;
coinex

افزایش حقوق کارمندان در سال 1401 منتفی است

افزایش حقوق کارمندان در سال 1401 منتفی است. با توجه به این که دولت درآمدهایش محدود است احتمالا برای کاهش هزینه ها افزایش حقوق کارمندان را در ۱۴۰۱ منتفی کند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، دولت پارسال حقوق کارمندان خود را ۲۵ درصد بیشتر کرد که شامل بازنشستگان هم می‌شد، البته لازم به ذکر است که این افزایش حقوق مصوبه‌ی مجلس بود. بعد از آن نیز حقوق کارگران هم ۳۹ درصد افزایش یافت.

افزایش حقوق کارمندان در سال 1401 منتفی است

اکنون ذخایر دولت نسبت به سال گذشته کاهش یافته و وضعیت اقتصادی نیز بهتر نشده که درآمد جدیدی برای دولت به وجود بیاید و با توجه به تورم روزانه، در حالی که جلسات تنظیم بودجه ۱۴۰۱ آغاز شده، دولت باید تصمیمی سخت برای سال آینده بگیرد.

اما با توجه به این که حقوق کارکنان دولت سهم زیادی در هزینه‌های بودجه داراست آیا دولت در جهت کاهش هزینه‌ها، افزایش حقوق کارکنان را منتفی می‌کند؟ براساس گفته‌ها این اتفاق در دولت رئیسی آن هم در سال اول دولتش دور از انتظار به نظر می‌آید. براساس تحلیل‌ها سه سناریو برای دولت وجود دارد:

  1. حقوق‌ها به میزان کمتری افزایش یابد. مثلا سال گذشته که حقوق‌ها ۲۵ درصد افزایش یافت امسال ۱۰ درصد افزایش یابد که این مسئله محتمل‌ترین سناریوست.
  2. سناریو بعدی این است که دولت در لایحه بودجه افزایش حقوق ندهد اما مجلسی‌ها افزایش دهند.
  3. سناریو سوم هم احتمالا این است که در بودجه افزایش ندهد اما در طول سال باتوجه به واکنش مردم درباره افزایش حقوق‌ها تصمیم بگیرد.

هر ساله درباره‌ی ایجاد تناسب بین افزایش حقوق کارگران و کارمندان همیشه بحث و مشاجره بوده است. خوش‌پور، یک کارشناس، در این باره می‌گوید:

حقوق کارگران از منابع بخش خصوصی پرداخت می‌شود اما ما بخش خصوصی نداریم، بخش شبه دولتی داریم که در آنجا هم دولت حاکم است. یعنی اگر دولت در بدنه خودش افزایش حقوق ندهد در بخش کارگری نیز افزایش حقوقی صورت نمی‌گیرد. چرا که نماینده کارفرما در بخش خصوصی نیز دولت است.

به عقیده وی، اگر بخش خصوصی واقعا داشتیم، به دولت کاری نداشت و کارفرما با توجه به منابع خودش حقوق کارگرانش را بیشتر می‌کرد و در مقابل از او کار می‌خواست. در پایان این کارشناس می‌گوید: «من در هیچ دولتی این توان را نمی‌بینم که بتواند هزینه‌های بودجه عمومی را کاهش دهد. مگر این که اصلاح ساختاری انجام شود و همه‌ی مناسبات بودجه‌ای تغییر کند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص افزایش حقوق کارمندان در سال 1401 چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    تنها چیزی که واضح گفته شد اگر حقوق کارمندان افزایش پیدا نکنه حقوق کارگران هم افزایش پیدا نمیکنه (حالا اینکه چقدر کمتر میگیرند به کنار)
    یکجور تهدید یا گروکشی

    پاسخ