;
coinex

هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9) ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

حدود دو هفته پیش بود که کمپانی هوآوی از گوشی جدید خود با نام هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9) رونمایی کرد. در ادامه قصد داریم به شرح مشخصات آن بپردازیم.

هوآوی کمپانی نام آشنایی است که طی سال‌های اخیر با بحران‌های بزرگی دست و پنجه نرم کرده است. تحریم‌های سرسختانه و شدید آمریکا تاثیرات عمیقی روی زنجیره تولیدات این شرکت گذاشته است.

کمبود برخی قطعات و عدم دسترسی به فناوری‌های روز دنیا، باعث شده تا کشتی این کمپانی چینی به گل بنشیند. با این حال چینی‌های سرسخت و پرتلاش دست روی دست نگذاشته‌اند و در حال ساخت و تولید محصولات اختصاصی خودشان‌اند.

همین چند هفته پیش بود که هوآوی نوآ 9 و نسخه پرو آن رونمایی شد و اکنون در دسترس علاقه‌مندان این شرکت دیرینه قرار گرفته است. در این نوشتار قصد داریم شما را با گوشی تازه وارد این کمپانی یعنی هوآوی نوآ 9 آشنا کنیم و کمی به مشخصات آن بپردازیم. با تکراتو همراه ما باشید.

هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9)

هوآوی نوآ 9 مشخصات سخت‌افزاری میان‌رده‌ها را داراست. این گوشی مقرون به صرفه ابتدا در کشور مادری خود عرضه شد و اکنون در دسترس سایر کشورها قرار گرفته. تا قبل از معرفی رسمی و عرضه این دستگاه، شایعات زیادی پیرامون آن شکل گرفته بود.

هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9) و عضو پرو آن از سری گوشی‌های تازه واردی‌اند که قرار است با سایر میان‌رده‌ها به رقابت بپردازند. کمپانی شیائومی اولین و سرسخت‌ترین رقیب هوآوی است چرا که در عرصه تولید گوشی‌های مقرون به صرفه عملکرد بی‌نظیری دارد.

در ادامه این نوشتار با ما باشید تا به شرح جزئیات دقیق این گوشی بپردازیم و ارزش خرید گوشی یک کمپانی در حال سقوط را بررسی کنیم. اما براستی کشتی به گل نشسته هوآوی به ساحل امن خود باز می‌گردد یا خیر؟ با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی ردمی 9 (Xiaomi Redmi 9) ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

گوشی سامسونگ گلکسی A72 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

طراحی و ساخت: مشخصات فنی هوآوی نوآ 9

حدود دو هفته پیش بود که نخستین تصاویر هوآوی نوآ 9 در فضای مجازی منتشر شد و توانستیم طی یک خبر جداگانه به شرح جزئیات آن بپردازیم. در این نوشتار قصدمان این است که به طور کامل این گوشی را بررسی کنیم.

هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9)
هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9) / هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9)

در طراحی پنل پشتی شاهد یک ماژول چهارگانه هستیم که در کادری بیضی شکل قرار گرفته‌اند. این دوربین‌ها به ترتیب یک دوربین عریض 50 مگاپیکسلی، دوربین 8 مگاپیکسلی فوق‌عریض و دو دوربین 2 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر ماکرو و عمق‌سنج هستند.

طراحی ماژول‌ها و نحوه چینش آنها دوال رینگ خواهد بود. دوال رینگ یعنی آنکه دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی در حلقه بالایی و ابتدایی و سه دوربین دیگر در حلقه دوم قرار خواهند گرفت. در کنار سه دوربین در حلقه دوم، فلاش ال ای دی نیز تعبیه شده است.

ابعاد این گوشی 160 در 73.7 در 7.8 میلی‌متر است که باریک‌تر و سبک‌تر از میان‌رده‌های دیگر است. وزن 175 گرمی این گوشی ایده آل است و می‌توان به طراحی گوشی امیدوار بود. در پنل پشتی نوآ 9 لوگوی اختصاصی Nova دیده می‌شود.

حسگر اثر انگشت اپتیکال این گوشی نه در پنل پشتی است و نه با کلیدهای پاور ادغام شده است بلکه زیر صفحه‌نمایش تعبیه گردیده. در فریم سمت راست دکمه های پاور و تنظیم صدا دیده می‌شود. در لبه پایینی نیز درگاه شارژ تایپ سی وجود دارد.

در قاب جلویی صفحه نمایش اُولدی را می‌بینیم که تقریبا 90 درصد پنل جلویی را پوشانده و دو لبه آن حالت خمیده دارند. در بخش طراحی گر چه تغییرات محسوسی نسبت به قبل دیده می‌شود اما چندان شاهد نوآوری و خلاقیت سازندگان نوآ 9 نیستیم.

طراحی کلی بدنه حالت مات گونه دارد و بنابراین در برابر آثار لک و چربی دست عملکرد نسبتاً خوبی خواهد داشت. نمایشگر این گوشی چندان بزرگ نیست و نسبت به نسخه پرو خود کوچک‌تر است. دو لبه خمیده این صفحه‌نمایش ممکن است روی سطوح صاف کمی لق بخورد.

بیشتر بخوانید:

گوشی سامسونگ گلکسی A52 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

گوشی شیائومی Mi Mix 4 ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

نمایشگر: مشخصات فنی هوآوی نوآ 9

از طراحی و کیفیت ساخت هوآوی نوآ 9 که بگذریم به صفحه نمایش و عضو اساسی یک گوشی خوب می‌رسیم. هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9) از نمایشگری 10 بیتی با پنلی اُولد بهره می‌برد. این نمایشگر قابلیت نمایش حدود یک میلیارد رنگ دارد.

پنل اُولد این دستگاه همان‌طور که گفتیم دارای دو لبه خمیده است و اندازه آن 6.57 اینچ خواهد بود. این صفحه نمایش حدود 90 درصد پنل جلویی را پوشانده و در واقع نسبت نمایشگر به بدنه آن 89.9 درصد است که برای نوآ 9 قابل قبول به نظر می‌رسد.

هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9)
مشخصات فنی هوآوی نوآ 9 / مشخصات Huawei Nova 9

کیفیت تصویری که این صفحه‌نمایش در اختیار کاربران قرار می‌دهد مانند سایر هم‌رده‌ها 2340 در 1080 است و کشیدگی تصویر آن نیز 9: 19.5 است. میزان تراکم پیکسلی نوآ 9 392 پیکسل در هر اینچ است.

خوشبختانه نرخ نوسازی تصویر در این گوشی 120 هرتز است. گرچه چنین نرخی برای نوآ 9 ممکن است عملکرد باتری و صفحه‌نمایش را تحت الشعاع قرار دهد اما چنین نرخ تازه‌سازی امروزه بیشتر در پرچمداران به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی پوکو X3 پرو ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

گوشی سامسونگ گلکسی A02 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

دوربین: مشخصات Huawei Nova 9

در زمینه دوربین این گوشی ظاهراً هوآوی قصد دارد کاربران را جذب خود نماید. این غول فناوری چین تمام تلاشش را کرده تا در حوزه دوربین نوآ 9 و عضو پرو آن از رقبا پیشی بگیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا عملکرد دوربین این اسمارت فون را بررسی کنیم.

برخلاف رسم همیشگی‌مان قصد داریم امروز از دوربین سلفی این گوشی شروع کنیم. در مدل پرو از دو دوربین سلفی در پنل جلویی استفاده شده اما عضو استاندارد دارای یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی است. کیفیت این دوربین خوشبختانه بالاست و نباید نگران آن بود.

هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9) از ماژول چهارگانه در پنل پشتی بهره می‌برد. دوربین اصلی دارای سنسور 50 مگاپیکسلی است که گشودگی دیافراگم آن 1.9 است. چنین دیافراگمی قادر است تا 40 درصد نور بیشتری جذب کند و در مقایسه با سایر دوربین‌های معمولی عملکرد خوبی دارد.

گشودگی دیافراگم 1.9 منجر به ثبت تصاویر پروضوح‌تر در تاریکی و شرایط کم نور می‌شود. سری نوآ 9 از بزرگترین سنسور به کار گرفته شده برخوردار است. خوشبختانه هوآوی در این بخش گل کاشته و از موتور پردازش تصویر ایکس دی فیوژن بهره برده است.

علاوه بر دوربین واید 50 مگاپیکسلی، این دستگاه از دوربین فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.2 استفاده نموده. مانند سایر میان‌رده‌های بازار و برای جلب توجه از دو دوربین 2 مگاپیکسلی نیز در این سری استفاده شده است.

هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9)
هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9) / هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9)

لنز ماکروی 2 مگاپیکسلی به ثبت تصاویری با گشودگی دیافراگم 2.4 می‌پردازد و وظیفه لنز عمق سنج 2 مگاپیکسلی نیز ثبت عکس‌ها و بوکه سازی است. یکی از قابلیت‌های جالب دوربین این گوشی، ولاگ است که با آن می‌توانید وقایع روزانه‌تان را ثبت نمائید.

زوم صوتی از دیگر ویژگی‌های نوآ 9 است. دوربین اصلی از قابلیت حالت شب یا نایت مود نیز بهره برده و یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های فیلم برداری این سری دوال ویو است. با این قابلیت خواهید توانست هنگام فیلم‌برداری هم از دوربین اصلی عقب و هم از دوربین سلفی جلو استفاده کنید.

دیگر قابلیت نوآ 9 و برادر بزرگترش، مولتی کمرا یا دوربین چندگانه است. با فعال سازی این حالت می‌توانید به نزدیک‌ترین گوشی ممکن متصل شوید و با این کار بتوانید به زوایای بیشتری دسترسی یابید. خبر خوب دیگر برای دوربین این گوشی بهره‌مندی از نرم افزار ویرایش ویدئوی Petal Clip است که خوشبختانه کار با آن ساده و راحت است.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G) ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

گوشی شیائومی پوکو M3 پرو ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

سخت افزار: مشخصات Huawei Nova 9

قلب تپنده هوآوی نوآ 9 را تراشه میان‌رده کوالکام زنده نگاه داشته است. تراشه اسنپدراگون 778 جی فورجی با لیتوگرافی 6 نانومتری ساخته شده و برای نوآ 9 به کار گرفته شده است. همان‌طور که مشاهده کردید هوآوی در این گوشی از شبکه فورجی استفاده کرده است.

علت چنین ناکامی تحریم‌های دنباله‌دار آمریکا است که باعث شده این شرکت از مودم‌های فایوجی شرکت‌هایی همچون کوالکام محروم بماند. شاید این خبر برای اکثر علاقه‌مندان هوآوی ناامید کننده باشد اما نبایدفراموش کرد که دامنه شمول اینترنت فایوجی هنوز که هنوز است در ایران چندان گسترده نشده است.

پردازنده‌های این تراشه نسبتا قوی را 8 هسته پوشش می‌دهند. ترکیب هسته‌های این ماژول، 4+4 است. چهار هسته با حداکثر فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف با بیشینه فرکانس 1.8 گیگاهرتزی وظیفه پردازش‌های سنگین و سبک این گوشی را برعهده دارند.

ماژول گرافیکی نوآ 9 نیز آدرنو 642 ال است که برای این گوشی کیفیت گرافیکی خوبی به ارمغان می‌آورد. در خصوص حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی داخلی این گوشی باید گفت که از یک رم 8 گیگابایتی و فضای داخلی 128 و 256 گیگابایتی استفاده می‌کند.

هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9)
مشخصات فنی هوآوی نوآ 9 / مشخصات Huawei Nova 9

نوع حافظه نوآ 9 یو اف اس است و متاسفانه از درگاه حافظه جانبی برخوردار نیست. رم 8 گیگابایتی به نظر می‌رسد سرعت و روان بودن خوبی دارد و نباید در اجرای اپلیکیشن‌ها و فضای لانچر دچار مشکل شد. البته اطلاعات بیشتری در این زمینه در دسترس نیست.

نرم افزار: مشخصات Huawei Nova 9

در قسمت نرم‌افزار شاهد وجود لانچر اختصاصی هارمونی او اس هستیم. ویژگی‌های این لانچر منحصر به فرد برند هوآوی است و در رقابت با رابط کاربری شیائومی و سامسونگ است. از جمله قابلیت‌های این سیستم، اوپن سورس بودن یا متن باز بودن آن است.

این یعنی تمام توسعه‌دهندگان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌توانند به کدهای فراخوانی شده این سیستم عامل دسترسی داشته باشند. از دیگر خوبی‌های این سیستم این است که می‌تواند در سایر محصولات الکترونیکی مانند تبلت و لپ تاپ هم به کار رود.

با این سیستم عامل می‌توانید از نقشه و مسیریابی مسترکی بر روی گوشی‌تان بهره‌مند شوید. فرض کنید مسیری را می‌خواهید طی کنید و امکان استفاده از گوشی‌تان را در طول مسیر ندارید. اکنون می‌توانید نقشه را روی گوشی خود مشخص کنید و ادامه مسیر را از روی ساعت هوشمندتان طی کنید.

از قابلیت‌های جذاب گوشی برای گیمرها این است که می‌توانند در بازی‌های چند نفره کنترل را روی چندین دستگاه منتقل کنند. قابلیت‌های دیگر این سیستم عامل به شما امکان این را می‌دهد که از گوشی خود حداکثر استفاده را ببرید.

بیشتر بخوانید:

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با شیائومی می 11 لایت

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با سامسونگ گلکسی A52

باتری: قیمت هوآوی نوآ 9

دو مدل جدید سری نوآ از شارژرهای مختلفی بهره‌مند هستند. نسخه پرو از شارژر 100 واتی و نسخه استاندارد از فست شارژ 66 واتی برخوردار است. باتری نوآ 9 4500 میلی آمپری است که برای این گوشی مناسب به نظر می‌رسد. هوآوی نوآ 9 پرو از یک شارژر 100 واتی ولی از باتری 4000 میلی‌آمپری استفاده می‌کند. کمبود هر دو گوشی جبران شده است.

هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9)
هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9) / قیمت هوآوی نوآ 9

جمع بندی: قیمت هوآوی نوآ 9

در پایان باید گفت که هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9) گوشی میان‌رده و اقتصادی خوبی ارزیابی می‌شود که در اکثر زمینه‌ها عملکرد و مشخصات رضایت بخش یک میان‌رده را داراست. اگر از شبکه اینترنت فایوجی پشتیبانی می‌کرد دیگر هیچگونه شک و تردیدی برای خرید باقی نمی‌گذاشت.

همان‌طور که دیدیم در زمینه طراحی و ساخت شبیه به نسل قبلی خود بود و از این حیث یک میراث‌دار خوب تلقی می‌شود. چینش ماژول‌ها در دو حلقه گرچه تفاوت چندانی با سری قبلی ندارد و شلوغ به نظر می‌رسد اما قابل قبول تلقی می‌شود.

نمایشگر هوآوی نوآ 9 (Huawei Nova 9) مناسب و هم قد و قواره یک گوشی مقرون به صرفه است و شاید دوربین‌ها جایی باشد که بیشتر مانور داده شده باشد. سخت‌افزار گوشی نیز عملکرد قابل قبولی دارد و برای اجرای بازی‌های مختلف ضعف نشان نمی‌دهد.

در آخر نیز باید از باتری 4500 میلی آمپری نوآ 9 صحبت کرد که با شارژر 66 واتی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. اگر قصد خرید یک گوشی اقتصادی دارید و برایتان مهم نیست که فایوجی باشد، نوآ 9 گزینه مناسبی  است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص هوآوی نوآ 9 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام و ارادت” بنده یکی از مشتریان ١۵ساله پروپاقرص برند معروف و معتبر Huawei بوده و هستم چراکه دارای پیشینه خوب و خدمات پس از فروش نیز هست! 🇨🇳 🙏🙏🆗💯 فقط در لیست گوشی هاش تابحال پنل” 6.81 مانند Mi 11، Mi Mix 4،Mi 11 ultra، Mi 11 pro
    نداشته و ندیدم!چه خوب میشد یه چند مدل با پنل بزرگ و رزولوشن 2300×1440 باکیفیت QHD در سبد فروششون قرار میگرفت!!🤔🤔 تا با این تکنیک پیشرفته مثل سری( Mi می) خانواده شیائومی فروش بیشتری میکـــردن”!! 💰💰💰البته در ماژول دوربین پنل و دیگر قضایا خلاقیت هایی هم مثل LG داشته ولی در این زمینه مذکور پیشرفت زیادی نداشته!!
    اگر احیانأ هر کی موافقه لایک کنه”! 👍👍

    پاسخ