;
coinex

استکینگ چیست ؛ آموزش و نحوه کارکرد Staking در صرافی های ارز دیجیتال

استکینگ چیست و درباره آن چه می‌دانیم؟ ستکینگ ارز دیجیتال به عنوان یک جایگزین کم هزینه به جای استخراج و ماینینگ برای کسب سود از دنیای جذاب کریپتوکارنسی است.

از آنجایی که استخراج و ماینینگ هزینه‌های بالایی دارند می‌توان از استکینگ ارز دیجیتال استفاده کرد که کم هزینه تر است. شما با استفاده از استکینگ ارز دیجیتال قادر هستید بدون نیاز به پرداخت هزینه های بالا برای خرید سیستم‌های قوی و هزینه قبض برق باشید میتوانید به طور رایگان ارز دیجیتال را بدست آورید.

اما سوال‌های  اصلی این است که Staking چیست ؟ استکینگ ارز دیجیتال چیست ؟ و چگونه می‌توان در آن سرمایه گذاری کرد؟ در جواب این سوال باید گفت استکینگارز دیجیتال یعنی خرید کوین و نگهداری آن در یک والت یا کیف پول، به طورخلاصه یعنی دریافت سود در ازای نگهداری یک ارز دیجیتال. اما فایده و نحوه استکینگ چیست ؟

استکینگ چیست ؟

آموزش استیکینگ در بایننس

استیکینگ ارز دیجیتال را می‌ توان راهکاری جایگزین برای استخراج دانست. یکی از مهمترین مزیت‌ های این روش در مقایسه با ماینینگ هزینه به مراتب کمتر است، به طوری که بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ های گزاف برای خرید سیستم‌ های کامپیوتری قدرتمند یا اسیک‌ ها و همچنین تحمل مخارج بالای استفاده از برق زیاد، به طور رایگان ارز دیجیتال به دست خواهید آورد.

خوشبختانه امکان Staking و دریافت پاداش برای ارزهای متعددی فراهم است. البته بهتر است قبل از اقدام به خرید در صورت تمایل به بهره بردن از این روش، اطلاعات کاملی به دست آورید. به عنوان نمونه بعد از خرید بیت کوین امکان استیک کردن آن به خاطر الگوریتم اجماع مورد استفاده فراهم نیست.

با این کار علاوه بر دریافت پاداش، به تامین امنیت شبکه بلاک چین نیز کمک خواهید کرد. استیکینگ به معنی دریافت سود در عوض نگهداری یک ارز دیجیتال است. تریدرهای زیادی این عمل را با ماینینگ رمز ارزها مقایسه کرده و با توجه به افزایش سختی استخراج کوین‌ها با گذر زمان، روز به روز بیشتر به راهکار مورد بحث ترغیب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

توکن توموچین

توکن هارمونی

استکینگ در بایننس

استکینگ چیست ؛ آموزش و نحوه کارکرد Staking در صرافی های ارز دیجیتال

اگر با ارز دیجیتال و انواع آن آشنا باشید می‌دانید استکینگ چیست واستخراج ارز دیجیتال چقدر پر هزینه است. همانطور که کمی قبل گفتیم استکینگ کم هزینه‌تر است و می‌توان به طور رایگان ارز دیجیتال خود را استخراج کرد.

در این روش ورود افراد جدید به بازار ارزهای مجازی آسان تر شده است در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع روش استکینگ رمز ارزها در صرافی بایننس و انواع استکینگ قفل شده یا Locked Staking، پس‌انداز یا سیوینگ قفل شده (Locked Saving)، استکینگ منعطف یا Flexible Staking، سیوینگ یا پس‌انداز منعطف (Flexible Staking) و دیفای استکینگ (DeFi Staking) بپردازیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

توکن بیکری

ارز دیجیتال کیک

استکینگ ارز دیجیتال چیست ؟

استکینگ چیست ؛ آموزش و نحوه کارکرد Staking در صرافی های ارز دیجیتال

برخی از کاربران ارز دیجیتال برایشان این سوال مطرح است که استکینگ ارز دیجیتال چیست؟ استکینگ (Staking) به زبان ساده یعنی دریافت سود در ازای نگهداری یک ارز دیجیتال است. اولین روش برای انجام استکینگ نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول است. شما می‌توانید یک رمز ارز را در تراست والت خود نگهداری کنید و در ازای آن سود دریافت کنید به این روش استکینگ سرد گفته می‌شود که یکی از بهترین روش های استکینگ است که سود دهی خوبی دارد.

دومین روش انجام استکینگ انجام این کار از طریق یک صرافی ارز دیجیتال است در این روش شما می‌توانید با خرید ارز دیجیتال کاردانو و نگهداری آن در صرافی بایننس سود بهتری بدست آورید. این روش را شما می‌توانید با Locked و Flexible انجام دهید با استفاده از این روش سوددهی خوبی دارید.

قبل از اینکه بخواهیم در مورد استکینگ در بایننس صحبت کنیم بهتر است در مورد مکانیزم الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) اطلاعاتی داشته باشیم چرا که اثبات سهام روشی برای حفظ امنیت شبکه های بلاک چینی و جایگزینی برای استخراج است. اثبات سهام که به اختصار به آن «Pos» می‌گویند که نوعی الگوریتم اجماع در شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین است که این شبکه را کارآمد‌تر می‌کند و باعث می‌شود امنیت آن بهتر شود. در ادامه به طور مختصر درباره نحوه‌ی کارکرد Pos صحبت می‌کنیم و سپس به استکینگ ارز دیجیتال چیست می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

توکن ماتیک

توکن پیگ

Staking چیست : الگوریتم اثبات سهام (PoS)

ساز و کار شبکه بلاک چین بیت کوین، بر اساس الگوی اثبات کار یا Proof of Work است. زمانی که شما این کار را انجام دهید تمامی تراکنش‌ها درون یک بلاک قرار می‌گیرد این بلاک‌ها به هم وصل شده‌اند و یک شبکه بلاک چین را تشکیل می‌دهند. به طور کل در مکانیزم Pow، ماینرها برای پیدا کردن پاسخ یک مسئله ریاضی با هم به رقابت می‌کنند. هر کدام از ماینرها که نسبت به مابقیه سریع تر باشد و به پاسخ مسئله برسد، می‌تواند اجازه پیدا کند که یک بلاک را به بلاک چین وارد کند.

استکینگ چیست ؛ آموزش و نحوه کارکرد Staking در صرافی های ارز دیجیتال

وقتی صحبت از شبکه‌های غیر متمرکز می‌شود روش اثبات کار، روش بسیار خوب و مناسبی محسوب می‌شود اما یکی از مشکلات اساسی که در این راستا وجود دارد این است که تعداد زیادی ماینر بر روی یک بلاک کار می‌کنند که این باعث می‌شود هزینه‌های زیادی داشته باشد این روش برق بسیار زیادی مصرف میکند و باعث میشود طبیعت آسیب زیادی ببیند. مشکلاتی از این دست باعث شد که توسعه دهندگان به فکر روش‌های جدید‌تری برای استخراج بیفتند. توسعه دهندگان به فکر روشی بودن که مشکلات کمتر و هزینه کمتری نسبت به روش‌های قبلی داشته باشد.

مکانیزم پیشرفته تر از روش Pow  روش Pos  است که این یکی از مهم‌ترین هدف‌های این روش ذخیره و نگهداری یک ارز دیجیتال است. در این روش مطابق پروتکل شبکه و در فاصله‌های زمانی معین، شبکه به کاربران خود این امکان را می‌دهد که بلاک های جدید را تایید کرده و بلوک جدید تولید کنند. هر فردی که مقدار بیشتری کوین ذخیره کرده باشد، شانس بالا‌ترینسبت به ما بقیه افراد برای دریافت حق تایید بلاک‌ها را دارد.

بیشتر بخوانید:

توکن وینک

توکن بن فایر

استکینگ چیست : استکینگ ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

همانطور که کمی قبل گفتیم در مکانیزم اثبات کار، بلاک‌های جدید توسط ماینرها و با انجام عملیات ماینینگ تولید می‌شوند. اما در مکانیزم Pos بلاک‌های جدید و تایید تراکنش‌ها، از طریق عمل Staking انجام می‌شود. استکینگ شامل نودهایی از شبکه است که مقداری از کوین شبکه بلاک چین را نگهداری می‌کنند. سپس پروتکل شبکه به صورت اتفاقی و در یک بازه زمانی معین یک نود را به عنوان مسئول تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک جدید انتخاب می‌کند در این روش هر چه مقدار کوین بیشتری ذخیره کرده باشند شانس بیشتری دارند تا بلاک جدید ایجاد شود.

در روش استکینگ در بایننس، نیازی به خرید تجهیزات برای ایجاد بلاک‌های جدید نیست. در روش  Pow برای استخراج بلاک‌های جدید نیازمند دستگاه‌های ماینر قدرتمند هستیم. ماینرها می‌بایست مبغل قابل توجه ای را برای خرید تجهیزات ماین کردن رمز ارزها پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید:

توکن FEG

ارز دیجیتال کیشو اینو

استکینگ چیست : پاداش استکینگ ارز دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود؟

به این سوال نمی‌توان پاسخ دقیقی داد چرا که هر کدام از شبکه‌ها مطابق پروتکل خود پاداش را محاسبه می‌کنند. اکثر مواقع شبکه های بلاک چین مبتنی بر مکانیز اثبات سهام برای محاسبه سود و پاداش استکینگ فاکتور‌های زیر را در نظر قرار می‌دهند:

  • چه مقدار کوین توسط نود ذخیره شده است
  • مدت زمان نگهداری کوین توسط نود چه مقدار است
  • مقدار کل کوین‌های ذخیره شده در شبکه چه مقدار است
  • نرخ تورم
  • دیگزر فاکتور ها

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال آوالانچ

ارز دیجیتال ASS

Staking چیست : استخر استکینگ یا Staking Pool

استکینگ چیست ؛ آموزش و نحوه کارکرد Staking در صرافی های ارز دیجیتال

به مجموعه افرادی که اقدام به ذخیره و نگهداری یک ارز دیجیتال کرده‌اند یک استکینگ پول (Staking Pool) می‌گویند. این افراد برای این که پاداش بیشتری دریافت کنند از طریق استخر استکینگ به هم وصل شده‌اند. هر چه میزان دارایی یک فرد بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که آن فرد پاداش بگیرد و در صورتی که پاداش دریافت شود جایزه بین تمامی افراد شرکت کننده توزیع می‌شود.

همچینی باید گفت که راه اندازی یک استخر استکینگ همیشه کار پر هزینه‌ و زمانبری است و وجود این استخرها برای شبکه‌ای که ورود به آن دشوار است بسیار اهمیت دارد. به جز مواردی که کمی قبل گفتیم وجود این استخرها برای هولدرها موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال نانو

دوج کوین رایگان

Staking چیست : انواع استکینگ و سیوینگ ارز دیجیتال

کمی قبل با استکینگ چیست آشنا شدید. استکینگ و ارزهای مجازی انواع متفاوتی دارند از انواع استکینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • استکینگ سرد (Cold Staking)
  • استکینگ قفل شده (Locked Staking)
  • استکینگ منعطف (Flexible Staking)
  • پس‌انداز منعطف (Flexible Saving)
  • سیوینگ ثابت (Fixed Saving)

Staking چیست : استکینگ سرد (Cold Staking)

یکی از زیرمجموعه‌های استکینگ به حساب می‌آید. این روش اشاره به ذخیره ارز دیجیتال در والت سردی را دارد که به اینترنت متصل نخواهد شد. ذخیره سازی این ارز دیجیتال باید از طریق یک کیف پول سخت افزاری انجام شود.

بعضی از شبکه‌های بلاک چینی می‌توانند به صورت آفلاین دارایی ‌های خود را ذخیره کنند. این روش امنیت بسیار بالایی دارد و به محض این که دارایی منتقل شود پاداش متوقف می‌شود. همچنین علاوه بر امنیت بالای این روش، Staking رمز ارزها مناسب افراد دارای سرمایه زیاد است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت چیا در سال 2021

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایران

استکینگ چیست : استکینگ قفل شده (Locked Staking)

نمونه‌ای دیگر از استکینگ است. استکینگ قفل شده یعنی فرایند هولد کردن دارایی‌های دیجیتال درون کیف پول صرافی در راستای پشتیبانی از یک شبکه بلاک چینی است. بنابراین تا وقتی که وجوه شما در والت صرافی قفل شده باشد سود دریافت می‌کنید. سود دهی شما زمانی متوقف می‌شود که دارایی‎های خود را برداشت کنید.

استکینگ چیست ؛ آموزش و نحوه کارکرد Staking در صرافی های ارز دیجیتال

هر ارز دیجیتالی زمان بندی مخصوص به خود را دارد شما باید به این توجه کنید که با قفل کردن دارایی  خود امکان ترید و معامله تا زمان برداشت دیگر امکان پذیر نیست. لازم به ذکر است شما می‌توانید در هر زمان که بخواهید با انتخاب گزینه Redeem دارایی خود را از حالت استیک خارج کنید اما اگر زودتر از زمان لازم برای قفل شدن این کار را انجام دهید، هیچ سودی شامل حال شما نمی‌شود. نکاتی که باید در رابطه با استکینگ قفل شده بدانید:

  • APY (Annual Percentage Yield) به معنای بازده درصدی سالیانه است. یعنی تمامی سودها به صورت سالیانه بوده و با قفل کردن دارایی به صورت ماهانه، سود نیز به تعداد ماه‌ها شکسته می‌شود.
  • (Duration (Days یعنی تعداد روزهایی که می‌توان ارز دیجیتال مورد نظر را قفل کرد. در این حالت بسته به ارز مورد نظر، امکان Stake به صورت 15 روزه، 30 روزه، 60 روزه یا 90 روزه وجود خواهد داشت.
  • Minimum Locked Amount به مقدار حداقلی لازم برای اینکه استکینگ نشان داده شود گفته می‌شود. برای نمونه زمانی که شما شروع به سوددهی می‌کنید باید حداقل واحد رمز ارز دات داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

صرافی غیرمتمرکز چیست

نحوه استخراج چین لینک (Chainlink)

استکینگ چیست : استکینگ منعطف (Flexible Staking)

این نوع استکینگ مانند استکینگ قفل شده است. استکینگ منعطف جهت پشتیبانی از عملیات یک شبکه بلاک چینی است و همچنین شامل نگهداری رمز ارز در یک والت ارز دیجیتال هم می‌شود. تنها تفاوت این روش با روش Locked Staking این است که این روش نیاز به قفل شدن ندارد . در این حالت شما می‌‌توانید همراه با هولد کردن ارزهای دیجیتال آن‌ها را تردید کنید و لازم به ذکر است که سود دهی روش Locked Staking نسبت به  Flexible Stakingبیشتر است.

سیوینگ یا پس‌انداز قفل شده (Locked Saving)

نام دیگر Locked Saving، فیکسد سیوینگ (Fixed Savings) است. این نمونه با استکینگ یک تفاوت دارد و آن این است که  در استکینگ شما ارز را در کیف پول صرافی می‌دهید، با این کار شما باعث پیشرفت شبکه بلاک چینی می‌شوید. اما در سیوینگ شما ارز را به صرافی قرض می‎‌دهید و در ازای آن پاداشی دریافت می‌کنید.

استکینگ چیست ؛ آموزش و نحوه کارکرد Staking در صرافی های ارز دیجیتال
استکینگ چیست

زمان نگهداری رمز ارز در والت صرافی خیلی کوتاه‌ تر از حالت استکینگ است به این قسمت سرویس وام دهی یا لندینگ بایننس هم می‌گویند. حالت سیوینگ منعطف سود دهی کمتری نسبت به این حالت دارد و این نکته قابل توجه است که این حالت باید حتما در مدت زمان مشخص دارایی را در حساب صرافی بماند تا سود آن به حساب شما واریز شود اگر شما زود تر از موعد دارایی خود را برداشت کنید هیچ سودی به شما پرداخت نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بهترین کارت گرافیک ماینینگ در سال 2021

توکن دفینیتی ICP چیست

سیوینگ یا پس‌انداز منعطف (Flexible Saving)

استکینگ چیست ؛ آموزش و نحوه کارکرد Staking در صرافی های ارز دیجیتال
استکینگ چیست

نمونه دیگر از استکینگ سیوینگ یا پس‌انداز منعطف است که این حالت یکی از بهترین حالت‌های استکینگ است. در این حالت سود دهی به صورت روزانه محاسبه می‌شود یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این حالت این است که می‌توانید سود خود را در هر لحظه که بخواهید برداشت کنید. اما باید گفت که این ویژگی باعث سودآوری کمتر نسبت به حالت قفل شده دارد.

آموزش استکینگ ارز دیجیتال در صرافی بایننس

استکینگ چیست ؛ آموزش و نحوه کارکرد Staking در صرافی های ارز دیجیتال

در این مقاله با استکینگ چیست آشنا شدید در این مرحله قصد داریم استکینگ ارز دیجیتال را آموزش بدهیم برای این کار تنها کافی است وارد اکانت خود بشوید و در سربرگ Finance گزینه Binance Earn را انتخاب کنید و با استفاده از لینک وارد صحفه مورد نظر خود بشوید.

بعد از آن وارد صفحه‌ای می‌شوید که امکان انتخاب سیوینگ و استکینگ وجود دارد منتقل شوید. در این مرحله شما باید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید برای مثال باید Locked Staking انتخاب کنید و به صفحه لیست رمز ارزهای موجود برای استکینگ منتقل می‌شوید.

حالا باید ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی گزینه زرد رنگ Stake Now کلیک کنید. پس از تعیین مقدار مورد نظر روی گزینه Confirm Purchase کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره استکینگ ارز دیجیتال چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر