;
coinex

ماجرای ماینرهای غیرمجاز کهریزک چیست؟

روز گذشته و در جریان گزارشات اعلامی مشخص شد که چند دستگاه ماینر درون چاهی در کهریزک کشف شده است اما واقعیت ماجرای ماینرهای غیرمجاز کهریزک چیست؟

قطعا حداقل یک بار کلمات ارز دیجیتال، بیت کوین یا ماینر را شنیده‌اید‌. بیت کوین نمونه‌ای از ارز دیجیتال است که غیرمتمرکز بوده و هزاران دستگاه ماینر وظیفه پردازش تراکنش‌ها و استخراج آن را برعهده دارند.

در ایران نگهداری، خرید و فروش و استخراج رمزارز تا زمانی که بستر جرم هایی مانند پولشویی و کلاهبرداری نباشد قانونی است ولی استخراج کننده باید از وزارت صمت مجوز بگیرد و همچنین باید برق با تعرفه برق صادراتی را برای استفاده از ماینر، از وزارت نیرو دریافت کند.

ماجرای ماینرهای غیرمجاز کهریزک

اگر مرکزی بدون مجوز و به صورت غیرمجاز فعالیت کند و به استخراج ارز دیجیتال بپردازد، ماینرهای این مرکز ضبط شده، برق این مرکز قطع شده و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. به همین دلیل شاهد استفاده عجیب و غریب از ماینرها مثل همین مورد که ماینرها در چاه پنهان شده بودند هستیم.

ماجرای ماینرهای غیرمجاز کهریزک

پیش‌تر شاهد کشف کردن بیش از ۲۱۸ هزار دستگاه ماینر رمزارز تا پایان نیمه اول سال جاری بودیم که به گفته توانیر مصرف برق این دستگاه‌ها معادل مصرف برق یک نیروگاه هزار مگاواتی بوده است. با پایان یافتن تابستان انتظار می‌رفت مصرف برق پایین بیاید اما با توجه به اینکه هنوز هم مصرف برق بالاست می‌توان نتیجه گرفت ماینرهای غیرمجاز زیادی وجود دارند که توانیر باید آنها را کشف و ضبط کند.

انجمن بلاک چین ایران طرح خوداظهاری را در ۵ بند تهیه کرده است که بند‌های آن به شرح زیر است:

وزارت صمت متولی طرح خوداظهاری تجهیزات ماینر می‌باشد. کسانی که از وزارت صمت جواز استخراج را دریافت کرده باشند، می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند. افرادی که مجوز استخراج دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه بهین یاب، نسبت به ترخیص دستگاه اقدام کنند.

استخراج کننده‌ها بعد از اعلام تعداد و نوع تجهیزات، باید عوارض و حقوق گمرکی را پرداخت کنند. بعد از دریافت مجوز، دستگاه‌ها می‌توانند به صورت قانونی در سیستم استخراج رمز ارز‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ماجرای ماینرهای غیرمجاز کهریزک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر