;
coinex

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

مقایسه دو گوشی میان رده از دو برند چینی می‌تواند منجر به تصمیم گیری‌های بهتر شود. در این نوشتار به مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو می‌پردازیم.

هوآوی طی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است. تحریم‌های ایالات متحده و کمبود قطعات سخت‌افزاری و عدم دسترسی به مودم فایوجی این شرکت محبوب را دچار ورشکستگی پنهانی کرده است.

در آن سوی میدان و در کشور چین، شیائومی که همسایه و البته رقیب هوآوی به حساب می‌آید، در تلاش است تا جایگاه نخست بازار گوشی‌های هوشمند را تصاحب کند. آنچه بیش از همه برای شیائومی مهم است، قیمت اقتصادی محصولاتش است.

در این نوشتار می‌خواهیم با مقایسه دو گوشی میان‌رده همراه شما باشیم و ببینیم که هوآوی نوآ 9 که به تازگی عرضه شده بهتر است یا پوکو ایکس 3 پرو؟! پس با تکراتو همراه ما باشید تا به مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو بپردازیم.

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

هوآوی مدتی است که از صحنه رقابت‌ها کناره گرفته و دیگر محبوبیت سابق خود را ندارد. امروزه در دورانی هستیم که اینترنت نسل فایوجی، حتی در میان‌رده‌ها نیز دیده می‌شود. با این حال حتی برخی از پرچمداران هوآوی نیز دارای مودم فایوجی نیستند.

شیائومی ولی بدون هیچ مشکلی تبدیل به یکی از غول‌های تولیدکننده اسمارت‌فون شده و روز به روز بر پیشرفت‌های آن افزوده می‌شود. هوآوی نوآ 9 امکانات یک میان‌رده خوب و رضایت بخش را دارد اما در مقام مقایسه با پوکو ایکس 3 پرو باید دید که توان رقابت دارد یا خیر؟

نوآ 9 در زمینه سخت‌افزار عملکرد رضایت بخشی از خود نشان داده، گر چه رقیب آن یعنی پوکو ایکس 3 پرو در این بخش کولاک به پا کرده و همپای پرچمداران حرکت نموده است. به لحاظ توان باتری ظاهرا پوکو ایکس 3 پرو ظرفیت عددی بیشتری دارد اما توان واتی نوآ 9 در شارژر 66 واتی آن بیشتر از 33 وات پوکو است.

با این حال باید تمامی جوانب را در نظر گرفت و بعد از آن برتری‌ها و نقاط ضعف هر کدام را برشمرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو بپردازیم. اما براستی هوآوی نوآ 9 بهتر است یا شیائومی پوکو ایکس 3 پرو؟

بیشتر بخوانید:

مقایسه هوآوی پی 50 با شیائومی می 11 اولترا

مقایسه هوآوی پی 50 با گلکسی اس 21 اولترا

طراحی و ساخت: هوآوی نوآ 9 بهتر است یا شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو
مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو / مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

حدود دو هفته پیش بود که نخستین تصاویر هوآوی نوآ 9 در فضای مجازی منتشر شد و توانستیم طی یک مقاله جداگانه به شرح جزئیات آن بپردازیم. می‌توانید مقاله هوآوی نوآ 9 را ابتدا مطالعه نمائید.

در طراحی پنل پشتی شاهد یک ماژول چهارگانه هستیم که در کادری بیضی شکل قرار گرفته‌اند. این دوربین‌ها به ترتیب یک دوربین عریض 50 مگاپیکسلی، دوربین 8 مگاپیکسلی فوق عریض و دو دوربین 2 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر ماکرو و عمق سنج هستند.

طراحی ماژول‌ها و نحوه چینش آنها دوال رینگ خواهد بود. دوال رینگ یعنی آنکه دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی در حلقه بالایی و ابتدایی و سه دوربین دیگر در حلقه دوم قرار خواهند گرفت. در کنار سه دوربین در حلقه دوم، فلاش ال ای دی نیز تعبیه شده است.

ابعاد این گوشی 160 در 73.7 در 7.8 میلی‌متر است که باریک‌تر و سبک‌تر از میان‌رده‌های دیگر است. وزن 175 گرمی این گوشی ایده آل است و می‌توان به طراحی گوشی امیدوار بود. در پنل پشتی نوآ 9 لوگوی اختصاصی Nova دیده می‌شود.

حسگر اثر انگشت اپتیکال این گوشی نه در پنل پشتی است و نه با کلیدهای پاور ادغام شده است بلکه زیر صفحه‌نمایش تعبیه گردیده. در فریم سمت راست دکمه‌های پاور و تنظیم صدا دیده می‌شود. در لبه پایینی نیز درگاه شارژ تایپ سی وجود دارد.

در قاب جلویی صفحه نمایش اُولدی را می‌بینیم که تقریبا 90 درصد پنل جلویی را پوشانده و دو لبه آن حالت خمیده دارند. در بخش طراحی گرچه تغییرات محسوسی نسبت به قبل دیده می‌شود اما چندان شاهد نوآوری و خلاقیت سازندگان نوآ 9 نیستیم.

طراحی کلی بدنه حالت مات گونه دارد و بنابراین در برابر آثار لک و چربی دست عملکرد نسبتا خوبی خواهد داشت. نمایشگر این گوشی چندان بزرگ نیست و نسبت به نسخه پرو خود کوچک‌تر است. دو لبه خمیده این صفحه نمایش ممکن است روی سطوح صاف کمی لق بخورد.

هوآوی نوآ 9 پوکو ایکس 3 پرو
ابعاد 160 در 73.7 در 7.8 میلی‌متر 165.3 در 76.8 در 9.4 میلی متر
وزن 175 گرم 215 گرم
صدای استریو دارد استریو دارد

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

در آن سوی میدان با پوکو ایکس 3 پرو سر و کار داریم. این گوشی بدنه پلاستیکی و براقی دارد که باعث شده این گوشی شبیه گوشی‌های پرچمدار به نظر رسد. ماژول دوربین‌های اصلی گوشی چینشی x مانند دارد و روی پنل پشتی شاهد لوگوی غول آسای پوکو هستیم.

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو
مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو / مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

بیشتر بخوانید:

مقایسه وان پلاس 9 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

مقایسه وان پلاس 9 پرو با شیائومی می 11 اولترا

 همان‌طور که دیدیم، هوآوی نیز علاقه زیادی به درج لوگوی بزرگ نوآ روی پنل پشتی دارد. وزن پوکو ایکس 3 پرو 215 گرم است. وزن 215 گرمی پوکو در مقایسه با وزن 175 گرمی نوآ 9 نشان دهنده سنگینی این گوشی است.

لبه‌های گوشی منحنی است و منجر به خوش دست شدن گوشی می‌شود. همچنین سطح براق آن آثار چربی را جذب می‌کند و باعث می‌شود گوشی به راحتی از دستتان سُر بخورد. رنگ بندی این دستگاه مشکی فانتوم، برنزی و آبی است.

خوشبختانه رنگ مشکی کمتر از سایر رنگ‌ها آثار چربی را نمایان می‌کند. نمایشگر گوشی بیش از 84.6 درصد پنل جلویی را پوشانده و با شیشه گوریلا گلس 6 محافظت می‌شود. دیدیم که نوآ 9 پنلِ جلویی تقریبا تمام شیشه‌ای دارد اما پوکو به 85 درصد رضایت داده.

نکته قوت پوکو ایکس 3 پرو، برخورداری از گوریلا گلس 6 است. این شیشه محافظ امروزه در پرچمداران استفاده می‌شود و نوآ 9 نیز از آن بهره‌مند نشده است. حتی سایر هم رده‌های این دو گوشی نیز از مدل 5 این شیشه برخوردار هستند. (مانند پوکو ایکس 3 و ردمی نوت 9)

جنس فریم اطراف گوشی پلاستیک و هم رنگ پنل پشتی است و دکمه‌های پاور و کنترل صدا در لبه راست فریم و درگاه سیمکارت و کارت حافظه در فریم چپ قرار گرفته‌اند. کلید پاور همزمان وظیفه سنسور اثر انگشت را دارد و دارای عملکرد سریع و دقیقی است. لبه پایینی فریم نیز جایگاه قرارگیری جک 3.5 میلی‌متری هدفون و پورت تایپ سی است. نوا 9 متاسفانه جک 3.5 میلی‌متری هدفون را ندارد.

نمایشگر: مشخصات Huawei Nova 9 و Xiaomi Poco X3 Pro

از طراحی و کیفیت ساخت هوآوی نوآ 9 که بگذریم به صفحه نمایش و عضو اساسی یک گوشی خوب می‌رسیم. نوآ 9 از نمایشگری 10 بیتی با پنلی اُولد بهره می‌برد. این نمایشگر قابلیت نمایش حدود یک میلیارد رنگ دارد.

پنل اُولد این دستگاه همان‌طور که گفتیم دارای دو لبه خمیده است و اندازه آن 6.57 اینچ خواهد بود. این صفحه نمایش حدود 90 درصد پنل جلویی را پوشانده و در واقع نسبت نمایشگر به بدنه آن 89.9 درصد است که برای نوآ 9 قابل قبول به نظر می‌رسد. (بیشتر از پوکو ایکس 3 پرو)

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو
مشخصات Huawei Nova 9 و Xiaomi Poco X3 Pro / مشخصات Huawei Nova 9 و Xiaomi Poco X3 Pro

کیفیت تصویری که این صفحه نمایش در اختیار کاربران قرار می‌دهد مانند سایر هم رده‌ها 2340 در 1080 است و کشیدگی تصویر آن نیز 9: 19.5 است. میزان تراکم پیکسلی نوآ 9 392 پیکسل در هر اینچ است. خوشبختانه نرخ نوسازی تصویر در این گوشی 120 هرتز است.

گر چه چنین نرخی برای نوآ 9 ممکن است عملکرد باتری و صفحه نمایش را تحت الشعاع قرار دهد اما چنین نرخ تازه‌سازی امروزه بیشتر در پرچمداران به کار می‌رود. همچنین پوکو ایکس 3 پرو از گواهی مقاومت IP53 برخوردار است که نوآ 9 از آن بی بهره خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با شیائومی می 11 لایت

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با سامسونگ گلکسی A52

هوآوی نوآ 9 پوکو ایکس 3 پرو
نوع نمایشگر OLED IPS LCD
سایز 6.57 اینچ 6.67 اینچ
کیفیت تصویر 2340 در 1080 2400 در 1080
تراکم پیکسلی 392 در هر اینچ 395 در هر اینچ

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

در ادامه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو به نمایشگر این دو گوشی می‌رسیم. پوکو ایکس 3 پرو صفحه نمایشی 6.67 اینچی (تنها کمی بیشتر از نوآ 9) و پنلی از نوع IPS LCD دارد. نسبت تصویری که این نمایشگر ارائه می دهد 20:9 است.

همچنین رزولوشن 2400 در 1080 را با تراکم پیکسلی 395 اینچ در اختیار کاربر می‌گذارد. طبق ادعای سازندگان چینی این گوشی پوکو ایکس 3 پرو  از اچ دی آر 10 پشتیبانی می‌کند و آزمایشات انجام شده این مورد را تائید می‌کنند.

گوشی میان‌رده‌ای این چنینی از صفحه نمایشی با نرخ تازه سازی 120 هرتز و حساسیت لمسی 240 هرتز برخوردار است. این نرخ ثابت نیست و بسته به شرایط مختلف تغییر خواهد کرد. خوشبختانه با یاری تراشه قوی این گوشی می‌توانیم به نرخ‌های بالاتر از 60 فریم نیز دست یابیم. از جمله مشکلات این نمایشگر پدیده محو شدگی است و بیشتر خودش را به هنگام اسکرول در صفحات وب نشان می‌دهد.

هر دو گوشی از نرخ نوسازی 120 هرتزی بهره‌مند هستند اما داشتن چنین قابلیتی به تنهایی مهم نیست. به نظر ما پوکو ایکس 3 پرو بهتر می‌تواند از این نرخ استفاده نماید چرا که تراشه قدرتمند آن به راحتی نرخ‌های بالاتر را ساپورت می‌کند.

همچنین باتری 5100 میلی‌آمپری پوکو تقریبا جوابگوی چنین نرخ بالایی خواهد بود. حال آنکه باتری 4300 میلی‌آمپری نوآ 9 لگ‌هایی در این قسمت خواهد داشت. با این اوصاف هر دو گوشی از چنین قابلیتی برخوردار اند و باید نرخ تازه‌سازی هر دو را بررسی نمود تا بتوان نظر قطعی داد.

این صفحه نمایش سه پروفایل استاندارد، اشباع رنگ و خودکار دارد. حالت بای دیفالت این پروفایل روی خودکار قرار دارد و بهترین پروفایل نیز به لحاظ دقت رنگ و تعادل دما، حالت استاندارد است. این حالت کاملا با فضای اس آر جی بی سازگار است.

در زمینه روشنایی نمایشگر پوکو ایکس 3 پرو اندکی ضعف دارد و کار با آن زیر نور آفتاب آزاردهنده می‌شود اما اگر حالت پروفایل خود را به اورجینال تغییر دهید اوضاع کمی بهتر خواهد شد.

سازندگان چینی این شیائومی میان‌رده می‌گویند که این گوشی از محتوای اچ دی آر 10 پشتیبانی می‌نماید. از دیگر قابلیت‌های جالب پوکو وجود اسپیکرهای استریویی است که وجودشان در میان‌رده‌ها موجب خوشحالی است و مسلما کیفیت پرچمداران را ندارند.

یکی از خلاقیت‌های خوبی که نوا 9 به کار بسته تعبیه سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر است. با این حال پوکو ایکس 3 پرو مانند سایر هم قطارانش از سنسور اثر انگشت در فریم سمت راست و همان کلید پاور پشتیبانی می‌کند. (البته مشکلات سنسور پوکو را قبلا گفته‌ایم!)

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی می 1 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite)

گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G)

دوربین: مشخصات Huawei Nova 9 و Xiaomi Poco X3 Pro

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو
مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو / مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

در زمینه دوربین این گوشی ظاهرا هوآوی قصد دارد کاربران را جذب خود نماید. این غول فناوری چین تمام تلاشش را کرده تا در حوزه دوربین نوآ 9 و عضو پرو آن از رقبا پیشی بگیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا عملکرد دوربین این اسمارت‌فون را بررسی کنیم و آن را با رقیب چینی‌اش مقایسه نمائیم.

برخلاف رسم همیشگی‌مان قصد داریم امروز از دوربین سلفی این گوشی شروع کنیم. در مدل پرو از دو دوربین سلفی در پنل جلویی استفاده شده اما عضو استاندارد دارای یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی است. کیفیت این دوربین خوشبختانه بالاست و نباید نگران آن بود و نسبت به پوکو عملکرد بهتری دارد.

هوآوی نوآ 9 از ماژول چهارگانه در پنل پشتی بهره می‌برد. دوربین اصلی دارای سنسور 50 مگاپیکسلی است که گشودگی دیافراگم آن 1.9 است. چنین دیافراگمی قادر است تا 40 درصد نور بیشتری جذب کند و در مقایسه با سایر دوربین‌های معمولی عملکرد خوبی دارد.

گشودگی دیافراگم 1.9 منجر به ثبت تصاویر پر وضوح تر در تاریکی و شرایط کم نور می‌شود. سری نوآ 9 از بزرگترین سنسور  به کار گرفته شده برخوردار است. خوشبختانه هوآوی در این بخش گل کاشته و از موتور پردازش تصویر ایکس دی فیوژن بهره برده است.

علاوه بر دوربین واید 50 مگاپیکسلی، این دستگاه از دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.2 استفاده نموده. مانند سایر میان‌رده‌های بازار و برای جلب توجه از دو دوربین 2 مگاپیکسلی نیز در این سری استفاده شده است.

لنز ماکروی 2 مگاپیکسلی به ثبت تصاویری با گشودگی دیافراگم 2.4 می‌پردازد و وظیفه لنز عمق سنج 2 مگاپیکسلی نیز ثبت عکس‌ها و بوکه سازی است. یکی از قابلیت‌های جالب دوربین این گوشی، ولاگ است که با آن می‌توانید وقایع روزانه‌تان را ثبت نمائید.

زوم صوتی از دیگر ویژگی‌های نوآ 9 است. دوربین اصلی از قابلیت حالت شب یا نایت مود نیز بهره برده و یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های فیلم برداری این سری دوال ویو است. با این قابلیت خواهید توانست هنگام فیلم‌برداری هم از دوربین اصلی عقب و هم از دوربین سلفی جلو استفاده کنید.

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو
شیائومی پوکو ایکس 3 پرو بخریم یا هوآوی نوآ 9 / شیائومی پوکو ایکس 3 پرو بخریم یا هوآوی نوآ 9

دیگر قابلیت نوآ 9 و برادر بزرگترش، مولتی کمرا یا دوربین چندگانه است. با فعال سازی این حالت می‌توانید به نزدیک‌ترین گوشی ممکن متصل شوید و با این کار بتوانید به زوایای بیشتری دسترسی یابید. خبر خوب دیگر برای دوربین این گوشی بهره‌مندی از نرم افزار ویرایش ویدئوی Petal Clip است که خوشبختانه کار با آن ساده و راحت است.

نوع دوربین هوآوی نوآ 9 پوکو ایکس 3 پرو
دوربین عریض 50 مگاپیکسل 48 مگاپیکسل
دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسل 8 مگاپیکسل
دوربین ماکرو 2 مگاپیکسل 2 مگاپیکسل
دوربین عمق سنج 2 مگاپیکسل 2 مگاپیکسل
دوربین سلفی 32 مگاپیکسل 20 مگاپیکسل

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

در ادامه مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو به دوربین و عضو مهم هر گوشی می‌رسیم. در بخش دوربین باید بگوییم که پوکو ایکس 3 پرو از چهار ماژول عریض، فوق عریض، ماکرو و عمق‌سنج برخوردار است. در این قسمت درست شبیه نوآ است.

دوربین اصلی این گوشی 48 مگاپیکسل و ساخته شرکت سونی است. پوکو ایکس 3 پرو از فیلتر رنگی Quad Bayer بهره می‌برد و گشودگی دیافراگم آن 1.8 است. این سری از گوشی لرزشگیر اپتیکال ندارد ولی از فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره‌مند است.

در زمینه گستره داینامیکی دوربین عریض، عکس های ثبت شده کیفیت مطلوبی دارند و رنگ‌ها جذاب و سطح نویز هم کنترل شده به نظر می‌رسد. البته در جزئیات پیچیده با شارپ کردن بیش از حد تصاویر جزئیات مصنوعی ایجاد می‌نماید.

تصاویری که با دوربین فوق عریض ثبت می‌شوند از لحاظ عکس مانند دوربین اصلی نیست و متاسفانه دامنه داینامیکی نیز تعریفی ندارد. این عکس ها تاریک‌تر و سافت‌تر از لنز 48 مگاپیکسلی است. دوربین سلفی این اسمارت فون 20 مگاپیکسلی است که در مقایسه با نوآ 9 عملکرد ضعیف تری دارد.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی ردمی نوت 10 (Redmi Note 10) 

گوشی شیائومی ردمی 9 (Xiaomi Redmi 9) 

سخت افزار: مشخصات Huawei Nova 9 و Xiaomi Poco X3 Pro

قلب تپنده هوآوی نوآ 9 را تراشه میان‌رده کوالکام زنده نگاه داشته است. تراشه اسنپدراگون 778 جی فورجی با لیتوگرافی 6 نانومتری ساخته شده و برای نوآ 9 به کار گرفته شده است. همان‌طور که مشاهده کردید هوآوی در این گوشی از شبکه فورجی استفاده کرده است.

علت چنین ناکامی تحریم‌های دنباله‌دار آمریکا است که باعث شده این شرکت از مودم‌های فایوجی شرکت‌هایی همچون کوالکام محروم بماند. شاید این خبر برای اکثر علاقه‌مندان هوآوی ناامید کننده باشد اما نبایدفراموش کرد که دامنه شمول اینترنت فایوجی هنوز که هنوز است در ایران چندان گسترده نشده است.

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرومقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو
مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو / مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

پردازند‌ه‌های این تراشه نسبتا قوی را 8 هسته پوشش می‌دهند. ترکیب هسته‌های این ماژول، 4+4 است. چهار هسته با حداکثر فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف با بیشینه فرکانس 1.8 گیگاهرتزی وظیفه پردازش‌های سنگین و سبک این گوشی را برعهده دارند.

ماژول گرافیکی نوآ 9 نیز آدرنو 642 ال است که برای این گوشی کیفیت گرافیکی خوبی به ارمغان می‌آورد. در خصوص حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی داخلی این گوشی باید گفت که از یک رم 8 گیگابایتی و فضای داخلی 128 و 256 گیگابایتی استفاده می‌کند.

نوع حافظه نوآ 9 یو اف اس است و متاسفانه از درگاه حافظه جانبی برخوردار نیست. رم 8 گیگابایتی به نظر می‌رسد سرعت و روان بودن خوبی دارد و نباید در اجرای اپلیکیشن‌ها و فضای لانچر دچار مشکل شد. البته اطلاعات بیشتری در این زمینه در دسترس نیست.

مشخصات هوآوی نوآ 9 پوکو ایکس 3 پرو
تراشه اسنپدراگون 778 جی اسنپدراگون 860
پردازنده مرکزی 8 هسته ای 8 هسته (3 گلد و 5 سیلور)
پردازنده گرافیکی آدرنو 642 ال آدرنو 640
حافظه ذخیره سازی 8/128، 8/256 6/128، 8/128، 8/256
رابط کاربری HarmonyOS 2.0 MIUI 12

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

در زمینه سخت‌افزار گوشی پوکو ایکس 3 پرو و علی الخصوص تراشه آن باید بگوییم که یکی از بهترین‌ها در این زمینه است. این گوشی دارای یکی از برترین تراشه‌های کوالکام یعنی اسنپدراگون 860 با لیتوگرافی 7 نانومتری است. چنین تراشه قدرتمندی این گوشی را برای گیمینگ آماده می‌کند.

پردازنده مرکزی این تراشه از 8 هسته قوی تشکیل شده است. پوکو ایکس 3 پرو از یک هسته طلایی با بیشینه فرکانس 2.96 گیگاهرتز و سه هسته طلایی با فرکانس 2.42 گیگاهرتز برخوردار است. چهار هسته دیگر این گوشی که برای پردازش‌های سبک تعبیه شده است، نقره‌ای و با بیشینه فرکانس 1.78 گیگاهرتز روانه بازار شده است.

پردازنده گرافیکی این گوشی نیز بی‌نظیر است. آدرنو 640 به شما این امکان را می‌دهد تا سنگین‌ترین بازی‌ها را با سرعت معقول و کیفیت بصری خوبی اجرا کنید. پوکو ایکس 3 پرو از حافظه رم 6 یا 8 گیگابایت و حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایت بهره می‌برد و خوشبختانه در کنار اینها از پورت میکرو اس دی ایکس سی هم پشتیبانی می‌کند. نوع حافظه گوشی هم UFS 3.1 است.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی پوکو X3 پرو 

گوشی سامسونگ گلکسی A72 

نرم افزار: هوآوی نوآ 9 بخریم یا شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو
مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو / مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

در قسمت نرم‌افزار شاهد وجود لانچر اختصاصی هارمونی او اس هستیم. ویژگی‌های این لانچر منحصر به فرد برند هوآوی است و در رقابت با رابط کاربری شیائومی و سامسونگ است. از جمله قابلیت‌های این سیستم، اوپن سورس بودن یا متن باز بودن آن است.

این یعنی تمام توسعه دهندگان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌توانند به کدهای فراخوانی شده این سیستم عامل دسترسی داشته باشند. از دیگر خوبی‌های این سیستم این است که می‌تواند در سایر محصولات الکترونیکی مانند تبلت و لپ تاپ هم به کار رود.

با این سیستم عامل می‌توانید از نقشه و مسیریابی مشترکی بر روی گوشی‌تان بهره‌مند شوید. فرض کنید مسیری را می‌خواهید طی کنید و امکان استفاده از گوشی‌تان را در طول مسیر ندارید. اکنون می‌توانید نقشه را روی گوشی خود مشخص کنید و ادامه مسیر را از روی ساعت هوشمندتان طی کنید.

از قابلیت‌های جذاب گوشی برای گیمرها این است که می‌توانند در بازی‌های چند نفره کنترل را روی چندین دستگاه منتقل کنند. قابلیت‌های دیگر این سیستم عامل به شما امکان این را می‌دهد که از گوشی خود حداکثر استفاده را ببرید.

در ادامه مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو به نرم‌افزار این دو گوشی اقتصادی و مقرون به صرفه می‌رسیم. در رابطه با بخش نرم‌افزاری باید بگوییم که پوکو ایکس 3 پرو از اندروید 11 و رابط کاربری MIUI 12 که مختص شرکت شیائومی است استفاده می‌کند.

نسخه جدید این رابط کاربری نیز هم‌اکنون در دسترس کاربران این گوشی قرار گرفته است. میزان اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موجود در این گوشی آزار دهنده است ولی نگران نباشید چرا که می‌توانید آنها را به راحتی حذف کنید. البته در لانچر اختصاصی شیائومی همیشه حجم بالایی از تبلیغات وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

گلکسی زد فولد 3 (Samsung Galaxy Z Fold 3) 

گلکسی زد فلیپ 3 (Galaxy Z Flip 3) 

باتری: هوآوی نوآ 9 بهتر است یا شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

دو مدل جدید سری نوآ از شارژرهای مختلفی بهره‌مند اند. نسخه پرو از شارژر 100 واتی و نسخه استاندارد از فست شارژ 66 واتی برخوردار است. باتری نوآ 9 4500 میلی‌آمپری است که برای این گوشی مناسب به نظر می‌رسد اما در مقایسه با توان پوکو ایکس 3 پرو ضعیف‌تر است. به خصوص هنگامی که از نرخ 120 هرتزی استفاده کنید.

پوکو ایکس 3 پرو از باتری با ظرفیت 5160 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌گیرد و شرکت شیائومی مدعی است که این گوشی می‌تواند تا 10 ساعت اجرای بازی و تا 17 ساعت پخش ویدئو را تامین نماید. این میان‌رده جذاب با شارژر 33 واتی عرضه شده است. این شارژر در 60 دقیقه شارژر گوشی را از صفر به 100 می‌رساند و عملکرد خوبی در این زمینه دارد.

مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو
هوآوی نوآ 9 بهتر است یا شیائومی پوکو ایکس 3 پرو / هوآوی نوآ 9 بهتر است یا شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

جمع بندی: شیائومی پوکو ایکس 3 پرو بخریم یا هوآوی نوآ 9

همان‌طور که دیدیم، پوکو ایکس 3 پرو در بیشتر موارد برتری‌های محسوسی نسبت به نوآ 9 دارد. نوآ 9 گر چه گوشی خوبی است اما یکی از مهمترین نقاط ضعفی که دارد، اینترنت فورجی بودن آن است. امروزه گر چه در ایران فایوجی همه‌گیر نشده اما اگر آینده نگر باشید، برایتان مسئله مهمی خواهد شد.

در قسمت طراحی و کیفیت ساخت دیدیم که نوآ 9 به خصوص در وزن و ابعاد خوش دست‌تر و سبک‌تر از دیگر رقیب چینی خود است. چینش ماژول‌ها زیبا است و حس خوبی به کاربر می‌دهد. اما جز وزن نسبتا سنگین پوکو و لوگوی غول آسای آن الباقی موارد رضایت بخش است.

دوربین این دو گوشی را بررسی کردیم و با اختلاف باید گفت که نوآ 9 عملکرد بهتری دارد زیرا اگر مقالات قبلی تکراتو را خوانده باشید، گفته بودیم که پوکو ایکس 3 پرو گوشی دوربین داری نیست. گر چه کیفیت دوربین آن برای اکثر کاربران رضایت بخش است.

سخت افزار پوکو هم قد و قواره پرچمداران است. نوآ 9 از اسنپدراگون 778 جی و پوکو از اسنپدراگون 865 فایوجی بهره می‌برند و در زمینه حافظه نیز با هم یکسان عمل کرده‌اند. باتری پوکو بهتر می‌تواند نیازهای کاربران را تامین کند.

از همه اینها مهمتر قیمت گوشی نوآ 9 حدود 360 یورو است در حالی که پوکو ایکس 3 پرو قیمتی حدود 250 یورو دارد. این تفاوت قیمتی وقتی مهم است که امکانات بی نظیر پوکو ایکس 3 پرو را تجربه نمائیم. یک گوشی تمام عیار!

سوالات متداول

کدام گوشی دوربین بهتری دارد؟

از آنجایی که هوآوی نوآ 9 دارای دوربین عریض 50 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی، دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی است پس نسبت به دوربین پوکو ایکس 3 پرو از کیفیت بهتری برخوردار است. اگر به دنبال یک گوشی با دوربین باکیفیت هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم، هوآوی نوآ 9 را خریداری کنید.

کدام گوشی باتری بهتری دارد؟

به طور کلی باتری هر دو گوشی خوب هستند اما پوکو ایکس 3 پرو دارای ظرفیت 5160 میلی آمپری بوده که این محصول را از لحاظ باتری کار آمد‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 

نظر شما در خصوص مقایسه هوآوی نوآ 9 با شیائومی پوکو ایکس 3 پرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (8 نظر)

    عالی بود خیلی خندیدیم که غول شیاعومی پوکو ایکس تری پرو رو اینقدر اوردی پایین.خجالت نمیکشی این مقایسه رو گذاشتی؟؟؟نوا ۹بیشتر اسباب بازیه تا گوشی

    پاسخ

    شیاومی متاسفانه باگهای عجیب و غریبی داره و توی همه گوشیهاش هم وجود داره. چه ارزون چه بالا رده.
    استیبل بودن گوشیهای هواوی ثابت شده هستش.

    پاسخ

    خفه شو الکی هیتر عوضی ایراد نزار نخیرم شیائومی فقط محصولات و گوشی های پایین رده اش باگ و لگ و هنگ و داغ شدن و هزاران مشکل دیگه داره،من که قاتل پرچمدار شیائومی دارم شیائومی ۱۲ ایکس ۵ جی فایوجی دارم خیلیم راضیم هیچ مشکلی ندیدم ایشالا در دراز مدت هم هیچی نمیشه

    پاسخ

    شیائومی رو دوس ندارم ولی ۲ سال باهاش کار کردم و هیچ باگی ندیدم 🫤

    پاسخ

    سلام ببخشید اشتباه تایپ داشتین.تا اون جا که من میدونم ایکس تری پرو لایو جی نیست.جدای از اینها من دارند و راضیم.

    پاسخ

    تو فعلا از همه بدتری 😐😂

    پاسخ

    از ردمی نوت ۱۰ که قویتره و از نوا ۹ هم که داخل همه چی قویتر بود غیر از دوربین من خودم x3 proدارم کیفیت دوربین نوت ۱۰ پرو مکس تقریبا مثل همین فقط برای زوم کردن یه ذره بهتره و اون ۱۰۸ مگاپیکسل الکیه چون به اندازه یه دوربین ۶۴ هم نیست در کل اگر بیشتر پول داشتید poco f3 gt رو پیشنهاد میکنم

    پاسخ

    سلام من پوکو ایکس تری. پرو حدود ۳ماهه خریدم و خدایی از همه چیش راضی راضی راضیم بازی پاپجی با اخرین کیفیت بدون لگ‌ اجرا میشه کالاف هم رو اخرین کیفیت گرافیکی گذاشتم اونم روان و بدون لگ‌ اجرا میشه دوربینشم درسته از ردمی نت ۱۰ یا نوا ۹ ضعیفتره ولی بازم خیلی عکسهای شفاف و با عمق زیاد میگیره. حرف اخر من اخلاقم جوریه که اگه بخوام چیزی بخرم کلی تحقیق در باره امکانات و ساختش میکنم و کلی هم مقایسه و نظر سنجیارو میخونم و برای یک گوشی میان رده واقعا کاردرست و قدرمند پوکو x3 pro پیشنهاد میکنم .

    پاسخ