;
coinex

قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 ؛ هر آنچه انتظار داریم!

پس از رونمایی از آیفون 13 و عرضه رسمی آن حالا نوبت آیفون 14 رسیده است. در این نوشتار به قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 می پردازیم.

به رسم هر ساله و پس از معرفی و رونمایی رسمی از سری جدید آیفون (13) اکنون شاهد انتشار شایعات زیادی پیرامون این پرچمدار کمپانی اپل هستیم. در این نوشتار قصد داریم تمام شایعات و اخبار منتشر شده پیرامون خانواده جدید اپل را بررسی نمائیم.

همین چند هفته پیش بود که اپل از سری جدید آیفون‌هایش رونمایی کرد و اکنون به عرضه جهانی رسیده و تا به امروز اطلاعات زیادی تحت عنوان شایعه در فضای مجازی پخش شده که گاهاً نتیجه کار و داده‌های تحلیلگران معروف این شرکت است.

قرار است در این نوشتار نگاهی به قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 و قیمت این ابر پرچمدار بیندازیم و بیشتر با نسل بعدی گوشی‌های هوشمند اپل آشنا شویم. در ادامه با ما باشید تا به بررسی قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 بپردازیم.

قابلیت ها و مشخصات آیفون 14

هنگامی که تاریخ رسمی رونمایی از آیفون 13 مشخص شد، کمی بعد تحلیلگران زیادی درباره آیفون 14 و نسل بعدی این گوشی شروع به گمانه‌زنی کردند. تا به امروز نیز اخبار زیادی در مورد این گوشی هوشمند منتشر شده است.

کمپانی اپل در رویداد 23 شهریور از خانواده آیفون 13 رونمایی نمود. در این رویداد که به صورت مجازی برگزار شد، چهار عضو از خانواده اشرافی اپل رونمایی و عرضه شدند. آیفون 13 مینی، آیفون 13، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس در کنار هم پا به عرصه وجود گذاشتند.

سیل هجوم کاربران برای خرید آیفون جدید باورنکردنی بود و از آنجایی که در زنجیره تامین محصولات اپل مشکلاتی پیش آمده، برخی سفارشات با تاخیر ارسال شده و قرار است این روند سریع‌تر شود. همان‌طور که قبلا در مقاله‌ای مفصل به بررسی آیفون 13 پرداختیم، گفتیم که تغییرات آیفون 13 در قسمت طراحی جزئی بود.

برخی از امکانات کنونی موجود در آیفون 13 نیز مورد انتظار طرفداران این کمپانی بود و اگر اپل به آنها جامه عمل نمی‌پوشاند، موجب تکدر خاطر هوادارانش و نارضایتی آنها می‌شد. البته شایعات قبلی در مورد آیفون 13 تا حدود زیادی درست بود.

شایعات قبلی آیفون 13 می‌گفتند که این دستگاه مجهز به فضای ذخیره سازی یک ترابایتی می‌شود و دیدیم که همین‌طور هم شد. از دیگر احتمالاتی که به وقوع پیوست، نمایشگر 120 هرتزی بود. در کنار این شایعات، برخی اخبار نیز محقق نشدند.

قابلیت ها و مشخصات آیفون 14
قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 / قابلیت ها و مشخصات آیفون 14

گر چه تاکنون اطلاعات زیادی در مورد مشخصات فنی و تاریخ عرضه اپل آیفون 14 منتشر نشده اما به اطلاعات اندک موجود اکتفا می‌کنیم و گمانه زنی های آنایزورهای حرفه‌ای کمپانی اپل را از نظر می‌گذرانیم. در ادامه همراه تکراتو باشید تا به این مهم بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) ؛ قیمت و مشخصات فنی

آیفون 13 پرو مکس (Apple iPhone 13 Pro Max) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

طراحی و ساخت: مشخصات فنی آیفون 14

در خصوص طراحی آیفون 13 دیدیم که با نسل قبلی تفاوت چندانی نداشت و جز در برخی موارد، تغییرات ایستا بود. مینگ چی کو از جمله تحلیلگران مطرحی است که محصولات اپل را بررسی می‌کند. در مقاله قبلی که در مورد آیفون 13 بود مینگ چی کو جزئیات جالب و دقیقی را مطرح کرد و برخی از مهمترین‌هایش درست از آب درآمد.

از جمله پیش‌بینی‌های آقای کو، نرخ تازه سازی 120 هرتزی به همراه تراشه جدید A15 بود. پس از معرفی و رونمایی از آیفون 13 مجدداً آقای کو دست به ساخت و پرداخت و پیش‌بینی‌های جدیدی از قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 زده که بررسی آنها خالی از لطف نیست.

جناب کو می‌گوید که اپل در آیفون 14 دیگر از ناچ عریض و نازیبای همیشگی‌اش فاصله می‌گیرد و قرار است در نسل جدید پرچمداران خود از طراحی پانچ هول یا همان حفره درون صفحه نمایش استفاده نماید. اگر دقت کنید، در گوشی‌های اندرویدی و در مرکز نمایشگر حفره‌ای وجود دارد که اغلب دایره‌ای شکل است و ناچ قطره‌ای خوانده می‌شود. ناگفته نماند که موضوع ناچ پهن آیفون‌ها معضلی بوده که از همان ابتدا، نارضایتی کاربران را به دنبال داشته است.

آیفون 4 را به یاد دارید؟ ظاهرا قرار است کوپرتینویی‌ها به ساخته‌های پیشینی خود کامبک بزنند و در نسل بعدی پرچمداران خود در 2022 از قاب کشیده‌ای در دور بدنه استفاده نمایند. رنگ این قاب با رنگ بدنه یا یکسان خواهد بود یا فرق خواهد داشت.

آقای کو از طراحی متفاوت ماژول‌های دوربین خبر داده و گفته شده در این بخش احتمال وقوع یک انقلاب هست. شنیده‌ها حاکی از این است که حذف ناچ صفحه نمایش صرفاً برای مدل‌های پرو و پرو مکس اعمال می‌شود و نسخه استاندارد و نسخه احتمالی مکس نیز همچنان از ناچ عریض قبلی بهره می‌برند.

در مقاله آیفون 13 گفتیم که در نسل بعدی پرچمداران اپل، مدل مینی جایی برای عرض اندام نخواهد داشت. استقبال کم و عدم اقبال عضو مینی در آیفون 12 باعث شد تا کوپرتینویی‌ها از عرضه این محصول در سال 2022 صرف نظر کنند و عطایش را به لقایش بخشند.

البته شنیده‌ها حاکی از این است که به جای عضو مینی یک نسخه دیگر با نام آیفون 14 مکس روانه بازار خواهد شد که ارزان‌ترین نسخه آیفون 14 محسوب می‌شود. با این حال باید منتظر اخبار رسمی در این خصوص باشیم.

قابلیت ها و مشخصات آیفون 14
قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 / قابلیت ها و مشخصات آیفون 14

با حذف مدل مینی عضو استاندارد تا به اینجای کار، ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین عضو خانواده است. قابلیت تاچ آی دی قرار بود در آیفون 13 به کار رود اما محقق نشد. ظاهرا اپل قصد دارد این ویژگی را در آیفون 14 عملی نماید. در ادامه به بررسی قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 می پردازیم.

چندی پیش یکی از منابع موثق دنیای فناوری گفته بود که اپل قرار است به جای قاب آلومینیومی از بدنه تیتانیومی استفاده کند. همچنین جدا از قاب تیتانیومی، گزارشات دیگر حاکی از این بودند که شرکت LG صفحه نمایش‌های LTPO OLED را برای کمپانی اپل می‌سازد تا این شرکت از چنین سازه‌ای در نسل جدید آیفون‌های خود بهره ببرد.

اگر نگاهی به اندازه نمایشگرهای آیفون 12 و 13 بیندازیم با ابعاد یکسانی رو به رو می‌شویم. انتظار می‌رود اپل برای آیفون 14 نیز همین اندازه‌ها را رعایت کند. در نتیجه باید انتظار آیفون 14 استاندارد و پرو 6.1 اینچی و پرو مکس 6.7 اینچی را داشته باشیم.

برخی شایعات نیز حاکی از این است که کوپرتینویی‌ها در صدد حذف فیس آی دی هستند. ظاهرا قرار است سنسور اثر انگشت در یکی از فریم‌ها قرار بگیرد. مجدداً به طراحی دوربین بر می‌گردیم. طبق گمانه زنی‌ها آیفون 14 دوربین اصلی مانند آیفون 5 اس خواهند داشت.

این شباهت دوربین‌ها به لحاظ صاف و مسطح بودن لنزها است. همچنین به نظر می‌رسد اپل در نسل جدید، دیگر از سنسور 12 مگاپیکسلی بهره نبرد و به جای عدد 12 به 48 مگاپیکسل برسد. اگر کیفیت دوربین نیز افزایش یابد فوق العاده می‌شود.

به نظر می‌رسد حدس و گمان‌ها پیرامون دوربین سلفی زیر نمایشگر نزدیک به واقعیت نیست زیرا دوربین‌های زیر صفحه نمایش با مشکل کیفیت رو به رو هستند و اپل هم نمی‌خواهد امتیاز دوربین سلفی را فدای لنز زیر نمایشگر کند.

بیشتر بخوانید:

آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

گوشی شیائومی Mi Mix 4 ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

در خصوص رنگ‌بندی این گوشی هنوز زود است که اظهارنظری از سوی افشاگران مطرح شود اما تحلیلگران با دیتاهای موجود نسبت به آن اقدام نموده‌اند. جان پرازر از افشاگران معروف یوتیوب گفته است که یکی از رنگ‌های آیفون 14 در سال 2022 طلایی کم رنگ است.

با این اوصاف تغییرات در طراحی آیفون 14 به نظر جدی و اساسی است و گویا اپل در طراحی نسل جدید آیفون های 2022 کوشش فراوان می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا به صفحه نمایش این اسمارت‌فون بپردازیم. براستی قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 در بخش نمایشگر چیست؟

قابلیت ها و مشخصات آیفون 14
قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 / قابلیت ها و مشخصات آیفون 14

نمایشگر: مشخصات فنی آیفون 14

در بخش طراحی ظاهری و کیفیت ساخت آیفون 14 گفتیم که صفحه نمایش آیفون 14 به احتمال زیاد مثل نسل قبلی و در ابعاد 6.1 و 6.7 اینچ باشد. نمایشگرهای 6.1 اینچی برای مدل‌های استاندارد و پرو و صفحه نمایش 6.7 اینچی برای عضو پرو مکس خواهد بود.

اصولا در طراحی نمایشگرها واژه «مکس» نشان دهنده صفحه نمایش بزرگ‌تر است. نوع پنلی که اپل برای اعضای آیفون 14 استفاده می‌کند OLED است و نرخ نوسازی آن 120 هرتزی خواهد بود.

امسال در نسخه‌های پرو و پرو مکس شاهد افزایش نرخ نوسازی به 120 هرتز بودیم، حال آنکه نرخ تازه‌سازی عضو مینی و استاندارد نسبت به نسخه سال قبلی هیچگونه تغییری نداشته‌اند. بنابراین رفرش ریت آیفون مینی 13 و آیفون 13 در واقع 60 هرتزی است.

استفاده از فناوری و قابلیت 120 هرتزی امروزه تبدیل به یک استاندارد شده و حتی برخی از میان‌رده‌های سامسونگ و شیائومی از آن برخوردار اند. گفته می‌شود در آیفون 14 از هم هر 4 مدل از این قابلیت بهره نمی‌برند و صرفا مدل پرو و پرو مکس مجهز به آن هستند.

در خصوص ساخت پنل‌های OLED کمپانی اپل به شرکت سامسونگ وابسته بود و در سال‌های گذشته و همین‌طور امسال هزینه‌های زیادی به سامسونگ دیسپلی پرداخته است. به تازگی قرار شده کمپانی LG نیز به جمع نمایشگرسازان آیفون 14 بپیوندد.

در حال حاضر فناوری ساخت صفحه نمایش‌های 120 هرتزی در اختیار سامسونگ است اما قرار است که شرکت LG به تولید چنین نمایشگرهایی مشغول شود. همان‌طور که در آیفون 13 دیدیم، فناوری به کار رفته در این گوشی، LTPO یا همان اکسید پلی کریستال دما پایین است که مصرف زیاد نمایشگرهای 120 هرتزی را بهینه می‌کند.

کمپانی ال جی در مقطع کنونی قادر به ساخت چنین صفحه نمایش‌هایی با نرخ نوسازی 120 هرتزی است. امیدواریم با همکاری ال جی شاهد افزایش و گسترش استفاده از 120 هرتز در هر 4 عضو باشیم. نام دیگر این قابلیت پروموشن است که فعلا در عضو پرو و پرو مکس آیفون 13 به کار رفته است.

البته خبری که ما را ناامید می‌کند، پیوستن شرکت چینی BOE به جمع نمایشگرسازان است. اپل به این شرکت گفته است که به تولید صفحه نمایش بپردازند و نمونه‌هایی را برای بررسی کیفیت در اختیار ایشان قرار دهد تا در صورت مناسب بودن در ساخت آیفون 14 استفاده شوند.

خبر همکاری شرکت BOE با اپل برای ساخت نمایشگر از این جهت ناامید کننده است که این کمپانی توانایی ساخت چنین نمایشگرهایی را با فناوری LTPO ندارد و نیز قادر به تولید صفحه نمایش‌های 120 هرتزی نیست.

شواهد و مدارک نشان می‌دهند که اپل قرار است در یک عضو از خانواده آیفون 14 از نمایشگر LTPS TFT استفاده کند. این نمایشگر قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و طبیعتا کیفیت آن نیز پایین است.

با توجه به حذف آیفون مینی در سال 2022 باید عضو استاندارد یا مکس این گوشی از نرخ نوسازی 60 هرتزی بهره برند. در هر حال ورود کمپانی BOE به جمع تامین کنندگان نمایشگر یعنی اینکه یکی از اعضا برای حفظ قیمت پایین مجهز به نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا

قابلیت ها و مشخصات آیفون 14
مشخصات iphone 14 / مشخصات iphone 14 / مشخصات iPhone 14

در خصوص تاچ آی دی زیر صفحه نمایش نیز توضیحات لازم را دادیم. آقای کوئو در جدیدترین گفته‌های خود ابراز نموده که فناوری تاچ آی دی زیر نمایشگر احتمالا در سال 2023 وارد شود و با محاسبات ساده‌ای می‌توان فهمید سال 2023 یعنی آیفون 15!

دوربین: مشخصات فنی آیفون 14

تمام آیفون‌های 2022 تغییرات و بهبودهای قابل توجهی در لنز فوق عریض تجربه خواهند کرد و این امکان وجود دارد که اپل لنز پریسکوپ را با توانایی بزرگنمایی تا حداکثر 10 برابری معرفی نماید. اسمارت‌فون‌های بسیاری از فناوری لنز پریسکوپ بهره برده‌اند و دلیل اینکه اپل تاکنون نتوانسته از این لنز به خوبی استفاده نماید این است که این اختراع و قابلیت در سیطره کمپانی‌های رقیب او بوده است.

چه فناوری لنز پریسکوپ برای آیفون‌های 2022 بیاید چه نیاید، قرار است که پیشرفت‌های خوبی در لنز تله فوتو ببینیم. مینگ چی کو در این زمینه می‌گوید که اپل لنز تله فوتوی دوربینش را بهبود می‌بخشد.

کو همچنین معتقد است که آیفون 14 در مدل‌های پرو لنز 48 مگاپیکسلی عریض دارد که نسبت به لنز 12 مگاپیکسلی پیشرفت خوبی محسوب می‌شود. از جمله قابلیت‌های دیگر در خصوص دوربین فیلم‌برداری، 8k بودن است.

همچنین گفته شده است که آیفون 14 توانایی ثبت تصاویر 48 و 12 مگاپیکسلی را به صورت همزمان دارد. در حالت 12 مگاپیکسلی اندازه پیکسل‌ها به 2.5 میکرومتر می‌رسد که بزرگ‌تر از اندازه پیکسل گوشی‌های اندرویدی فعلی است.

پس انتظار می‌رود در کنار سنسور عریض 48 مگاپیکسلی، حسگر فوق عریض 12 مگاپیکسلی و دوربین تله فوتو و لنز پریسکوپ با زوم اپتیکال 10 برابری داشته باشیم.

قابلیت ها و مشخصات آیفون 14
قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 / قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 / قیمت آیفون 14

سخت‌افزار: مشخصات فنی آیفون 14

در خصوص سخت‌افزار آیفون 14 ابتدا باید از قلب تپنده آیفون‌ها یعنی تراشه‌های سری A صحبت کرد. در سری آیفون 13 دیدیم که اپل از تراشه اختصاصی A15 استفاده کرد. این تراشه نسبت به سری قبلی خود تغییرات قابل قبولی داشت اما چشمگیر نبودند.

در قسمت سی پی یو شاهد پیشرفت 9 درصدی نسبت به سال قبلش بودیم اما در بخش جی پی یو یا ماژول گرافیکی پیشرفت‌ها در حد 38 درصد بهبود بودند. البته سی پی یو در پردازش‌های چندوظیفگی 15 دردصد بهتر عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با شیائومی می 11 اولترا

مقایسه گلکسی اس 21 با شیائومی می 11 اولترا

یکی از علل عملکرد ضعیف اپل در بخش تراشه‌ها جدا شدن مهندسان و مدیران اجرایی این شرکت بوده اما برای سری آیفون 14 قرار است که از تراشه A16 با بهبود عملکرد در سی پی یو رونمایی نماید. بهبود هسته‌ها و توان پردازشی بالا از جمله انتظارات ما از چیپست جدید است.

گزارشات تازه منتشر شده نشان می‌دهند که تراشه A16 از لیتوگرافی 4 نانومتری بهره می‌برد. قرار است که هسته سی پی یو از مدل فایراستورم و آیس استورم به مدل‌های پیشرفته‌تر آوالانچ و مدل کم مصرف بلیزارد تغییر یابد.

در خصوص حافظه رم و حافظه داخلی نیز هنوز زود است که صحبت کنیم و باید ببینیم که آیا مانند آیفون 13 از نهایتا حافظه داخلی یک ترابایتی استفاده می‌شود یا قرار است کوپرتینویی‌ها از یک ترابایت فراتر روند. البته این احتمال زیاد است.

احتمال می‌رود حافظه‌های 128 گیگابایتی حذف شوند یا مدل‌های استاندارد و پرو حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی داخلی شان بهبود یابد. به هر حال باید منتظر اخبار رسمی تری باشیم و فعلا با شایعات موجود سر کنیم.

نرم‌افزار: قیمت آیفون 14

سیستم عامل آیفون 13 امسال با تغییرات خوبی مواجه شد و این آپدیت بر روی سایر آیفون‌ها نیز اجرا شد. در خصوص نسخه بعدی این سیستم عامل اطلاعات دقیقی در دست نیست اما می‌دانیم که اپل هر سال از نسخه بهبود یافته این سیستم عامل رونمایی می‌کند.

IOS جدید مطمئنا تغییرات بیشتری را خواهد پذیرفت و محیط کاربری روان‌تر برای اجرای برنامه‌های سنگین خواهد داشت. برخی قابلیت‌های مذکور نیازمند هماهنگی سخت‌افزار و نرم‌افزار با یکدیگر است و زمانی که تراشه بهبود می‌یابد باید نرم‌افزار نیز ارتقا یابد.

تاریخ رونمایی و عرضه: قیمت آیفون 14

صحبت از تاریخ رونمایی این گوشی هنوز زود است. وقتی هنوز یک ماه از رونمایی آیفون 13 نمی گذرد، صحبت از تاریخ عرضه و رونمایی آیفون 14 درست نیست. با این حال کمپانی اپل هر ساله در تاریخ خاصی از آیفون‌ها پرده برداری می‌کند.

قابلیت ها و مشخصات آیفون 14
قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 / قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 / مشخصات فنی آیفون 14

برنامه روتین اپل برای معرفی و عرضه آیفون‌ها در پاییز هر سال است. سپتامبر ماهی است که کوپرتینویی‌ها تازه‌های خود را طی رویدادی نمایش می‌دهند. پس بازه 10 شهریور تا 8 مهر برای سری بعدی آیفون‌ها بسیار محتمل است.

اگر قرار باشد طراحی آیفون جدید، تغییرات زیادی نسبت به قبل داشته باشد ممکن است در تاریخ‌های مذکور دگرگونی‌هایی رخ دهد. بنابراین شاید برخی از مدل‌های آیفون 14 در تاریخ دیگری رونمایی شوند و در روز رونمایی شاهد حضور دو عضو از این خانواده باشیم.

بیشتر بخوانید:

گلکسی زد فولد 3 (Samsung Galaxy Z Fold 3) ؛ قیمت و مشخصات فنی

گلکسی زد فلیپ 3 (Galaxy Z Flip 3) ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

قیمت: قیمت آیفون 14

قیمت دقیق آیفون 13 نیز یک ماه قبل از رونمایی منتشر شد. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که هم اکنون اطلاعات جامعی از این گوشی در دسترس قرار بگیرد. در خصوص آیفون 13 تغییرات قیمتی زیاد نبود.

اما قیمت آیفون 14 چقدر است؟ اپل برای مدل پایه گوشی‌های خود در سال 2021 قیمت 1099 را قیمت پایه دانست و البته گران‌ترین نمونه آن هم 1599 دلار بود. حالا بنابر گفته‌های آقای کو، احتمالا آیفون‌های جدید با کاهش قیمت مواجه شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص قابلیت ها و مشخصات آیفون 14 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر