;
coinex

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو ؛ جدال اعضای یک خانواده

در این نوشتار قرار است به مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو بپردازیم و مشخصات و تفاوت های این دو گوشی را بررسی نمائیم.

در این نوشتار تلاش خواهیم کرد که به بررسی دو عضو یک خانواده پرچمدار و گران قیمت بپردازیم و ببینیم که تفاوت ها در کجاست. امروز قرار است به مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو بپردازیم و این دو عضو را زیر ذره بین قرار دهیم.

در رویداد 24 شهریور ماه اپل که به صورت مجازی برگزار شد، دیدیم که اپل از خانواده آیفون 13 دو عضو رده بالای پرو و پرو مکس را رونمایی کرد و از برخی جزئیات آنها پرده برداشت.

اکنون زمان آن فرا رسیده تا شاهکار کوپرتینویی ها را بررسی کنیم و تفاوت های آن‌ها را برشمریم. باید ببینیم که سازندگان این سری از گوشی ها با قیمت بالای این رده چه مشخصاتی را نسبت به عضو استاندارد در نظر گرفته اند که جلب توجه می‌کند. پس با مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو همراه ما باشید.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو

طی ماه های گذشته اطلاعات بسیاری از آیفون ها به دستمان رسید که همه را با شما کاربران گرامی به اشتراک گذاشتیم. همان طور که در آن مطالب نیز اشاره کردیم، تا قبل از رونمایی رسمی اپل، همه اخبار جنبه شایعه داشتند تا واقعیت اما اکنون با اطمینان می‌توانیم درباره دو عضو این خانواده که چند روز پیش معرفی شدند، صحبت کنیم.

هر ساله با معرفی خانواده جدید آیفون که در چهار رده معرفی می‌شوند عضو پرو و پرومکس از محبوبیت بالایی برخوردار اند چرا که اپل تمایل شدیدی دارد تا بهترین مشخصات فنی را در این اعضای گران قیمت به کار ببرد. امسال نیز برخی قابلیت ها مخصوص این اعضا هستند که در ادامه تلاش می‌کنیم به بررسی و شرح آن‌ها بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

مقایسه ردمی نوت 9 با پوکو ایکس 3 پرو

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با شیائومی می 11 لایت

طراحی و ساخت: آیفون 13 پرو مکس بهتر است یا آیفون 13 پرو

تفاوت های آیفون 13 پرو مکس با عضو پرو در بسیاری موارد شبیه به هم است و تنها در برخی از جزئیات تفاوت هایی دارند. بنابراین برای مفصل نشدن مباحث از ذکر موارد مشابه خودداری خواهیم کرد.

اولین تغییر ظاهری که آیفون 13 پرو مکس دارد، کوچک شدن ناچ قطره ای آن است که در سری قبلی این گوشی نسبت به رقبایش بزرگ بود و نکته منفی به حساب می‌آمد. با نمایشگر بزرگ عضو پرو مکس دیگر این بریدگی سیاه رنگ خیلی کمتر به چشم می‌آید.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو / مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو

کادر مربعی شکلی که ماژول های سه گانه را در خود جای داده است نیز بزرگ تر شده و علت این امر، بهبود و ارتقایی است که کوپرتینویی ها در قسمت لنزهای این گوشی داده‌اند. این بزرگ شدن و بیرون زدگی ممکن است باب میل کاربران نباشد!

پنل پشتی مثل قبل از جنس شیشه مات است و فریم های اطراف گوشی از استیل ضد زنگ ساخته شده اند. طراحی براق و درخشان این عضو جلوه زیبایی به آیفون 13 پرو مکس بخشیده است.

ابعاد این گوشی 160.8 در 78.1 در 7.7 میلی متر است و با وزن 240 گرمی عرضه خواهد شد. کاربران نسبت به وزن زیاد این گوشی اعتراض هایی داشته اند و باید صادقانه بگوییم که باید فکر یک دستی کار کردن با این گوشی یا فعالیت های طولانی مدت را از سرتان بیرون کنید.

پنل پشتی و جلویی گوشی از جنس شیشه گوریلا گلس ساخته شده است و همان طور که گفتیم فریم ها از جنس استیل ضد زنگ اند. آیفون 13 پرو مکس برخوردار از گواهی IP68 است که به گوشی امکان این را می‌دهد تا 30 دقیقه در عمق 6 متری دوام بیاورد. مثل تمام گوشی های هوشمند از دو سیمکارت پشتیبانی می‌کند.

رنگ بندی این نسل از آیفون خاکستری، نقره ای، آبی روشن و طلایی است. محافظ صفحه نمایش این گوشی شیشه ای سرامیکی است که از گوشی در برابر خش محافظت می‌کند. همچنین پوشش اولفوبیک بازتاب نور را کم می‌کند و لکه دست را تا حدود زیادی نشان نمی‌دهد.

آیفون 13 پرو مکس مسلما نسبت به عضو پرو خانواده بزرگ تر و سنگین تر است و از نمایشگری 6.7 اینچی بهره می‌برد. در این عضو گران قیمت خبری از جک 3.5 میلی متری هدفون نیست و اسپیکر استریو نیز در فریم پایینی تعبیه شده است.

آیفون 13 پرومکس آیفون 13 پرو
ابعاد 160.8 در 78.1 در 7.7 میلی متر 146.7 در 71.5 در 7.7 میلی متر
وزن 240 گرم 204 گرم
صدای استریو دارد دارد

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو

در بخش طراحی تفاوت هایی که نسبت به عضو پرو مکس می بینیم بدین شرح است: ابعاد آیفون 13 پرو 146.7 در 71.5 در 7.7 میلی متر است و با وزن 204 گرمی که دارد، حدود 36 گرم از عضو بالادستی خود سبک تر است.

مانند آیفون 13 پرو مکس، جنس پنل پشتی و قاب جلویی، شیشه گوریلا گلس است اما دیگر خبری از فریم استیل ضد زنگ نیست و سازندگان این گوشی به فریم آلومینیومی بسنده کرده‌اند.

برخلاف عضو پرو مکس، آیفون 13 پرو از گواهی AMEX برخوردار نیست ولی همچنان شاهد گواهی IP68 هستیم که از گوشی در برابر قطرات آب و گرد و غبار محافظت می کند. عضو پرو نیز در چهار رنگ خاکستری، آبی، نقره ای و طلایی عرضه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با سامسونگ گلکسی A52

آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

نمایشگر: مقایسه مشخصات iPhone 13 Pro Max با iPhone 13 Pro

صفحه نمایش آیفون 13 پرو مکس از نوع پنل Super Retina XDR OLED ساخته شده است. این صفحه 6.7 اینچی حدود 87.8 درصد از پنل جلویی را پوشش داده است و کیفیت تصویر 2778 در 1284 پیکسلی را با تراکم 457 پیکسل در هر اینچ ارائه می‌نماید.

از مهمترین قسمت های صفحه نمایش آیفون 13 پرو مکس نرخ تازه سازی آن است. اپل در سری آیفون 12 خود قرار بود از نرخ نوسازی 120 هرتزی استفاده کند اما در دقایق آخر مشخص شد که به همان نرخ های قبلی اکتفا کرده است. امسال اما کوپرتینویی ها در برابر درخواست های کاربران کوتاه آمده اند و در سری جدید آیفون 13 از صفحه نمایشی با نرخ تازه سازی 120 هرتزی بهره جسته اند.

از جمله قابلیت های این صفحه نمایش این است که نرخ نوسازی را بسته به فعالیتی که خواهید داشت از 10 هرتز تا 120 هرتز تنظیم می‌کند. این اقدام باعث می‌شود در میزان مصرف باتری گوشی صرفه جویی شود. نرخ تازه سازی بالا در گوشی های پرچمدار همیشه برای کاربران جذاب بوده است زیرا با همگام سازی این نرخ با سخت افزار و نرم افزار شاهد محیطی منحصر به فرد خواهیم بود.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو
آیفون 13 پرو مکس بهتر است یا آیفون 13 پرو / مقایسه مشخصات فنی آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو

روشنایی 1000 نیتی این دستگاه باعث می‌شود که زیر نور مستقیم آفتاب مشکلی در میزان خوانایی به وجود نیاید. این عدد در سری قبلی 800 نیت بود و در آیفون 13 پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود.

از دیگر قابلیت های آیفون 13 پرو مکس در بخش نمایشگر می‌توان به دالبی ویژن و اچ دی آر 10 اشاره کرد که در کنار ویژگی true tone نمایشگر فوق جذابی را در اختیار کاربر می‌گذارد.

به کمک قابلیت true tone میزان خستگی چشم و مغز کاهش می‌یابد و می‌توانید تا مدت های طولانی بدون آزار چشم از گوشی هوشمندتان استفاده کنید. در کل بخش نمایشگر نسبت به قبل پیشرفت چندانی نداشته و باید از نرخ تازه سازی 120هرتز به عنوان مهمترین تغییر یاد کرد.

آیفون 13 پرومکس آیفون 13 پرو
نوع نمایشگر Super Retina XDR OLED Super Retina XDR OLED
سایز 6.7 اینچ 6.1 اینچ
کیفیت تصویر 2778 در 1284 پیکسل 2532 در 1170 پیکسل
تراکم پیکسلی 457 در هر اینچ 457 در هر اینچ

نوع پنل استفاده شده در عضو پرو نیز همان سوپر رتینا ایکس آر دی اولد است. در مقایسه با سری پرو مکس، عضو پرو از صفحه نمایش کوچک ترِ 6.1 اینچی بهره می‌برد که حدود 87.1 درصد از قاب جلویی را می‌پوشاند.

از جمله تغییراتی که در این بخش مشاهده می‌کنیم، کیفیت یا رزولوشنی است که مخصوص عضو پرو مکس است. در عضو پرو کیفیت تصویر 2532 در 1170 است و نسبت تصویر 19.5:9 خواهد بود. آنچه از صفحه محافظت می‌کند، پوششی سرامیکی است که با پوشش اولفوبیک بازتاب نور را کم می‌کند و آثار لکه دست را نشان نمی‌دهد.

صفحه نمایش عضو پرو مجهز به قابلیت های دالبی ویژن و اچ دی آر 10 است اما دیگر در آن خبری از True Tone نیست. نرخ نوسازی تصویر 120 هرتزی است و حداکثر روشنایی 1200 نیت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) ؛ قیمت و مشخصات فنی

آیفون 13 پرو مکس (Apple iPhone 13 Pro Max) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

دوربین: مقایسه مشخصات iPhone 13 Pro Max با iPhone 13 Pro

لنز عریض آیفون 13 پرو مکس، 12 مگاپیکسل است که گشودگی دیافراگم 1.5 دارد. این سنسور از فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز برخوردار است و از فناوری لرزشگیر تصویر سنسورشیفت بهره می‌برد. چنین قابلیتی همان طور که قبلا گفته باعث می‌شود تصاویر بهتر و دقیق تر به ثبت رسد.

لنز فوق عریض این گوشی نیز 12 مگاپیکسلی است که با زاویه 120 درجه ای از نسبت کانونی 1.8 برخوردار است. این دوربین نیز از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و از اسکنر تشخیص عمق TOF 3D LIDAR بهره می‌جوید.

در کنار این دو لنز شاهد یک دوربین تله فوتو هم خواهیم بود. این لنز نیز 12 مگاپیکسل است و هم از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز و هم لرزشگیر اپتیکال تصویر استفاده می کند. زوم اپتیکال 3 برابری نیز منجر به بززرگنمایی های جذابی می‌‌شود.

نوع دوربین آیفون 13 پرومکس آیفون 13 پرو
دوربین عریض 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
دوربین سلفی 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو / مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو

تمام پیشرفت های این بخش منجر به ثبت تصاویر با جزئیات و وضوحی به خصوص در تاریکی شب می‌شود. دوربین سلفی هم تغییرات اندکی داشته است.

لنز 23 میلی متری عریض دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.2 مجهز به قابلیت سنسور بایومتریک تشخیص عمق است. در قسمت دوربین خوشبختانه تفاوت خاصی مشاهده نمی شود و هر آنچه عضو پرو دارد، عضو پرو مکس نیز داراست.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G) ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

گوشی شیائومی پوکو M3 پرو ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

سخت افزار: آیفون 13 پرو مکس بهتر است یا آیفون 13 پرو

چیپستی که در قلب آیفون 13 پرو مکس استفاده شده است، A15 Bionic نام دارد و در این عضو گران قیمت از اپل بیش از سایر اعضای خانواده قدرت دارد.

طبق گزارشاتی که اپل منتشر کرده است، سی پی یو این تراشه متشکل از شش هسته است که دو هسته آن کارآیی بالا دارند و برای پردازش های سنگین به کار می رود و چهار هسته دیگر هم برای استفاده انرژی و امور سبک تر به خدمت گرفته می شوند.

البته در پردازش های جی پی یو محور تفاوت هایی کوچکی بین نسخه های مختلف این خانواده دیده می شود. تراشه A15 Bionic در مدل مینی و استاندارد چهار هسته دارند که اگر بخواهیم آنها را با رقبا در یک ترازو قرار دهیم باید از برتری 30 درصدی این دو مدل در پردازش های گرافیکی صحبت کنیم.

البته در مدل های گران تر یعنی پرو و پرومکس شاهد افزایش عملکرد بی نظیری تا 50 درصد هستیم و این پیشرفت به سبب وجود یک هسته اضافی است که در بطن تراشه اپل تعبیه شده است.

احتمالا یکی از دلایلی که در مدل های پرو از جی پی یو قوی تر استفاده شده است، وجود حالت فیلم برداری prores است و البته لازم به ذکر است که این قابلیت در نسخه 128 گیگابایتی آیفون 13 پرو پشتیبانی نمی شود.

دلیل نبود چنین قابلیتی در نسخه های 128 گیگابایتی مشخص است. آیفون 13 برای اینکه از چنین حالتی پشتیبانی کند نیازمند فضای ذخیره سازی زیادی است و یکی از دلایلی که امسال آیفون 13 در مدل پرو و پرو مکس دارای حافظه ای یک ترابایتی هستند همین قابلیت است. prores فرمت جدیدی است که در نسل جدید آیفون به کار رفته و قابلیت فیلم برداری پیشرفته تر و ویرایش فیلم خواهد داشت.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو

 

مشخصات آیفون 13 پرومکس آیفون 13 پرو
تراشه A15 Bionic A15 Bionic
پردازنده مرکزی 6 هسته ای 6 هسته ای
پردازنده گرافیکی اپل GPU 5 هسته ای اپل GPU 5 هسته ای
حافظه ذخیره سازی 8/128، 8/256، 8/512، 1ترابایت 8/128، 8/256، 8/512، 1ترابایت
رابط کاربری iOS iOS

هوپ گایل معاون بخش سخت افزار اپل می گوید که چنین تراشه ای قادر است 15.8 تریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد که رقم قابل توجهی خواهد بود و در هیچ گوشی تجاری چنین قدرتی مشاهده نشده است.

اپل تا به امروز تلاش نموده است تا بخش نرم افزار خود را با سخت افزار هماهنگ کند و این نشان دهنده تمرکز بالای این شرکت بر توسعه هماهنگی در این دو بخش است.

در نهایت اپل به طور کلی اعلام نموده است که باید شاهد دگرگونی های وسیعی در واحد پردازش تصویر، واحد پردازش نرخ رفرش ریت جدید، انکدر ویدئوی جدید و دیکدر آن و نیز پیشرفت هایی در زمینه موتور پردازش عصبی خواهیم بود.

در خصوص نسخه های مختلف عضو پرو مکس باید از رم 8 گیگابایتی و حافظه های داخلی 128، 256،512 گیگابایتی و یک ترابایتی نام برد. نوع حافظه در این گوشی NVMe است و درگاه حافظه اختصاصی نیز ندارد. خوشبختانه به لطف وجود همان قابلیت پرورس در اعضای پرو شاهد حافظه یک ترابایتی در عضو پرو نیز هستیم که خبر خوبی برای طرفداران این برند است.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی ردمی نوت 10 (Redmi Note 10) ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

گوشی شیائومی ردمی 9 (Xiaomi Redmi 9) ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

نرم افزار: مقایسه مشخصات iPhone 13 Pro Max با iPhone 13 Pro

در مورد بخش نرم افزاری آیفون 13 پرو و پرو مکس باید به نسخه 15 آی او اس اشاره کرد. همان طور که می‌دانیم بخش زیادی از نرم و روان بودن سیستم عامل آیفون ها به نسخه های جدید و بروزرسانی شده آی او اس بر می گردد.

از جمله ویژگی های این نسخه دریافت آپدیت ها تا 6 سال است و این یعنی شما می توانید با خرید آخرین نسخه آیفون13 تا سال 2027 از جدیدترین امکانات آیفون ها بهره مند شوید. بیشتر از این در خصوص این سیستم عامل و نسخه 15 آن صحبت نمی کنیم و در آینده در مقاله ای مفصلا به توضیح آن خواهیم پرداخت.

باتری: آیفون 13 پرو مکس بهتر است یا آیفون 13 پرو

در زمینه باتری و میزان شارژدهی آیفون 13 پرومکس باید گفت که نسبت به نسل قبلی خود بهبود خوبی را تجربه کرده است. باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی این دستگاه ظرفیتی 4352 میلی آمپر ساعتی است و گفته می شود نسبت به نسل قبلی حدود 2.5 ساعت بیشتر دوام می آورد.

به کمک فست شارژ 20 واتی می توان این دستگاه را در عرض یک ساعت از صفر به نقطه تکمیل رساند. آیفون 13 پرومکس از یو اس بی پاور دلیوری 2 نیز بهره مند است و همچنان شارژر وایرلس 15 واتی مگ سیف را به همراه دارد.

آیفون 13 پرومکس آیفون 13 پرو
ظرفیت 4352 میلی آمپر 3095 میلی آمپر
شارژ سریع 20 واتی 20 واتی

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو

تنها تفاوت این دو عضو در باتری به ظرفیت آنها بر می گردد. آیفون 13 پرو از باتری 3095 میلی آمپر ساعتی بهره می برد و شارژر و مگ سیف نیز با عضو پرو مکس یکسان است.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو

بیشتر بخوانید:

گوشی سامسونگ گلکسی A72 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

گوشی سامسونگ گلکسی A52 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

جمع بندی: مقایسه مشخصات iPhone 13 Pro Max با iPhone 13 Pro

اگر بخواهیم در پایان مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو بررسی نهایی مان را انجام دهیم باید بگوییم که تمام مشخصاتی که عضو پرو مکس دارد، عضو پرو نیز دارد و انگار کوپرتینویی ها خواسته اند اعضای پرو این خانواده چیزی از دیگری بیشتر نداشته باشند. البته تفاوت ها بیشتر در نمایشگر و وزن و ابعاد است.

در قسمت های مهمی مانند تراشه و دوربین هیچ تفاوتی میان این دو عضو مشاهده نمی شود. انتخاب عضو پرو یا پرومکس به نظر ما صرفا به یکسری مسائل دیگر بر می گردد. (اینکه تمایل داشته باشیم آخرین مدل آیفون را داشته باشیم. وگرنه داشتن عضو پرو نیز خواسته های ما را تا حدود زیادی برطرف می کند.)

همان طور که در این نوشتار دیدیم در بخش طراحی و ساخت فقط وزن و ابعاد نمایشگر تفاوت داشتند. در این بخش رزولوشن تصویر عضو پرو مکس بسیار بالاتر از عضو پرو است و مسلما کیفیت بهتری خواهد داشت. در قسمت دوربین ها هیچ تفاوتی دیده نشد و در قسمت سخت افزار هم سازندگان آیفون ها سخاوت به خرج داده اند و از حافظه یک ترابایتی در هر دو عضو استفاده کرده اند.

از دیگر بخش هایی که تفاوت در آنها وجود داشت، ظرفیت باتری بود که یکی 4352 میلی آمپر و دیگری 3095 میلی آمپر است وگرنه شارژرها از سطح یکسانی برخوردار اند.

سوالات متداول

در این بخش به برخی سوالات متداول درباره مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو می‌پردازیم تا برتری هر گوشی در هر بخش را بررسی کنیم. البته با توجه به هم خانواده بودن هر دو گوشی این بحث کمی ساده به نظر می‌رسد.

دوربین کدام گوشی بهتر است؟

این دو عضو خانواده آیفون 13 از مجموعه دوربین‌های یکسانی شامل دوربین‌های سه گانه 12 مگاپیکسلی بهره‌مند هستند. هردو گوشی حتی دوربین سلفی یکسانی دارند و در امتیازات دگزومارک هر دو گوشی امتیاز یکسانی برای دوربین اصلی و سلفی کسب کرده‌اند. در نتیجه هر دو گوشی اوضاع یکسانی از این منظر دارند.

سخت‌افزار کدام گوشی قدرتمندتر است؟

سخت‌افزار هر دو گوشی نسبتا یکسان هستند. اپل A15 Bionic عملکرد پردازشی بسیار بالایی دارد و در نتیجه تفاوت خاصی میان نسخه‌های مختلف خانواده آیفون 13 به چشم نمی‌خورد. ایفون 13 پرو مکس در رده‌بندی ان‌تو‌تو امتیاز کامل 842234 کسب کرده که در قیاس با امتیاز 833936 آیفون 13 پرو به مراتب بالاتر به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر