نیز کانال حقوق بشر آتاجورت قزاقستان کاملا مسدود شد که علت آن نیز نشان داده شدن کارت‌های شناسایی افرادی است که سعی دارند با این کار ثابت کنند با اویغورهایی که در منطقه سین کیانگ چین ناپدید شده‌اند ارتباط دارند. در این باره ۱۲ ویدئوی مختلف چند بار اخطار دریافت کردند و در نهایت کل کانال بسته شد. طبق گفته یوتیوب، این نوع محتوا خط مشی این برنامه را نقض کرده است؛ زیرا اجازه نمی‌دهد اطلاعات شناسایی افراد شخصی باقی بماند.

اما طبق تحقیقاتی که درباره حملات تروریستی به مساجد کرایست‌چرچ انجام شده است یوتیوب نسبت به وب‌سایت‌های راست‌گرای افراطی، اطلاعات بیشتری در اختیار تندروها قرار داده است. در این تحقیقات آمده است:

فردی که این کار را انجام داده است ادعا می‌کند اغلب در وب‌سایت‌های راست افراطی اظهار نظر نمی‌کند. او اول اغلب در بحث‌های راست‌گرایانه افراطی شرکت می‌کرد؛ اما شواهد به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که او اکثر مواقع از یوتیوب بهره می‌برد.

در نهایت طبیعی است که‌ یوتیوب، بزرگ‌ترین برنامه اشتراک‌گذاری ویدئو، باید روی محتواهای منتشرشده نظارت کافی داشته باشد. البته که تاکنون حدودا موفق شده است این کار را انجام بدهد؛ اما باید برای جلوگیری از رخ دادن مشکلات مشابه بهتر عمل کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص حذف یک میلیون ویدیو یوتیوب چست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر